Hoefbevangen of toch iets anders..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

NibbitLotus

Hoefbevangen of toch iets anders..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-24 17:13

Hallo allemaal,

Sinds 2,5 week speelt er het een en ander bij mijn merrie, wat ik graag eens onder de bokkers zou willen brengen omdat ik, en meerdere met mij, wat twijfels hebben bij de diagnose.
Het is een lang verhaal, dus super fijn als je de moeite neemt / hebt genomen om het te lezen.

Dinsdag 7 mei
Mijn zus longeert mijn merrie omdat ze weer opgepakt wordt voor training.
Mijn merrie, Stip, is doodbraaf maar kan aan de longeerlijn nogal gek doen.
Zo ook deze dag. Ze rukt zich los en met een conditie van 0,0 galloppeert ze minstens 5 rondes door de weide die op dat moment behoorlijk hard is door de droogte.
Op dat moment niks aan te zien.

Woensdag 8 mei
Mijn moeder wil de paarden buiten zetten en ziet dat Stip ontzettend gevoelig loopt op één been (lijkt op dat moment rechtsvoor). Niet zo gek, denken wij, omdat ze zo gek heeft gedaan die avond ervoor.
Stip is overigens erg snel gevoelig op haar voor hoeven dus wij leggen de link met het gek doen en doen haar lekker op het land in de hoop dat ze de pijn eruit loopt.

Donderdag 9 mei
Helaas gaat het niet beter, ze lijkt nu op beide voorbenen op eieren te lopen.
Het is vandaag Hemelvaartsdag maar mijn moeder belt toch de DA.
De DA hoort het verhaal aan. Geen spoed volgens haar, ook niet als dit paard hoefbevangen zou zijn want dan zouden ze alleen inflacam geven volgens de DA (we weten nu wel beter... :x )
DA zegt aankijken en eventueel de volgende dag weer bellen.

Gelukkig heeft een buurvrouw nog inflacam staan, we besluiten Stip een dosis te geven.

Vrijdag 10 mei
Stip loopt voor 90% weer goed! Nog een beetje stijf maar niet meer gevoelig en ze durft zelfs een galopje aan in het land. Wat een opluchting....

Zaterdag 11 mei
Helaas weer mis, weer gevoelig op beide voorbenen en lopen gaat zeer moeizaam.
Stip is helaas wel eens te kort bekapt geweest en dit leek net alsof dat weer zo was, echter geen smid bij geweest. Ook leek het wat op een hoefzweer qua loopje.
DA gebeld, komt langs.
DA vindt niks bijzonders, alleen kreupel links voor.
Vindt verder géén symtpomen: geen warme hoeven, geen hartslag in de koot, geen koorts maar overduidelijk een heel ongemakkelijk paard. Ook nog onder de hoef gekeken, maar niks te vinden.
Ze staat ook niet op de typische hoefbevangen manier.
Vermoeden van een blessure ergens anders in het lijf of toch een diepere hoefzweer.
DA geeft haar iets zwaardere pijnstilling en raad aan het aan te kijken.
Ze zegt ook dat ze op het land moet want beweging is goed..

In de avond in de hoefsmid nog geweest om te kijken of er toch geen hoefzweer zit.
Hij vindt helaas niks. Ook de smid vindt haar niet hoefbevangen ogen.
Smid vindt wel een afwijking in de witte lijn. De gaat bij de teen in een bochtje. Smid vermoed wellicht een hoornzuil en raadt aan foto's te maken.

Zondag 12 mei
In de ochtend lijkt het redelijk te gaan maar aan het einde van de middag tref ik Stip puffend en kreunend in het weiland aan. Ze ligt te vergaan van de pijn. Ze ligt op haar zij en alle vier de benen gestrekt, ze maakt op mij een koliekerige indruk.
Ik bel de DA en ze komt weer langs.

Zelfde verhaal als de dag ervoor. Geen symptomen. Er wordt naar haar darmen geluisterd maar volgens de DA niks bijzonders. Wederom geen symptomen van HB.
Ik vertel de bevinding van de smid, maar volgens de DA kan dit geen hoornzuil zijn want daar lopen ze neit zo kreupel van....
Ook overbelasting van het gek doen kan niet want dan had ze allang beter moeten zijn volgens de DA.
Ze neemt bloed af om te kijken of ze wellicht spierbevangen is.
Wel zegt de DA een donkere plek in de hoef te zien wat wellicht toch wijst op een zweer.
Ze vindt het idee van een rontgenfoto wel een goeie. Komt hier dus niet zelf mee..

Smid komt maar helaas geen zweer te vinden.

Maandag 13 mei
De DA komt langs met het rontgen apparaat.
Stip ligt op dat moment weer in stal te kreunen en te puffen.
De DA voelt op dat moment een hele lichte klopping links voor, maar verder niks.
Er komt niks geks uit het bloedonderzoek naar spierbevangenheid.

Op de foto's zijn meerdere dingen te zien:
- Links voor hele lichte kanteling
- Beide voorbenen ontzettend dunne zolen
- Links voor een afwijking wat kan duiden op een hoornzuil
- Rechts voor een scheur die vrij diep gaat

Conclusie DA: Hoefbevangen aan linker voorbeen.

HB aan één been komt heel zelden voor. Daarbij komt dat Stip geen klinisch beeld liet zien in 5 dagen tijd, op een lichte klopping na op de maandag.
Als ik de foto's niet had aangevraagd, zouden ze niet gemaakt zijn en hadden we nooit geweten van die kanteling.
Volgens de DA moet de HB eerst behandeld worden voordat er gekeken kan worden naar de hoornzuil.

Mijn onderbuik gevoel wil een second opinion dus ik neem contact op met een kliniek.
Ik stuur hen het hele verhaal en de foto's.
De kliniek belt terug en zegt HB erg in twijfel te trekken. Ook vinden zij de scheur aan het rechter voorbeen wat naar ogen, dus de foto's worden naar de orthopeed gestuurd (helaas nog geen reactie van).
Deze DA neemt het deel waarin Stip gek heeft gedaan wel serieus en zegt ook dat de kanteling er al gezeten kan hebben. De kliniek zegt dat ze langs kunnen komen, echter, vanwege de plak ijzers die ze op dat moment al op heeft, heeft het niet zo veel zin omdat ze de hoef niet kunnen bekijken.
Bovendien gaat men ervan uit dat ze HB is vanwege de suikers, maar wie zegt dat ze niet mechanisch bevangen is vanwege haar dunne zolen, meerdere keren tekort bekapt en het gek doen?

Inmiddels zijn we 2,5 week verder.
Sinds maandag 13 mei is ze op bute gezet. InmidDels is ze daar van af.
Ze reageerde al heel snel goed op die medicatie.
Ze is ook 2x behandeld door een masseur die zei dat ze echt van top tot teen vast zat.
Sinds 2 weken staat ze op plak beslag om de voorbenen te ontlasten.
Wat ik vreemd vind is dat mijn smid niet naar de foto's heeft gekeken voordat hij het beslag er op heeft gedaan. Nu hij weet dat ik een kliniek heb benaderd zegt hij dat die orthopeed vervelend is en altijd commentaar heeft op andere smeden... >;)
Inmiddels dus 2,5 week verder: mijn paard is qua doen en laten compleet de oude.
Ze belast alle vier de hoeven weer, kan comfortabel op rust staan en rolt heerlijk in de paddock.

Van de week belde de DA die de foto's heeft gemaakt om te vragen hoe het gaat.
Ik geef aan dat het super goed gaat en dat ze niet meer gevoelig of kreupel loopt.
Volgens de DA is ze dan acuut bevangen. Maar, dan kan er toch geen kanteling plaats hebben gevonden (of zit ik hier verkeerd?).
Ik vraag of er ook ontstekingswaarden getest zijn tijdens de bloedafname. Dit is niet gedaan maar heeft volgens de DA ook geen zin want wie zegt dat die waarden dan uit de hoeven komen.
Waar moeten ze anders vandaan komen? Ze is kerngezond verder.
In de afgelopen twee weken zijn haar hoeven geen moment warm geweest, ik zie ook helemaal niks aan haar hoeven veranderen (dit zou volgens een smid moeten bij HB).

Wij hebben zelf gelukkig nog nooit te maken gehad met HB.
Stip is al 12 jaar in ons bezit, heeft altijd op het land gestaan, nooit problemen gehad.

Is het heel gek dat ik mijn twijfels trek of zijn er wellicht ervaringen vanuit jullie kant die mij meer kunnen vertellen?

Ik hoor heel graag ervaringen vanuit jullie.
Voor nu accepteren we uiteraard de diagnose HB en wordt ze ook zo behandeld (paddock, arm hooi etc.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:27

Ik snap je twijfels heel goed. Als ik iets geleerd heb dan is het volg je gevoel.

Bevangenheid kan prima. Er zijn zoveel zaken die het kunnen triggeren. Mijn shetten hebben beide nooit in die typische houding gestaan. Maar ze liepen wel op eieren en probeerde de teen te ontlasten door meer op de hielen te lopen. Bij grietje gingen haar hoeven sneller groeien en aan haar hoeven zag je het ook duidelijk. Bij Hans viel er aan de buitenkant weinig te zien of te voelen, maar hij had wel 2 gekantelde hoefbenen voor. Overigens hebben die van mij het ook jaren goed gedaan maar vergelijk het met een emmer die je drups gewijs vult. Dat gaat heel lang goed tot de laatste druppel de emmer laat overstromen. Ik zeg daarmee overigens niet dat het wel hoefbevangenheid moet zijn. Maar de dingen die je noemt zijn voor mij niet perse indicatoren dat her geen hoefbevangenheid kan zijn

Maar bekapping kan een paard maken of breken. Dus als je smid je verhaal niet serieus neemt en niet eens naar de foto's kijkt dan vind ik dat niet erg professioneel. Ik zou dus zeker naar een ander gaan.

Ik ga met mijn pony's nu iedere keer naar de kliniek om ze te laten bekappen (en hans te beslaan). Mijn merrie had platvoeten dacht ik altijd. Dat zei m'n oude smid. Terwijl ze gewoon verkeerd bekapt is en heel goede hoeven heeft.

Kan het trouwens geen schimmel zijn? Aangezien er schijnbaar een aardige scheur in de hoef zit? Al zou een beetje smid dat dan wel herkent moeren hebben

Hutcherson

Re: Hoefbevangen of toch iets anders..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:03

Lijkt me goed om schoft en hals te laten checken op blokkades en wellicht hoefkatrolontsteking? Aangezien het aan 1 been was die kanteling?

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:15

Misschien een breuk in het hoefbeen dat vanuit de genomen hoek, niet zichtbaar is op de XR?

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-24 18:23

Ik zal straks even uitgebreid reageren maar ik zal de foto’s even plaatsen. Wellicht wel zo handig.

LV
Afbeelding

LV
Afbeelding

RV
Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:24

Wat een atypisch verhaal, ik de second opinion kliniek heeft haar nu nog niet gezien?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-24 19:00

@ capopjekop: Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Was er dan sprake van acute of chronische bevangenheid bij die van jou? En hoe lang duurde het voordat ze weer goed liepen, in de zin van, echt rad en niet meer gevoelig?

Hutcherson en vierspan: Heb ik zelf ook nog aan gedacht, aan beide, maar ik denk dat ze dat wel hadden gezien adhv de foto’s?
Qua hals/rug is ze nu twee keer behandeld door een masseur / Emmeth therapeut. Ze zit na die twee behandelingen weer een stuk beter in elkaar. Haar lijf werkt weer samen ipv in stukken.

Charaz: Dat atypische zorgt dus ook voor de twijfels en het gekke onderbuik gevoel.
Ik had vandaag gehoopt op een telefoontje na het beoordelen door de orthopeed maar helaas nog niks. Ga er morgen even achteraan bellen.

Ik heb net voor het eerst weer iets langer met haar gelopen en ze loopt echt top. Kon haar bijna niet houden. Eerste dag zonder pijnstilling..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:05

Dat verschilde heel erg. De eerste keer was hans na een week metacam weer helemaal rad. Maar vermoedelijk is hij door m'n oude smid niet goed bekapt en is hij daarna opnieuw bevangen geraakt toen ik met hem ging werken. De tweede keer was eind december. Toen knapte hij niet op en heb ik de keus gemaakt om naar de kliniek te rijden. Toen is ie beslagen en was hij met 3 weken van de medicatie af en rende hij weer door de wei (zonder gras)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:07

Ik dacht direct aan zoolkneuzingen wegens de dunne zolen, de zotte kuren als trigger en het feit dat het beslag helpt.
Dunne zolen kunnen door de bekapper komen, maar kunnen even goed aangeboren zijn. ( ik heb er zo eentje)

Het kan natuurlijk best meteen de bevangenheid die misschien al langer op de loer lag, getriggerd hebben
Opletten dat hij niet te dik wordt en suikers waar mogelijk vermijden is dus sowieso verstandig.

Dat hij stijf was na al dat liggen is ook niet vreemd, dus was je fysio ook prima.

Ik gok dus op een en-en verhaal, waarbij je het heus wel goed aangepakt hebt.

( Foto's beoordelen kan ik niet.)

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:35

Ik zou ook eerder denken aan een zoolkneuzing.
De kanteling is echt miniem op de rx, niet?
Wat vond je dierenarts van het straalbeen op de rx van LV?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:36

Mijn Haflinger is afgelopen winter hoefbevangen geraakt, die gaf ook zo’n atypisch beeld dat zowel hoefsmid als dierenarts twijfelden. Wel meteen protocol voor bevangenheid opgestart en ik heb het hooi zelf nog even laten testen en toen vond ik de boosdoener. Ze bleek ook een lichte kanteling te hebben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:37

Een hoefkatrolontsteking zie je niet op rontgen en er is ook niet getest op ontstekingswaarden toch?
Zou wel die bevangenheidsklachten aan 1 beentje verklaren.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-24 19:43

Ik vind zelf een kneuzing ook niet gek, vooral omdat ze voor dat gek doen totaal niet kreupel liep. Had haar die week eerder nog gelongeerd en ze liep super netjes met haar neusje over de grond.
Het lastige is nu dat ze die plak ijzers onder heeft en ik niks kan zien aan de onderkant. En ze zijn me iets te duur om er na 2 week weer af te halen. Bovendien zullen ze sowieso verlichting geven vanwege haar dunne zolen.
Bij kneuzingen zou je iets aan de zool zien lijkt mij, maar als ze diep zitten niet..?

Straalbeen hebben ze niks over gezegd. Zie jij iets opvallends? Ik heb er zelf geen verstand van.

Miran: Bij jouw paard dus ook op basis van rontgen de diagnose gesteld?

Hutcherson: Nee, ik heb daar nog naar gevraagd maar toen gaven ze weer een bijzonder antwoord want je kan dan niet herleiden waar die ontsteking zit..
Lijkt mij vooral belangrijk om te weten of er überhaupt ergens een ontsteking zit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:32

Die scheur in combinatie met de kanteling en het slecht lopen lijkt me een indicatie om white line disease te bekijken. Zeker als je de hoeven van onder nog niet hebt kunnen controleren met plak beslag. Ik wist er verder weinig van tot het plots een keer onder de ijzers van mijn paard vandaan kwam een paar weken terug toen hij acuut enorm kreupel liep..

Alleen het opeens weer beter lopen kan ik er niet zo bij plaatsen.

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:33

Klinisch, besloten om toch maar van hoefbevangenheid uit te gaan, voor de zekerheid en omdat mijn paarden volgens de dierenarts nooit iets volgens het boekje doen :+ . Foto’s pas laten maken na de eerste weken omdat er dan nog teveel kan veranderen.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-24 21:36

White line disease was volgens een andere hoefsmid niet het geval, zou je volgens die hoefsmid ook op foto’s moeten kunnen zien.

Het is inderdaad opvallend dat ze na die eerste dosis inflacam voor 90% weer goed liep.. Daarna sloeg het helaas niet meer aan.

Miran: Duidelijk, dank voor je toelichting. Wanneer de plak ijzers er onder weg zijn wil ik graag weer foto’s om te kijken wat de schade dan is. Dan kunnen we vergelijken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:01

Voor wat mijn dierenarts en hoefsmid me vertelden een paar weken terug is white line disease in beginnende fase niet perse te zien op foto's, maar vooral aan de onderzijde van de hoef. In verdere stadia zou je het wel op foto's kunnen zien door een afstaande hoefwand, loze ruimte tussen de hoefwand en het hoefbeen, een kanteling van het hoefbeen of inderdaad duidelijke scheuren de hoefwand in vanuit de witte lijn.

Die scheur onder het plakbeslag die je nu niet ziet in combinatie met een lichte kanteling zou ik wel iets spannend vinden denk ik. Kun je het plakbeslag niet opnieuw bevestigen of gaat dat echt niet?

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 06:49

Celebi schreef:
Voor wat mijn dierenarts en hoefsmid me vertelden een paar weken terug is white line disease in beginnende fase niet perse te zien op foto's, maar vooral aan de onderzijde van de hoef. In verdere stadia zou je het wel op foto's kunnen zien door een afstaande hoefwand, loze ruimte tussen de hoefwand en het hoefbeen, een kanteling van het hoefbeen of inderdaad duidelijke scheuren de hoefwand in vanuit de witte lijn.

Die scheur onder het plakbeslag die je nu niet ziet in combinatie met een lichte kanteling zou ik wel iets spannend vinden denk ik. Kun je het plakbeslag niet opnieuw bevestigen of gaat dat echt niet?

Ik ga dit even meenemen in het contact met de DA. Dankjewel voor het meedenken.
Ik vind het plak beslag heel dubbel nu maar als de kliniek zegt we twijfelen en willen onderzoeken dat mogen ze het beslag er met alle liefde afhalen.

Voor mij blijft de grootste reden voor twijfel het gek doen en daarna kreupel lopen. Twee dagen voor deze ellende liep ze nog super, niks te zien. Ook de dag van het gek doen is er niks te zien en de dag erna opeens niet goed.
De dierenartsen vergeten dit stuk ook telkens omdat ze die kanteling nu gezien hebben. Neemt natuurlijk niet weg dat die kanteling er zit en dat het goed is dat we dit nu weten..

Ik ga proberen vandaag contact op te nemen met de kliniek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:46

De merrie is opnieuw opgepakt schrijf je, hoelang stond deze al stil en waarom? En hoe zit het met haar gewicht? Was ze al wat dikker? Hoe oud is de merrie?

Mijn eerste gedachte was een zoolkneuzing, een zoolkneuzing kan ook tot HB leiden maar komt niet zo vaak voor. Een combinatie van factoren kan een rol spelen.
Dat het hoefbeen gekanteld is geeft wel aan dat HB een rol speelt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:55

Bij beginnende hoefkanteling is de hoefstructuur gevoeliger voor impact dus op zich kan het volgens mij wel verergeren na impact en dus een dolle dag op de weide. Dat is de reden dat ik niet teveel mag doen nu met die WDL omdat het loslaten van de wand (hoe minimaal ook) toch iets verzwakking geeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:16

Die scheur kan zeker wel WDL zijn.
Maar ik heb hier ook een natuurlijk bekapper gehad die dat niet herkende en steeds een andere verklaring gaf aan de scheur. Ik wist niet dat het een natuurlijk bekapper was anders was die niet eens hier geweest.
Na 100 keer aangeven is het geen schimmel...neee...ben ik overgestapt naar traditioneel en het eerste wat die zei, hier zit schimmel in.

Betreft de kanteling.
Jaar of 8 terug is mijn ruin hoefbevangen geraakt midden in de winter toen het vroor dat het kraakte.
Met ook een minimale kanteling aan 1 hoef.

ik heb hem maar 1 keer 5 minuten iets naar achteren zien leunen, de rest van de tijd was hij "gewoon" kreupel en wilde niet lopen.
Hij lag wel meer dan gewoon.
Maar dat typische achterover leune was dus bij hem ook niet

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 10:25

Ze stond tijdelijk stil omdat onze ruin 29 een ernstige peesblessure had. Hij heeft extreme verlatingsangst dus ik wilde zijn blessure niet triggeren. Vandaar even geen training.
Die peesblessure gaat nu goed dus vandaar weer aan het oppakken.
Ze is van zichzelf een wat forser paard, was ook te dik maar is zeker wel eens dikker geweest. Ze is de afgelopen 2,5 week erg afgevallen door haar hooi dieet.

Wat betreft WDL: ik word als het goed is vandaag terug gebeld en dan ga ik het aankaarten. Als dat een optie is dan wil ik die plak ijzers eraf en goed onderzoek hebben.

Wat betreft HB: ik heb eerder het idee dat het mechanische HB is door overbelasting, bijv door kneuzing. Dat past ook beter bij het plaatje bevangen op 1 been.
Ze heeft LV ook een wondje wat gehecht is dus dat been ontlast ze wellicht ook al langer. Dat wondje zit er sinds 10 april en is nu zo goed als dicht.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 10:35

Ik besef me net dat ik deze foto nog had.
Deze is van zondag middag, dus de dag voordat de röntgenfoto’s gemaakt werden.
Dit is linksvoor.

Afbeelding

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 18:10

Oké ik ben zojuist terug gebeld door de kliniek door een DA die specialist is in HB en wat verdieping heeft in orthopedie.
Ze heeft mn hele verhaal gelezen, alle filmpjes gezien en de foto’s bekeken en zij zegt dit paard is niet HB. Daar loopt ze te goed voor en zij zegt die kanteling is zo minimaal, eerder niet, dat kan ook gewoon asymmetrisch zijn.

Ze vond de foto’s wel heel slecht en ze zei dat het straalbeen ook niet zo mooi was.
Ze ziet vergroeiing op het bot bij de koot (heeft een speciale naam, stuurt de DA zo nog) veroorzaakt door trauma wat die dinsdag avond als oorzaak kan hebben. Kan evt ook ouder zijn en getriggerd zijn na die gekke bui. Dit in combinatie met ontzettend dunne zolen zorgt voor die kreupelheid.

Ik moet vanavond even van haar voelen of de koot een bobbel heeft en of het gevoelig is. Als dat zo is moet ik een gel ophalen die tot het bot werkt. Als het niet gevoelig is hoef ik niks te doen en kan ik rustig opbouwen met beweging omdat ze nu ook weer helemaal goed loopt.

Pfff ik ben toch wel opgelucht ondanks dat dit voor Stip wel vervelend is.
Ik zal straks de benaming even droppen.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 18:11

Verkeerd. Oeps.