cushing bij ezel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraspin

cushing bij ezel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 22:52

hallo,
Onze ezel is .Zij is 15 jaar en sedert december geraakt ze soms niet meer recht. Dat begon met 1 maal per maand en daarna exponentieel tot deze week eigenlijk iedere dag . Na stimulatie van ons geraakt ze dan wel recht en moet dan een half uur bekomen van de stramme spieren.
Ze eet goed. De laatste week ligt ze vele uren per dag en komt alleen recht na onze stimulans waarna ze dan weer enkele uren rond loopt en eet. Ze heeft sowieso zware osteoarthrose op haar sprongen waarvoor ze enkele maanden geleden behandeld is met inspuitingen hyaluronzuur en pijn en ontstekingsremmers (SAID). Dit gaf geen verbetering.
We denken achter dat er meer aan de hand is en daarom is ze recent geest op Cushing waarvan het resultaat niet duidelijk is. Zeer lichte verhoging tov een paard nl 48 pg/ml ACTH. Aangezien een ezel iets meer mag hebben dan een paard een zeer onduidelijk resultaat. Ze heeft ook wel verschillende symptomen van cushing nl bijna niet verharen en lethargie. De veearts zou eventueel met 1/4 pilletje tegen Cushing willen proberen maar wij twijfelen nog .
Iemand advies ?
Petra

Elisa2

Re: cushing bij ezel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:25

Ze kunnen ook hogere cushing waardes krijgen door pijn of andere onderliggende aandoeningen.

Maar de ezel lijdt duidelijk, dus ik zou het gewoon proberen. Echter wel met de vraag hoelang het leven nog dierwaardig is als ze zoveel pijn heeft en zo moeilijk overeind komt en veel ligt. Dit is wel een duidelijk teken aan de wand!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:32

Je had mij per PB benadert, had je nog iets aan mijn antwoord? Hoe gaat het inmiddels?