Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muze schreef:Nadat ik ruim 14 jaar in bezit ben geweest van ponys/ sobere rassen, heb ik sinds vorig weekend een nieuw paard.
Dit betreft een 3 jarige warmbloed ruin, net onder de 1.60 en nog in de groei.
Nu heb ik altijd best moeite gehad m’n ponys slank te houden en ben ik helaas bekend met Insulineresistentie , hoefbevangenheid, alle ellende van de “easy keepers”.
Nu is mijn nieuwe paard dus wel wat anders.
Hij staat niet meer op gras bij mij maar 24/7 buiten, onbeperkt onverpakt hooi.
Ik had nog vitamine brokjes van victorious secret en geef die samen met een halve schep masters slobberbrok want…. Hij was door de stress aardig ingevallen.
Nu merk ik dat ik wel een beetje af wil van “ allerlei schepjes ( ik gaf m’n vorige pony magnesium, zout, vitamine e, vitaminebrok en eerder ook sporadisch wat kruiden of echt een handje agrobs Oid.. op t laatste dat ook niet meer..)
En bij hem kan het ook, hij is in de groei en geen sober / suiker gevoelig paard.
Al ben ik niet voorstander van scheppen suikerrijk voer.
Dat is voor geen enkel paard goed, en ook niet nodig.
Maar alleen een vitaminekorrel bij wijze van, gaat bij deze ook niet werken en ik wil niet allerlei dingen los bij geven
We doen nu verder nog niks, ik wil wel een start gaan maken met wandelen, beetje werk aan de hand en af en toe even wat longeren.
Wat geven jullie je ( jonge) warmbloeden?
MyWishMax schreef:Ik zie hier weer de mythe langskomen dat suiker voor gezonde paarden ook niet goed is. Dat is echt onzin, het is juist een perfecte energiebron.
Muze schreef:Oh daar ga ik ook even naar kijken.
Qua vitaminebrok geef ik nu dus de vs brokjes, vind inkook een van de beste balancers trouwens.
Dit aanvullen met een wat meer “ compleet” voer is ook wel een optie.. maar gewoon 1 voer is ook goed.
Equifyt is hier wat lastig te krijgen.
Producten met te harde stengels erin vind ik ook niet prettig voeren trouwens
Veronica2 schreef:MyWishMax schreef:Ik zie hier weer de mythe langskomen dat suiker voor gezonde paarden ook niet goed is. Dat is echt onzin, het is juist een perfecte energiebron.
Dit inderdaad, en het geldt zeker voor een paard dat in de groei is. Het is wel belangrijk dat je paard voldoende beweging krijgt en dan het liefst met gemiddelde intensiteit, het is de bedoeling dat zijn hele lijf zich gezond ontwikkelt.
Bij mij zou dit paard een basisbrok krijgen en als hij dat niet wil eten, dan een muesli. Uiteraard ook voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, maar absoluut meer aanvulling dan alleen een balancer en vitaminebrokje.