Nog meer aan de weersverandering/warmte diaree?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nikysa90

Nog meer aan de weersverandering/warmte diaree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 23:03

Ik denk dat dit de oorzaak is, maar vind het toch fijn om ervaringen te lezen. Ik haalde mijn paard vanmiddag binnen en zag niks bijzonders. Het was 21 graden. Heb kort gelongeerd en zag dat het haar moeite kostte. Ben gestopt. Naar stal gelopen en het viel mij op dat ze aardig stond na te hijgen. Eigenlijk van niet veel werk. Rustig in de schaduw gezet, beetje water over de hoeven laten lopen. Vond ze niet fijn. Daarna maar op stal. Meteen een dikke koeienvlaai gelegd. Krachtvoer wilde ze niet. gelukkig wel ruwvoer. Ik had haar al een ruime week aan de probiotica, want haar stofwisseling was al wat van de leg. Is ook nog eens een paard met pssm2, dus extra voorzichtig. Later op de avond ging het wel wat. Maar het wordt deze week heter...Herkent iemand dit? Kan ik iets geven? Elektrolyten eet ze niet. Ik probeer morgen slobber, voor extra vocht. Geen werk deze week uiteraard. Eerst maar acclimatiseren.

Kousen

Re: Nog meer aan de weersverandering/warmte diaree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 23:05

Diarree van 'gewone' warmte klinkt voor mij niet logisch. Ik zou dan eerder denken, icm de andere symptomen, aan een verstopping. Ik zou er een da naar laten kijken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 23:11

Ik kom zojuist terug van de mijne die een flinke koliek heeft gehad vanmiddag. Goddank nu uren later en is ie er doorheen gekomen. Maar ik merk dat hij dit nu 3x gehad heeft bij een flinke weersverandering (dus redelijk fris naar ineens erg warm of andersom). Hij had niet genoeg gedronken oa en ook alleen wat diarree ipv gewone mest. (Dierenarts enz bij geweest).

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=2110369

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 08:41

Mondy schreef:
Ik kom zojuist terug van de mijne die een flinke koliek heeft gehad vanmiddag. Goddank nu uren later en is ie er doorheen gekomen. Maar ik merk dat hij dit nu 3x gehad heeft bij een flinke weersverandering (dus redelijk fris naar ineens erg warm of andersom). Hij had niet genoeg gedronken oa en ook alleen wat diarree ipv gewone mest. (Dierenarts enz bij geweest).

Oei dat is heftig!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:04

Hier was toevallig laatst ookal een topic over: [MD] Platte mest bij warmere dagen

Volgens mij (correct me if i am wrong) kunnen weersveranderingen een PSSM trigger zijn. Daar kan Pluisje hier op Bokt je wel meer over vertellen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 13:54

Elisa2 schreef:
Hier was toevallig laatst ookal een topic over: [MD] Platte mest bij warmere dagen

Volgens mij (correct me if i am wrong) kunnen weersveranderingen een PSSM trigger zijn. Daar kan Pluisje hier op Bokt je wel meer over vertellen.

Super! Dankjewel!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:11

Onze Mini krijgt (lichte) koliek bij extreme weerswisselingen.
Gelukkig simpel op te lossen met Colosan en het haar zo aangenaam mogelijk maken (bijv. benen koelen, in de schadum zetten, etc)
Dierenarts kon verder niks vinden, bloed ed alles is goed.

Sterkte en beterschap!

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:58

Die van mij toevallig vandaag ook heel erg opgeblazen.. Is gevoel voor (gas) koliek.. Gaat al een hele lange tijd goed, maar nu maak ik mij toch weer zorgen. Wilde ook niet zoveel eten. Ik zocht toevallig ervaringen, weet ook niet zo goed wat ik hiermee moet. DA kan ook niet zoveel..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:57

Colosan kun je altijd geven uit voorzorg, is echt een supermiddel. Zeker bij gaskoliek.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:00

Je zegt dat je je paard sinds een week aan de probiotica hebt?
Dan zou ik eigenlijk daar een oorzaak in zoeken en kijken of het verbeterd als je daar mee stopt.

Welke probiotica geef je?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 17:52

ellepel schreef:
Je zegt dat je je paard sinds een week aan de probiotica hebt?
Dan zou ik eigenlijk daar een oorzaak in zoeken en kijken of het verbeterd als je daar mee stopt.

Welke probiotica geef je?

Ze had juist 3 weken geleden een flinke terugval, door (uiteraard ongewenste) wisseling in ruwvoer. En ik heb het idee dat de probiotica plus Liver Comp van Phytonics (altijd mijn redder bij terugval) goed hebben geholpen. Ze leek haast weer de oude begin dit weekend, tot het dus warmer werd.

Ik geef de probiotica van Iris vd Gulik.

Ga ook elke dag even met haar gras eten.
Ook dat helpt bij haar stofwisseling. Elke pssm-er reageert daar weer anders op. Vandaag gaat het best redelijk, heb haar vannacht ook buitengelaten (staat in grote zandpaddocket ruwvoerbak). Doet haar goed. Ze lijkt sneller dan verwacht te acclimatiseren.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 17:55

Bedankt voor de tips over de Colosan. Ik zorg dat ik het in mijn medicijnkast heb. Staleigenaar heeft, maar dan heb ik het nu ook zelf.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:13

Iris heeft ook duidelijk plattere mest gehad.

Dit is de eerste zomer dat ze bij ons is en haar darmen hebben natuurlijk afgelopen winter behoorlijk wat qua medicatie te voorduren gehad...

Ik vermoed dat het komt doordat het gras net even iets rijker was dan handig was.
Ze staan er maar 3 a 4 uur op per dag. Maar dat kan toch voldoende zijn voor een reactie vanuit de darmen.

Iris heeft ook veel de mest van layka gegeten toen ze net weer samen mochten staan.
Dit doet ze gelukkig niet meer(ze is goed ontwormt, 2 liksteen voor handen en krijgt jaarlingbrok).
Layka haar mest is in de dik 20 jaar die we haar nu hebben echt altijd super.
Dus het was voor ons logisch dat iris de mest van layka at( 2 vroegere paarden van ons hebben het ook gedaan met layka haar mest)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie