Ervaringen hoefzweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

enderdoggy

Ervaringen hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-24 21:08

Hi,

ik vroeg me af wat jullie ervaringen met een hoefzweer zijn, hoelang duurde het proces bij jullie en wat hebben jullie aan behandeling en naverzorging gedaan?

alvast bedankt!

alice0cullen

Re: Ervaringen hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:12

Eerst hebben we geprobeerd uit te snijden, was nog een te kleine zweer dus toen gaan weken. Dus een hoefverband met watten om de voet gedaan met van dat baking soda en water, dat verpakt met zo`n verband en die geducttaped in een hoefzak. Na vier dagen was die wel uit te snijden en toen was ze met twee dagen weer rad, wel nog weken het gaatje blijven uitspoelen en watje met jodium ingedaan tot het helemaal dicht was.

Zo doe ik het eigenlijk altijd.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:45

Die van mij staat sinds vorige week woensdag met een hoefzweer ,da kreeg hem niet open gesneden ,gister de hoefsmid geweest ,ook die krijgt hem nog niet open .
Sinds woensdag al 2x per dag aan het weken in de soda ,maar tot nu toe geen verbetering .
Lopen wil ze niet meer ,ligt veel door de pijn .
Hoop zo als ik vanavond weer kom ,dat hij open is gegaan .
Zon medelijden met mijn paard

Dandy 11-05-1984 +11-07-2013
Lieke 21-04-1986 +08-01-2015

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:25

wachten tot paard bijna niet meer steunt op die voet (dan is de zweer goed rijpà en dan laten uitsnijden. Afhankelijk van het gat (groot en ondiep, of kleiner en diep ) pas je de verzorging aan.
Bij ondiep ga ik gewoon reinigen, proper maken en wat bleek erop. Bij een kleiner en dieper gat ga ik het proper maken, even in de soda zetten, en ik duw er een watje in met ontsmetting en een verbandje erop.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:38

Mijn merrie heeft sinds 27 mei last van een kleine hoefzweer. Ze is erg kreupel geweest, ook een paar dagen weinig willen lopen en veel liggen. Ze heeft een weekend in het verband gelopen waar betadine op zat. Daarnaast heeft ze 4 dagen inflacam gehad. Het verband heb ik er gisteravond afgehaald en toen was ze nog erger kreupel. Het onderbeen was toen ook warm en beetje dik, dus afgespoeld met koud water. Sinds vandaag loopt ze 80% beter en ze lijkt zich een stuk beter te voelen. Heel blij mee.
Ze loopt overigens 24/7 in de wei in haar vaste kleine kudde.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:19

Ik heb verschillende ervaringen ermee gehad, maar ik heb ze nog nooit laten uitsnijden. Een keer had ze een heel vage, ze was af en aan kreupel gedurende een maand. Toen heb ik fotos laten maken, en de dienstdoende arts was pas na uitverdoven overtuigd dat het in de ondervoet zat. Op de fotos was niks te zien, maar even later kwam er toch een zweer uit bij de kroonrand. Ze liep vrijwel direct weer goed.

Dan afgelopen winter waren de hoeven te kort geworden vanwege het schuilen op de stenen (stom, niet op tijd doorgehad) en vervolgens ging het stevig vriezen - pats hoefzweren in beide achterhoeven. Omdat ze wel erg zielig was hiermee heb ik haar een paar weken 24/7 hoefschoenen aangedaan. Toen de zweren loskwamen in de schoenen heeft ze enorm de huid kapot geschuurd gehad maar zijn in elk geval de hoeven weer wat bijgegroeid. Het was een zware winter :evaw:

En dan vorige week had ze er toevallig een, ze wou niet alleen op stal staan dus ik heb haar voet afgespoeld en haar verder gewoon bij de rest gelaten. Deze zweer was er in nog geen 2 dagen uit. Ik vermoed dat het een klein restant van de zweer van van de winter nog was, want er is eigenlijk geen reden te bedenken waar ze er nu een van kan hebben opgelopen. Al kan ze misschien net raar op een steen gestaan hebben ofzo

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie