Hidez kous Ede en omgeving

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lienboon

Hidez kous Ede en omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 11:37

Mijn kwpn merrie van 20 heeft 2 weken geleden een stevig einschuss been gekregen om nog onbekende reden. Uiteraard medisch behandeld,ze loopt weer prima,staat 24u buiten, stappen aan de hand, echter blijft het been vollopen met vocht.

Ik ben nog wat sceptisch over het gebruik van compressie kousen, twijfel over de pasvorm en ken in mijn omgeving niemand die ervaring heeft met hidez kousen, daarbij zijn ze best prijzig!

In het kader van durf te vragen: is er iemand in de buurt van Ede van wie ik een Hidez kous mag passen? (Achterbeen maat L?)

Ook hoor ik graag ervaringen met de toepassing van een compressiekous na einschuss, heeft je paard er wat aan gehad? Hoe heb je het opgebouwd en is je paard weer helemaal hersteld?

Foto's van de patiënt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muze

Re: Hidez kous Ede en omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:56

Zelf mld therapeut ( en meer) en het kan zeker ondersteunend werken. Het is geen oplossing, maar ik ben wel van mening dat je niet altijd alles meer kan oplossen en wat beschadigd is ( bijvoorbeeld door einschuss) kan je niet repareren.
In die zin kan een kous dus zeker helpend zijn, om bijvoorbeeld de nachten op stal te gebruiken als het paard veel stilstaat. Nu staat jouw paard 24/7 buiten ( wat al perfect is voor het lymfesysteem), hoe zou je zelf de kous willen toepassen?
Want deze kan je niet non stop aanhouden.
Heb je ook misschien al lymfedrainage geprobeerd?

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 12:39

Bedankt voor je reactie Muze, ik heb er weinig verstand van, maar wilde de kous zeker niet 24u aan laten. Als 8 uur per dag al het vollopen kan verminderen zou dat top zijn.

Weet jij of ze nog last/pijn/nadeel hebben van een volgelopen been, of is het meer een schoonheidsding?

Na hoeveel tijd mag je concluderen dat het lymfestelsel dusdanig beschadigd is dat het oedeem chronisch is?

Lymfedrainage nog niet toegepast.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:00

Ik stuur je vanavond even een pb.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:34

Ik heb een drachtige merrie gehad met einschuss aan haar achterbeen. Door de dracht konden we niks toedienen en geen drainage doen.
We hebben wekenlang met onderleggers gebandageerd. En 24/7 bandage om. Wel steeds verwisselen dus max 2 dagen als het goed zat. Even luchten rondje lopen en weer opnieuw.

Dit heeft wel tijd geduurd maar geholpen en einschuss is dus uiteindelijk ook helemaal verdwenen.

Ik denk dus dat een compressiekous hierin zeker kan helpen gezien de ervaring met bandageren.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 15:08

Hoi Toushi, dank voor het delen van jouw ervaring; het kan dus gewoon lang duren, stelt me wel wat gerust. Pittig hoor zonder medicatie!

Ik heb begrepen dat je bij bandageren wel goed moet weten wat je doet om geen schade toe te brengen.

Ik ga haar benen morgen opmeten en eens contact leggen met Hidez..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 15:20

Bij Kramer hebben ze ook compressiekousen. Zitten in een iets andere prijsklasse dan Hidez, namelijk euro 34. Ik kan er geen oordeel over geven, dus ik kan je verder niet helpen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 15:26

Ik heb zelf ook de kousen gehad, vond het pak heel fijn, kousen minder ;) (Heel goed opletten welke maat je pakt, want anders gaan ze echt afzakken). Het zal echt wel wat ondersteunen hoor, maar geen oplossing.

Als ze al 24/7 buitenstaan, dan zou ik eerder naar andere oplossingen gaan kijken, betere doorbloeding, betere zorg voor afvalstoffen. (Zelf gebruik ik liever dan PEMF, ook omdat ik zelf altijd wat huiverig ben met dingen lang om te laten..)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:09

Wat is PEMF?

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 19:06

Bedankt voor alle tips en reacties en pb's so far!

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:04

Ik weet dat ze van hidez vroeger gerust langs kwamen voor advies en om op te meten / te passen.
Ik heb hele goede ervaringen met hun producten en zou er als ik jou was zeker een belletje aan wagen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:20

PEMF = Pulsed Electromagnetic Field; maar dat is voor mij ook makkelijk praten omdat ik die zelf heb :') en een behandeling een kwartier duurt (combineer er vaak 2 soms 3) en dan heb je maar even "iets op" ipv heel de tijd met de kans dat het afzakt etc.

Hidez kwam vroeger heel makkelijk langs ja, maar dat is overgenomen toch? (Ik had alleen veel contact vroeger, daarna werd het minder ;))