Vreemde bultjes op het hoofd

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 21:28

Iemand bekend met dit? Of enig idee wat het kan zijn?

Cartier heeft sinds een aantal maanden vreemde plekjes op haar hoofd. Het jeukt niet, doet geen zeer. Rubberen rosborstel erover vindt ze niet erg. Het zijn korstjes. Beginnend als kleine bultjes.

In maart is de da geweest om te enten. Hij gaf mij toen advies om te wassen met betadine.. veel te koud toen, dus nog niet gedaan.
Niet lang na zijn bezoek werd het minder. Ook de regen nam af. Dus ik legde de link aan regen, misschien regenschurft/eczeem?

De zon kwam, weideseizoen. Het bleef wat gelijk, soms wat minder. Vliegenkap om en bam! Het speelde weer op.

Ik kan er dus geen verklaring voor geven of warmte of regen triggert.

Ik heb het nu gewassen met imaverol, dit op advies van een andere dierenartsen praktijk.
Ik geloof niet dat het schimmel is, het zit verder nergens. En ook t paard waar ze mee samen staat heeft niks.


Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:52

Schuurt ze het hoofd?

Zijn het kleine puntjes?

Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 10:11

Nee ze schuurt niet.
Ja het zijn echt kleine korstjes/puntjes

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:31

Ik heb dat wel vaker gezien, mij lijkt dat of irritatie op iets of inderdaad toch een soort schimmel/ parasiet oid.

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 17:19

Ik ken dit beeld (maar is van foto's lastig te zien) van paarden die inderdaad ofwel schuren, ofwel op een plek staan met enorm veel vliegen/insecten die de vacht/huid aantasten. Draagt ze een vliegenmasker? Als het daarmee niet wegtrekt zou ik een dierenarts vragen mee te kijken.

Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 18:32

Juist nadat ze een vliegenmasker op heeft gehad, werd het erger.

Ik heb inderdaad ook even contact gehad met de dierenarts. We gaan een bezoekje inplannen!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:32

Je kunt proberen of het helpt als je wat sudocreme of zinkzalf er op doet.
Ik ken dit van vliegen die op wondjes blijven gaan zitten irriteren.
Met wat zalf er op blijven ze weg en helen de plekjes :j

Berith

Berichten: 380
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:42

Heeft hij het ook op zijn benen rond de hoeven? Kom je ook met je paard in het bos? Mijn paarden krijgen dit vaak deze tijd van het jaar als we in het bos zijn geweest en ze veel langs/door lang gras en hoog gras hebben gelopen. worden vaak kleine gele korstjes die je er makkelijk afhaalt.

Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 20:28

ellepel schreef:
Je kunt proberen of het helpt als je wat sudocreme of zinkzalf er op doet.
Ik ken dit van vliegen die op wondjes blijven gaan zitten irriteren.
Met wat zalf er op blijven ze weg en helen de plekjes :j


Ze heeft t ook de winter gehad. Ik dacht eerst door de regen. Maar nu het mooi weer is, blijft t en lijkt het zelfs erger.


Berith schreef:
Heeft hij het ook op zijn benen rond de hoeven? Kom je ook met je paard in het bos? Mijn paarden krijgen dit vaak deze tijd van het jaar als we in het bos zijn geweest en ze veel langs/door lang gras en hoog gras hebben gelopen. worden vaak kleine gele korstjes die je er makkelijk afhaalt.



Het is echt alleen haar hoofd. Ze staat op een pensionstal, ze is dik 2 jaar oud. Dus we komen nog niet in t bos. :)
Stond de winter op de paddock en nu dus weer op t land.

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:00

Ik ben benieuwd wat de da zegt! Houd je ons op de hoogte?

SandraWierda

Berichten: 1458
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:41

Kousen schreef:
Ik ken dit beeld (maar is van foto's lastig te zien) van paarden die inderdaad ofwel schuren, ofwel op een plek staan met enorm veel vliegen/insecten die de vacht/huid aantasten. Draagt ze een vliegenmasker? Als het daarmee niet wegtrekt zou ik een dierenarts vragen mee te kijken.


Dit wilde ik ook typen, lijkt erg op wat mijn mellow vorig jaar had. Waren idd vliegen die haar huid aantasten. Vliegenmasker op en toen ging het langzaam weg.

Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 23:07

Het werd bij Cartier dus juist erger met een masker om.. :o?

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:33

Heb je een masker dat 'hermetisch' afsluit? Ik heb ook weleens gezien dat van die maskers die ruim zitten, er vliegen onder kunnen komen die vervolgens niet weg kunnen, waardoor meer schade ontstaat.

_bloempje01_

Berichten: 1410
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:02

Wij hebben ook een paard gehad die dit had. Is zeker een aantal jaar gebleven maar is uiteindelijk weg gegaan. Bleek iets in de voeding te zijn.

Taucha

Berichten: 1210
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:17

Kan het zijn dat eerder door regen/rainrot de huid is geïrriteerd. Dit nog niet geheel genezen was en het nu door irritatie/transpiratie/schuren van het vliegenmasker weer terug komt?

Hopelijk heb je foto’s van de winterperiode, misschien kun je vergelijken of de korstjes nu op nagenoeg dezelfde plekken zitten? Dan heb je ook al een extra aanwijzing.

Tip voor nu; maak een paar duidelijke foto’s recht van voren waarbij iemand een lineaal en/of meetlat vast houdt, zodat je over een tijdje, mocht het weer terug zijn weet of het dezelfde plekken betreft.

Schimmel wilt nog wel eens ‘wandelen’, rainrot meestal niet.

Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 10:22

Kousen schreef:
Heb je een masker dat 'hermetisch' afsluit? Ik heb ook weleens gezien dat van die maskers die ruim zitten, er vliegen onder kunnen komen die vervolgens niet weg kunnen, waardoor meer schade ontstaat.


Ze had een masker welke vast zat aan haar halster. Dus niet zoals jij benoemt.


Taucha schreef:
Kan het zijn dat eerder door regen/rainrot de huid is geïrriteerd. Dit nog niet geheel genezen was en het nu door irritatie/transpiratie/schuren van het vliegenmasker weer terug komt?

Hopelijk heb je foto’s van de winterperiode, misschien kun je vergelijken of de korstjes nu op nagenoeg dezelfde plekken zitten? Dan heb je ook al een extra aanwijzing.

Tip voor nu; maak een paar duidelijke foto’s recht van voren waarbij iemand een lineaal en/of meetlat vast houdt, zodat je over een tijdje, mocht het weer terug zijn weet of het dezelfde plekken betreft.

Schimmel wilt nog wel eens ‘wandelen’, rainrot meestal niet.



Ik denk dat dit de situatie inderdaad is.
Heb het gewassen met imaverol, plekjes zitten op dezelfde plek. Komen er soms wat bij, gaan wat weg. Maar wel t zelfde.

Taucha

Berichten: 1210
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:29

Als de vliegen niet gigantisch ernstig aanwezig zijn zou je even een vliegengordijn kunnen proberen. En zo met luchten van de huid nu het minder regent is het dan hopelijk straks echt weg.

Of een gaas aanbrengen op die plek in het vliegenmasker?
Of een of ander stukje oid in het midden plakken/naaien zodat de kap niet tegen de huid aan komt voor een groot deel?

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:33

Anike schreef:
Juist nadat ze een vliegenmasker op heeft gehad, werd het erger.

Ik heb inderdaad ook even contact gehad met de dierenarts. We gaan een bezoekje inplannen!



Zweet en vocht irritatie misschien?


Dat veel regen of zweet het triggert?

De vliegenkap kan heel plaatselijk natuurlijk zorgen voor wat zweten/minder makkelijk verdampen van zweet.

Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 14:23

Ze heeft deze om gehad.
Afbeelding

Dus die zit echt los om haar hoofd heen.

As donderdag komt de dierenarts. Laten we hopen dat die kan aangeven wat het is, en nog belangrijker.. hoe te behandelen!

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:44

Daarvan heb ik inderdaad wel eerder gezien dat er alsnog beestjes onder komen die dan schade aan kunnen richten. Zelf ben ik erg fan van onderstaand soort maskers.

Afbeelding

Hopelijk geeft de dierenarts inderdaad uitsluitsel! Fijn dat je iemand ernaar laat kijken :)

Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 15:02

Ja precies!

Dan moet Cartier deze hebben…

Afbeelding

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:40

:') :j

Ik denk dat dat alle problemen direct verhelpt!

Taucha

Berichten: 1210
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:40

Anike schreef:
Ja precies!

Dan moet Cartier deze hebben…

[ [url=m/yNMqQO.png]Afbeelding[/url] ]

*\%/* woehaaa de unicorn spiest alle vliegen voor ze er ook maar aan denken ergens te landen!

Anike

Berichten: 1970
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Vreemde bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 20:50

Hahahahah!!

Eerst donderdag even de dierenarts afwachten. Wil nu even niet afsluiten van alles haha

paardnmeisje
Berichten: 81
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:07

Die van mij krijgt dit van opgedroogd zweet op z’n hoofd, zijn dan wel hele vettige korstjes allemaal.
Het enige wat bij hem helpt is het wassen met dreft (want dit ontvet) korstjes er daarbij afkrabben en dan z’n hoofd goed schoon en droog houden. Klinkt misschien gek om z’n hoofd te wassen met dreft, maar het werkt echt fantastisch :+