Paard met glutenallergie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolinePro2

Paard met glutenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 08:01

Hoi bokters!!!

Maandag erachter gekomen dat madame glutenallergie heeft en daardoor haar darmen en maag maar niet steeds kon herstellen!!

Hebben jullie daar ervaring mee? Hoe hebben jullie het opgelost ?

Ben heel benieuwd!!

Daihyo

Re: Paard met glutenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:08

Geen voer meer geven waar gluten in zitten.
Voldoende ruwvoer, een balancer zonder granen en eventueel wat ander graanvrij voer ernaast.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:10

Ik ben wel benieuwd hoe je er achter bent gekomen dat je paard dit heeft?
Zijn daar testen voor ofzo?

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 08:11

Daihyo schreef:
Voldoende ruwvoer, een balancer zonder granen en eventueel wat ander graanvrij voer ernaast.

Klopt!! Maar vind maar een voer waar geen gluten in zit! Agrobs balancer is besteld! Slueslimix schijnt glutenvrij te zijn ?

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 08:12

ellepel schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je er achter bent gekomen dat je paard dit heeft?
Zijn daar testen voor ofzo?

Door bioresonantie scan is dat eruit gekomen. En dat verklaard dus haar gedrag continue.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:17

CarolinePro2 schreef:
Daihyo schreef:

Klopt!! Maar vind maar een voer waar geen gluten in zit! Agrobs balancer is besteld! Slueslimix schijnt glutenvrij te zijn ?

Ja Slueslimix is prima. Vitalstyle heeft nog meer graanvrij voer. Eigenlijk alles zonder granen zoals tarwe, rogge, gerst, haver en spelt. Ook zemelen, gries of wat ook van granen is gebruikt. Dat kun je bij de samenstelling zelf lezen.
Ruwvoermixen zijn ook graanvrij. De Alpengrün muesli en mash van Agrobs ook. Marstall Vito of Faser light zijn ook graanvrij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:27

Mijn tinker had een gluten/graan allergie. Hij kreeg het er alleen heel erg benauwd van. Het heeft veel veranderingen gekost. Zijn omgeving moest kwa bodembedekking graanvrij zijn (dus geen stro stallen rondom of zelf) en zijn eten moest ook volledig graan vrij zijn. Een graanhoudende brok gaf hem al een enorme benauwdheidsaanval :knuffel:

Er is voldoende voer te vinden dat graanvrij is. Oa agrobs, equifyt hebben een lijn brok en slobber die destijds in ieder geval graanvrij was maar compleet. Voor de eiwitten en vetten ben ik destijds overgestapt als aanvul op lucerne en rijstbrokjes. Vooral de omgeving vrijhouden van was het lastigste. Geen stalgenoten treffen die brokjes of brood voeren. Of een knoeiende medeweigenoot waar die van mij een neus voor had om toch dat ene gevallen brokje te willen hebben.

Uiteindelijk heb ik hem los van anderen gestald, gezorgd voor een weigenoot met hetzelfde voerregime en vooral buiten gehouden met schuilstal waar hennepstrooisel in zat

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 17:18

karuna schreef:
Mijn tinker had een gluten/graan allergie. Hij kreeg het er alleen heel erg benauwd van. Het heeft veel veranderingen gekost. Zijn omgeving moest kwa bodembedekking graanvrij zijn (dus geen stro stallen rondom of zelf) en zijn eten moest ook volledig graan vrij zijn. Een graanhoudende brok gaf hem al een enorme benauwdheidsaanval :knuffel:

Er is voldoende voer te vinden dat graanvrij is. Oa agrobs, equifyt hebben een lijn brok en slobber die destijds in ieder geval graanvrij was maar compleet. Voor de eiwitten en vetten ben ik destijds overgestapt als aanvul op lucerne en rijstbrokjes. Vooral de omgeving vrijhouden van was het lastigste. Geen stalgenoten treffen die brokjes of brood voeren. Of een knoeiende medeweigenoot waar die van mij een neus voor had om toch dat ene gevallen brokje te willen hebben.

Uiteindelijk heb ik hem los van anderen gestald, gezorgd voor een weigenoot met hetzelfde voerregime en vooral buiten gehouden met schuilstal waar hennepstrooisel in zat

Die van mij mag geen luzerne ivm der maag.

Marie111

Re: Paard met glutenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:35

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:57

Caroline2, luzerne in de vorm van brok—-dus fijne vezels kan wel.
Dat is niet irriterend voor de maag.
Je kunt kijken naar Pavo vital. Ik heb een pony gehad met veel allergieën,die moest ook zoveel mogelijk graanvrij gevoerd en die ging prima op Pavo vital.
Is ook luzerne vrij trouwens.