Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blue_flower schreef:Ik heb geen eigen ervaring, maar lees goede ervaringen met deze :
https://irisvangulik.nl/probiotica-voor-paarden/
Verder zou je ook kunnen kijken om slobber te maken met mest van een gezond paard. Dan krijgt je paard ook gezonde bacteriën binnen.
Autumnn schreef:Dee_Es schreef:Ik heb zelf de probiotica die hierboven wordt genoemd gegeven toen mijn paard mestwater had na een antibioticakuur. Heeft super geholpen, het mestwater was weg en hij had weer mooie mestballen.
Ik heb die zelf ook geprobeerd maar geen verschil gemerkt. Stalgenootje ook niet helaas
Elisa2 schreef:Ik zou eigenlijk een paard met mestwater altijd gewoon hooi geven en geen gefermenteerd hooi. Het kan wat langere tijd duren voordat er effect zichtbaar is.
Daarnaast denk ik niet dat er maar 1 middel is wat zou kunnen werken maar dat het een samenloop is. Het beste wat je kunt doen is denk ik een darm microbioom onderzoek om er achter te komen wat er precies mis gaat. Het is prijzig maar ik zou aan zoiets denken: https://www.eqinful.nl/advies/?gad_sour ... _7EALw_wcB
Daihyo schreef:Hoe is de structuur van het hooi?
Antibiotica doet wel wat met de darmflora.
Heb je de optie om tijdelijk gewoon hooi te geven? Dan zou ik eens kijken naar onverpakt hooi met een fijne structuur. Juist grof en vezelrijk kan te heftig zijn voor dit soort darmen.
Verder zou je een kuur bitterkruiden kunnen geven. En een balancer voor vitamines. Helemaal terug naar de basis. Geen granen, zo min mogelijk suiker (want ballast). En tijd geven. Bij mijn merrie heeft het 1,5 jaar geduurd voor ze helemaal geen mestwater meer had.
Helpt dit niet: de Paardentherapeut heeft een darmencursus met plan van aanpak en herstelprotocol.
En symptoombestrijding, maar helpt bij sommige paarden wel: bietenpulp. Kan tijdelijk de darmen helpen tot rust te komen. Maar is wel echt symptoombestrijding en werkt niet bij elk paard.
Lynn_Nikita schreef:Elisa2 schreef:Ik zou eigenlijk een paard met mestwater altijd gewoon hooi geven en geen gefermenteerd hooi. Het kan wat langere tijd duren voordat er effect zichtbaar is.
Daarnaast denk ik niet dat er maar 1 middel is wat zou kunnen werken maar dat het een samenloop is. Het beste wat je kunt doen is denk ik een darm microbioom onderzoek om er achter te komen wat er precies mis gaat. Het is prijzig maar ik zou aan zoiets denken: https://www.eqinful.nl/advies/?gad_sour ... _7EALw_wcB
Hij heeft maanden lang gewoon hooi gehad en mestwater bleef
ik heb helaas zelf eigen hooi in plastic, nu 22 pakken van dit jaar eerste snee, eigen land. ga die wel mengen met normaal hooi was ik aan het denken. Ivm een stofallergie pony ( de voorhanger) altijd laten insealen ook vanwege de opslag. is wel erg droog, net als hooi alleen de analyse van dit jaar heb ik nog niet kunnen doen.
In jouw link staan ook adressen van voedingsdeskundigen en 1 daarvan is de arts die al met hem bezig is geweest, Mol uit venlo
wat wordt er bij een darm microbioom onderzoek gedaan? is dat testen welke bacteriën er in zijn darm zitten of wat?
dit is nog meer bekeken
Campylobacter Negative
jejuni (DNA)
Campylobacter Negative
coli (DNA)
Clostridium difficile TcdB Niet aangetoond
Clostridium perfringen Niet aangetoond
Clostridium perfringens Niet aangetoond
Clostridium perfringens CPB Niet aangetoond
Equine coronavirus Niet aangetoond
Salmonella enterica Niet aangetoond
Gebruikers op dit forum: TJ_Stables en 34 bezoekers