Ervaringen fractuur kop griffelbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nimmy

Ervaringen fractuur kop griffelbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 11:30

Volgens de dierenarts mag ik mij geen zorgen maken en komt het helemaal goed, maar zolang een pony met zoveel pijn is niet heel geruststellend.

Afbeelding
Ze staat op rust, eerst in postzegel wei overdag en 's nachts op stal, nu toch maar helemaal op stal omdat het van en naar de wei lopen gewoon dramatisch is en we weinig verbetering zien. Hopelijk helpt meer rust het herstel.

Pony loopt nu denk ik 6 weken kreupel, in eerste instantie leek het te verbeteren, maar na 2 weken werd het steeds slechter. Toen dierenarts erbij, eerst dachten ze aan peesblessure, maar uiteindelijk kwam uit de foto's een griffelbeen fractuur.

Hoe lang duurde het bij jullie tot die weer wat lekkerder ging lopen?

Over 3 weken controle foto, heel benieuwd hoe het er dan voorstaat.

Net nog wel even contact met dierenarts gehad en pijnstillers gaan weer even omhoog zodat ze zich wat fijner voelt.

welmoedz

Re: Ervaringen fractuur kop griffelbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:50

Zou een operatie een optie zijn? Misschien dat iemand op bokt hier ervaring mee heeft?

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:03

Ik heb wel een die geopereerd is aan een griffelbeenbreuk. Maar volgens mij werd er toen ook gezegd dat die breuk niet veel hoger moest zitten.

Deze breuk zit echt in de kop zelf, geen idee of dat überhaupt kan.

Gaat het inmiddels al beter met je paard?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:11

Niet helemaal hetzelfde maar wel ook een hoge fractuur.
Afbeelding

Heeft bij ons echt lang geduurd voordat het wilde helen. Helemaal stil staan de natuurlijk niet. Ze heeft volgens mij bijna 4 maanden op volledige boxrust gestaan. Dus er helemaal niet uit. Daarna mochten we heeeel langzaam stap gaan opbouwen. Als in eerste week 1 minuut stappen, en dan elke week 1 minuut erbij tot de volgende rontgenfoto. Ze heeft in totaal 9 maanden op boxrust gestaan, de laatste paar weken had ze naar buiten gemogen op een postzegel mits ze rustig kon blijven. Dat kon ze niet dus dat risico heb ik niet genomen.

Ze heeft dus alleen de eerste dagen heel slecht gelopen, ondanks de metacam. ( Alleen van de box naar de spuitplaats, ze stond verder al op boxrust) DA kwam na een paar dagen terug voor scans/foto en ging ze op boxrust. Daarna liep ze pas weer 8 weken later bij de controle foto en liep ze die paar passen best aardig.

Het was bij haar niet operabel, ze zouden wel pinnen in kunnen zetten maar hij verwachte niet dat ze daar weer helemaal goed op zou worden.
Met veel geduld is het bij ons uiteindelijk weer goed gekomen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 13:07

Unicornetto schreef:
Gaat het inmiddels al beter met je paard?

Gevoelsmatig gaat het weer slechter, tot gisteren op 1.5 pony aan metacam redelijk ok. Gisteravond vond ik dr minder en vanmorgen helemaal dramatisch.

Weer contact met dierenarts en staat een afspraak voor eerdere controle op de planning.

Ze staat nu helemaal op stal, de wandeling naar de postzegel wei was al teveel. Hoop echt dat het goed komt, maar heb er op dit moment weinig vertrouwen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:52

Wat balen zeg dat het nog zo slecht gaat. Ze staat ook al een tijd stil, dan hoop je toch op verbetering.
Hopelijk komt het goed!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 17:42

Of op zijn minst niet elke keer verslechtering. Ze staat nu 7 weken stil, waarvan 2,5 op postzegel wei / stal en nu 2 weken 100% op stal.

Op de verhoogde pijnstillers ging het een week beter, maar helaas nu ook weer bagger.

Ze is nog steeds lief en vrolijk, elke keer een vergeet me niet hinnik als we langs lopen en dol op aandacht. Gun dr zo dat ze minder pijn heeft en weer een klein beetje mag/kan bewegen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:43

Is er ook een echo gedaan dan?
Bij zo een fractuur kan er ook wel altijd schade zijn aan de pezen natuurlijk :)
Bij twijfel zou ik er wel een laten uitvoeren.
Geen persoonlijke ervaring met griffelbeenbreuken gelukkig, sorry :)

Blanket hoodie met hoefafdrukjes? Koop m hier! https://www.etsy.com/shop/Yinniess

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 20:05

Die is nog niet gemaakt, zal voor het behandelplan ook niet uitmaken. Meer rust dan 24/7 op stal is niet mogelijk.

Hopelijk geeft bezoek kliniek weer wat hoop dat het goedkomt, dan zal iig de controle foto gemaakt worden (1.5 week te vroeg) als dit al goedkomt wordt het een lange weg vrees ik.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 20:12

Maar ze loopt dus nog wel? De mijne mocht helemaal niet lopen. Gewoon niet. Als het geen rust krijgt kan het ook niet echt genezen.
Ze ging op 3 benen haar stal in en ik zag pas 8 weken laten hoe ze liep.

Ik zou haar gewoon een paar weken helemaal stil zetten en alleen eruit bij DA controle. Dan heeft het bot tenminste kans om dicht te groeien.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 20:25

Hier ervaring met griffelbeenbreuk, door druk op pees met mogelijks blijvende schade zonder operatie werd het een griffelbeenamputatie. We mochten pas na 12 weken boxrust iets opbouwen. Helaas kreeg hij tijdens het opbouwen een nieuwe schieffel die op pees ging duwen, die werd ingespoten met cortisene. Alles samen hadden we ruim 6 maand boxrust, daarna mocht ie enkel aan de hand stappen opbouwend per minuut. Pas na 9 maand kon ie terug los bewegen.

Who cares about the prince ? I'll take the horse.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 20:36

Ze loopt in de stal, dus zeer minimaal, maar genoeg om te zien of ze van waterbak naar hooibak (2.5 m) redelijk, slecht of dramatisch loopt. Ze mocht van wei (3x3) naar stal stappen, maar dat hebben we al geschrapt omdat het teveel leek.

(Het is een shet, dus die kan een paar pasjes lopen in dr stal)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 05:20

Ja dan snap ik het, het is natuurlijk logisch dat het niet in een paar weken weer aan elkaar gegroeid is. Wel heel naar om te weten dat ze er dus nog steeds zo'n laat van heeft. Slim om haar gewoon op stal te laten, bij de mijne was de eerste controle foto ook nog niet goed. De breuk was (nog) nauwelijks aan het dichtgroeien. Dus dat heeft echt zeker 14 weken geduurd, het is echt een lange adem. En dat lijkt me niet fijn als je ziet dat ze er pijn aan hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 07:11

Mijn paard had een hoge griffelbeenbreuk, kon niet geopereerd worden.

Die heeft 3 maanden op boxrust gestaan. Op gegeven moment mocht ik wel stappen.
Het leek beter te gaan in stap, maar toch liep ie bij iedere misstap oid weer slecht.

Uiteindelijk bleek de breuk wel genezen te zijn, maar bovenin dat bot, bij de voorknie, was botwoekering ontstaan.
Dat was helaas einde verhaal.

Flinke klap, want ik hoorde eigenlijk voornamelijk positieve afloop bij griffelbeenbreuken.

:wave:

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 08:41

Sinds gisteravond laat zijn we weer op niveau van woensdag overdag. Ze scharrelt weer een beetje door de stal en oogt wat tevredener.

Geen idee waarom ze gisteren zo beroerd was, maar hier weer heel blij mee.

@shirevy, ik weet dat het inderdaad soms wel einde pony is, dat maakt zo'n dip zenuwslopend.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 11:16

Vandaag voor controle geweest, het bot is mooi aan het genezen *\o/* *\o/* , alleen door de rust en het braaf ontlasten van haar zere knie zijn de spieren in haar schouder compleet weg, die zijn nu ingespoten, schouder is voor de zekerheid op de foto gezet en om de spieren op te bouwen mag ze weer in de wei (alleen) en mogen we het stappen heel rustig opbouwen. Over 5 weken de volgende controle.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 12:01

Vandaag weer controle gehad, de breuk is mooi genezen, nog iets zichtbaar op foto, maar heel minimaal.

De bespiering in de schouder (of het gebrek daaraan) is nu het 'probleem'. Dat gaat vooral heel veel tijd kosten, zodra ze rad stapt mogen we gaan wandelen en tot die tijd zoveel mogelijk bewegen / scharrelen stimuleren om de spieren weer op te bouwen. Helaas net moeilijk bereikbare spieren om met pulsen / fysio te stimuleren.

Hopelijk staat ze volgend voorjaar weer voor de wagen...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-24 22:28

De vorderingen gaan traag, afbouw pijnstillers mislukt, dus weer terug op de dosis voor 1.5 pony.

Vandaag haar wel lekker laten loswerken door de fysio, om een 3e blessure te voorkomen. Huiswerk gekregen om haar losser te houden en de schouderspieren te stimuleren. Het is nog een lange weg, hopelijk wel binnenkort een keer een duidelijk stijgende lijn.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie