Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Koper schreef:Het lijkt me toch dat het verschil tussen een hengst en een ruin vrij makkelijk te constateren is![]()
Als hij een klophengst blijkt te zijn, of als er een stukje balweefsel is blijven zitten, dan begrijp ik niet zo goed waarom het van belang is hoe groot hij is en dat hij stamboekpapieren heeft. Als dek"hengst" kun je hem dan niet gebruiken.
Overigens heb ik ook een ruin gehad waarvan mensen dachten dat hij nog hengst was. Was gewoon karakter. Wakker en gauw afgeleid zou ik overgens niet "zwaar hengstengedrag" willen noemen. Dan denk ik toch eerder aan steeds mot zoeken met andere ruinen en hengsten en mensen aanvallen die in de buurt van zijn merries proberen te komen en dat soort dingen.
Koper schreef:Dreamboy schreef:Niet alle shetlanders worden als grasmaaier of gezelschap voor paarden gebruikt.
Dat begrijp ik. Alleen ontgaat mij vooralsnog waarom de stokmaat en stamboom relevant zouden zijn.
lindabakker schreef:Ik heb een shetlander gekocht, die alhoewel gecastreerd blijkt te zijn, enorm hengstengedrag vertoont. Mijn idee is om deze pony te laten testen op testosteron in het bloed en mocht hij toch nog hengst zijn, opnieuw te laten helpen. Het is het wel waard denk ik zo. Het is een erg mooie vrij grote ( en die zijn eigenlijk nog maar weinig te kopen in Nederland ) stamboek hengst/ruin. Ja, ik wist wat ik kocht en daar was de prijs ook naar. Hij is betuigd, maar zo ontzettend gauw afgeleid, druk baasje, de hele dag maar in de weer, geen moment een lekker ff rustig, constant die onrust in zijn kop. Graag wil ik weten is er hier nog iemand die ook een gecastreerde hengst heeft moeten laten "overnieuw castreren"? Waar loop je tegenaan?. Helpt het wel? Hoe verloopt alles en wat komt daarna? Hoe is de nazorg? Wat zijn zo ongeveer de kosten?