Platte mest bij warmere dagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Platte mest bij warmere dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 00:14

Nu er al af en toe sporadisch wat warmere dagen zijn gepasseerd, merk ik dat mijn ruin telkens last heeft van plattere mest, soms zelfs echt diarree. Vaak valt het er wel uit als mooie bolletjes, maar valt het plat op de grond. Ook zijn billen zien er echt niet uit.. sowieso werkt het darmstelsel van mijn ruin vlot, maar niet op deze manier. Nu er volgende week echt hete temperaturen op ons afkomen, wil ik weten hoe ik hem het beste kan helpen. Er is altijd vers drinken aanwezig in stal en wei, en dit doet hij zeker vaak genoeg! Afspuiten doe ik sowieso, dat vindt hij ook het meest aangenaam merk ik, maar die plattere mest lijkt hij ook wel lastig te vinden..

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:11

Je kan even een uv deken proberen ?

Elisa2

Re: Platte mest bij warmere dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:21

Kan komen door veel en koud drinken, je zou electrolyten kunnen proberen of iets als groene leem wat een binder is en veel mineralen bevat. En juist niet teveel kou op zijn lijf, niet koud afspuiten maar altijd lauw of warmig, idem voor afsponzen.

Wat je kunt doen als het echt heel warm is, als hij een vliegendeken draagt is de vliegendeken nat maken en dan om doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:30

Het is toch momenteel helemaal niet zo warm dat koud afspuiten nodig is? Ik vraag me eerder af of je er niet juist veel te snel mee bent waardoor het immuunsysteem een optater krijgt. Met eten, schoon water en desnoods wat extra electrolyten (te veel gaan ze ook van aan de dunne) komen ze dit nu prima door. Mij mij heb ik ze van de week zelfs onder een deken gezet want ze hadden het koud en liepen te hoesten met een snotneus.. koud afspoelen doe ik pas als het meerdere dagen 30+ is en dan nog meer om eventueel zand en zweet weg te spoelen ivm gevoelige huidjes.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 09:32

office schreef:
Je kan even een uv deken proberen ?

Dit heeft hij standaard op als hij buiten staat, helaas geeft dit niet echt effect

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 09:34

pluisje88 schreef:
Het is toch momenteel helemaal niet zo warm dat koud afspuiten nodig is? Ik vraag me eerder af of je er niet juist veel te snel mee bent waardoor het immuunsysteem een optater krijgt. Met eten, schoon water en desnoods wat extra electrolyten (te veel gaan ze ook van aan de dunne) komen ze dit nu prima door. Mij mij heb ik ze van de week zelfs onder een deken gezet want ze hadden het koud en liepen te hoesten met een snotneus.. koud afspoelen doe ik pas als het meerdere dagen 30+ is en dan nog meer om eventueel zand en zweet weg te spoelen ivm gevoelige huidjes.

Ik check altijd even hoe hij zich voelt en vaak is het afspoelen ook na een training. Over het algemeen koel ik enkel de onderbenen en niet heel het lichaam.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 09:37

Elisa2 schreef:
Kan komen door veel en koud drinken, je zou electrolyten kunnen proberen of iets als groene leem wat een binder is en veel mineralen bevat. En juist niet teveel kou op zijn lijf, niet koud afspuiten maar altijd lauw of warmig, idem voor afsponzen.

Wat je kunt doen als het echt heel warm is, als hij een vliegendeken draagt is de vliegendeken nat maken en dan om doen.

Dat laatste kan zeker wel een tip zijn voor de komende week als het hier echt tegen de 30 graden komt!
Helaas hebben wij op stal geen warm water, ik zou het nu ook niet echt koud water noemen als het warm is (tuinslang staat buiten) maar eerder kamertemperatuur als dat logisch klinkt? Hetzelfde met zijn drinkbak op de wei die altijd wel wat opgewarmd wordt door de zon, hiervan check ik de temperatuur altiid even op gevoel en dit is altijd wel oké geweest de laatste tijd, maar misschien toch een te groot verschil voor hem

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:39

Ja het probleem kan dan zitten in de temperatuursverschillen, sommige paarden en mensen zijn daar gevoelig voor. Maar misschien eens proberen of afsponzen beter werkt dan afspuiten. Wellicht maakt het geen enkel verschil maar het is wel de moeite om uit te proberen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 09:44

Elisa2 schreef:
Ja het probleem kan dan zitten in de temperatuursverschillen, sommige paarden en mensen zijn daar gevoelig voor. Maar misschien eens proberen of afsponzen beter werkt dan afspuiten. Wellicht maakt het geen enkel verschil maar het is wel de moeite om uit te proberen.

Zeker! Als dit hem helpt is het een kleine extra moeite om een spons te pakken.