Naar buiten draaiende knie, hoe aan te pakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalla

Naar buiten draaiende knie, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 15:28

Hoi :)

Met mijn merrie heb ik eens in de maand les. Hierbij werken we aan correct lichaamsgebruik en het goed gebruiken van de achterhand. Haar "probleem" zit rechtsachter, hier laat ze moeilijk los en dit is een moeilijk punt. Beetje bij beetje werken we eraan om dit beter te krijgen. Volgens de instructrice heeft ze een behoorlijk naar buiten draaiende knie.

Nu vertelde ze mij dat ik de hoefsmid/bekapper kan vragen om haar achter iets binnendoor te zetten zodat het makkelijker voor haar wordt. Echter, de hoefsmid/bekapper geeft aan dit geen goed idee te vinden in verband met verhoogde druk in delen van gewrichten en negatieve effecten op de lange termijn. Hij geeft aan er eens een fysiotherapeut naar te laten kijken.

Is er iemand die ervaring heeft hiermee? De man van de instructrice is hoefsmid, dus ik had gedacht dat ik wel van haar expertise kan uitgaan, maar de hoefsmid zegt dus precies het tegenoverstelde. Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus ik heb geen idee wat handig is. Du wat is nu wijsheid?

Achtergrondinfo voor wie het handig vindt: tinkermerrie van 8 jaar, staat 24/7 buiten op een soort paddock paradise met grote inloopstal, loopt voornamelijk bosritten, wordt jaarlijks behandeld door osteopaat en daar is nooit iets heel bijzonders.

Mungbean

Re: Naar buiten draaiende knie, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:31

Waarschijnlijk is het gewoon zijn beenstand.
Als de fysio of DA daar niets raars aan ziet en et paard is rad. Dan is dat gewoon hij hij is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:36

Even de osteo er weer een keertje bijhalen. Dit is waarschijnlijk een probleem in het caecum (blinde darm) of de kleppen van/naar caecum. Dan zie je vaak dat paard rechtsachter verder naar buiten stapt/draait omdat er overvulling is van het caecum.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:56

Een paard van 8 jaar nog hoefsmedelijkerwijze gaan corrigeren is inderdaad te laat

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:03

Bedoel je dat ze biljardeert? Ik zou beginnen met goed orthopedisch onderzoek door een goeie paardendierenarts. Fysio/osteo komen wat mij betreft pas daarna.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 20:11

Ik heb inmiddels overlegd met mijn instructrice en ze is het eens met de onderbouwing van de bekapper. Het is volgens haar voornamelijk nog een gebrek aan kracht, dus beetje bij beetje ermee aan de slag en niet door middel van bekappen. En misschien de osteopaat nog eens. Ze is eind december behandeld, maar gezien de vele kilometers die we maken is dat wellicht ook wel een goede toevoeging.