PSSM Trekpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

PSSM Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 11:39

Hooi,

Gisteren is er ineens een gedachte in mijn hoofd gekomen en er gaat nu heel veel door me heen… en eerlijk gezegd ben ik bang voor de harde woorden en mening van Bokt, want er wordt gestrooid met kritiek en ‘laten inslapen’.

Orrie is een Belgisch Trekpaard van 21 jaar, ik heb haar met 18 jaar gekocht en ze is nu dus 2,5 jaar bij mij. Al sinds zij bij mij is heeft ze op en af last van kreupelheden (?). Als we rijden, dan is dit 95% stap en ritten van tussen de 3,4 en 10km.

Toen ik der een paar maanden had begon ze slechter te lopen, dit bleek volgens de hoefsmid dat ze een diepe hoefzweer heeft gehad en dat een gevoelige plek is. Met wat tijd zal die gevoeligheid afnemen.

We hebben periodes gehad dat we 3x per week in het bos reden, bij langer dan 12km werd ze loom, traag, struikelig, muntje was op zeg maar. Dus altijd ritten onder de 12km gedaan.
Maar soms ook periodes van een weekje weinig en slechts een wandeling van een paar km, verder alleen op de weide/paddock.
En zeer vaak, als ik de gedachte had, ‘owh wat zijn we goed bezig het gaat al 4 weken zo lekker! Haar conditie bouwt op’ knalt ze terug en loopt ze weer stram. En hierdoor dus ook weken waarbij we weinig doen, want het voelt verkeerd wat van haar te vragen als ze niet 100% loopt.

Dit was op onze vorige stal al zo en toen zijn we verhuist naar de polder en rondjes rijden is een uitdaging, want er zijn weinig rondjes mogelijkheden…
Op het moment dat ze wel weer 100% loopt weer langzaam oppakken met 3,4 km wandelen, meerdere keren, dan een rondje onder het zadel van 3,4km in stap een aantal keer. Dan dat zelfde rondje met draven erbij. En daarna weer langzaam aan een keer een ritje van 6km in stap zonder draf etc.

In de herfst/winter heeft ze erg veel op het harde gestaan ivm dat de weide te nat was. Haar hoeven sleten bizar veel, ze werd stijf, wilde niet lopen, liep op eieren. Ik zat te denken aan de kou van de regen op der rug. Hoewel mijn hoefsmid meermaals gezegd heeft dat der hoeven prima waren er in januari ijzers onder laten zetten, vierkant. Ze liep als een tierelier daarna. Dus dat ze slechter liep, waren haar hoeven en ijzers waren de oplossing.

We reden weer meer, zat er aan te denken nog een keer de trailer te huren en met der naar het bos te gaan, want de polder is saai. En we zaten ondertussen ook op een stabiele 8 a 10km waarna ze daarna nog erg voorwaarts en energiek was. Een trailer huren voor een bosritje van 4km vond ik immers zonde, dus nu we wat hadden opgebouwd kon het wellicht wel. Van de een op de andere dag, BAMM liep mevrouw weer slecht. Echt slecht… en natuurlijk net voor je vakantie. Besloten der de tijd te geven en ze begon steeds beter te lopen. Haar ijzers lijken haar nu juist in de weg te zitten want ze glijdt met der achterbenen best wel over het harde. Een soort draaiing, wat ze de eerste ronde ijzers niet had. Door een telkens afzeggende hoefsmid heb ik nu volgende week een afspraak bij de kliniek om haar daar te bekappen en (eventueel) te beslaan. Ook een afspraak voor de osteopaat staat, welke overigens in die afgelopen 2,5 jaar tijd vaker is geweest, maar telkens maar kleine dingetjes vond, wat der ‘kreupelheid’ telkens niet duidelijk verklaarde.

Het lijken ook telkens ‘periodes’. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Maar even simpel. Ze loopt 1 maand slecht, 4 maanden goed. 1 maand slecht, 3 maanden goed, 2 maanden slecht, 6 maanden goed. Alsof er iets een trigger is en het telkens terugkomt. Maar de ene keer in de achterbenen, dan links voor, dan in der hals. Het is niet dat het elke keer 1 been is dat slecht gaat.

Door een voorval vorige week zit mijn gedachte bij PSSM, en waarom dan?
Ik haalde Orrie uit de weide, een tikkeltje stijf en onregelmatig. Omdat ze ondertussen ook wel een beetje begint aan te komen wilde ik met der wandelen, 3.4km. Maar ik keek wel even hoe het zou gaan na het poetsen en de straat uit lopen of we werkelijk een rondje zouden maken of al eerder zouden teruggaan. Ze begon stijf, maar ze heeft ook lichte artrose dus het bekende warmlopen hoort erbij zeker omdat we de 3 weken daarvoor niets hebben gedaan. Na zo’n kilometer (schatting) liep ze steeds beter, beter door der lijf, ze ontspande, ze had oprechte vaart en enthousiasme wat in het begin ver te zoeken was en wilde uit zich zelf draven. Tot bij thuiskomst liep ze goed! Het was een tikkeltje warm en ze had gezweet, dus ik wilde der afspoelen. Ik zet der vast aan de muur en spoel der binnen 5 minuten af. Ik maak der los en loopt met der naar de weide en ze is een en al stram en stijf… maar net liep ze nog zo goed -O-

Zijn het haar spieren?
Ze heeft wel vaker een enorme gaapbui. Ik weet dat dat een teken kan zijn van pijn, maar ook van verwerking. De afgelopen tijd komt het wel meer voor dat ze apart staat van de groep, maar zeker niet constant, ze zoekt ze ook wel gewoon op.

Toen ik gisteravond een artikel las over PSSM1 & 2 schrok ik eerlijk gezegd. Want ik dacht dat ze er mee geboren werden om zo maar even te zeggen, maar heb dus gelezen dat het ook best op latere leeftijd tot uiting kan komen als ze drager zijn van het gen, dit was compleet onbekend voor mij. En dat belgisch trekpaarden er net zoals tinkers relatief vaak last van hebben. Hoe wel ik internet van alle kanten afspeur om tot oplossingen te komen had ik dit nog niet gelezen.

Zelf loopt ik met Orrie er een beetje tegen aan dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen. Het idee in laten slapen is meermaals door me heen gegaan en oprecht overwogen. Maar keer op keer laat ze dan verbetering zien en denk ik de oplossing te hebben gevonden (meer beweging, minder beweging, supplement, hoefijzers, osteopaat, nieuwe stalling) maar het is telkens tijdelijk lijkt het wel. Ik ben die teleurstelling zat, maar het is ook zeker niet fijn voor Orrie om telkens opnieuw last te hebben van je lichaam. Deze ronden hoefsmid en osteopaat voelt eigenlijk als mijn laatste strohalm. Zou het nog nut hebben der te laten testen op PSSM? Zou ik daarmee haar welzijn de laatste jaren mee kunnen verbeteren door haar anders te houden? Zou ik daarmee makkelijker de keuze kunnen maken tot inslapen? Zou ik met die kennis haar nog 1x verhuizen (want ik had in gedachte dat dit haar laatste plek zou zijn), maar dan naar paddock ipv weide waar ze nu staat? Is zo’n test het waard? Want volgens mij zijn de symptomen ook bij ieder paard net weer anders. Zou een glucobalans supplement helpen of zal dat weer het volgende supplement zijn dat in de kast beland? Ze heeft vroeger als fokmerrie gediend en heeft 5 nakomelingen, als zij PSSM heeft, moet ik dit dan doorgeven aan het stamboek voor haar nakomelingen?

Wat zijn jullie ervaringen met PSSM? Hoe is dit te managen? Wat zijn de kosten van zo’n test? Ik zag dat je bij de kliniek het kunt laten doen, maar ook zelf wat haren trekken en opsturen, wat is aan te raden?

Afbeelding

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:50

Wat een respectable leeftijd heeft Orrie voor een trekpaard!

Wij hebben zelf ook een trekpaard die veel stuikelt en ik ken veel trekpaarden die het doen. Zelf heb ik de onze laten testen op PSSM (moet even terugzoeken, maar volgens mij nog geen 100 euro), het is een makkelijke test en ik was ook erg benieuwd. Uiteindelijk PSSM vrij, maar wel artrose. Ik zou het zeker doorgeven aan het stamboek, al hoop ik dat ze er wat mee doen. Aangezien met CPL ook helaas veel te weinig gedaan wordt.....

Bij ons is stapwerk is goed te doen, ploegen, boomslepen enz allemaal geen probleem, maar in de draf kunnen ze vaak nu been niet snel genoeg wegzetten doordat ze erg op de voorhand lopen. Met daarbij een onregelmatige ondergrond, garantie voor struikelen.

Mijn ervaring is dat ze voor de wagen wel kilometers kunnen draven, omdat ze dan een andere balans hebben.

In de winter zijn te korte hoeven vaak een probleem omdat ze veel draaien op het harde, ijzers zijn dan inderdaad een oplossing.

Misschien kan je foto's laten maken in de kliniek voor artrose?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:58

Ik heb een van mijn paarden laten testen nav vage kreupelheden maar vooral ook vanwegen hele hoge spierspanning. Hier kwam pssm 1 negatief en en pssm 2 n/p uit.
Dit heeft er wel toe geleid dat ik meer eiwitten ben gaan voeren + vit E en magnesium. Dat zorgde wel voor een betere conditie en minder spierspanning
De kreupelheden hebben helaas een andere oorzaak blijkt nu maar dat is ook redelijk te managen.

PSSM hoeft helemaal niet het einde te betekenen. In veel gevallen is het te managen. Zeker als het op zo’n late leeftijd zich nog redelijk mild manifesteerd. Als jonge paarden maandelijks aanvallen van bevangenheid krijgen etc. dan is het een ander verhaal.

Gezien zijn leeftijd zou je verwachten dat hij al veel jonger klachten van PSSM zou hebben laten zien, meestal valt het al op tussen de 4 en 10 jaar. Weet je of hij deze verschijnselen ook al had toen hij jonger was?

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 12:06

Santos_05 schreef:
Wat een respectable leeftijd heeft Orrie voor een trekpaard!

Wij hebben zelf ook een trekpaard die veel stuikelt en ik ken veel trekpaarden die het doen. Zelf heb ik de onze laten testen op PSSM (moet even terugzoeken, maar volgens mij nog geen 100 euro), het is een makkelijke test en ik was ook erg benieuwd. Uiteindelijk PSSM vrij, maar wel artrose. Ik zou het zeker doorgeven aan het stamboek, al hoop ik dat ze er wat mee doen. Aangezien met CPL ook helaas veel te weinig gedaan wordt.....

Bij ons is stapwerk is goed te doen, ploegen, boomslepen enz allemaal geen probleem, maar in de draf kunnen ze vaak nu been niet snel genoeg wegzetten doordat ze erg op de voorhand lopen. Met daarbij een onregelmatige ondergrond, garantie voor struikelen.

Mijn ervaring is dat ze voor de wagen wel kilometers kunnen draven, omdat ze dan een andere balans hebben.

In de winter zijn te korte hoeven vaak een probleem omdat ze veel draaien op het harde, ijzers zijn dan inderdaad een oplossing.

Misschien kan je foto's laten maken in de kliniek voor artrose?

Huh… mijn antwoord staat er niet bij… oke op nieuw maar weer dan.

Dat struikelen heeft Orrie alleen als der batterij op is zeg maar en als er duidelijke hoogte verschillen zijn tussen straat en gras of een kuil in het gras bijvoorbeeld. Als ik dan ‘voetje voetje’ zeg, let ze beter op en struikeld ze niet. Het is geen standaard dat struikelen.

Ik wist niet dat er zo’n verschil zat tussen ‘los’ draven en aangespannen draven trouwens.

100 euro voor een test vind ik nog meevallen. Is dit dan via de kliniek gebeurt of via een online aanbieder?

StalNollie

Re: PSSM Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:12

Ik zou benen eens op de foto zetten en daar naast managen voor pssm ( ik kan je daar niet bij helpen, heb gelukkig daar geen ervaring mee maar op bokt lopen daar topics over met veel tips) je kan het laten testen maar door te managen zou je het ook kunnen waarnemen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 12:13

BoktVerlaten schreef:
Ik heb een van mijn paarden laten testen nav vage kreupelheden maar vooral ook vanwegen hele hoge spierspanning. Hier kwam pssm 1 negatief en en pssm 2 n/p uit.
Dit heeft er wel toe geleid dat ik meer eiwitten ben gaan voeren + vit E en magnesium. Dat zorgde wel voor een betere conditie en minder spierspanning
De kreupelheden hebben helaas een andere oorzaak blijkt nu maar dat is ook redelijk te managen.

PSSM hoeft helemaal niet het einde te betekenen. In veel gevallen is het te managen. Zeker als het op zo’n late leeftijd zich nog redelijk mild manifesteerd. Als jonge paarden maandelijks aanvallen van bevangenheid krijgen etc. dan is het een ander verhaal.

Gezien zijn leeftijd zou je verwachten dat hij al veel jonger klachten van PSSM zou hebben laten zien, meestal valt het al op tussen de 4 en 10 jaar. Weet je of hij deze verschijnselen ook al had toen hij jonger was?

Sinds ik der heb, dus 2,5 jaar loop ik hier al een beetje tegen aan. Haar geschiedenis is verder ook een groot vraagtekenen. Ze zou bij haar fokker wel bomen gesleept hebben en heeft 5 nakomelingen (4 geregistreerd en 1 volgens de verkoper, voordat die haar had gekocht). De verkoper van wie ik der heb gekocht (niet de fokker) die gaf aan dat ze niet geschikt is voor het bak werk. Ze had een soort kleine manage met 6 paarden en gaf kinderen les. Ze zou constant stil staan en het was voor de kinderen geen doen. Meer weet ik helaas niet van der geschiedenis.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:12

Struikelen is idd met hoogteverschil en als ze moe zijn.

Labogen, in 2021 voor 60 euro

Citaat:
Thank you for your order with LABOGEN.EN (Number: 10032604) on 9 Aug 2021 at 18:51.

Please send the sample with sufficient postage affixed to the following address:
LABOKLIN GmbH & Co.KG, Steubenstraße 4, 97688 Bad Kissingen, Germany

The tests you ordered:

Item Article Art. no. Price Total
1 LABOGEN-Testkit x1 LABOGEN-testkit 0EUR 0 EUR

2 Polysaccharid storage myopathy type 1 (PSSM) P-8138 59,50EUR 59,50 EUR

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:37

PSSM is inderdaad geen hele dure test, maar ik dacht ook aan artrose.
Ik vermoed bij mijn trekpaard ook artrose, nooit laten testen maar met duivelsklauw en MSM+Gluco is het super onder controle. Wij rijden ook wel niet meer (en dat is ook niet het plan, anders zou ik het wel laten testen denk ik) maar je merkt het op de wei al bij haar, dat ze stijf loopt en niet meer naar de poort komt draven.

Ik denk dat een PSSM test nooit weggegooid is, al is het voor de rust in je hoofd.
Het is inmiddels ook wel duidelijk dat het bij trekpaarden regelmatig voorkomt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:05

Ik denk ook wel artrose.ik heb zelf een oude tinker,die heeft het in beide achterbenen in de sprongewrichten zitten..
Zou zeker kijken wat verstandig is op gebied van röntgen ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:13

Wat vervelend dat je paard zo aan het kwakkelen is!

Ik mis een beetje in het verhaal of er naast de hoefsmid en de zweer en gevoelige voeten nog meer onderzoek gedaan is naar waar de kreupelheid vandaan komt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:19

trouwens, na het beslaan plots minder goed uit de voeten kunnen (pun intended) kan écht wel aan het beslag liggen. Ik zou even proberen te analyseren hoe dit precies komt (teen te lang gelaten?)

Als ze vaak struikelen helpt het ook echt om de teen in te korten en meer afrol in het ijzer te zetten, zodat die voet sneller weg is.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 15:32

Maar artrose verklaard toch niets met ‘goed de wandeling afsluiten, afspoelen met water en daarna weer stijf zijn’? Dat lijkt mij meer een spierkwestie dan artrose, zeker omdat ze warm gelopen is en het spoelen binnen 5 minuten klaar was…

Naar het hek toe draven heeft ze nooit gedaan, alleen als de rest van de kudde dat ook doet, komt zij er achteraan.

Van der ijzers, er is maar 1 merk ijzers in Nederland die maatje zeer groot trekpaard heeft, en die had ze de vorige keer ook. De eerste keer gleed ze niet, de tweede keer wel. Ik heb natuurlijk geen hoefsmeden oog, maar naar mijn idee is er het zelfde gebeurt/afgehaald. Maar voor de ijzers ga ik dus naar de kliniek en ergens heb ik zo iets van, haal er maar onderuit en laat er maar onder uit. Het is ook beetje afhankelijk van osteopaat zegt en de hoefsmid zelf. En dan is het alsnog maar gokken wat goed uitpakt of niet.

Qua foto’s heb ik daar nooit aan willen beginnen met haar. Ze is al oud, wat ras betreft halen vele de 21 niet eens, wat haal ik er nog uit zeg maar? Bij een jonger paard had het een ander verhaal geweest. En wat moet ik dan op de foto zetten? Der hele lichaam? Ik vind foto’s een lastig onderwerp sorry.

Ze is ook getest op PPID en dat had ze niet. Daar dacht ik ook nog aan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:38

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:42

Montgri schreef:
Maar artrose verklaard toch niets met ‘goed de wandeling afsluiten, afspoelen met water en daarna weer stijf zijn’? Dat lijkt mij meer een spierkwestie dan artrose, zeker omdat ze warm gelopen is en het spoelen binnen 5 minuten klaar was…

Naar het hek toe draven heeft ze nooit gedaan, alleen als de rest van de kudde dat ook doet, komt zij er achteraan.

Van der ijzers, er is maar 1 merk ijzers in Nederland die maatje zeer groot trekpaard heeft, en die had ze de vorige keer ook. De eerste keer gleed ze niet, de tweede keer wel. Ik heb natuurlijk geen hoefsmeden oog, maar naar mijn idee is er het zelfde gebeurt/afgehaald. Maar voor de ijzers ga ik dus naar de kliniek en ergens heb ik zo iets van, haal er maar onderuit en laat er maar onder uit. Het is ook beetje afhankelijk van osteopaat zegt en de hoefsmid zelf. En dan is het alsnog maar gokken wat goed uitpakt of niet.

Qua foto’s heb ik daar nooit aan willen beginnen met haar. Ze is al oud, wat ras betreft halen vele de 21 niet eens, wat haal ik er nog uit zeg maar? Bij een jonger paard had het een ander verhaal geweest. En wat moet ik dan op de foto zetten? Der hele lichaam? Ik vind foto’s een lastig onderwerp sorry.

Ze is ook getest op PPID en dat had ze niet. Daar dacht ik ook nog aan.

Bwa zou kunnen als het koud water is, ik zeg ook niet dat het dat is maar er zijn meerdere mogelijkheden.

Sommige smeden maken de ijzers zelf, daar kun je nog naar op zoek eventueel.

Als je geen foto's wilt maken dan is dat prima. Ik heb het ook niet gedaan, maar ik wil er ook niet meer mee gaan rijden. Van wat ik begrijp wil jij dat wel en dan zou het duidelijkheid kunnen geven maar natuurlijk kies je dat zelf!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:51

Is er wel een of meerdere keren een kreupelheidsonderzoek gedaan door een dierenarts? Op basis van beweging op harde en zachte bodem en op de volte en rechtuit kan er een heleboel al gezien worden. Met buigproefen kun je ook het een en ander laten testen. Op basis daarvan zou je stappen als uitverdoven en foto's maken kunnen proberen op wat gerichtere plekken. Het hoeft niet meteen het hele lichaam te zijn, maar er zit duidelijk iets niet lekker als je paard zo vaak kreupelheden vertoont. Daar naar zoeken is wel de moeite waard als je je paard inderdaad wil blijven rijden. Wie weet is het iets simpels, of niet, maar dan weet je dat ook.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 16:05

Het rijden zit er vermoedelijk ook niet meer is. En gaat de komende maanden ook niet gebeuren sowieso. Tuurlijk zou ik dat nog wel graag willen, maar ik moet ook realistisch blijven. Ze word ook ouder en ooit houd het op natuurlijk. En wat we doen aan rijden is veelal enkel stappen en minimale drafjes, ik ben nog geen 60 kilo, de belasting is ook weer niet mega. Ik heb vaak juist het idee dat ze beter loopt onder het zadel dan wanneer we wandelen. En ben ergens ook huiverig voor stilstand = achteruitgang.
Heb ook wel eens zitten denken om mijn zadel gewoon te verkopen zodat ik niet meer kan rijden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:04

Mijn gedachte bij dit verhaal is dat het paard wellicht al ongeschikt werdt voor sleepwerk, dan als fokmerrie werd ingezet, en verkocht werd aan een manege. Meestal meer het moment waarop zo’n paard naar de slager gaat maar schijnbaar is deze via handel op een manege terechtgekomen.
Lief dat je hem daar weer van hebt weggekocht. Maar dikke kans dat het paard al in die zin voor werk afgekeurd was. Ik denk zelf ook niet dat je er op deze leeftijd nog veel aan hersteld. Behalve comfort te bieden en testen op pssm is nooit verkeerd. Ook goed voor de ‘wetenschap’ zegmaar. Dat die rassen ook worden meegenomen en de aandoening bekender wordt. Wellicht helpt juist management het paard nog een tijd pijnvrij aan te houden. En als ze pijnloos en graag loopt dan lijken stapritjes me ook weer niet direct zo vreselijk belastend. Want rust roest ook.
Veel succes en geluk met je paard!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:37

Ik zie dat mijn voorgangers het paard al hebben afgeschreven maar een heel aantal dingen die je zegt kunnen makkelijk pssm klachten zijn hoor. Je koud water afspuit avontuur is exact waarmee je een pssm aanval kunt uitlokken. Het lange warmlopen is ook pssm. Beter worden van stapritjes…

Paarden worden geboren met pssm maar de klachten hoef je niet meteen te zien. Vaak juist pas veel later. Tussen de 7 en 11 jaar kun je dan aan denken. Pssm heeft hele vage klachten dus het kan maar zo dat ze het aan vanalles toegeschreven hebben. Het kan op deze leeftijd artrose of versleten zijn zijn, maar het hoeft absoluut niet hoor. Pssm is zeker wel een reeële optie.

Mocht dat zo zijn dan is het management optimaliseren, voer aanpassen en langzaamaan weer gaan trainen maar dan gericht op wat ze nodig hebben. Laat dat zadel in dat geval nog maar in de kast hangen want die kun je zomaar nog eens nodig hebben. Volledig Stilzetten is in ieder geval zeker niet helpend voor een psmm-er

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:31

Eens met Pluisje. Ik zou sowieso testen. Ongeacht of er nog andere dingen spelen is er dan eigenlijk altijd wel verbetering te halen met aanpassingen in dieet en beweging.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 16:23

Dankjulliewel voor de berichtjes. Vind het fijn dat mensen ook nog opties zien.
Een PSSM test net aangevraagd, even wachten tot ik post krijg van hun en dan kan ik haren trekken het op weer terug opsturen. Ben heel erg benieuwd…

Qua voer let ik al erg op. Al heb ik geen controle op het hooi en staan ze zodra kan op het land (ook swinters). Maar zoals ik in mijn post ook zei, wat naar alle waarschijnlijkheid ook gaat gebeuren trouwens want we gaan volgende maand kijken naar een koophuis in een hele andere stad, maar opzoek naar een betere passende stalling. Zonder gras, zelf hooi inkopen desnoods of zelf kunnen weken in water.
Want ze krijgt nu van Metasoa vitamine brok timothy, en van Alpengrün de mash, halve schep per dag. Ook ter voorkoming van wegblazen van bijvoegingen van kleefkruid/brandnetel/gedroogde rozenbottels/biotine een tijdje ook/zandweg etc. Maar wel zo nu en dan een wortel… ik heb altijd alleen rekening gehouden met der CPL en dan is zo min mogelijk suikers ook goed en kreeg ze van bepaalde dingen ook last, dus haar dieet is nú gebaseerd op CPL trigger beperken/voorkomen. En appels was een trigger, maar wortels niet. Maar daar zou ik ook in kunnen korten. Dus nog best veel mogelijkheden, maar moet dan wel weten waar ik allemaal op moet letten. Want zetmeel bij CPL is ook uit den boze.