Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 11:53

We hebben een shetlander merrie met een veulen van 5 maart aan de voet. De merrie was 22 mei nog volledig zichzelf. En 23 mei was ze sloom en futloos, toen heeft de eigenaar haar in een weiland gezet, en toen wij 23 mei savonds kwamen voeren lagen in dat weiland allemaal grasproppen, wilde ze moeizaam eten en was ze totaal niet zichzelf. Eigenaar daarover bericht en 24 mei heeft hij de dierenarts laten komen; kon niks schokkend aan het gebit ontdekken, met een slang de maag in gegaan en hij had geen verstopping gevonden, geen koorts, nog wel darm geluiden. Pijnstilling en vochtafdrijvers gegeven, en we hebben nog pijnstillingpoeder gekregen dat geven we iedere dag maar naar ons idee doet het niks. Gisteren is de paardentandarts geweest die kon wel fatsoenlijk kijken met zo'n sper ding. Hij zei het gebit ziet er top uit, en veroorzaakt niet deze klachten. Ook de dierenarts die met de tandarts mee was wist het niet maar die constateerde wel dat er nu nog nauwelijks darmgeluiden waren. Veulen is helemaal gezond en fit, dus het lijkt niet iets besmettelijks?

Maar wat veroorzaakt dan deze klachten?? Maandag laat de eigenaar opnieuw de dierenarts komen, maar ik weet niet wat die nog voor extra onderzoek wil doen.

Er lijkt inmiddels eten/snot/pus uit haar neus te komen. Brokjes wil ze wel eten maar kauwt ze heel moeizaam weg en doet ze heel lang over. Inmiddels is ze al flink aan het afvallen, dus we zitten nu ook met het dilemma of we het veulen er al vanaf halen (nog genoeg andere mini's over waar het veulen bij zou kunnen). Sinds de klachten zijn begonnen hebben we de merrie met het veulen voor de zekerheid wel apart gezet van de rest van onze dieren.

Als de merrie drinkt zien we ook weinig slikbewegingen in haar hals. En we vinden nauwelijks mest en weten ook niet goed of dat van het veulen of de merrie zelf is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:57

De merrie heeft een dikke buik en magere bovenlijn. Hoe is deze ontwormd?

Heeft ze koorts? En is er gecontroleerd op Droes?

tiwi1969

Berichten: 7699
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:59

Ik denk aan droes, door de verdikte klieren kunnen slikproblemen ontstaan met daarbij het snot zou ik een swab laten nemen.

Veulen alvast laten wennen aan veulenbrok en kunstmelk uit de emmer, in overleg met je dierenarts. Niet bij een andere merrie zetten tot je zeker weet dat wat de moeder heeft niet besmettelijk is.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:07

tiwi1969 schreef:
Ik denk aan droes, door de verdikte klieren kunnen slikproblemen ontstaan met daarbij het snot zou ik een swab laten nemen.

Veulen alvast laten wennen aan veulenbrok en kunstmelk uit de emmer, in overleg met je dierenarts. Niet bij een andere merrie zetten tot je zeker weet dat wat de moeder heeft niet besmettelijk is.


Die en nog aantal zaken anders dan gebit.
Ik zou zeggen 2x daags blijven temperaturen en tohv DA weer optromellen zoals maandag plan al is.
Veulen ook 2x daags temperaturen.

Eet ze slobber? Of kan je de brokken weken?
Als ze slecht eet en invalt met veulen aan de voet is niet handig.
Dan maar tig keer per dag prutje maken, het is nu zondag, maar maandag kan je eventueel allerlei zaken kopen om verantwoord geweekt te voeren.

suus_toes

Berichten: 1014
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:12

Mijn shet kon ook niet meer eten/slikken.
Alleen had dan geen snot.
Ook pijnstillers en AB etc gehad.

Bleek dat hij een mini wondje in zn wang heeft gehad, door een haakje.
Dit is gaan ontsteken en naar binnen geslagen ipv open geknapt.
Was de eerste dagen niks van te zien, na een paar dagen een mega dikke kaak.

Dus paar dagen aan het aankloten geweest, pony al zieker... Bijna pony kwijt geraakt.
Gevolg; 2 week kliniek.
Maar hij is er weer boven op!

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 13:59

De eigenaar wilde toch zojuist al dat we de dierenarts zouden bellen, maar de dierenarts vind het geen droes symptomen en wil eigenlijk geen swab nemen. Hij zou met een scopie kunnen kijken maar dat kan hij niet vandaag, en hij gaat nu een collega bellen en overleggen wat die nog denkt. Pony gaat sinds een paar uurtjes ook veel meer liggen en is gestopt met gras eten.

We wilde zojuist trouwens weer temperaturen maar de thermometer blijkt leeg, we moeten dus een nieuwe halen nog
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 26-05-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:04

Mijn shet had beginnende onsteking aan 2 kiezen.
Symptomen: proppen
Begon na de tandartsafspraak, dus is ze nog een keer geweest om weer te checken.
Na een aantal weken weer afspraak gemaakt maar toen kreeg hij ook een bult op zn kaak.
Door naar de kliniek en bleek hij dus ontstekingen te hebben.

19 februari begon hij met proppen en 20 maart naar de kliniek voor röntgenfoto.
De bult was er 18/19 maart.

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 14:23

De dierenarts komt toch zo deze kant weer op.
Afbeelding

cariena1
Berichten: 977
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:37

Sterkte

Kabayo

Berichten: 14247
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:45

Denk toch echt droes. Gewoon een swab eisen. Het is hun werk...
En vooral geen antibiotica gaan geven mochten ze dat wel willen straks

Sterkte en beterschap!

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 14:52

Ik zou ook graag een swab laten nemen op droes en rhino maar de eigenaar vind dat het geen droes is en wil daar niet aan. Ik hoop dat ze toch koorts heeft, dan word droes aannemelijker en word er hopelijk toch getest. Het is jammer dat het niet mijn eigen pony is en dat ik niet zelf beslissingen kan maken. (De eigenaar is een man van 80 nog behoorlijk van de ouderwetse stempel en ik vind het al heel wat dat hij op zondag een dierenarts laat komen). Naar mijn mening houd de dierenarts zich ook te veel vast aan het proppen maken en blijft zich dus te veel focussen op het gebit. Ik heb het idee dat hij niet echt verder wil kijken dan dat.

Kabayo

Berichten: 14247
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:54

Begrijpelijk. Hopelijk vinden ze iets

Droes is natuurlijk vaak toch uitzieken. Ik ben mijn pony verloren aan droes omdat de dierenarts aan een verkoudheid dacht en daarom antibiotica gaf. Toen is de droes naar binnen geslagen en was het einde verhaal..
Daarom mijn advies geen antibiotica te gaan gebruiken mochten ze dat straks aandragen

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 15:22



Zo stond ze net 10 minuten te 'drinken'

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:31

Misschien gaat het makkelijker als je een emmer schoon water hoger houdt voor haar, dan kan ze makkelijker slikken.

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 16:00

Klinkt toch wel echt als droes vind ik... als er snot is, kan de temperatuur ook alweer zijn gezakt helaas. Anders zou ik de combinatie van symptomen een ontstoken kies verwachten maar dat niet kunnen slikken vind ik daar niet bij passen.

Sterkte met haar, hopelijk kan de da wat betekenen

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 16:40

Ik zou ook denken aan botulisme of grass sickness over dat laatste liep al een topic .Dit is wel een raar beeld.
Is het water fris ?

NorwayFjord

Berichten: 3208
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:03

Ben benieuwd wat het is, ook voor mij klinkt het als droes aangezien wij er momenteel 5 hebben staan die dezelfde klachten hadden en zij dus droes hebben. Snot, niet/moeilijk kunnen slikken, proppen maken van wat ze wel binnen kregen en bij ons hadden ze torenhoge koorts (boven de 40 en zelfs 41 graden)

Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:21

Even.. mijn pony testte positie op droes zonder koorts.

Hopelijk vinden jullie snel de oorzaak.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:53

Grass disease zou ook aan gedacht moeten worden.

10 jaar terug zo een merrie gehad. Die was hoogdrachtig.
Begon met proppen maken, traag eten, amper kauwen, slikken ging moeilijker, gebit meermaals laten nazien, was helemaal ok.
Enkele dagen later vond ik ze rillend in de regen en ging het vlug van kwaad naar erger, diarree, rillen,… op de trailer naar de kliniek, daar uit de trailer kon ze al niet meer gecontroleerd stappen en tegen die avond was ze neurologische zodanig verstoord dat ze ingeslapen in.
Autopsie wees op grass disease.
Kan je levend niet met zekerheid bevestigd krijgen, maar tast de volledige spijsvertering aan, dus van kauwen tot vertering.
Je hebt verschillende vormen, een acute, maar ook een tragere versie.
Prognose is meestal niet zo goed, enige wat kan helpen zijn van in het begin hoge dosissen cortisone… maar met een veulen is dat ook niet evident…

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:56

Er lopen nu wat topics van Pomski, zij heeft van 2 pony's afscheid moeten nemen wegens GD.

Wellicht die topics en symptomen vergelijken met die van jouw pony?

Ik hoop dat het dat niet is trouwens, pffff.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 19:48

Hopelijk kan/wil de dierenarts iets doen, als het mijn dieren zouden zijn had ik ze opgeladen en naar een kliniek gebracht na overleg met een goede paardenarts, dadelijk zijn zowel merrie als veulen niet meer te redden met wat pech ;(

huricane
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:03

Hoe gaat het met de pony?
Is er nog iets uitgekomen na het bezoek van de veearts?

paars

Berichten: 5656
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 00:05

Was ook benieuwd. Nog geen update…krijg er een beetje niet-pluis gevoel van. Hoop dat ik het mis heb.
Extra lastig omdat het niet je eigen dieren zijn. En wel met hart en ziel ervoor zorgt. Sterkte iig ts!!

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 13:54

Het gaat nog niks beter helaas. Enige dat de dierenarts heeft gedaan is vochtafdrijvers en pijnstilling gespoten. De eigenaar heeft nu suiker en moet nog iets spuiten maar ik weet niet wat dat is, zie foto. Gisteren is er een scopie gemaakt en slokdarm+strottenhoofd zag er allemaal goed uit. Droes wil zowel eigenaar als dierenarts niet op testen, er is gisteren wel bloed afgenomen dat is ook goed. Drinken gaat ook nog steeds niet, de dierenarts komt vanmiddag ook nog een keer langs om voor de 2e dag op rij sonde voeding te geven. Ze heeft geen koorts/verhoging. We hebben dus nog steeds geen idee wat er aan de hand is en we krijgen er geen eten in |(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

juval

Berichten: 13438
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:05

agosh wat sneu. Ik hoop dat gauw duidelijk wordt wat ze mankeert. Hoe gaat het met het veulen?

wat is de reden dat er niet op droes getest wordt?

veel sterkte!