Mijt behandelen bij trappend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KingTinker

Mijt behandelen bij trappend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 15:32

Hi,

Het paard wat ik verzorg is een tinker met flinke sokken. Hij heeft mijt en hier willen we hem natuurlijk vanaf helpen. Het probleem is alleen dat hij trapt als je aan zijn onderbenen komt, hoeven uitkrabben gaat nog net, maar hij vindt dat al niet leuk. Ik denk dat dat ook komt omdat hij zon last heeft van de mijt.

Z'n sokken eraf scheren zonder sedatie is bijna niet te doen, en het is moeilijk om bij zijn benen te komen met de byemite zonder dat zn sokken eraf zijn. Het is niet mijn eigen paard en ik heb zelf ook geen geld om de dierenarts te laten komen voor sedatie helaas. Hij krijgt binnenkort wel een injectie tegen de mijten, maar tot nu toe komen de mijten ook na zon injectie steeds terug :(

Heeft er iemand tips hoe ik hem kan behandelen? Ik wil graag dat hij ervanaf komt, maar ik wil ook niet getrapt worden.

Groetjes!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Mijt behandelen bij trappend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:34

wat zegt de eigenaar ervan? Het is niet jouw paard he dus dierenarts laten komen en behandelen is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de eigenaar

KingTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 15:36

De eigenaar zegt met handschoenen pure byemite erop smeren, maar ik ben bang dat dat lastig is. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken door die dikke sokken heen met een trappend paard.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:38

Inderdaad nooit zonder overleg eigenaar!

Dat gezegd hebbende,
Ik heb ooit goede ervaringen gehad met frontline spray, fipronil als werkzame stof.

Afbeelding

Is alleen geen goedkoop grapje,
Ik deed met zo'n flesje niet heel lang, en de mijne had dan nog nauwelijks sokken.

Bij mijn paard in eerste instantie gaan gebruiken omdat hij belachelijk veel teken had steeds, maar het bleek ook het mijtptobleem dat er speelde meteen mee aan te pakken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:39

KingTinker schreef:
De eigenaar zegt met handschoenen pure byemite erop smeren, maar ik ben bang dat dat lastig is. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken door die dikke sokken heen met een trappend paard.

In dat geval is het heel simpel.

Verantwoordelijk terug leggen bij de eigenaar.

Als jij er (waarschijnlijk niet onterecht!) risico in ziet, moet je het gewoon niet doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:40

eens met bovenstaande. De eigenaar mag het eerst even voordoen, hoe die dit voor zich ziet.
En als je het niet vertrouwd is 'nee' ook een antwoord. Niet je leven gaan wagen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:42

Het wordt misschien eentonig, maar ook ik sluit mij bij de voorgangers aan. Als de eigenaar het zo wil en het is voor jou niet veilig, dan mag de eigenaar deze behandeling zelf doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:57

BrankaZ schreef:
Het wordt misschien eentonig, maar ook ik sluit mij bij de voorgangers aan. Als de eigenaar het zo wil en het is voor jou niet veilig, dan mag de eigenaar deze behandeling zelf doen.

Mee eens. Als het uitwendig niet gaat zonder gevaar getrapt te worden, dan kun je de DA ook laten spuiten tegen de parasieten. Maar ook dat moet de eigenaar dan regelen met de DA.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:43

Je zou samen met de eigenaar (even aangenomen dat die het in z'n eentje ook niet lukt) kunnen proberen om een voorbeen op te tillen terwijl je de andere 3 benen behandelt.

Als optillen ook niet lukt omdat het paard gewoon te sterk is en z'n been terugtrekt, been opbinden met een zacht dik touw (lus om de koot, touw om de hals vastmaken). Daar kunnen ze weinig tegen beginnen, en dan hebben ze voetje geven meteen héél snel geleerd.

Dit laatste niet doen als je/de eigenaar daar echt nul ervaring mee hebt/heeft, dan evt de hoefsmid vragen te helpen - die kent dit trucje geheid en zal er in de toekomst ook baat bij hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:49

Als verzorgster is het niet jouw verantwoordelijkheid om het paard te behandelen. Dus ik zou net als de rest de verantwoordelijkheid hiervan bij de eigenaar leggen. Als het echt gevaarlijk wordt kan de eigenaar Elf een oplossing zoeken door bijvoorbeeld de dierenarts te bellen voor een sedatie en behandeling. En dan meteen de sokken te scheren

KingTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 16:50

Dankjulliewel! Ik ga er eens met haar samen naar kijken, als zij een manier weet hoe dit veilig kan hoor ik het dan wel van haar :)

KingTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 16:50

Ibbel schreef:
Je zou samen met de eigenaar (even aangenomen dat die het in z'n eentje ook niet lukt) kunnen proberen om een voorbeen op te tillen terwijl je de andere 3 benen behandelt.

Als optillen ook niet lukt omdat het paard gewoon te sterk is en z'n been terugtrekt, been opbinden met een zacht dik touw (lus om de koot, touw om de hals vastmaken). Daar kunnen ze weinig tegen beginnen, en dan hebben ze voetje geven meteen héél snel geleerd.

Dit laatste niet doen als je/de eigenaar daar echt nul ervaring mee hebt/heeft, dan evt de hoefsmid vragen te helpen - die kent dit trucje geheid en zal er in de toekomst ook baat bij hebben.

ik ga dit ook even voorleggen dan, dankje

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:55

Misschien een ander middel proberen? Op mijn werk 5 paarden met sokken en mijtproblemen. Járen lang was het behandelen een probleem (met name bij 2 paarden), gaf veel stress en onrust. Sinds dit jaar hebben we een nieuw middel wat we gebruiken, Pour On. Dit gebruik je niet op de aangetaste plek maar smeer je in op de bovenbenen van het paard, het wordt opgenomen in het bloed en de mijten komen uiteindelijk in contact met het bloed en sterven. Met behandelen geen enkel probleem meer en het spul werkt ook veel beter dan alle voorgangers die we geprobeerd hebben.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:02

Wij deden het vroeger met een jaarling met zo'n (niet gebruikte) onkruidspuit. Daar deden we het middel verdund met water in en zo konden we op gepaste afstand toch de benen ermee inspuiten zonder getrapt te worden. Dat werkte erg goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:08

Pure Byemite? 8)7 Dan zou ik ook schoppen. Dat spul hoort zwaar verdunt te worden. 10ml op 10 liter als ik het goed heb.

Zorg dat je bij de dierenarts wat Cydectin Pour On haalt. Dit kun je tussen de sokken druppelen en prikt niet (wat byemite wel doet, zelfs verdund), en helpt heel veel beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:20

Pure Byemite gaat ook niet helpen als je dat met die dikke sokken er in moet smeren.
Dan komt het niet op de huid toch.
Maar geef dit door aan de eigenaar:
Ik heb er namelijk ook zo eentje, die gaat trappen met de achterbenen omdat ze dat vind jeuken.

Ik zou dan kijken naar de frontline pipetten voor grote honden, elk been 1 pipet.
Probeer die zo laag mogelijk op het been aan te brengen.
Of kijk naar een pour on inderdaad.
Er zijn meerdere die je wel kunt gebruiken voor paarden.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:36

Ritje naar Cp112.
Die doet de paardjes in bad met de beentjes.
Lijkt mij voor deze tinker een uitkomst!
Maar zou toch ook even de DA laten kijken of het ook geen cpl is.
Erg pijnlijk voor het dier,en misschien mag je daarom niet aan de benen komen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:41

Noromectin pour on.
Werk beter dan de voetenbadjes bij ons. En is makkelijk aan te brengen zonder levensgevaar van trappend paard.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:46

Mag ik vragen waar degene die de Pour on gebruiken dit kopen? Ook ik heb helaas problemen met het scheren en dus behandelen van de benen van mijn tinker

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:53

wij hebben Noromectin voor de koeien :)
Misschien kun je ergens iets bietsen bij een melkveehouder?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:06

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:37

DuoPenotti schreef:
Tektonic werkt ook fijn.

Spuitje van 10 mm bij de apotheek ophalen.
Elke sok 10 mm op de huid spuiten.

Uiteraard laat dat de eigenaar maar doen.

https://www.schippers.nl/--M2309733.htm ... S2AI8eV-so

Kun je deze zonder recept krijgen? Dan is het wel een erg handig alternatief voor de Cydectin. Die kostte de laatste keer rond de 200 euro voor een liter :=

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:49

ruin_lover schreef:
Mag ik vragen waar degene die de Pour on gebruiken dit kopen? Ook ik heb helaas problemen met het scheren en dus behandelen van de benen van mijn tinker

Wij doen het via de dierenarts, heb een andere pour on versie ook wel bij de groothandel voor diervoeder gezien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:49

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
Tektonic werkt ook fijn.

Spuitje van 10 mm bij de apotheek ophalen.
Elke sok 10 mm op de huid spuiten.

Uiteraard laat dat de eigenaar maar doen.

https://www.schippers.nl/--M2309733.htm ... S2AI8eV-so

Kun je deze zonder recept krijgen? Dan is het wel een erg handig alternatief voor de Cydectin. Die kostte de laatste keer rond de 200 euro voor een liter :=

Zo ver ik weet wel.
Anders heb je nog Z-itch dat is de paarden variant van hetzelfde. Alleen duurder.

Al was dat paar jaar terug zo. Je zou het dan even op moeten zoeken of dat nog steeds zo is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:39

KingTinker schreef:

Als de eigenaar zegt dat dat kan dan doe je dat toch samen met hem/haar?