Wormen gaan maar niet weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Wormen gaan maar niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 08:28

Hallo,

Mijn paarden hebben helaas last van spoelwormen. Vanaf februari ben ik ze al zoals de dierenarts zegt iedere 6 weken aan het ontwormen met strongid-p. Toch blijven er na elke ontworming wormen uit komen.. zou ik misschien dichter op elkaar moeten ontwormen?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:31

met welke ontworming heb je ontwormd?

yarkayunda

Re: Wormen gaan maar niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 08:34

Strongid-p

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:37

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 08:40

De paarden zijn 1 en 9, de jaarling is er in februari bij gekomen en heeft de besmetting meegebracht. De 9 jarige heeft toen ze bij mij kwam op 5 jarige leeftijd al een ernstige besmetting met spoelwormen gehad.. wellicht dat ze er daardoor gevoelig voor is.. Ze staan op een paddock paradise waar elke dag gemest wordt. Ze staan zeker nu met de besmetting niet veel op de wei, geef ze alleen af en toe een strookje gras.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:40

Hier ook gehad met een jaarling. Deze moest ik om de twee weken doen om de ontwikkelingsfase van de wormen te doorbreken.Nu wormvrij......

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 08:47

JoukjeV schreef:
Hier ook gehad met een jaarling. Deze moest ik om de twee weken doen om de ontwikkelingsfase van de wormen te doorbreken.Nu wormvrij......

Met welk middel heb je het toen gedaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:51

Strongid bevat pyrantel :o?

Sorry hoor haha, het is nog vroeg.

Maar vervelend dat de jaarling de besmetting mee heeft gebracht.

Wat zegt de DA er over? Volgens mij is om de 6 weken wel lang. Wij hebben er nu 1 met spoelwormen en die moest en overgedoseerd worden en in ieder geval na een maand nog een keer.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 08:56

Elisa2 schreef:
Strongid bevat pyrantel :o?

Sorry hoor haha, het is nog vroeg.

Maar vervelend dat de jaarling de besmetting mee heeft gebracht.

Wat zegt de DA er over? Volgens mij is om de 6 weken wel lang. Wij hebben er nu 1 met spoelwormen en die moest en overgedoseerd worden en in ieder geval na een maand nog een keer.

Ja de dierenarts zegt telkens na 6 tot 8 weken opnieuw ontwormen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:58

Wij hebben dit gehad met een 4-jarige die uit de opfok kwam, dat waren bloedwormen. Ik weet niet of je bloed kan prikken voor spoelwormen, dus dit is vooral hoe wij het toen gedaan hebben. Ontwormen, na 2 weken mestonderzoek, weer ontwormen, bloedje trekken, weer ontwormen, mestonderzoek, weer ontwormen, bloed- en mestonderzoek en toen was ze schoon.

Ook daarna pas met de andere paarden in de wei gezet, tot die tijd achter een draadje, anders blijven ze zichzelf besmetten. Ook echt de weide en paddocks heel goed schoongehouden. Nu moet je dat altijd doen, maar zeker met een actieve besmetting.

Na 4 weken met de andere paarden nog een keer mestonderzoek (ook de andere paarden) en alles schoon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:58

Ik zou eens een andere DA bellen en die om advies vragen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 09:11

Elisa2 schreef:
Ik zou eens een andere DA bellen en die om advies vragen.

Ja dat heb ik gedaan maar die zegt dus na 6 tot 8 weken weer opnieuw ontwormen, maar dat is dan dus al de 4e of 5e keer en ze blijven maar af komen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:20

De tweede DA zegt hetzelfde als de eerste, begrijp ik dat goed?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 09:25

Ja klopt, ik heb het eerst bij onze eigen dierenarts gevraagd, die gaf het advies, en daarna een andere dierenarts uit belgie waar ik de wormkuren altijd koop en die gaf hetzelfde advies. Ook heb ik onderzoek gedaan bij worm&co en deze gaven als advies dat 1x ontwormen meestal genoeg is

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:28

Hoe worden ze gehouden, staan ze met andere op een weide, altijd dezelfde weide? Krijgen ze voor genoeg kg en laten ze geen ontwormingsmiddel uit hun mond vallen.
Wat je kan doen is een FECRT test doen dus een wormei onderzoek voordat je ontwormd en dan moet je EPG/wormei uitslag minimaal met 90% verlaagd zijn. Je kan dit met je dierenarts bespreken.
Preventief wordt aangeraden 2wekelijks de mest te verwijderen van de weide maar ik kan me voorstellen dat dat niet haalbaar is.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:02

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... men-paard/

Ik raad je aan om contact op te nemen met Het Woud. Ze hebben veel expertise over ontwormen.
Je kan ook laten onderzoeken in hoeverre de aanwezige spoelwormen resistent zijn voor bepaalde middelen. Misschien is een ander middel de oplossing.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:07

Ik zou juist met een worm besmetting dagelijks de mest van de weide halen en wellicht zelfs even helemaal geen gras geven zodat je je weide niet besmet.

De frequentie van ontwormen bij een (zware) besmetting hangt van meerdere factoren af. Om te beginnen werkt de stof over het algemeen alleen op (bepaalde) status van de larve en de worm. Je doodt de wormen bij het ontwormen en zal dan moeten wachten totdat de eitjes zich weer ontwikkeld hebben tot wormen voordat je weer een kuur geeft die werkelijk iets doet. Ik kon het zo snel niet vinden maar het klinkt aannemelijk dat dit voor spoelwormen 6 weken is.
Echter, als er heel veel wormen zijn (en spoelwormen planten zich veel en snel voor) dan kan het prettiger zijn om met iets minder middel wat vaker te ontwormen om zo te voorkomen dat al die dode wormen je paard koliek geven. Ik zou dat echter wel altijd onder begeleiding van de da doen en icm regelmatig eitelling om in de gaten te houden of de besmetting echt naar beneden gaat.

Bloedonderzoek kan overigens alleen aangeven dat er parasieten in het lichaam zijn, rode bloed wormen vindt je bijvoorbeeld niet in het bloed, die hebben deze naam vanwege de kleur, maar bloedonderzoek kan wel helpen met inschatten van de graad van de infectie.

Als je Worm&co ook al kent kan je hem wellicht ook nog eens vragen, maar ik zou gewoon aangeven dat je graag een plan wil opstellen met jouw da en iets meer uitleg wilt over de frequentie van de ontworming en het waarom. Ik kan me voorstellen dat je je nu wat afgescheept voelt met twee paarden vol wormen en niet echt een uitgelegd plan.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:19

Heb je al een 5-daagse kuur gegeven met Panacur (vloeibare) Equine Guard?

Zit hier standaard in het ontwormschema van de veulens ter bestrijding van oa spoelworm. Strikt 5 dagen achter elkaar flink ontwormen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:46

Om de 6 tot 8 weken met Pyrantel is een te lange tussenpoos. De eitjes komen na 2-3 weken al uit.
5 dagen achter elkaar fenbendazol is ook een bekend protocol om spoelwormen te bestrijden.

Maar als je niets aan de wei doet (de eitjes kunnen 10 jaar overleven!) ben je aan het dweilen met de kraan open. Eigenlijk is de enige manier om je wei schoon te krijgen omploegen en opnieuw inzaaien. De rest (mest rapen) is ook lapwerk.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:53

Knolselder schreef:

Zit hier standaard in het ontwormschema van de veulens ter bestrijding van oa spoelworm. Strikt 5 dagen achter elkaar flink ontwormen.

Deze heb ik ook gedaan met mijn 1,5 jarige die na 2/3 keer ontwormen nog niet schoon was. Hierna was hij er eindelijk vanaf dus zou dit zeker even vragen aan de dierenarts.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 11:55

Ze staan op een pp en hebben sinds vorige zomer niet op de wei gestaan, de weides zijn dus gelukkig niet besmet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:59

Knolselder schreef:

Dit zou ik ook doen!
Vraag eens aan je dierenarts of hij dat ook wat vindt, of stel de vraag bij een goede kliniek, die hebben vaak toch veel meer ervaring ermee.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:58

Wat ook nog helpt is controleren op zand, daar blijven de eitjes ook wat in hangen. Ik zou dus naast het ontwormen ook een goede zandkuur geven. En inderdaad, mest scheppen en daarna wat zand erover heen.

Succes!

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 13:22

Bedankt voor alle tips! Ik heb contact opgenomen met worm&co met de vraag of het niet verstandig is om de 5-daagse kuur te gaan geven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:28

Hier ook probleem met wormen en daarvoor zand.
Behandeling is nu via Lingehoeve.
We zijn gestart met 5x Panacur.