complicaties van droes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s_dg

complicaties van droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 14:52

Hoi iedereen

Ik wou eens even horen of er mensen een gelijkaardig verhaal hebben meegemaakt na een droesbesmetting.

14 februari is mijn paard zeer ziek geworden, koorts, geen fut, geen eetlust en sterk vermagerd. Er waren nog geen abcessen en we zijn opgestart met koortsremmers aangezien de dierenarts nog geen vermoeden had van droes. 17 februari zijn we dan opgestart met antibiotica aangezien hij niet beter werd, maar dan op 22 februari is het eerste abces door de huid gekomen. Toen is er ook een test genomen en was de diagnose 100% zeker droes en zijn we gestopt met antibiotica om het rijpen van de abcessen niet te vertragen.

De abcessen zijn daarna van kwaad naar erger gegaan. (ik bespaar jullie de heftige foto's) Telkens alles mooi proper gemaakt en uitgespoeld. De genezing ging telkens snel, maar er bleven ook wel abcessen komen.

Ondertussen hebben we al een lange weg achter de rug, maar hebben we geen abcessen meer en ziet hij er ook terug zeer goed uit. vorige week heb ik ook de luchtzakken laten bekijken en laten uitspoelen en deze waren volledig schoon en het resultaat was negatief!

Echter bleef er een klein wondje aan zijn rechteroor lekken, voornamelijk bij het eten. De betrokken dierenartsen, professoren en tandarts denken hier aan de speekselklier. Er is een eerste maal vloeistof ingespoten om het lekken te doen stoppen, dit had geen effect, maar ondertussen is deze wonde toch dichtgegroeid. Uiteindelijk heeft het vocht een nieuwe weg gevonden onderaan het hoofd. Sinds deze week is ook deze dicht, maar heeft hij een grote bol door het opgehoopte vocht. De dierenarts heeft deze opengemaakt om te bekijken en dit was gewoon puur vocht.

Ik heb nu het advies gekregen om het te laten dichtgroeien en drie maanden af te wachten of de beschadiging vanzelf opgelost geraakt. Echter heb ik niet zo heel veel hoop aangezien het de eerste keer ook een grote pijnlijke bol is geworden.

Zijn er mensen die zoiets gelijkaardigs hebben meegemaakt?

Het is best sneu na zo'n lange weg met de droes om nu hierop te stoten...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:54

Hoi hoi.

Ik heb helaas iets soortgelijks meegemaakt, alleen gelukkig niet z’n nasleep als jij hebt gehad.

Mijn paard had koorts, was niet fit.
Geen bult te zien, andere paarden waren nog top.

Dus hij kreeg een antibiotica kuur van de DA.
3 dagen later kwamen we er achter dat er Droes was omdat andere paarden ineens bulten kregen.

Helaas had die van mij al de antibiotica kuur gehad.

Hij heeft daardoor ook nooit een gezwel gehad.
Hij heeft er wel het langste last van gehad en was er ook echt ziek van.
Ik denk dat hij 2 weken echt flinke verhoging (40+ graden) had.
Hij had wel zijn keel opgezet, maar geen bulten.
Tevens 4 dikke benen, dikke koker.

Totaal is hij echt ruim 6 weken ziek, ziek geweest.
Na 6 weken kwam er gelukkig verbetering in zijn toestand.

Hij heeft nog wel 2 weken nadat hij eigenlijk beter was spontaan echt een kopje vieze smurrie uit zijn oog gekregen.

Maar dat was eenmalig.

Ik denk dat hij na 6 maanden pas echt helemaal de oude weer was.

Ik heb alles in overleg met de DA gedaan en ben nog voor een second opinion bij een andere DA langs geweest.

s_dg

Re: complicaties van droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 16:00

Dag Daantje,

Bedankt voor je reactie.

Wat een vieze ziekte is het toch... Wel gek hoe iedereen het anders meemaakt.

Ik heb me al vaak ingelezen en niet 1 situatie is al dezelfde geweest.

Hier ook alles in overleg met de dierenarts en verschillende opinies gevraagd.

Ik hoop snel terug een volledig gezond paard te hebben!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:14

Van Droes is bekend dat als er antibiotica gegeven wordt dat de infectie naar binnen kan slaan.

Ik denk dat het gewoon een kwestje van afwachten is, het lichaam moet zelf alles opruimen.

s_dg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 09:35

Dag Elisa

Het klopt dat het lichaam heel wat zelf moet regelen, sinds deze week zijn we ook droesvrij verklaard na een lange weg.

Ik maak me vooral zorgen over de beschadiging aan de speekselklier...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:54

Dat begrijp ik, maar zou het afwachten.. wellicht lost het lichaam dat van binnen uit op
Misschien kun je iets geven wat zijn lymfen helpt met afvalstoffen afvoeren.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:38

Mijn paard kreeg weken na de droes een hele dikke bult op zijn bil (diameter 20 cm). Deze is open gemaakt en gespoeld. Deze moest ik een paar dagen een paar keer per dag blijven spoelen.
Uiteindelijk is het wel weer weggetrokken.