Ziek door ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

rinka

Ziek door ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-24 17:31

Vraagje

Ik heb een pony met chronische darmontsteking.
Nou heb ik 2 jaar geleden gehad dat ie de dag na de ontworming ineens benauwd was en hele dikke klieren achter zn kaken kreeg.

En een week of 3 geleden weer ontwormt , uiteraard na onderzoek, en nu weer ziek
Waarschijnlijk weer darmontsteking.

Ik zie een lichtelijk verband met het ontwormen.

Iemand meegemaakt dat zn paard ziek werdt van het ontwormen?

En hoe ontworm je dan?

janouk
Blogger

Re: Ziek door ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:34

Heb je een wormen eitelling laten uitvoeren? Weet je met welke worm je paard besmet was?
Want er zijn wormen, als die massaal sterven na ontworming, klachten kunnen geven.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 11 overwinningen, kilometer record 1.13.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:36

Ja, mijn merrie was zichtbaar beroerd door het ontwormen.
Ook zij heeft darmontsteking.

Ik heb haar helemaal door laten lichten. De darmontsteking komt door parasieten. Dus ze moest 5 dagen achtereen Panacur naast prednison.

Moet zeggen dat ze daar gelukkig weinig last van gehad heeft.

M1+10

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-24 17:52

janouk schreef:
Heb je een wormen eitelling laten uitvoeren? Weet je met welke worm je paard besmet was?
Want er zijn wormen, als die massaal sterven na ontworming, klachten kunnen geven.

Jazeker, altijd.
Ik ontworm nl liever niet dan wel dus zeker niet onnodig
Hij had rode bloedwormen

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-24 17:55

boemel schreef:
Ja, mijn merrie was zichtbaar beroerd door het ontwormen.
Ook zij heeft darmontsteking.

Ik heb haar helemaal door laten lichten. De darmontsteking komt door parasieten. Dus ze moest 5 dagen achtereen Panacur naast prednison.

Moet zeggen dat ze daar gelukkig weinig last van gehad heeft.

Hier nu ook weer aan de prednison maar dat komt omdat ie chronische darmontsteking heeft.
Een autoimuumziekte.
Maar het lijkt alsof hij pas echt ziek wordt na het ontwormen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:50

Ontwormmiddelen zijn natuurlijk wel gif, anders zouden de wormen er niet van doodgaan. Op de bijsluiter staat meestal ook dat lichte koliekverschijnselen bijwerking kunnen zijn. Het verschilt per paard en per soort middel.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 06:09

Bloed wormen larven kunnen ingekapseld zitten in de darmwand. Als je ontwormt dan komen deze larven massaal vrij en leidt tot darmontstekingen.
Overleg met je veearts

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 11 overwinningen, kilometer record 1.13.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:58

janouk schreef:
Bloed wormen larven kunnen ingekapseld zitten in de darmwand. Als je ontwormt dan komen deze larven massaal vrij en leidt tot darmontstekingen.
Overleg met je veearts

Dit dus.

Met welk middel heb je ontwormd? Als je een middel hebt gebruikt dat ook de larves doodt (o.a. moxidectine dat in Equest zit) kan het ook zijn dat de ingekapselde larves in de darmwand zijn gedood en dat die dode larves in de darmwand nu de ontstekingsreacties veroorzaken.

Andere wormkuren (met o.a. ivermectine) geven het beeld dat janouk beschrijft, de larves komen massaal uit de darmwand nadat de wormen in de darm dood zijn gegaan en laten daar allemaal kleine gaatjes achter. Hierdoor raakt de darm ontstoken.

Je paard had dus veel wormen en zou een veel strakker wombeleid moeten hebben. Als je blijft wachten totdat je eindelijk eitjes in de mest vindt blijf je steeds te laat.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:42

:j
Mijn merrie, ook gevoelige darmen, is ook standaard off na ontwormen. Piekt meestal op dag 7, op dag 12 hebben we het ergste gehad. Je gooit nogal wat overhoop in t microbioom, t is toch chemisch spul. En als er daarnaast ook sprake is van grote sterfte van wormen maakt dat het nog eens extra erg.

Ik ontworm overigens 'gewoon' (op basis van mestonderzoek + standaard in najaar) en houd er rekening mee dat ze even niet lekker is. Dus niks plannen oid in die periode en training aanpassen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:45

Ik zou ook preventief gaan ontwormen om deze 'ontploffing' te voorkomen..
Het klinkt idd alsof er een groot deel ineens wordt afgevoerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:10

anjali schreef:
Ontwormmiddelen zijn natuurlijk wel gif, anders zouden de wormen er niet van doodgaan. Op de bijsluiter staat meestal ook dat lichte koliekverschijnselen bijwerking kunnen zijn. Het verschilt per paard en per soort middel.

Gif voor de worm, niet noemenswaardig voor zoogdieren mits geen afwijking in de bloed-hersen barriere (zoals sommige hondenrassen).

Waarschijnlijk zie je inderdaas het effect van de afstervende wormen die toxines vrijzetten.
Ik zou dan bij een paard met een slechte darm liever juist vaker ontwormen bij lage eitelling.

Verder kun je het rantsoen aanpassen zodat het minder aantrekkelijk is voor wormen.

BowoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:33

Hier ook maar 1x echt een reactie op de wormenkuur gezien en dat was inderdaad ook toen er een grotere besmetting uitkwam (lintworm)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie