Beschadigde/schrale huid, brandblaren van de berenklauw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

othelloster

Beschadigde/schrale huid, brandblaren van de berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 11:33

Hey Bokkers,

Mij was deze week opgevallen dat meerdere paarden op een weide allemaal een schrale/beschadigde huid hebben op de neus.

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben er na mijn idee niet direct last of hinder aan. Het viel wel mij wel op.
Achter de weide staan van die grote berenklauwen. Van de week liep ik door de weide met een driekwart broek. Had ik ook op mijn linker scheenbeen een geïrriteerde plaats. Het voelde niet zo aan als dat je brandnetels hebt aangeraakt.

Een van jullie die dit als eens eerder gezien heeft?
Jeuk hebben ze er niet aan. Ze eten, spelen en doen ook allemaal gewoon hun ding.
Ze staan wel vlakbij het bos en het wemelt daar van de knutten.

Jullie dit als eens eerder gezien? Bedankt alvast!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:35

kan, het kan ook van te warm drinkwater zijn, al is het misschien niet zo warm geweest daarvoor, maar dan krijgen ze zelfde soort brandblaasjes. Gezien het weer kan het berenklauw zijn.

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:35

Ja, dat doen berenklauwen. In combinatie met zonlicht kun je een huidreactie krijgen. Medische term: fytodermatitis.

othelloster

Re: Beschadigde/schrale huid, brandblaren van de berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 11:40

Dankjewel voor de reacties! Dan is mijn vermoeden bevestigd. Wat zou ik daar het beste tegen kunnen doen? Een vettige zalf zoals uiercreme opsmeren?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:54

berenklauwen verwijderen dat zowiezo. Op de wondjes als ze zo droog zijn en korstjes erop zitten zou ik er nix op doen

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:49

Als je berenklauw(de oost europese) verwijderd, kjijk dan uit dat je zelf geen brandwonden oploopt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:53

Berenklauwen verwijderen! Of laten verwijderen. Incl beschermende kleding plus bril en daarna de omgeving van de weide randen natspuiten. Maaisel weghalen. Het sap spat namelijk rond als je ze gaat weghalen en dat sap is de boosdoener. Dus dan denk je dat de plant weg is.. ligt het sap op andere planten of gras.. en dan krijg je alsnog de grootste ellende.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:57

Voor de reuzebereklauw en aanverwante niet-inheemse soorten geldt een verwijderingsplicht (vallen onder de invasieve exoten). Handigste manier is vóór de bloei maar na het strekken van de bloeistengel 10-15 cm onder het maaiveld afsteken met een spa. Dan heb je ook geen rondspattend sap. De penwortel loopt niet opnieuw uit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:09

Ik zou ook een stuk weide naast de planten afzetten.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:12

othelloster schreef:
Dankjewel voor de reacties! Dan is mijn vermoeden bevestigd. Wat zou ik daar het beste tegen kunnen doen? Een vettige zalf zoals uiercreme opsmeren?

De mijne heeft dit een paar jaar terug ook gehad. Toen flamigel opgedaan, en dit hielp wel met de genezing.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:39

Ibbel schreef:
Voor de reuzebereklauw en aanverwante niet-inheemse soorten geldt een verwijderingsplicht (vallen onder de invasieve exoten). Handigste manier is vóór de bloei maar na het strekken van de bloeistengel 10-15 cm onder het maaiveld afsteken met een spa. Dan heb je ook geen rondspattend sap. De penwortel loopt niet opnieuw uit.

Én de plantdelen van de Reuzenberenklauw moeten bij het restafval las ik onlangs toen ik daar informatie over zocht.
Gewone berenklauw mag bij het GFT.
Het verschil tussen beiden is vrij duidelijk. De Reuzenberenklauw heeft puntige bladeren en wordt veerl groter.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:43

Houdt vettige zalf de 'brand' niet juist binnen?
Voor mensen geldt: wassen met water (en zeep).

Hoe behandel je een wond van de berenklauw?
De beste behandeling is dat je direct de huid wast, waar er contact met de plant is geweest. Wees hierbij niet te zuinig en neem het zeker voor het onzekere. Je kan dat wassen gewoon met water en zeep doen. Daarnaast moet je ook een week lang contact met direct zonlicht vermijden. Heb je eenmaal de gevreesde blaren en brandwonden, dan moet je die behandelen alsof het gewone brandwonden zijn. Je kunt hiervoor de bekende brandwondenzalf gebruiken en de wonden verbinden. En bij twijfel gewoon de huisarts raadplegen. Mochten je ogen in contact zijn gekomen, dan moet je je ogen heel veel spoelen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:57

Ibbel schreef:

Inderdaad, gewoon spa in de grond, niks rondvliegend sap. :Y)

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie