Shetlander ruin met zwaar hengstengedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindabakker

Shetlander ruin met zwaar hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 14:40

Ik heb een shetlander gekocht, die alhoewel gecastreerd blijkt te zijn, enorm hengstengedrag vertoont. Mijn idee is om deze pony te laten testen op testosteron in het bloed en mocht hij toch nog hengst zijn, opnieuw te laten helpen. Het is het wel waard denk ik zo. Het is een erg mooie vrij grote ( en die zijn eigenlijk nog maar weinig te kopen in Nederland ) stamboek hengst/ruin. Ja, ik wist wat ik kocht en daar was de prijs ook naar. Hij is betuigd, maar zo ontzettend gauw afgeleid, druk baasje, de hele dag maar in de weer, geen moment een lekker ff rustig, constant die onrust in zijn kop. Graag wil ik weten is er hier nog iemand die ook een gecastreerde hengst heeft moeten laten "overnieuw castreren"? Waar loop je tegenaan?. Helpt het wel? Hoe verloopt alles en wat komt daarna? Hoe is de nazorg? Wat zijn zo ongeveer de kosten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:45

Het lijkt me toch dat het verschil tussen een hengst en een ruin vrij makkelijk te constateren is :+

Als hij een klophengst blijkt te zijn, of als er een stukje balweefsel is blijven zitten, dan begrijp ik niet zo goed waarom het van belang is hoe groot hij is en dat hij stamboekpapieren heeft. Als dek"hengst" kun je hem dan niet gebruiken.

Overigens heb ik ook een ruin gehad waarvan mensen dachten dat hij nog hengst was. Was gewoon karakter. Wakker en gauw afgeleid zou ik overgens niet "zwaar hengstengedrag" willen noemen. Dan denk ik toch eerder aan steeds mot zoeken met andere ruinen en hengsten en mensen aanvallen die in de buurt van zijn merries proberen te komen en dat soort dingen.

lindabakker

Re: Shetlander ruin met zwaar hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 16:03

Als je niet ment zal je dat ook waarschijnlijk niet begrijpen. Zal je ook niet begrijpen dat grote maats shetlanders voor de mensport zeer gelieft zijn, maar zeer weinig te krijgen. De meeste zijn, omdat de prijzen hier laag waren, naar de Scandinavische landen verkocht waar men er veel geld voor gaf. Op zoek naar een echte grote maats stamboek shetlander om mee te mennen ontdekte ik na de dood van mijn vorige pony, dat dit nu zo goed als onmogelijk is geworden, tenzij ik voor veel geld er weer een uit bv Zweden of Noorwegen zou willen importeren. Het enige wat hier verkrijgbaar is, is een overload aan mini's. Het verschil tussen een hengst en een ruin is vrij gemakkelijk te constateren: maar een ruin met typische hengstengedrag? Waar waarschijnlijk een stukje weefsel of een bijbal is achtergebleven?. Als je goed had gelezen zou je begrijpen dat mijn dierenarts hem eerst op testosteron zou testen ( hoeveelheid mannelijke hormonen in het bloed.)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:06

Ze zijn hier nog zeker wel te krijgen maar de Nederlanders willen er niet zoveel geld voor geven als buitenland. Dus vertrekken ze naar het buitenland maar ze zijn er 100% stonden laatst nog op marktplaats maarja mensen denken dan voor 400€ dit te kunnen krijgen. In Duitsland gaan deze al voor drie keer zoveel dus tja

Als hij 100% ruin is, dan kan je er niks aan veranderen. Als hij klophengst blijkt kan hij op tafel gelegd worden.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:15

Ik zou het gewoon aan je dierenarts voorleggen en kijken wat hij er van vindt/zegt. Elk paard is toch ook weer anders..

Ik wil je ook even meegeven dat iedereen hier reageert om je te helpen. Ik vind je toon niet zo heel netjes tegen de bokkers hierboven.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:24

Koper schreef:
Het lijkt me toch dat het verschil tussen een hengst en een ruin vrij makkelijk te constateren is :+

Als hij een klophengst blijkt te zijn, of als er een stukje balweefsel is blijven zitten, dan begrijp ik niet zo goed waarom het van belang is hoe groot hij is en dat hij stamboekpapieren heeft. Als dek"hengst" kun je hem dan niet gebruiken.

Overigens heb ik ook een ruin gehad waarvan mensen dachten dat hij nog hengst was. Was gewoon karakter. Wakker en gauw afgeleid zou ik overgens niet "zwaar hengstengedrag" willen noemen. Dan denk ik toch eerder aan steeds mot zoeken met andere ruinen en hengsten en mensen aanvallen die in de buurt van zijn merries proberen te komen en dat soort dingen.

Niet alle shetlanders worden als grasmaaier of gezelschap voor paarden gebruikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:35

Dreamboy schreef:
Niet alle shetlanders worden als grasmaaier of gezelschap voor paarden gebruikt.

Dat begrijp ik. Alleen ontgaat mij vooralsnog waarom de stokmaat en stamboom relevant zouden zijn.

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:40

Ik heb alleen ervaring met een late castratie (7 jaar) en merk dat mijn pony zich daardoor ook meer macho gedraagt dan mijn vroeg gecastreerde. Maar dat heeft ook met karakter te maken, Jorie is nooit vol zelfvertrouwen geweest en Alex is altijd al druk en neemt graag de leiding. Het kan ook gewoon de persoonlijkheid zijn en dat is bij de mijne zeker ook het geval. Al vind ik het als eigenaar iets minder prettig dat hij het met zijn 84 cm probeerde op te nemen tegen een A-pony door de draden heen door imposant gesteiger en gedoe. Maar goed eenmaal de verhouding bevestigt is dat dan daarna weer helemaal prima dat die ander naast hem staat. Vertoont die van jou ook dat soort gedrag dat je hem wilt testen ts?

Ik ken trouwens per toeval bijna alleen maar grotemaats fokkers bij mij in de regio. Maar ik denk dat de mini fokkers meer van het caliber "ik heb een wei met merries en ik zet er een hengst bij in" zijn. Fokker van mijn pony's overigens absoluut niet, die zette er bewust een hengst op die de merrie verbeterde. En ik moet zeggen zijn bestand is over de jaren echt beter in het type komen te staan vooral als ik mijn pony's vergelijk.

Onder zwaar hengsten gedrag versta ik; voor de koets plat op de remmen en naar merries toe willen rennen en daarbij niet bereikbaar zijn, lage hengstenhinnik en dus ook na bevestiging rang nog blijvend narrig zijn op andere ruinen. Al het andere is meer persoonlijkheid van dat paard.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 13-06-24 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:48

Koper schreef:
Dreamboy schreef:

Dat begrijp ik. Alleen ontgaat mij vooralsnog waarom de stokmaat en stamboom relevant zouden zijn.

Omdat er heel veel vraag is naar een grote maat shet met stamboek.

Ik heb wel ervaring met klophengst castratie, deze moest geopereerd worden via de lies. Was tien dagen kliniek en kostte toen alles bij elkaar zo,n e1000,-. Maar dit is al wel wat jaartjes geleden.
Deze was toen 4 en het hielp, daarna werd het een brave ruin.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:05

Klophengst tussen de 800/1200 euro voor B pony vorig jaar. Zonder complicaties. Regio afhankelijk en loont ook om klinieken te bellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:26

Koper schreef:
Dreamboy schreef:

Omdat je de kosten voor een salami-minishet niet zou willen maken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:47

lindabakker schreef:
Ik heb een shetlander gekocht, die alhoewel gecastreerd blijkt te zijn, enorm hengstengedrag vertoont. Mijn idee is om deze pony te laten testen op testosteron in het bloed en mocht hij toch nog hengst zijn, opnieuw te laten helpen. Het is het wel waard denk ik zo. Het is een erg mooie vrij grote ( en die zijn eigenlijk nog maar weinig te kopen in Nederland ) stamboek hengst/ruin. Ja, ik wist wat ik kocht en daar was de prijs ook naar. Hij is betuigd, maar zo ontzettend gauw afgeleid, druk baasje, de hele dag maar in de weer, geen moment een lekker ff rustig, constant die onrust in zijn kop. Graag wil ik weten is er hier nog iemand die ook een gecastreerde hengst heeft moeten laten "overnieuw castreren"? Waar loop je tegenaan?. Helpt het wel? Hoe verloopt alles en wat komt daarna? Hoe is de nazorg? Wat zijn zo ongeveer de kosten?

Ik snap het niet, je wist wat je kocht zeg je.
Is hij nou gecastreerd of niet?

En voor het druk en onrustig zijn kan dat ook prima aan de omgeving liggen.
Misschien moet hij ontiegelijk wennen,is misschien wel helemaal overprikkeld.
Kan van alles zijn…zou in elk geval kijken naar rust,regelmaat en vriendjes..of juist niet als hij niet in groepsverband kan staan

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:34

Je zegt dat grote maat shetten niet veel voorkomen, maar ik heb er zelf 2 en ken heel veel mensen met grote maat.
En ik ken ook veel fokkers met grote maat shetlanders.

Dus ik snap niet zo goed hoe je er aan komt dat ze er niet of weinig zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:50

Grote maat en goed beleerd daar is veel vraag naar. Dat is wat TS bedoeld, kosten ook wat meer.