Compleet voer?( warmbloed/ niet suikergevoelige paarden)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Compleet voer?( warmbloed/ niet suikergevoelige paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 19:58

Nadat ik ruim 14 jaar in bezit ben geweest van ponys/ sobere rassen, heb ik sinds vorig weekend een nieuw paard.
Dit betreft een 3 jarige warmbloed ruin, net onder de 1.60 en nog in de groei.
Nu heb ik altijd best moeite gehad m’n ponys slank te houden en ben ik helaas bekend met Insulineresistentie , hoefbevangenheid, alle ellende van de “easy keepers”.
Nu is mijn nieuwe paard dus wel wat anders.

Hij staat niet meer op gras bij mij maar 24/7 buiten, onbeperkt onverpakt hooi.
Ik had nog vitamine brokjes van victorious secret en geef die samen met een halve schep masters slobberbrok want…. Hij was door de stress aardig ingevallen.

Nu merk ik dat ik wel een beetje af wil van “ allerlei schepjes ( ik gaf m’n vorige pony magnesium, zout, vitamine e, vitaminebrok en eerder ook sporadisch wat kruiden of echt een handje agrobs Oid.. op t laatste dat ook niet meer..)
En bij hem kan het ook, hij is in de groei en geen sober / suiker gevoelig paard.
Al ben ik niet voorstander van scheppen suikerrijk voer.
Dat is voor geen enkel paard goed, en ook niet nodig.
Maar alleen een vitaminekorrel bij wijze van, gaat bij deze ook niet werken en ik wil niet allerlei dingen los bij geven

We doen nu verder nog niks, ik wil wel een start gaan maken met wandelen, beetje werk aan de hand en af en toe even wat longeren.
Wat geven jullie je ( jonge) warmbloeden?

snorkel1986

Re: Compleet voer?( warmbloed/ niet suikergevoelige paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:04

Goed en genoeg ruwvoer en vit. Brokje ( en smorgens een klein bekertje musli 18+ om dat de rest ook voer krijgt...) ze is 3 en te rond en gezond ( oké ze is ook een stukje fries ( 3 jaar)maar mijn kwpn krijgt het zelfde
Bij mij staan ze wel een dag deel op de wei

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 20:07

Mijne heeft onbeperkt ruwvoer.
Ja gras doet ook veel, hiervoor bij de vorige eigenaar stond hij ook op gras.
Mocht dat ooit wel kunnen dan zou dat prettig zijn, we kunnen als hij wat meer gewend is wel aan de hand grazen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:55

Ik weet niet of je bezwaar hebt in 2 soorten voer, maar ik geef mijn jonge warmbloed een vitaminebrokje + Marstall Getreidenfrei. Dat is een graanvrije muesli, maar hoger in eiwitten. Daar doet ze het heel goed op. In de zomer krijgt ze minder bij weidegang en in de winter krijgt ze daarvan wat meer als aanvulling op het hooi.
Je zou ook nog een tijdje Vitalbix Breed & Grow kunnen geven tot hij is bijgetrokken.
Of als luzerne geen probleem is een luzernebrokje of losse luzerne met een vitaminebrokje. Dan blijf je meer in het ruwvoer, maar voer je wel eiwitrijker.

Edit, ik vergat er nog 1: VitalStyle Active & Proteïn. Dat is complete graanvrije voeding, hoger in vet en eiwit. Moet je wel zo'n 1,5kg van voeren per dag en is niet goedkoop.
Maar wat dat in verhouding is met een vitaminebrokje en bijvoeren van een muesli of luzerne zou je even uit moeten rekenen.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 18-06-24 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:59

Tja, mijn oplossing was dus altijd gewoon gras. Misschien niet zo populair hier op bokt, maar werkt als een tierelier en je hebt ook nog eens een blijer paard dan met alleen hooi.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 21:21

Das heel fijn, maar soms is iets niet mogelijk en heb je het te doen met wat je wel kan bieden

Daihyo ik ga die voertjes bekijken!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:44

Muze schreef:
Nadat ik ruim 14 jaar in bezit ben geweest van ponys/ sobere rassen, heb ik sinds vorig weekend een nieuw paard.
Dit betreft een 3 jarige warmbloed ruin, net onder de 1.60 en nog in de groei.
Nu heb ik altijd best moeite gehad m’n ponys slank te houden en ben ik helaas bekend met Insulineresistentie , hoefbevangenheid, alle ellende van de “easy keepers”.
Nu is mijn nieuwe paard dus wel wat anders.

Hij staat niet meer op gras bij mij maar 24/7 buiten, onbeperkt onverpakt hooi.
Ik had nog vitamine brokjes van victorious secret en geef die samen met een halve schep masters slobberbrok want…. Hij was door de stress aardig ingevallen.

Nu merk ik dat ik wel een beetje af wil van “ allerlei schepjes ( ik gaf m’n vorige pony magnesium, zout, vitamine e, vitaminebrok en eerder ook sporadisch wat kruiden of echt een handje agrobs Oid.. op t laatste dat ook niet meer..)
En bij hem kan het ook, hij is in de groei en geen sober / suiker gevoelig paard.
Al ben ik niet voorstander van scheppen suikerrijk voer.
Dat is voor geen enkel paard goed, en ook niet nodig.
Maar alleen een vitaminekorrel bij wijze van, gaat bij deze ook niet werken en ik wil niet allerlei dingen los bij geven

We doen nu verder nog niks, ik wil wel een start gaan maken met wandelen, beetje werk aan de hand en af en toe even wat longeren.
Wat geven jullie je ( jonge) warmbloeden?

Ik zou starten met gewoon goed hooi/gras. Een vitaminebrokje (ik ben fan van de Lexa Winter cobs of de lexa weide cobs, die zijn in snoepformaat, kan je dus ook geven als beloning).
En als je graag krachtvoer geeft zijn de equifyt producten ideaal. Pre-active is een goede starter, maar ze hebben ook varianten met meer energie. Wel goed voer, dus vaak ook laag in suiker (ook voor gewone paarden is dit beter) en met veel kruiden en grassen erbij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:01

Wij voeren de Paddy's Choice, goed voer zonder allerlei onduidelijkheden, wordt steeds opnieuw getest op vervuilingen en alles wat een paard nodig heeft zit er in. Hier krijgen alle paarden het, van jong tot oud, porties natuurlijk aangepast aan het paard. Ze eten het heel graag en ik heb nog geen enkel nadelig iets gezien.
Gras is natuurlijk ideaal, wel goed gras dus geen koeiengras, dat krijgen ze hier ook volop in de zomerperiode. Maar als dat om wat voor reden dan ook niet kan is de Paddy's met goed hooi een aanrader.
https://www.paddys-choice.nl/

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:11

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:16

Ik ben van jarenlang allerlei poespas, graanvrij, lucernevrij, laag suiker/zetmeel, volledig uitgerekend (in combinatie met volledig getest hooi) en aanvullend eiwit, etc, met andere woorden verschillende soorten "het perfecte voer", overgestapt op gewone brok, havens gastro in ons geval. Hooi is hetzelfde gebleven, en mijn paarden zien er beter uit dan ooit.. :o Wij hebben warmbloeden en een pony in de groei. Ik heb echt vele merken vitaminekorrels en brokken gebruikt; pavo vital, vitalbix, marstall, metazoa etc. met allerlei toevoegingen, maar ze zagen er echt veel minder uit dan nu met gewone brok. Misschien niet wat nu in de huidige hype valt qua voeren, maar wel wat ik zie en ervaar bij mijn paarden.

Ik heb helaas slechte ervaringen met vitalbix. De breed & grow gingen mijn jaarlingen mest van eten ondanks boven de aangeraade hoeveelheden voer (en ze waren gewogen dus gewicht was correct) en de active en protein zette hier ook geen zoden aan de dijk bij 2 kg per dag. Goedkope grasbrok deed dat beter qua eiwitten en aanzetten.

Als je paard in de groei is en/of in het werk staat, en dan bedoel ik echt meerder keren per week werken/doelgericht trainen, dan ga je het vaak niet lekker redden op alleen ruwvoer en vitaminekorrel tenzij je ruwvoer heel rijk is of je paard heel erg sober. Tuurlijk zijn ze dan misschien niet direct mager, of uit conditie, maar het is toch anders dan dat ze er echt goed bij staan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 10:43

Mijne is absoluut niet sober, ik ken die struggle maar al te goed.
En alleen hooi en een vitaminebrokje, ja, als dat kan is t fijn maar ik vermoed echt dat deze jongeman het daar gewoon niet op gaat redden.
Nu in elk geval niet, geef hem niet voor niks dagelijks nog een halve schep seniorenslobber bij..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:51

Ik vind de pavo podo lac een mooi voer qua hoeveelheid eiwitten en vetten. Die van mij is overigens 22 jaar. Ik zou dat ook zo geven aan een jong paard die ietsje extra kan gebruiken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 10:55

Oh daar ga ik ook even naar kijken.

Qua vitaminebrok geef ik nu dus de vs brokjes, vind inkook een van de beste balancers trouwens.
Dit aanvullen met een wat meer “ compleet” voer is ook wel een optie.. maar gewoon 1 voer is ook goed.

Equifyt is hier wat lastig te krijgen.
Producten met te harde stengels erin vind ik ook niet prettig voeren trouwens

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:29

Ik zie hier weer de mythe langskomen dat suiker voor gezonde paarden ook niet goed is. Dat is echt onzin, het is juist een perfecte energiebron. Je moet er op gaan letten als je een paard hebt met een aandoening waardoor die suiker en zetmeel gevoelig is, voor paarden die dat niet zijn zijn dat juist hele goede voedingsstoffen. De hype van alles en iedereen laag in suikers en zetmeel voeren is ook gewoon dat, een nieuwe hype en dus niet nodig en soms zelfs gewoon juist niet goed voor het paard.

Ts, het is inderdaad even flink omschakelen. Zoals al gezegd, gras is het beste/makkelijkste. Maar verder is het eigenlijk ook een kwestie van uitproberen. Ik heb bijvoorbeeld een hele tijd en een balancer en een muesli gevoerd, omdat ze niet genoeg van die muesli kregen. Nu krijgt ze voldoende krachtvoer en heeft ze geen balancer meer nodig. Oke, wel een ruwvoermix erbij voor de lekker en voor tussen mijn oren :')

Wat ik voer hangt af van verkrijgbaarheid ook, daarna hoe paard het erop doet en hoe goed ze het eten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 11:34

Ja gras is zeker fijn. Wie weet in de toekomst.
En zoals gezegd: zodra hij iets makker is, gaan we lekker wandelen en mag hij ook echt volop gras snoepen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:36

Misschien eens beginnen met kijken wat je makkelijk kan krijgen? En hoeveel je ervan zou moeten voeren om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen? Dan kan je wat uitproberen en zelf kijken of je de balancer moet blijven geven of genoeg hebt aan het krachtvoer. Want willen stoppen met schepje dit en dat herken ik helemaal.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:37

Hier staat alles op de Havens draversbrok met lijnzaadolie. En een hand Hartog mix erbij voor beter kauwen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:23

Mijn grote jonge KWPNer doet het goed op Horsefood digest control, scheutje lijnzaadolie en voor de structuur handje Hartog compact grass. Daarnaast onbeperkt hooi.

Als je paard niet insuline resistent is of veel te dik zou ik gewoon voor een ouderwets goede brok gaan

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 12:30

Vrijwel alles is wel te krijgen, zowel in een fysieke winkel ( daar hebben ze de grotere merken maar ook bijvoorbeeld agrobs op bestelling).
En er is een online shop die bij 100 euro gratis bezorgd en ook heel veel kan leveren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:42

MyWishMax schreef:
Ik zie hier weer de mythe langskomen dat suiker voor gezonde paarden ook niet goed is. Dat is echt onzin, het is juist een perfecte energiebron.

Dit inderdaad, en het geldt zeker voor een paard dat in de groei is. Het is wel belangrijk dat je paard voldoende beweging krijgt en dan het liefst met gemiddelde intensiteit, het is de bedoeling dat zijn hele lijf zich gezond ontwikkelt.

Bij mij zou dit paard een basisbrok krijgen en als hij dat niet wil eten, dan een muesli. Uiteraard ook voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, maar absoluut meer aanvulling dan alleen een balancer en vitaminebrokje.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:46

Hier ook een jonge kwpner. Die staat op onbeperkt goed ruwvoer (en nu overdag op het gras)

Krijgt 3x per dag een halve schep pavo condition.
Van mij krijgt ze een halve schep fibrebeet bij nadat ze wat gedaan heeft (wandelen, grondwerken, longeren oid).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:53

Muze schreef:
Oh daar ga ik ook even naar kijken.

Qua vitaminebrok geef ik nu dus de vs brokjes, vind inkook een van de beste balancers trouwens.
Dit aanvullen met een wat meer “ compleet” voer is ook wel een optie.. maar gewoon 1 voer is ook goed.

Equifyt is hier wat lastig te krijgen.
Producten met te harde stengels erin vind ik ook niet prettig voeren trouwens

Ja, die voer ik mijn paard ook. Ik vind dat ook een vd beste balancers en mijn paard doet het daar ook super op.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:26

Het is ook met 'normale' brok soms even uitproberen wat het beste werkt. Wat dat betreft verschilt een sober of niet sober paard niet, alleen zit je in een ander segment van producten te kijken.

Ik zou in deze situatie eens beginnen met een basisbrok. Wij voeren Havens, maar ook eigen merk van de lokale winkel. Kijk eens op de etiketten welke de hoogste concentratie vitaminen etc inzitten tov de suikers, dan hoef je minder suikers te voeren.

Ik ben zelf niet zo bang voor de suikers. We hebben een aantal grote paarden zijn die vrij intensief in het werk staan. Zij hebben de energie gewoon nodig en halen dat absoluut niet uit het ruwvoer. Ruwvoer is overigens getest, dit jaar inderdaad wat lager in suiker, maar vorig jaar wel hoog in suikers en dan gebeurde hetzelfde. (Dit jaar overigens wel weer meer eiwitten)
We hebben ook warmbloeden staan die wat makkelijker dik worden en die gaan dan zomers als ze veel op gras staan op een vitaminebrokje over.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:39

Heel simpel, Hartog Balance, alle paarden van jong tot oud, van recreatie tot Z dres/springen, deed het hier goed op.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 16:41

Veronica2 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik zie hier weer de mythe langskomen dat suiker voor gezonde paarden ook niet goed is. Dat is echt onzin, het is juist een perfecte energiebron.

Dit inderdaad, en het geldt zeker voor een paard dat in de groei is. Het is wel belangrijk dat je paard voldoende beweging krijgt en dan het liefst met gemiddelde intensiteit, het is de bedoeling dat zijn hele lijf zich gezond ontwikkelt.

Bij mij zou dit paard een basisbrok krijgen en als hij dat niet wil eten, dan een muesli. Uiteraard ook voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, maar absoluut meer aanvulling dan alleen een balancer en vitaminebrokje.

Staat 24/7 buiten.
En als hij wat tot rust is gekomen gaan we rustig aan werkjes oppakken , zoals wandelen grondwerk en werk aan de hand