Pony met opgezette buik, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mini_Sunny

Pony met opgezette buik, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 11:56

Een paar maanden geleden heeft mijn Shetlander een veulen gekregen. Hierna was ze erg dun dus flink bijgevoerd.
Ze kwam maar niet aan dus de dieren laten komen en bleek dat ze een hoge besmetting wormen had. Dit allemaal behandeld en later weer laten testen en inderdaad was het nu weg.

Nu valt het mij de laatste tijd op dat haar buik erg dik is. Dit terwijl haar kont en nek er netjes uit zien (dus ze is niet te dik) ook zelf gemerkt dat ze geen energie heeft en niet zich zelf is.

Mijn vraag aan jullie wat zouden jullie doen? Is er iets wat ik zelf kan uittesten op de hoop het weg te krijgen of gewoon toch maar de dierenarts laten komen?

(Haar veulen is nu ondertussen 6 maanden oud, dus ik denk niet dat die nog invloed heeft op haar. Maar ik denk ik vermeld het er toch maar bij.)Afbeelding

MarliesV

Re: Pony met opgezette buik, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:10

Heb je geen hengst er bij lopen? Dus drachtig?

Zand kan een oorzaak zijn, nieuwe wormbesmetting ook, wanneer was de laatste?

Mini_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 12:17

Er loopt geen hengst meer bij, we hebben wel een ruin van 27 en een hengstje van 3 maanden. Maar die doet dus nog niks.

Een zandkuur heeft de deze week al gekregen maar helaas geen verbeteringen. En het laatste mestonderzoek was precies een maand geleden.

Kunnen die wormen dan weer zo snel terug zijn?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:59

Het kan zijn dat ze niet weg waren. Soms scheiden wormen geen eieren uit

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:18

Ik kan de foto niet zien overigens, dus slappe buikspieren en een bolle buik doordat ze misschien vaak drachtig is geweest kan ook nog. Maar als je twijfelt, haar anders dan anders vind enz, dan zou ik toch de dierenarts laten komen en het goed laten onderzoeken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:22

Mini_Sunny schreef:
Er loopt geen hengst meer bij, we hebben wel een ruin van 27 en een hengstje van 3 maanden. Maar die doet dus nog niks.

Een zandkuur heeft de deze week al gekregen maar helaas geen verbeteringen. En het laatste mestonderzoek was precies een maand geleden.

Kunnen die wormen dan weer zo snel terug zijn?

Met wen Mestonderzoek test je hoeveel eitjes/wormen er uit het dier komen met de mest. Dat zegt helemaal precies niks over wat er nog in zit.
Daarom is een mestonderzoek helemaal niet betrouwbaar. Het zegt echt niks over wat erin zit. Idem voor zandonderzoek.

Mini_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 13:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast al bedankt voor alle reacties. Het mest onderzoek werd aangeraden door de dierenarts dus vandaar dat we die hebben laten doen destijds.

Is er dan een manier om te zien of ze nog wormen heeft?

De hoeveelheid zand test ik zelf om de week door de truc met water mest in een zak en dan deze laten hangen voor een tijd. Ik dacht zelf altijd dat deze wel vertrouwbaar was.

En hierbij de foto’s hopelijk zijn ze nu wel zichtbaar.

Ze is in totaal 3 keer drachtig geweest en heeft van die drie keer 1 keer een miskraam gehad.
(Dit was allemaal op haar oude stal, daar verzorgde ik haar eerst maar uiteindelijk over gekocht omdat ze daar totaal niet goed stonden.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:34

tja, moeilijk te zeggen. Je zou nog een mestonderzoek kunnen doen. Maar als je zegt dat ze sloom is en niet haarzelf, zou ik misschien toch even met de dierenarts overleggen.

Staat ze op gras? het kan natuurlijk ook wel zijn dat ze veel gras of hooi eet en daardoor wat dikker wordt.. mijn pony's zijn in de zomer ook altijd wat boller dan in de winter.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:36

Qua zand kan ik je zeggen dat het enige dat echt betrouwbaar is een foto van de buik op de kliniek laten maken. Mijn jaarling had in maart/april zand problemen. In de mest was ook zand gevonden. Bij mijn oudste pony was er geen zand in de mest te vinden. Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde uiteindelijk beide pony's van mij opgeladen en naar de kliniek gegaan.
Wat bleek? Helaas... Allebei toch zand in de buik! Gelukkig wel in het stadium dat de DA ze al naar huis had gestuurd na behandeling op de kliniek. Met een behandelplan heb ik de pony's dan ook weer mee naar huis genomen.
Een foto van de buik laten is echt het meest betrouwbare als je wilt weten hoeveel zand je paard of pony heeft in de buik.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 14-08-24 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mini_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 13:49

Ohh jeetje nou dan zal ik over het zand ook zeker even de dierenarts bellen. Want tja tis niet fijn nee voor der als ze nog steeds veel zand in de buik heeft zitten.

En ze staat op gras maar ze staan daar met ze 5en dus het gras is na enkele dagen weg. Hierdoor is het weiland dus nu eigenlijk best wel weer kaal en wisselen we ze door de weilanden heen.
Als het gras op is krijgen ze ook nog hooi bij gevoerd maar ook niet te veel omdat t Shetlanders zijn en ze zo snel dik worden. Afbeelding

Dit was een van de weilanden na 1 week. Maar de grote bruine shet op de foto is de leider van de kude en ik moet ook zeggen dat die t meeste van het gras op eet. Na de foto zijn ze weer verhuisd naar een ander weiland
Laatst bijgewerkt door Mini_Sunny op 14-08-24 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:59

Als dat een van de weilanden is dan zeker een goede zandcontrole doen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:45

En evt iets anders bedenken voor hoe het hooi te geven. Door het hooi zo op de grond te leggen kunnen ze ook heel makkelijk zand binnen krijgen. Naast dat eten ze waarschijnlijk ook nog eens niet al het hooi op en kun je nog een hoop hooi weg gooien. Dat is ongelooflijk zonde van het hooi.
Plus op deze manier hebben ze het hooi ook heel snel op.
Hier hangen de hooinetten in de paddock aan een paal. Aan de ene kant van de paal heb ik twee stalmatten liggen en de andere kant ligt een stenen stuk die ik elke dag zo goed mogelijk bijveeg.
Mijn Shetlanders krijgen onbeperkt hooi op stal en ook in de paddock en zijn op het moment niks te dik.

Overdag staan ze echter nu de hele dag op het gras en 's nachts op stal onbeperkt hooi uit twee hooinetten. Het ene hooinet doe ik helemaal vol. De ander voor de helft (ze delen hier een stal).
Ik zorg er in ieder geval wel voor dat ze altijd wat te eten/knabbelen hebben. Als ik mijn shets beperk op eten krijgt mijn oudste pony weer problemen met zijn chronisch stress.

Mini_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 15:59

Helemaal eens inderdaad. Moet ik eerlijk wel toegeven dat dit het enige weiland is zonder hooinet in de andere weides inderdaad hooinetten en van die schuine matten de grond in geslagen zodat we het weer terug in het net kunnen doen als het nodig is. Op de andere weides hebben ze een in en uitloop stal en daar ligt ook nog onbeperkt hooi achter een metalen rek waardoor ze niet al het hooi eruit trekken. Maar nogsteeds genoeg te eten hebben.

Ondanks al dit nogsteeds veel zand.

Ik zal voor dit weiland zelf ook nog wat hooi netten halen dan kunnen we die ophangen misschien dat het weer wat helpt.

En ik snap helemaal dat ze 24/7 eten nodig hebben. Hiervoor doen wij ons best maar het is nogal moeilijk als 1 pony de rest weg blijft jagen van het eten.
We hebben 3 hooinetten per weide maar alsnog is het altijd dezelfde die bij het hooi is.

Vandaar dat mijn shet ook nog apart soms even een hooi netje krijgt tijdens het poetsen of wat biks/muesli.

Maar in ieder geval bedankt ik zal wat meer matten aanschaffen en in de grond slaan ook bij dit weiland en nogmaals even aan de meiden melden of ze er dan ook gebruik van willen maken als ze de pony’s voeren.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:02

Grote kans dat de pony nog steeds wormen heeft, bij een fikse besmetting is dat zelden na 1 kuurtje over. Zand kan ook zeker heel goed, misschien zelfs een combinatie van beide.

Mini_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 19:25

Even een update,

Vandaag is de da geweest. Bloedonderzoek laten doen na een algemeen onderzoek. Hieruit kwam onder andere dat ze bloed armoede had, een ontsteking in haar eiwitten en dat er iets met haar spieren niet goed zat.

We zijn haar hiervoor nu aan het behandelen.
Maar dank aan alle suggesties en hulp van jullie.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:30

Fijn dat er een behandeling is opgestart.

Maar als ik kijk naar je weide foto… hebben je shetjes niet toch toegang tot meer planten dan dat ze mogen hebben?

Mini_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 09:09

Onze shetje hebben een flink smaak in wat ze wel en niet willen. Het klopt inderdaad dat er planten instaan die ze niet mogen maar deze halen wij altijd weg voordat ze het weiland in gaan. Helaas groeien ze erg hard en zien we er soms een paar over het hoofd.
Gelukkig laten ze ze dan zelf staan. Maar inderdaad moeten we even nog wat beter opletten weer op welke planten er nou weer groeien.

Ook is dit stuk weiland van de buren dus er groeien planten voor de sier als wij hier aan komen word de buurvrouw boos omdat ze een fanatieke tuinier is dus sommige moeten we ze wel laten staan.