Etter castratiewond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellekebr

Etter castratiewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 16:54

3,5 week geleden is mijn jaarling gecastreerd en helaas is de wond nog niet genezen, er blijft namelijk etter/pus uitkomen. Zolang de wond openblijft (soms even opentrekken) heeft hij geen koorts en er is ook geen zwelling meer. Hij staat inmiddels ruim 2 weken op antibiotica (eerst 5 dagen penicilline gespoten en inmiddels over op poedervorm).

Ik ben mij er van bewust dat het waarschijnlijk een zaadstrenginfectie is. Ik weet dat dit in de kliniek geopereerd kan worden, maar vind dit nogal ingrijpend (zowel voor de kleine als mijn portemonnee) en hoop het nog thuis op te kunnen lossen. Ik weet ook niet zo goed wat het punt is wanneer je naar de kliniek gaat, onze dierenarts (een DAP) lijkt dit nog niet nodig te vinden. Hebben er mensen ervaringen en tips?

Momenteel moeten we het twee keer per dag spoelen en daarna wat cleanser spray er (proberen) in te spuiten, plus de antibiotica. Daarnaast maak ik de wond zelf dus een stukje open (gaatjes zijn inmiddels vrij klein) zodat de pus eruit kan komen. Zodra het dicht is loopt zijn temperatuur op.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:11

zoek even hier op het forum, stonden afgelopen week meer topics hierover.

Als het na 3 weken nog pusserig is, dan snap ik niet dat jouw dierenarts geen operatie aanraadt. Of is het een koeienarts?

Petpa

Re: Etter castratiewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:13

De wond zelf een stukje open maken lijkt me zeer pijnlijk voor het dier. Ik zou hem naar de kliniek brengen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:28

Hier helaas ervaring met een zaadstreng ontsteking.

En ik denk dat je goed bezig bent. Toen ik mijn paard na de operatie aan dubbele zaadstreng ontsteking thuis kreeg na 14 dagen kliniek kwam er ook nog steeds heel veel pus uit.
Wat ik destijds moest doen was veel beweging geven 3 keer per dag longeren zodat het pus er goed uit kon (was overigens ook een jaarling) antibiotica en ook iedere dag goed schoonspoelen en ook iedere keer de operatie wond openmaken. 2 maanden na de operatie was het echt hersteld.

Mocht dat niet helpen dan kan je altijd nog gaan opereren maar dan staat je dus een zelfde soort herstel te wachten.
Zo lang hij niet ziek is een geen koorts heeft en je dierenarts er achter staat zou ik het dus nog wel aan durven kijken. Maar zorg dus dat je de wond goed open houd en veel beweging geeft en dat er geen zand of vuil ik kan komen. Als het niet herstel kan je altijd nog opereren maar dat maakt het herstel dus niet makkelijker dan wat je nu al doet.

Afbeelding
Afbeelding

Dit waren de foto's na de operatie en na 14 dagen kliniek toen hij thuis kwam.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 19:01

Bedankt!! Dat geeft hoop. Beweging heb ik niet als tip gekregen (ik ga ook Max 2 keer per dag redden ivm werk), maar dat kan ik gaan proberen. Mocht jij gewoon met normaal water spoelen?

Ik had inderdaad wat medische publicaties opgezocht van de operatie en las dat je daarna inderdaad ook nog weken moet spoelen en aan de antibiotica moet (gemiddeld 14 dagen geloof ik).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:10

De mijne heb ik na een operatie (zwelling ging pas 4 jaar na castratie opspelen, bleek een groot abces in te zitten met bloedvaten er doorheen, heeft 2 uur op tafel gelegen om het schoon te maken) een week of 2 gespoeld met een lichte betadine oplossing (met de kleur van slappe thee).

En hij heeft nog 4 weken op antibiotica gestaan.
Daarna was hij er wel helemaal van af.

Bij die van mij was 't dus niet direct na de castratie, het is hij hem inwendig een abces geworden, dat bij de fokker niet opgevallen was.
Pas 4 jaar later, toen ik hem gekocht had, verhuisd heb en aan het werk ging zetten, kon zijn immuunsysteem het niet meer aan om het abces binnen onopgemerkt te houden. Hij kreeg een dikke koker, een plaat vocht onder zijn buik en het abces brak door naar buiten en ging dus fistelen.
Zonder operatie was het zeer onwaarschijnlijk dat ik hem er bovenop kreeg, met operatie en 6 weken hersteltijd was 't opgelost.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:56

Juist laten bewegen en als het weer dicht gaat zitten en er wat zwelling komt aan de long en flink rond laten rennen. ( Al gaat dit bij een jonkies lastig maar in de bak even erachter met de zweep

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:04

Ellekebr schreef:
Bedankt!! Dat geeft hoop. Beweging heb ik niet als tip gekregen (ik ga ook Max 2 keer per dag redden ivm werk), maar dat kan ik gaan proberen. Mocht jij gewoon met normaal water spoelen?

Ik had inderdaad wat medische publicaties opgezocht van de operatie en las dat je daarna inderdaad ook nog weken moet spoelen en aan de antibiotica moet (gemiddeld 14 dagen geloof ik).

Ik moest het spoelen van buiten doen. Ik mocht niet direct naar binnen spuiten de beweging moest er voor zorgen dat het pus naar buiten kwam en ik moest zorgen dat de randjes schoon bleven en met een steriele handschoen iedere keer alle korstjes er afhalen. Ik hield het wel met gewoon water schoon.

Bij mij was het zonder operatie ook onmogelijk over gegaan maar mijn eigen dierenarts nam het helemaal niet serieus ik heb dus ook helemaal geen antibiotica gekregen. En de dierenarts bleef ontkennen dat er iets mis was. Uiteindelijk heeft het denk ik een maand geduurd voordat ik mijn dierenarts niet meer geloofde en mijn gevoel heb gevolgd en hem naar de kliniek heb gebracht. Maar jullie zijn al goed bezig dus ik zou het zeker nog even aankijken en goed je best doen...... want die operatie gaat ontzettend veel geld kosten dus het is de moeite wel waard het zo te proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bovenstaande 5 foto's zijn van het herstel VOOR de operatie. Mijn dierenarts vond dit dus normaal en ik vertrouwde het niet.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 09:29

Lastig zeg.. wat zonde dat een operatie nodig was. Ik heb zo geen foto maar bij mijn paard zie je eigenlijk niks aan de buitenkant, alleen dus pus voor het schoonmaken.

Ik moest ook strijden voor de antibiotica hoor, heb de tweede week al bijna niet meegekregen (moest toch wel goed zijn zo) maar na wat zeuren toch gelukt. Ik had dus al op bokt gelezen dat mensen soms wel een maand antibiotica moesten geven. Alleen ik ben nog niet tegengekomen wat nou echt het omslagpunt is: nu ga je naar de kliniek. Heb nog steeds hoop dat er een dezer dagen gewoon geen troep meer uitkomt. Ik denk dat ik nog 1 ronde ga aanvragen hierna, en mocht het dan niet over zijn (dan zitten we aan ruim 3 weken antibiotica) moeten we eraan geloven denk ik. Of als er ineens weer koorts of zwelling is.

Edit: overigens moest ik dus wel in de wond spuiten en heb dat tot gisteren ook gedaan. Gisteravond voor het eerst gekookt water meegenomen en met gaasjes schoongemaakt. Misschien dat het nog verschil gaat maken!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:48

Als het na bijna 2 weken antibiotica nog niet beter is kan je ook afvragen of het wel de juiste is. Misschien is het ‘beestje ‘ wel helemaal niet gevoelig voor deze AB

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:59

Twee opties; verzorgen en open houden totdat het een keer genezen is, of kosten maken en de boel schoon laten maken. Er moet wel de juiste AB worden gegeven, penicilline werkt niet altijd afdoende ivm resistentie. De ontsteking zwakt dan wel wat af maar dat is het dan ook.
Het risico op verklevingen en een fistel is aanwezig; het is niet duidelijk waar de ontsteking zit en in hoeverre deze de buikwand in kan gaan.
Na 3 weken aanmodderen ging ik ermee naar een kliniek.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 12:44

Ik zou hier niet mee afwachten. Is er een swab genomen zodat je überhaupt weet welke antibiotica nodig is?

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 12:22

Update: er is een dierenarts van de Lingehoeve langsgeweest en die zegt dat het twee kanten op kan gaan. De zaadstreng links is wat verdikt maar ze had het nog wel veel erger gezien. Advies nog 4 weken AB (zolang de darmen het aankunnen) en verder kijken.

Advies van onze DA om af te spuiten was niet slim.. grote kans dat het daar op mis is gegaan. Erg balen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:52

Bij mij hadden ze wel gekeken om welke bacterie het ging en daar was de antibiotica op afgestemd. Maar verder denk ik dat je echt goed bezig bent. Hopelijk ga je met 4 weken antibiotica nog wat bereiken. Zo lang hij niet ziek is zou ik zeker door durven gaan. Want de pus heb ik ook echt weken lang na de operatie gehouden.