Shetlandpony met jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

leoniegra

Shetlandpony met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-24 15:55

Hallo allemaal,
Ik vraag even op raad omtrent mijn shetlandpony.
Vorige zomer begon het allemaal, mijn pony had ineens heel veel jeuk. Hij kreeg kale plekjes op zijn hoofd… Ik heb toen heel zijn stal grondig uitgemest en ontsmet en merkte toen dat er wel beestjes zaten, luizen. Het geitje die er bij liep had ook veel jeuk. Dierenarts is toen gekomen en we hebben zowel het geitje als de pony ongeveer 3 keer gewassen met sanacuran. Dit was dan even beter maar het begon telkens opnieuw. Dan heb ik een bepaalde olie gekregen van de dierenarts om op zijn huid te doen overal waar er veel schilfers waren, ook tegen de luizen. Dit werkte goed en hij was telkens 1-2 maanden goed en toen begon het weer. In de winter was het wel een stuk beter maar niet helemaal weg. Sinds ongeveer april is het weer verergerd. Vooral jeuk aan zijn hoofd, ook kale plekken, maar ook aan zijn staart en manen. We hebben intussen bloed laten trekken en dit wijst wel op zomerexceem. Maar toch vraag ik me af als hij niet nog steeds luizen heeft. Het geitje die erbij loopt heeft ook nog wel jeuk. Ik doe nu elke dag exevitol in zijn manen en staart tegen de jeuk maar hij blijft steeds jeuk hebben en vooral zijn hoofd is lelijk van de schuurwondes. De dierenarts zegt dat ik heel de zomer die exevitol elke dag moet gebruiken de hele zomer en een exceemdeken. Maar zomerexceem, kan dat ook vooral aan het hoofd zijn? Iemand die hier raad mee weet?

BigOne

Re: Shetlandpony met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:46

Maak eens een foto van het ongedierte .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

leoniegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-24 17:07

Ik zie geen beestjes meer en heb ook geen foto ervan. Vorige zomer liepen ze over mijn kleren toen ik de stal meste, maar zag toen ook geen op mijn pony. Ze waren beige-achtig van kleur en mijn pony is vos, misschien van daar moeilijk zichtbaar. Maar ik vraag me af als ze er nie toch nog zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:14

Staan ze op gras? Het kan ook zijn dat je pony haar klachten verergerd worden door voeding.

Heeft je dierenarts ook huidschraapsels onderzocht?

leoniegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-24 18:28

@capopjekop ja hij heeft huidschraapsels onderzocht en blijkbaar wijst dat op zomerexceem, net zoals het bloed.

leoniegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-24 18:28

Maar deze winter was de jeuk ook niet helemaal weg.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie