Ziet dit eruit als drukpleklen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draveradora

Ziet dit eruit als drukpleklen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 14:09

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 8 weken hebben we dit paard en blokkeerd met rijden. Zadelpasser is al 2 x geweest. 1 e zadel leek toch te schuiven. Nu dit zadel maar paard gaat steeds meer staken hele rug gevoelig.
Dierenarts is al geweest en al een chiropraktische behandeling gehad
Maar herkent iemand dit als drukplekken? Zit aan beide kanten op zelfde plek.

Bowo

Re: Ziet dit eruit als drukpleklen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:12

Voelt die grotere plek een beetje hobbelig? Dan herken ik dat zeker als drukplek.

Als ze ook nog een groter of warmer worden na het rijden, is dat een extra aanwijzing.

Maar als het paard zo gevoelig op de rug, zou ik even helemaal stoppen met rijden. Train even verder met grondwerken en longeren, anders blijf je je in een vicieuze cirkel zitten.

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 14:14

Ja we mochten weer beginnen eergisteren. Maar die plekken lijken weer groter geworden. Ja het is hobbelig net of er kleine verdikkingen zitten onder het haar. Rug was heel gevoelig voor de behandeling bedoel ik maar nu toch weer. Ik denk nog steeds het zadel dus niet passend.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:28

Heb je iemand die met je mee kan kijken naar je paard in het algemeen die veel ervaring heeft? Bijvoorbeeld een instructeur? Aangezien jullie nogal wat opstartproblemen ervaren lijkt het me handig als iemand meekijkt.

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 15:01

Ja hadden we ook ik heb elke week les sowieso en mijn dochter ook maar vanwege dat hij stilstond 2 weken en de dierenarts kwam enzo nu even geen les gehad

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:11

Wat jammer dat jullie met je net nieuwe paard al gelijk tegen dit soort problemen aanlopen. Als kersverse paardeneigenaar hoop je toch op een wat mooiere start :(:) .

Dat ziet er inderdaad uit als drukplekken. Ook even kritisch kijken naar wat voor dekje je onder je zadel hebt en of je paard misschien erg gevoelig is voor wat achtergebleven zand in de vacht (of vies dekje).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:33

Ja of het dekje heeft een plooi of vouw op die plek...

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 15:39

Het is een edix zadel met edix pad met inlages. Heb het dekje al nagekeken zie er niets aan. Het is ook aan 2 kanten van zijn rug op dezelfde plek

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:56

Is dat precies waar de beugel ophanging zit? Dat daar meer piekbelasting komt?

Heb dat bij boomloos wel eens gehoord. Dacht bij semiboomloos niet. Maar moet er nu wel aan denken

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:06

Ziet er idd uit als drukkingen en wellicht dat daar net wat meer wrijving ontstaat door flexibiliteit van het zadel en dravers zelf vaak ook best wat beweging hebben in hun lijf. Hier was de oplossing daarvoor een zadel dekje met schapenvacht onderzijde. Even een check van het zadel is ook altijd goed natuurlijk :)
In dit seizoen komen ze toch vaak best wat aan.
Iig goed dat je probeert uit te vinden wat er is!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:41

Toen mijn paard veranderde in bespiering werd zijn zadel te smal en kreeg hij ook dit soort plekken. Ander zadel met wijdere boom, een dikkere pad en het was en bleef weg. Ik vermoed dat het inderdaad drukplekken zijn. Het kan helpen om een pad met veel dikkere vulling onder het zadel te leggen of de dikste inlages.

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 17:52

Hij is alleen niet dikker geworden we hebben hem nog maar 8 weken en dit zadel is 3 weken geleden aangemeten. Maar ik denk toch nu jullie ook zeggen drukplekken dat het zadel toch knelt idd. Woensdag komt de zadelpasser terug ze vindt het ook heel vervelend.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:42

Second opinion bij andere zadelmaker. En hoe is de rug verder? Zijn er al foto's gemaakt?

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 18:48

Nee geen foto's is klinisch gekeurd 8 weken terug en gaf ook geen kick op rug. 3 weken later wel na dat 1e zadel. Dierenarts zei dat hij erg vast zat rondom wervel en si gewricht. En schouder. Hij liep de 1 e 2 weken ook als een zonnetje. Ik ken de verkoper goed en die heeft nooit problemen gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:57

Mocht je het zadel van verkoper niet overnemen? Of zat jou dat niet fijn?
Het paard blijkbaar wel.

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 18:59

Was een wintec . Gebruikt zij voor meerdere dravers daar.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:00

Edix is boomloos of semi boomloos toch? Ik ken ook een draver die werd gereden met boomloos. Die had een hele zere rug ervan en veel spanning onder het zadel. Nu onder een simpele thorrowgood van een paar honderd euro is het een blij paard. Boomloos is helaas lang niet zo heilig als veel mensen beweren helaas..

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:25

Ik heb persoonlijk de ervaring dat boomloze zadels teveel druk geven op de plaats van de stijgbeugelhaken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:31

Eerste foto deed mij niet direct aan een drukplek denken aan uiterlijk. Mijn haflinger heeft aan een kant ook wat kleine bultjes die net onder het zadel zitten, maar dit zijn talg bultjes. Daar deed jouw eerste foto mij aan denken, maar die 2e foto lijkt meer blaar achtig?
Maar met deze klachten erbij zou ik dit wel even serieus nemen en kijken of er iemand anders eens naar het zadel kan kijken.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:02

Dit ziet er inderdaad uit als drukkingen. En ik vrees inderdaad dat dit door de beugel ophanging komt als ik naar de plek van de drukking kijk. Als dit het geval is ga je dit niet oplossen met dit zadel. Als het paard altijd goed liep onder wintec zou ik dat gewoon weer overwegen of een bates (leer).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:41

vierspan schreef:
Ik heb persoonlijk de ervaring dat boomloze zadels teveel druk geven op de plaats van de stijgbeugelhaken.

De huidige betere merken is dat niet meer het geval hoor. Maar nog steeds geld wel dat boomloos niet voor elk paard een match is en inderdaad ook goed gekeken moet worden naar het kopijzer en de juiste inlages.

Mijn draver loopt hier prima boomloos trouwens. Zowel met barefoot als nu met Edix. Maar liep inderdaad ook fijn onder Thorowgood/kent&master. Wintec paste bij hem niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:32

Is t dier verder wel eens nagekeken op spanning in de bovenlijn? Lijkt me eerder afvalstoffen die weggezet worden omdat de afvoer (doorbloeding) niet lekker verloopt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:00

Stomme vraag maat als zadel past waarom dan inlages in een pad? En is die plek niet een " grens/ begin" van een pad om dat 2 kanten gelijk is.. probeer eens zonder die pad met inlages..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:03

Omdat het een semi boomloos zadel is. Die worden passend gemaakt met pad. Dat is een onderdeel van het zadel

draveradora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 22:04

Dat hoort bij een edix zadel een speciaal dekje met nog wel inlages voor de ruggenvrijheid. Maar ik denk miss is het idd de beugelophanging lijkt wel die plek idd. Ik ga dat morgens een checken.