Hoelang na inpakken mag je voordroog voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Hoelang na inpakken mag je voordroog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 20:03

Momenteel is er hier amper hooi en geen “oud” voordroog meer te krijgen. Mijn PRE kan door hoesten enkel voordroog eten. Nu heb ik een grote vaal meegekregen die ong 4 weken gelegen heeft. Boer zegt dat het veilig te voeren is, maar bij het openen ruikt het wel nog erg “vers”. Hoe kan ik weten dat het veilig te voeren is?

Ibbel

Re: Hoelang na inpakken mag je voordroog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:04

Voor voordroog moet je echt 2 maanden en liever nog 3 maanden aanhouden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:05

als er geen / nauwelijks onkruid in zit kan je het gewoon voeren. Het gaat er vooral om giftige stoffen in onkruid waardoor wordt geadviseerd om niet meteen te voeren.

Ik voer altijd meteen als mijn hooi al op is.

Edit: mijn hooi gaat altijd wel heel droog in de pak. Dus bijna zo droog als kleine pakjes. Ik weet niet of dat nog uitmaakt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:08

Voordroog moet fermenteren. Ook als je 'hooi' in plastic stopt, krijg je een fermentatieproces. Dat proces onderbreken door opnieuw zuurstof toe te voegen kan nou nét die giftige tussenproducten geven die je niet wilt. Onder andere alcoholverbindingen en dergelijke.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:11

Ik heb altijd geleerd dat voordroog/hooi minimaal 6 weken moet staan voor je het mag voeren.

Wij hebben op stal net een partij nieuwe balen gekregen en die moeten nu nog 3 weken blijven staan voor we ze mogen voeren. Stalhoudster was niet blij met de leverancier….

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:14

Mijn loonwerker zegt dat heel droge voordroog maar drie weken moet liggen. Zelf hou ik toch liever 6 weken aan als het kan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:19

Ik 'hooi' al jaren zelf. Gaat met 80% droog in het plastic. Als mijn eigen balen na 2, soms 3 maanden open, is de inhoud nog steeds min of meer groen. Naarmate de winter vordert, wordt de inhoud steeds 'grauwer'. Oftewel, dat fermentatieproces gaat véél langer door dan je denkt.

Ik ga dit jaar trouwens voor de lol een pak laten analyseren van de oogst van vorig jaar - kijken wat het verschil in analyse is na een jaar doorfermenteren. Ik vermoed dat er dan minder suiker en meer eiwitten in zullen zitten, eigenlijk. Omdat de gisten die de fermentatie doen, suiker als brandstof gebruiken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:22

Boterbloem heeft 6 weken nodig om niet meer giftig te zijn. Daarom moet hooi minimaal 6 weken wachten voordat je het kunt voeren.

Maar als het zo uitkomt dat je iets eerder begint aan zo'n baal.. ., dat kan wel voor een keertje. Rustig aan, vers hooi kan nog pittig zijn. Misschien voor deze periode mengen met een plak stro.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 20:25

Het komt zeker van onkruidvrije weilanden, mijn boer levert altijd heel erg mooi hooi en voordroog. Toch wat tegengestelde meningen dus, moeilijk dit.
De pak is inmiddels open, dus zuurstof erbij is nu wel gebeurd. Zou het helpen om een Paar dagen open te leggen?
Ik heb vandaag hooi geweekt id hoop dat ze daarniet op gaat hoesten, dus ik kan op zixh wel wat mengen…

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:46

kan je het mengen met hooi wat je nu al hebt?
Dan zou ik het gewoon gemengd gaan voeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 06:28

Als ze niet hoest op het geweekte hooi kan ik dat inderdaad wel doen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 06:45

Wij hebben altijd 6 weken aangehouden

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:41

Hoe vochtig is het pak? Meestal blijft een verpakte baal maar beperkt goed, dus nu je hem hebt open gemaakt is dat wel 'zonde' in die zin.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 07:50

Afbeelding
Afbeelding
Het is iets vochtiger dan ik gewoon ben (maar ook iets fijner van structuur heb ik de indruk.)
Het ruikt echt nog héél vers, grassig zeg maar (maar ik ben wel erg gevoelig voor geur en ben sowieso allergisch voor gras, hooi, voordroog, alles wat groen is en geweest is :+ )

Plan is om de touwtjes door te knippen en hem wat open te leggen / schudden zodat het verder kan uitdrogen?

Maar ik twijfel nu wel door de opmerking van Giftige stoffen onder invloed van zuurstof?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:54

Ons is altijd geleerd 8 weken voor voordroog. Leg het pak zoveel mogelijk open zodat het verder kan uitdrogen anders gaat hij warm krijgen en beschimmelen en mag je al die slechte stukken weggooien. Paarden eten trouwens dan niet graag meer eens het warm gekregen heeft. Ruikt dan muffig ipv fris.

Wij hooien al jaren zelf zowel echt hooi als voordroog. Het zal dit jaar erg moeilijk zijn om aan echt mooi hooi te geraken. Ik kijk ook altijd de pakken na met regelmaat of er geen gaatjes in zitten gemaakt door vogels of onze katten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 08:00

Die 8 weken had ik idd ook in gedachten, maar ik weet niet waarom precies. Boer gaf aan dat het prima kan gevoerd worden, maar dan begin ik te overdenken. En zeker omdat het wel nog echt vers rook en iets vochtiger dan gewend, durf ik dan weer niet :P

Maar ik zal hem idd openleggen en laten drogen en mengen met hooi in de hoop dat dat goed komt...
Er is hier in de buurt nergens meer aan te raken, aan goed hooi raak ik op zich wel (eindje rijden, balen van 400-450 kilo voor 95 euro, ik heb nu kleine baaltjes van 30 kilo mee aan 9.5 voor een baaltje. De grote pastte niet op mijn aanhanger), maar voordroog is er nu simpelweg nog niet ...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:06

Hier in principe 6 weken

Maar heb al een baal opgevoerd van eind mei om te kijken wat het was.
Alle paarden leven nog. Geen diarree. Ik heb gemengd met voordroog dat ik nog had.

Dus ja. Het kan prima, als het goed voer is. Maar ik zou het niet als standaard doen.
En ik zou het wel mengen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 09:15

aha, dit stelt me wat meer gerust, ik zal het idd wat beperken, mss kan ik nog kleine pakjes gaan ophalen van vorig jaar, dus dit zal dan prima zijn om te mengen onder het (geweekte) hooi of ouder voordroog.
Tegen dat deze pak opgevoerd is zijn we weer 2-3 weken verder en dan zullen de nieuwe andere pakken ook al weer veiliger zijn.