Hoe het beste voer bewaren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duran123

Hoe het beste voer bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 07:46

Ik heb ons voer momenteel in voertonnen met schroefdeksel zitten.
Nu kan ik van een stalgenoot de sortera bakken van de IKEA overnemen. Deze lijken me ideaal met name omdat ze stapelbaar zijn.
Het gaat om biks, slobber en muesli.

Nu staat op de voerzakken luchtdicht bewaren. Dat zijn de IKEA bakken niet dus ik twijfel.
De voertonnen waren ook redelijk aan de prijs dus ik wil geen spijt krijgen als ik switch.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/sortera-af ... -70255899/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:59

Ik ben gestopt met de ikea bakken nadat de muizen er doorheen gegaan waren. het stapelen vonden ze ook niet fijn als ze vol zaten met voer. Ze zakken dan door en zijn lastiger te openen waardoor ik ze niet meer kon stapelen en het hele voordeel weg was. Plus dat er veel te weinig in pastte, ik had er meerdere nodig voor 1 zak voer.

Jammer, maar ik ben terug gegaan naar voertonnen.

Cioccolato

Re: Hoe het beste voer bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:14

Ik zou ook je voertonnen houden :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:29

Wij hebben de sortera’s en zijn er juist blij mee. Plankje ertussen zodat de deksels niet inzakken. We hebben er nog nooit ratten of muizen in gehad, terwijl de ratten wel een gat hadden geknaagd in de voerton kippenvoer.

Gewone zak brok of muesli past er gewoon in, en voor de zak ruwvoervervanger hebben we er een luchtdichte bak naast staan waar de rest van de zak in gaat (daar past ook geen hele zak in, en hij is lastiger te openen).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:21

Ik gebruik altijd de sortera bakken. Tussen de bakken een plankje dus er zakt niks door. Geen last van muizen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:11

Ik heb en wij maken voerkisten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:25

Die bakken zijn daar niet voor gemaakt.
Ik zou het bij officiele voertonnen/bakken houden.

Ik bewaar mijn voer in kliko's.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:29

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:03

Dit hebben wij. Passen per vak 3 zakken voer in van circa 20 kg. En een plankje voor suplimenten.

We maken ze op bestelling.

Afbeelding

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:04

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 11:56

Alle twijfel weg. Ik hou de voertonnen zoals ik nu het voer bewaar.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:02

Zonnetje81 schreef:

Hier moest ik wel om lachen “zou het bij officiële bakken houden, maar zelf doe ik dat niet” :')

Hier ook ikea sortera bakken maar ben bezig iets te maken zoals corinadrenth laat zien. De sortera bakken zijn het net niet, door de witte kleur snel smerig en vind ze toch best rommelig staan nog

Ollie1234567

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:57

Gewoon voertonnen. Dan houd je het het langst goed en muis vrij

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:48

Mijn voorkeur is in de eigen verpakking in een ton. Ik vind het belangrijk om de verpakking in ieder geval te bewaren ivm informatie/barcodes in geval van een terugroepactie, en over het algemeen blijven dingen het langst goed in hun eigen verpakking. Als je er wat sneller doorheen gaat blijft mijn voorkeur ook bij voertonnen, omdat die beter af te sluiten zijn dan bijvoorbeeld IKEA bakken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:53

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar wij hebben een gereedschapskruiwagen ( op marktplaats voor een prikkie te vinden ) gekocht, ideaal, passen 4 zakken voer in, geen gedoe meer met smalle openingen van de tonnen en amper bij de bodem van de ton komen, plus ze zijn van ijzer, komt geen rat of muis doorheen..

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:08

XladyX schreef:
Zonnetje81 schreef:

Hier moest ik wel om lachen “zou het bij officiële bakken houden, maar zelf doe ik dat niet” :')

Hier ook ikea sortera bakken maar ben bezig iets te maken zoals corinadrenth laat zien. De sortera bakken zijn het net niet, door de witte kleur snel smerig en vind ze toch best rommelig staan nog

Mijn bak is af, voor het idee foto's. Er passen per vak precies drie 20 KG zakken voer in per vak. Op de klep ga ik nog rubber randen maken zodat de klep meer luchtdicht sluit. Kan zo een stuk meer kwijt dan de sortera bakken en ziet er veel strakker uit.

Afbeelding
Afbeelding

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 13:34

kimmie261 schreef:
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar wij hebben een gereedschapskruiwagen ( op marktplaats voor een prikkie te vinden ) gekocht, ideaal, passen 4 zakken voer in, geen gedoe meer met smalle openingen van de tonnen en amper bij de bodem van de ton komen, plus ze zijn van ijzer, komt geen rat of muis doorheen..
een berging van 1,5 x 2 meter, dus niet zo veel ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:02

Mijn lieve vriend heeft een aantal jaar geleden een voerkist voor me gemaakt. Zo als wat corinadrenth laat zien, maar dan met 6 vakken (meerdere paarden). Freaking fantastisch, ik wil echt niets anders meer. Hij is wel een slag groter, er passen ca 5 zakken per vak in, en ik heb de bodem nu rechtstreeks op de grond staan ivm het gewicht, maar ik hou ervan. De binnenkant van de deksel heb ik met krijtverf beschilderd.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:12

Utixo schreef:
Mijn lieve vriend heeft een aantal jaar geleden een voerkist voor me gemaakt. Zo als wat corinadrenth laat zien, maar dan met 6 vakken (meerdere paarden). Freaking fantastisch, ik wil echt niets anders meer. Hij is wel een slag groter, er passen ca 5 zakken per vak in, en ik heb de bodem nu rechtstreeks op de grond staan ivm het gewicht, maar ik hou ervan. De binnenkant van de deksel heb ik met krijtverf beschilderd.

Oh zoiets zoek ik ook. Heb je een foto en met welk materiaal is het gemaakt?
Ik heb nu allemaal losse ronde voertonnen. Maar er valt geregeld wat tussen en dan krijg je zo'n vieze bende. Mijn voorkeur zou ook zijn volledig tot de grond, dan heb je er ook geen zooi onder liggen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:09

Ik heb juist gekozen voor van de grond af, anders zit je altijd diep te graaien voor de laatste resten en het schoonmaken. Maar ik heb ook niet meer dan 4 paarden op het moment. En inderdaad een (in mijn geval) whitebordje aan de binnenkant met het voerschema, ideaal :)

De vraag is niet aan mij, maar ik heb de basis gemaakt van betonplex- zelfde plaatdikte en materiaal waarvan trailerbodems worden gemaakt. Het is wat lastiger te schilderen (goede primer gebruiken) dan multiplex maar is meteen watervast en heel erg stevig.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:30

Mijn pa heeft onder die ikea bakken wieltjes gemaakt, ik heb de grote maat onder en een kleine maat er boven op. De onderste voor bietenpulp - luzerne - muesli - de kleine voor vitaminebrok - magnesium enzo.