Liksteen niet gebruiken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Liksteen niet gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 19:52

Zijn er meer paarden die wel een liksteen tot hun beschikking hebben maar hem niet gebruiken?
Ik heb bij mijn paard verschillende geprobeerd. Ze taalt er niet naar.
Heb nu de laatste keer weg gedaan omdat hij echt vies was geworden (blijkbaar is hij wel handig om je kont tegenaan te schuren..)
Heb wel een nieuwe opgehangen want wil wel dat ze er een heeft voor mocht ze wel interesse krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:56

Zout en mineralen likstenen gaan hier lang mee. Ze kijken er wel naar om maar weinig. Knoflook likstenen hang ik in de zomer op. Houd de vliegen lekker uit de inloopstallen. Deze vind vooral mijn paard lekker. Hij gebruikt hem ook als knaagsteen. Afgelopen jaar met 2x 5 kg wel de hele zomer kunnen overbruggen. Jaar ervoor had ik er maar 1 en die was in 5 dagen toen op.. dit jaar heb ik er ook weer 2 en hij doet het gelukkig weer net beleid dus verwacht er weer mee rond te komen. Ruikt heerlijk nu in de stallen haha
Zout zal minder in trek zijn hier omdat ze ook vaak de zee in gaan. Vooral in de wintermaanden is zeewater best drinkbaar vinden ze
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 04-06-24 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:02

ik heb een knz basis liksteen in de schuilstal liggen en daar doen 11 paarden mee.
en dat ding ligt er al weken,denk wel al 5 week als het niet langer is.
sommigen gaan na net water drinken even en er bij ,maar is weinig animo voor.
ze vallen meestal vanzelf uit elkaar en dan gooi ik het weg.

Lusitana

Re: Liksteen niet gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:11

Als de behoefte voldaan is, hoeven ze voorlopig niet meer. Mijn paarden aten van de winter de zoutlikstenen achter elkaar op, maar de nieuwe die ze nu beschikbaar hebben gaan heel langzaam en eentje likt er helemaal niet meer van.
Paarden likken als hun lichaam er behoefte aan heeft. Als ze de mineralen en zouten binnenkrijgen via hun voeding, hebben ze geen behoefte aan een liksteen. Gewoon weghalen en over een paar maanden weer eens aanbieden om te zien of dan behoefte is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:19

Hier werkt alleen de hymalaya steen en het gewone witte vierkante zoutblok.
Die zijn glad. Andere likstenen zijn ruw en hebben kleine harde stukjes er in zitten. Met mijn vingers er overheen gaan voelt al niet fijn dus kan me voorstellen dat ze daar niet aan willen likken.
Meerdere gebruikt en allemaal kunnen weg gooien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:21

Niet gebruiken wil ik niet zeggen, hij vond het een fijn ding om zijn hoofd aan te schuren :') . Maar nee, als liksteen werd het zoutblok niet gebruikt :n

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:45

De Himalaya steen wordt wel goed gebruikt maar ik heb er nu sinds 2 weken zo'n grote standaard witte in hangen en daar taalt mijn paard niet naar. Dus maar weer de Himalaya besteld aangezien ze ook ineens weer in het zand stond te graven en likken (en dat deed ze niet toen ze de Himalaya steen had). Toeval geen idee, maar kleine moeite om weer zo'n steen op te hangen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:53

Ik doe er ook lang mee. Maar ik zie ze er wel regelmatig een paar likken van nemen. Maar zo'n hymalaya steen is niet meteen weg na een paar likjes dus niet verwonderlijk dat hij lang mee gaat.

Toen ik ze op pavo vital had staan ging er wel een knz steen per week doorheen. Binnen een maand heb ik
2 nieuwe stenen moeten kopen. Vermoedelijk was er toen iets niet in balans, want ze likte ook aan de klei. Toen ik overstapte op andere korrels deden ze weer lang met hun steen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:08

Mijn paard likt er ook niet graag aan. Ze vindt het gevoel naar aan haar tong. Als je los zout neerlegt van hetzelfde zout als de steen bijvoorbeeld, dan pakt ze het wel. Het hoeft niet altijd te gaan om de behoefte wel of niet, maar ze kunnen het ook geen prettig gevoel vinden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:11

Hier was mijn jonkie ( net 3 nu) en na aankoop heel druk mee vrat 2 kilo in de week. Heb gewisseld met medere soorten maar het bleef na maand of 3 werd het minder dus ze zal wel een gebrek gehad hebben aan iets ( ze kreeg al vitaminebrok) ( wel een extra ronde vloeibare vitamine extra gegeven) en nu normaal gebruik ze gaan met vlagen veel gebruiken dan weer poos niks

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:53

Ik heb al bijna 2 jaar 1 himalaya steen hangen. Er zijn periodes dat die niet wordt aangeraakt en nu de afgelopen weken is ie ineens heel hard gegaan.. Morgen ga ik er een nieuwe ophangen.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 00:18

Die van mij likt er alleen in de winter aan. Hij staat nu al een tijd droog (de steen :D, althans, paard eigenlijk ook) maar 's winters gaat ie er een stuk sneller doorheen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:06

Mijn tinker likt ongeveer 1 Himalayasteen per maand weg :oo

Mijn tuigpaard doet er een maand of 3 mee.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:36

Hier heb ik een KNZ blok hangen, maar daar doet hij ook zeker minstens een jaar mee. De afgelopen periode gebruikt hij hem wat meer, maar hiervoor ook amper. Ik maak hem altijd even schoon als hij weer stoffig is :+

Dit is nog een interessant artikel over likstenen: https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/miner ... earch.html

De Himalaya blokken schijnen vooraf goede marketing te zijn en slecht voor het milieu. Verder zit er behalve zout weinig is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:59

En ik maar denken dat de himalaya de betere variant is..

Wij hebben een KNZ buiten en himalaya in de stallen, maar 1 paard maakt er nooit gebruik van. Dus ja, er zijn meer paarden die ze nooit gebruiken.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:18

Kidde schreef:
Hier heb ik een KNZ blok hangen, maar daar doet hij ook zeker minstens een jaar mee. De afgelopen periode gebruikt hij hem wat meer, maar hiervoor ook amper. Ik maak hem altijd even schoon als hij weer stoffig is :+

Dit is nog een interessant artikel over likstenen: https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/miner ... earch.html

De Himalaya blokken schijnen vooraf goede marketing te zijn en slecht voor het milieu. Verder zit er behalve zout weinig is

Bedankt voor de link, interessant om te lezen wat er nou in zit. En niet in zit. Er staat op die site ook een linkje naar 'de beste liksteen' en wat daar in zit. Bij ons op stal staan verschillende soorten en worden ook de himalaya stenen goed gebruikt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:42

Mijn vorige merrie deed er niks mee. Mijn ruin waar ik intensiever mee rij doet met 2 blokken ruim een halfjaar. Hij heeft daar wel echt behoefte aan :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:45

Die van mij heeft er een hangen (knz) en gebruikt deze echt naar behoefte. Soms zit hij er maanden niet aan, en dan weer even een paar dagen wel.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:55

Hier meerdere soorten hangen, soms is de ene in trek dan weer de andere. Hangt er volgens mij ook vanaf waar ze hangen. Want als ik 1 hetzelfde blok steeds omhang is hiaj ineens heel populair en dan ineens niet meer. Dus hoogte en locatie spelen bij ons zeker een rol. Mijn fjord likt echt en mijn haflinger knaagt er graag aan.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 16:20

Mijn paard gebruikt hem dus niet.
Gewoon niet.
Afgelopen week weg gedaan omdat hij bijna 3 jaar hing..
Ze doet er echt niks mee.
Twijfel nu om een andere variant op te hangen.
Himalayasteen en zo'n wit likblok doet ze dus niks mee.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:13

Kidde schreef:

Maar ik wil ook helemaal niet dat er echt iets anders in zit dan zout? Mijn paard raakt de gewone witte zoutblokken niet aan, de Himalaya zout blokken wel. Het zal wel een textuur dingetje zijn.. van de Himalaya heb ik haar wel eens een hele brok in 1x zien op kauwen :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:50

Mijn paard heeft al jaren een oranje baksteen en een himalaya hangen. Als ik er een plastiekje omheen doe, zou ik ze kunnen terugbrengen naar de winkel. :D

Ollie1234567

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:38

Mijn paard wil ze ook niet. Maar dan denk ik ook: misschien krijgt hij genoeg binnen al?