Pony met eczeem verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paard_en_zo

Pony met eczeem verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 14:14

Hoi, ik heb een pony die uit Rotterdam komt en daar nog nooit had geschuurd etc, maar nu ze hier in Overijssel staat heeft ze zo ontzettend veel jeuk. Ik heb haar nu al 3 jaar en heb echt alles geprobeerd, maar het baat allemaal niet. Ze blijft zich tot bloedens toe openschuren, zelfs met eczeemdeken. Ik heb haar nu toch maar te koop gezet en iemand aan het IJsselmeer zou haar graag over willen nemen, maar ik twijfel ontzettend. Wat als haar eczeem niet beter wordt of ze een slechter huisje krijgt? De pony is echt alles voor mij en kan echt niet zonder haar, maar als je kijkt naar hoeveel last ze van haar eczeem heeft zou het misschien egoïstisch zijn om haar te houden. Hebben jullie ervaring met eczeempony’s die naar het westen toe zijn verhuisd? Zal het daar beter worden? Ik weet niet of ik het goed heb gedaan, want dit is de eerste keer dat ik een bericht op bokt plaats, maar vraag in ieder geval om jullie mening, wat zouden jullie doen?

TOEGEVOEGD: En zou een kust aan het IJsselmeer voor eczeem hetzelfde werken als een kust aan het strand?
Laatst bijgewerkt door Paard_en_zo op 29-05-24 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Pony met eczeem verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:17

Ik heb een pony met ecxeem verkocht naar Zuid Holland aan de kust. Daar heeft ze inderdaad minder last.

Als de pony het eerder niet had in Rotterdam dan is het wel de moeite van het proberen waard mits je echt een fijne plek/ baas kunt vinden. Want je moet er wel een goed gevoel bij hebben.

CrazyCatJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:17

Paard_en_zo schreef:
Hoi, ik heb een pony die uit Rotterdam komt en daar nog nooit had geschuurd etc, maar nu ze hier in Overijssel staat heeft ze zo ontzettend veel jeuk. Ik heb haar nu al 3 jaar en heb echt alles geprobeerd, maar het baat allemaal niet. Ze blijft zich tot bloedens toe openschuren, zelfs met eczeemdeken. Ik heb haar nu toch maar te koop gezet en iemand aan het IJsselmeer zou haar graag over willen nemen, maar ik twijfel ontzettend. Wat als haar eczeem niet beter wordt of ze een slechter huisje krijgt? De pony is echt alles voor mij en kan echt niet zonder haar, maar als je kijkt naar hoeveel last ze van haar eczeem heeft zou het misschien egoïstisch zijn om haar te houden. Hebben jullie ervaring met eczeempony’s die naar het westen toe zijn verhuisd? Zal het daar beter worden? Ik weet niet of ik het goed heb gedaan, want dit is de eerste keer dat ik een bericht op bokt plaats, maar vraag in ieder geval om jullie mening, wat zouden jullie doen?

Je hebt alleen garantie als je je pony zelf ergens aan de kust stalt. Alle andere opties heb je geen controle meer over je dier. Een leven met jeuk is een hel en ik spreek helaas uit ervaring. Ik als mens met chronisch jeuk kan je 1 ding zeggen. Deze pony laten inslapen als er geen verbetering komt zou echt geen schande zijn al snap ik dat die keuze ENORM moeilijk is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:18

Meestal is het voor zo'n pony eigenlijk de enige optie: verhuizen naar de kust.
Zelf houden is zo te lezen voor jou geen optie meer.
Dus wat zou je anders willen dan dat iemand aan de kust zo'n dier nog een kans geeft?

Onthoudt: verkoop is het directe einde van jouw zeggenschap. Ook het einde van je verantwoordelijkheid. Dus over hoe het daarna met nu nog jouw pony gaat, daar heb jij helemaal niets meer over te zeggen.
Dus als de eczeem slechter wordt, mag het nieuwe baasje daar een oplossing voor vinden. Dat kan dus ook een oplossing zijn waar jij het niet mee eens bent.
Als het nieuwe huisje slechter is dan wat jij nu goed vindt, tja, ook dan... heb jij niets over te zeggen.

Maar er is natuurlijk ook een grote kans dat je pony daar nog een tijdje een prima leven mag hebben.
Ik denk dat er maar heel weinig mensen bereid zijn om interesse te hebben in een eczeem-pony, dus wat dat aangaat zou ik de kans met beide handen aangrijpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:21

Wat heb je geprobeerd?
Buiten van 10 tot 4 met deken.
Manen en staart en blote huid geslachtsdelen met vettigheid insmeren/spuiten.
Op voeding letten ( weinig suiker)

Paard_en_zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 14:23

BigOne schreef:
Wat heb je geprobeerd?
Buiten van 10 tot 4 met deken.
Manen en staart en blote huid geslachtsdelen met vettigheid insmeren/spuiten.
Op voeding letten ( weinig suiker)

Ja dat heb ik allemaal al geprobeerd, werkt helaas niet.. 1000 poedertjes en supplementen daarnaast werkten ook allemaal niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:24

Hoe stond en staat de pony gestald en hoe komt hij te staan?

Stond hij in Rotterdam alleen overdag een paar uurtjes buiten of in de zomer ook 24/7?

Hoe is dit bij jou nu? Staat hij in de ochtend en avond rond de schemer binnen of buiten?
Stond en staat hij op gras of niet?

Hoe komt hij te staan?

Allemaal van belang bij eczeem

Pabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:25

Ik sluit me aan bij de opmerking van Dees.

Wellicht dat je kan proberen om contact te houden (eens per jaar langsgaan oid) met de nieuwe eigenaren, ook al klopt het inderdaad dat wat er dan met de pony gebeurd niet meer aan jou is.
Zo hebben wij een pony gekocht waarvan de oude eigenaar (en haar dochter, de amazone van de pony) nog een paar keer is langs geweest in de eerste jaren na verkoop. Inmiddels alweer een paar jaar niet meer.

Edit: ik zie bij je lijstje niet de optie Tectonik pour-on (let op, er is ook een duurdere kleurloze variant). Wij hebben geen "echte"eczeem ponies, maar één die wel sporadisch begon met schuren zodra de knutten tevoorschijn kwamen. Mocht je het niet kennen, wellicht ook nog het proberen waard (de huid moet alleen wel heel zijn om het te kunnen aanbrengen).
Laatst bijgewerkt door Pabi op 29-05-24 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Paard_en_zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 14:27

Dees schreef:
Meestal is het voor zo'n pony eigenlijk de enige optie: verhuizen naar de kust.
Zelf houden is zo te lezen voor jou geen optie meer.
Dus wat zou je anders willen dan dat iemand aan de kust zo'n dier nog een kans geeft?

Onthoudt: verkoop is het directe einde van jouw zeggenschap. Ook het einde van je verantwoordelijkheid. Dus over hoe het daarna met nu nog jouw pony gaat, daar heb jij helemaal niets meer over te zeggen.
Dus als de eczeem slechter wordt, mag het nieuwe baasje daar een oplossing voor vinden. Dat kan dus ook een oplossing zijn waar jij het niet mee eens bent.
Als het nieuwe huisje slechter is dan wat jij nu goed vindt, tja, ook dan... heb jij niets over te zeggen.

Maar er is natuurlijk ook een grote kans dat je pony daar nog een tijdje een prima leven mag hebben.
Ik denk dat er maar heel weinig mensen bereid zijn om interesse te hebben in een eczeem-pony, dus wat dat aangaat zou ik de kans met beide handen aangrijpen.

Ik had het niet verwacht, maar had wel heel veel reacties op haar, maar allemaal als kinderpony etc en daar zou ze niet gelukkig van worden. Dit huisje heb ik wel een goed gevoel bij maar blijft moeilijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:29

Ik denk wel dat de kust aan het Ijsselmeer net zo werkt als de zee. Het gaat er om dat het er meer waait en vaak koeler is en daardoor zitten er minder knutten.

Paard_en_zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 14:30

Elisa2 schreef:
Ik denk wel dat de kust aan het Ijsselmeer net zo werkt als de zee. Het gaat er om dat het er meer waait en vaak koeler is en daardoor zitten er minder knutten.

Oke misschien dan toch het proberen waard voor haar.. Hoe moeilijk het ook is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:31

Elisa2 schreef:

Maar wel zoet water. Zee is zoute lucht.

Maar ts. Wil je haar niet op proef weg doen.
Als ze schuurt dat ze terug komt?

Misschien is dat een oplossing?

Paard_en_zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 14:37

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

Maar wel zoet water. Zee is zoute lucht.

Maar ts. Wil je haar niet op proef weg doen.
Als ze schuurt dat ze terug komt?

Misschien is dat een oplossing?

Ah dat is inderdaad wel een goeie, als de kopers dat zouden willen uiteraard.. Kan het altijd voorstellen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:40

Ja koper moet dat idd willen.
En zo ja goed op papier. Maar geeft jou misschien wat rust?

Ik heb er ook 1 op proef verkocht. Niet meer van deze tijd. Maar gaf mij wel wat rust.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:06

Verhuizen naar de kust is niet altijd de oplossing. Het hangt er vooral vanaf hoe de stalling gelegen is.
De stal waar mijn pony's staan is super dicht bij zee, dichterbij kan bijna niet. Maar doordat het pal achter de duinen ligt en er veel bomen omheen staan is het er erg beschut en zitten er toch heel veel knutten helaas.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:42

Elisa2 schreef:

Oké, geen IJsselmeer, maar ca 1 km van Markermeer, West-Friesland-kant. Maar hier loop ik ook geregeld te schelden op die k*tkn*tten.

Nou zitten wij wel in de luwte van boomgaarden en niet in het open veld

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:52

Hoe stond paard bji Rotterdam gestald? Binnen/buiten? Hoe lang etc.
En in Overijssel?
Exceem wordt vaak erger met loop der jaren dus allicht is het opgebouwd na verhuizing en steeds verergerd.
Naast knutten spelen er meer zaken, bv voeding, ook dat kan meespelen, dus voer/ hooi/ gras and er s dan Rotterdam bv.
Dekens bji excemer moeten al op als temp overdag 10 graden wordt, veel mensenbeginnen te laat en dan hebben ze al jeuk en slopen alle dekens.
Ik zou v IJsselmeer geen wonderen verwachten en met steeds warmer worden en meer regen en dus vocht sterft het af en toe v die $%^knutten, ook bji Rotterdam ( sta bji Rotterdam dus kan het weten, maar die dingen zaten hier 14 jaar geleden ook al en 20 jaar geleden ook.)

Jeuk is ehct verschrikkelijk om te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:59

Rocamor schreef:
Elisa2 schreef:

Oké, geen IJsselmeer, maar ca 1 km van Markermeer, West-Friesland-kant. Maar hier loop ik ook geregeld te schelden op die k*tkn*tten.

Ja daar waait het dus minder hard..de wind, dat is hetgene wat belangrijk is. Hoe meer wind, hoe minder knutten.Maar ZE kan inderdaad enorm lastig zijn en verschillende factoren kunnen invloed hebben.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:22

Mijn eczemer verkocht naar een stal meer naar het oosten, maar daar staat ze alleen overdag nog een paar uur buiten maar in de schemer juist binnen in een keurige grote box. Ze staat niet meer naast het bos zoals bij mij en schuurt dus nu helemaal niet meer. Dus het hangt ook echt af van de manier van houden. Bij mij stond ze 24/7 buiten met loopstal met onbeperkt ruwvoer en volledig gemummificeerd in eczeempak, daar staat ze een paar uurtjes per dag buiten en met de knuttentijd dus binnen, zielsgelukkig en jeukvrij. De ideale manier van houden zoals we dat graag zouden willen is niet voor ieder paard de ideale manier.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:38

Rocamor schreef:
Elisa2 schreef:

Hier direct naast het ijselmeer (alleen een dijk er tussen) hebben we ook knutten. Het ijselmeer is inderdaad niet hetzelfde als de zeekust. Er staan hier ook nog genoeg paarden met exceemdekens op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:58

Knutten zitten overal, het gaat er vooral om of er minder zitten of niet.

Maar dat is natuurlijk lastig te beoordelen. :-)

Wat Mer zegt is ook heel belangrijk, hoe wordt het dier gehouden.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:00

Elisa2 schreef:
Knutten zitten overal, het gaat er vooral om of er minder zitten of niet.

Maar dat is natuurlijk lastig te beoordelen. :-)

Wat Mer zegt is ook heel belangrijk, hoe wordt het dier gehouden.

Absoluut, maar er vanuit gaan dat het bij het ijselmeer minder is, is misschien niet het juiste.
Er hangt natuurlijk nog veel meer factoren aan vast

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:18

Het waait er wel altijd meer, dat is een feit.

Voor de rest is het aan TS om door te vragen bij de mogelijke nieuwe eigenaren.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:44

Ik woon langs het IJsselmeer (zo'n beetje letterlijk IN de haven) en mijn pony stond op geen 5 km hier vandaan en had vreselijk last van de eczeem. Het gaat er echt om hoe ze gehouden worden.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:01

Hier een Groninger gehad Met erge eczeem. Schuurde met deken zijn benen en koker kapot, ondanks suikerarm dieet. Naar zee verhuist, helaas daar waren de klachten net zo erg.