Mini shet scheve hoeven op ijzers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IJzers of geen ijzers

Ja
9 (42%)
Nee
12 (57%)

Totaal aantal stemmen: 21

Equally

Mini shet scheve hoeven op ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 21:13

Hoi! Ik heb een mini merrie nmprs van 100cm hoog, ze krijgt erg veel beweging en is in goede conditie 4 x in de week mennen 1x rijden kind is super klein en 5 jaar oud 1 x lange teugelen en 1 x vrij/grondwerk nu staan haar hoeven een stukje scheef en doet de hoefsmid er niks aan (hij knipt alleen stukje van de hoef af en vijlt het bij) en ze gaat elke 4 tot 6 weken nu ga ik sowieso naar een andere hoefsmid maar ik hoorde dat sommige paarden met een scheve hoefstand fijner gaan op ijzers nu hoor ik graag jullie mening daarover ivm zomer eraan komt dus gaat ze weer veel op de stenen mennen

Jorex

Re: Mini shet scheve hoeven op ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:33

Mijn pony's hun hoeven groeien achter ook scheef. Maar dat komt door hun manier van lopen waarbij ze buiten meer slijten dan binnen. Oftewel ik vijl ze vervolgens buiten haast niet en binnen heel veel. Ik bekap ze zelf en hou dit vijlen zo ongeveer wekelijks even bij. Mijn pony's staan verder op hoefschoenen als ze teveel slijten voor de menwagen. Ik heb hier alleen maar asfalt wegen om over te mennen dus hun hoeven zijn sowieso vrij sterk en hard. Ja hun hoeven zijn geen perfect ronde blikjes, maar dat hoeft ook niet zolang de pony er goed op loopt is dat veel belangrijker. Bij kleine hoeven is de kans op vernageling ook groter bij ijzers. Overigens verander de titel even naar nmprs, mini shetten zijn aardig kleiner dan een meter, namelijk Shetlanders onder 87 cm.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:35

Zo, jou mini doet nog meer dan menig topsport paard.
Maar dat terzijde

Slijten de hoeven niet snel op het asfalt? Slijten ze dan ook niet scheef af wat een scheve stand veroorzaakt?
Door ijzers kan de hoef wel meer groeien en kan je dan ook beter gaan corrigeren

Equally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 23:39

Kabayo schreef:
Zo, jou mini doet nog meer dan menig topsport paard.
Maar dat terzijde

Slijten de hoeven niet snel op het asfalt? Slijten ze dan ook niet scheef af wat een scheve stand veroorzaakt?
Door ijzers kan de hoef wel meer groeien en kan je dan ook beter gaan corrigeren

Ja klopt ze loopt idd veel, al is ze hier al 3 jaar voor aan t trainen zodat ze deze conditie heeft en behoud ze is ook pas rond de 7 bijna 8!

Ja alleen heeft ze altijd al wat schevere hoefjes gehad, al denk ik wel dat het erger word door lopen alleen zie ik de laatste tijd veel mensen zeggen dat hoefwijzers slecht zijn voor de doorbloeding van de hoef en dat ze dus heel zielig zijn ofzo al zegt mijn hoefsmid dat dat onzin is

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:40

Ik zou eerst kijken wat er via de bekapping nog te optimaliseren valt. Ijzers hebben ook genoeg nadelen namelijk. Zonder foto’s is daar weinig over te zeggen dus advies op basis van alleen tekst is niet te doen. Wat zeggen zowel je oude als je nieuwe hoefsmid hiervan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:53

Ik zou idd ook eerst kijken wat een andere smid er van zegt. Als het met bekappen opgelost kan worden zou dat altijd m'n voorkeur hebben.

Mijn shet slijt achter ook niet optimaal af dus die moet ik op advies van m'n smid iedere 2 weken zelf even bij vijlen.

Voor de zomer zou je eventueel hoefschoenen kunnen overwegen. En als het echt noodzakelijk is dan zou ik voor ijzers gaan

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:57

De stand van de voet hangt ook af van de beenstand. Corrigeren kan ook voor blessures zorgen. Slijt ze de hoeven meer af dan voorheen? Rijd je veel over verharde weg? Dan kan een ijzertje of hoefschoenen nodig zijn.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:18

Als ze vrij luxe gebouwd is en vrij kleien hoefjes heeft dan zijn er geen ijzertjes in haar maat.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:23

Ik zou dan kijken voor hoefschoenen als je de straat op gaat.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:03

paardje van een vriendin had ook heel scheve hoeven, moest van de nieuwe smid op ijzers. Na goed kijken blijkt dat ie in het verharde paddock altijd het zelfde rondje maakt als de andere beesten worden gevoerd en hij ongeduldig heen en weer loopt. Nu hebben ze daar rubbere koeienmatten neergelegd en het probleem is grotendeels opgelost. Soms... is het iets heel anders dan je denkt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:30

Jorex schreef:
Mijn pony's hun hoeven groeien achter ook scheef. Maar dat komt door hun manier van lopen waarbij ze buiten meer slijten dan binnen. Oftewel ik vijl ze vervolgens buiten haast niet en binnen heel veel. Ik bekap ze zelf en hou dit vijlen zo ongeveer wekelijks even bij. Mijn pony's staan verder op hoefschoenen als ze teveel slijten voor de menwagen. Ik heb hier alleen maar asfalt wegen om over te mennen dus hun hoeven zijn sowieso vrij sterk en hard. Ja hun hoeven zijn geen perfect ronde blikjes, maar dat hoeft ook niet zolang de pony er goed op loopt is dat veel belangrijker. Bij kleine hoeven is de kans op vernageling ook groter bij ijzers. Overigens verander de titel even naar nmprs, mini shetten zijn aardig kleiner dan een meter, namelijk Shetlanders onder 87 cm.

:j

Scheef afslijten komt door de manier van lopen, vaker corrigeren/ bijvijlen helpt.

Ijzers heb je alleen nodig als de hoeven teveel afslijten op het asfalt, hoefschoenen zijn dan ook een optie. Beide kan prima maar met ijzers kun je tussendoor niet corrigeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 07:56

Dit hangt af hoe de hoefjes eruit zien. Heb je goede hoevenfotos?

https://paardenhoeven.info/blog/2013/02 ... te%20staan.

Als ze scheef zijn, maar wel "lang" genoeg, dan kan je gewoon corrigeren in het bekappen. Dan is het beter om er geen ijzer onder te doen, want ijzers hebben ook hun nadelen. Een goede blootsvoete hoef is nog altijd beter.

Als de hoeven echter scheef afslijten en op die plekken (veel) te kort komen, dan heb je wel een probleem, als ze afslijten tot het leven heb je een kreupel paard.

Je kan zoiets soms opvangen met hoofarmour (die legt een antislijtlaag op de delen die niet te kort mogen komen.); of je kan bv tijdens het werk op verharding hoefschoentjes aandoen.

Als dat geen optie is (pasvorm oid), zou ik eerder opteren voor een plakijzertje, en pas als last resort een hoefijzer.

Vaak kan je met hoefschoentjes en goed bekappen het grootste issue verhelpen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:02

Gaat je shet wel eens naar een osteo? Wellicht is ze schreef in het lijf en dan kun je dit ook al op vangen door haar weer rechter in het lijf te krijgen.

Equally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 09:22

Ufurio4e schreef:
Gaat je shet wel eens naar een osteo? Wellicht is ze schreef in het lijf en dan kun je dit ook al op vangen door haar weer rechter in het lijf te krijgen.

Ja elk half jaar is vorige maand geweest

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:50

Een stukje scheef is nogal een onduidelijke omschrijving. Heb je goede foto's? Dat is de enige manier om iets zinnigs te kunnen zeggen over wel of geen ijzers (hoewel de pony in het echt zien natuurlijk nog beter is).

In principe heb je liever geen ijzers omdat het ook nadelen heeft, maar als je de stand niet correct is en de hoeven te snel slijten om dat te kunnen corrigeren, dan heeft een ijzer voordelen en kan het voordeel ook groter zijn dan de nadelen. Als het hoefje alleen wat scheef afslijt maar verder lang genoeg is, zou ik eerder kiezen voor vaker bijvijlen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 11:57

Vergeet niet dat scheef afslijten ergens vandaan komt. Als je dat tegenhoudt met een ijzer dan slijt je hoef niet meer maar wrijft het op dezelfde wijze binnen in de gewrichten. Fijn dat de hoefsmid een ijzer eronder geen probleem vindt maar ik vind dat wel een probleem ;) ik had er nooit bij nagedacht maar mijn hoefsmid kwam daar zelf mee.