Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paard_en_zo schreef:Hoi, ik heb een pony die uit Rotterdam komt en daar nog nooit had geschuurd etc, maar nu ze hier in Overijssel staat heeft ze zo ontzettend veel jeuk. Ik heb haar nu al 3 jaar en heb echt alles geprobeerd, maar het baat allemaal niet. Ze blijft zich tot bloedens toe openschuren, zelfs met eczeemdeken. Ik heb haar nu toch maar te koop gezet en iemand aan het IJsselmeer zou haar graag over willen nemen, maar ik twijfel ontzettend. Wat als haar eczeem niet beter wordt of ze een slechter huisje krijgt? De pony is echt alles voor mij en kan echt niet zonder haar, maar als je kijkt naar hoeveel last ze van haar eczeem heeft zou het misschien egoïstisch zijn om haar te houden. Hebben jullie ervaring met eczeempony’s die naar het westen toe zijn verhuisd? Zal het daar beter worden? Ik weet niet of ik het goed heb gedaan, want dit is de eerste keer dat ik een bericht op bokt plaats, maar vraag in ieder geval om jullie mening, wat zouden jullie doen?
BigOne schreef:Wat heb je geprobeerd?
Buiten van 10 tot 4 met deken.
Manen en staart en blote huid geslachtsdelen met vettigheid insmeren/spuiten.
Op voeding letten ( weinig suiker)
Dees schreef:Meestal is het voor zo'n pony eigenlijk de enige optie: verhuizen naar de kust.
Zelf houden is zo te lezen voor jou geen optie meer.
Dus wat zou je anders willen dan dat iemand aan de kust zo'n dier nog een kans geeft?
Onthoudt: verkoop is het directe einde van jouw zeggenschap. Ook het einde van je verantwoordelijkheid. Dus over hoe het daarna met nu nog jouw pony gaat, daar heb jij helemaal niets meer over te zeggen.
Dus als de eczeem slechter wordt, mag het nieuwe baasje daar een oplossing voor vinden. Dat kan dus ook een oplossing zijn waar jij het niet mee eens bent.
Als het nieuwe huisje slechter is dan wat jij nu goed vindt, tja, ook dan... heb jij niets over te zeggen.
Maar er is natuurlijk ook een grote kans dat je pony daar nog een tijdje een prima leven mag hebben.
Ik denk dat er maar heel weinig mensen bereid zijn om interesse te hebben in een eczeem-pony, dus wat dat aangaat zou ik de kans met beide handen aangrijpen.
Elisa2 schreef:Ik denk wel dat de kust aan het Ijsselmeer net zo werkt als de zee. Het gaat er om dat het er meer waait en vaak koeler is en daardoor zitten er minder knutten.
DuoPenotti schreef:Elisa2 schreef:Ik denk wel dat de kust aan het Ijsselmeer net zo werkt als de zee. Het gaat er om dat het er meer waait en vaak koeler is en daardoor zitten er minder knutten.
Maar wel zoet water. Zee is zoute lucht.
Maar ts. Wil je haar niet op proef weg doen.
Als ze schuurt dat ze terug komt?
Misschien is dat een oplossing?
Elisa2 schreef:Ik denk wel dat de kust aan het Ijsselmeer net zo werkt als de zee. Het gaat er om dat het er meer waait en vaak koeler is en daardoor zitten er minder knutten.
Rocamor schreef:Elisa2 schreef:Ik denk wel dat de kust aan het Ijsselmeer net zo werkt als de zee. Het gaat er om dat het er meer waait en vaak koeler is en daardoor zitten er minder knutten.
Oké, geen IJsselmeer, maar ca 1 km van Markermeer, West-Friesland-kant. Maar hier loop ik ook geregeld te schelden op die k*tkn*tten.
Nou zitten wij wel in de luwte van boomgaarden en niet in het open veld
Rocamor schreef:Elisa2 schreef:Ik denk wel dat de kust aan het Ijsselmeer net zo werkt als de zee. Het gaat er om dat het er meer waait en vaak koeler is en daardoor zitten er minder knutten.
Oké, geen IJsselmeer, maar ca 1 km van Markermeer, West-Friesland-kant. Maar hier loop ik ook geregeld te schelden op die k*tkn*tten.
Nou zitten wij wel in de luwte van boomgaarden en niet in het open veld
Elisa2 schreef:Knutten zitten overal, het gaat er vooral om of er minder zitten of niet.
Maar dat is natuurlijk lastig te beoordelen.
Wat Mer zegt is ook heel belangrijk, hoe wordt het dier gehouden.