Ik heb een paard dat toen hij 8 maanden oud was, ondanks keurig ontwormen, een zware bloedworminfectie heeft opgelopen. Hij viel sterk af, had diarree die waterig was en reageerde heel heftig op de ontworming zelf.
Op aanraden van onze dierenarts hebben we toen ondersteuning voor de darmen gegeven en hij is preventief ook behandeld met antibiotica omdat er waarschijnlijk wel een reactie van de darmen is geweest.
Zes weken later hebben we een bloedonderzoek gedaan waarbij de waarden goed waren. Nog eens zes weken later hebben we een mestonderzoek gedaan, waaruit blijkt dat hij wormvrij is.
Nu heeft hij sinds een aantal weken witte pigmenten in zijn huid. Dus geen wonden of iets dergelijks, gewoon zijn zwarte haren die aan één kant wit zijn geworden. Mijn dierenarts zegt dat het geen kwaad kan omdat de bloedwaarden goed zijn. Ik vind het erg vreemd, want het moet toch ergens door komen... Heeft iemand dit al eerder gezien?
Mijn paardje is inmiddels 1 jaar oud, glanst als een spiegel (met nog steeds enkele doffe haren onderaan de buik, heel apart/raar) maar is nog steeds aan de magere kant, ondanks onbeperkt kwalitatief ruwvoer en voldoende brokken, plus standaard mineralen/vitaminen. Hij is in korte tijd ook flink gegroeid waardoor hij zijn energie misschien gebruikt heeft om te groeien ipv bij te komen.