Weke koten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseygirlyx
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-05-24

Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 15:57

Hoi iedereen,

Zijn weke koten bij een paard een probleem en geeft het meer kans op blessures etc? Er is eens naar gekeken door de DA en die heeft op dat moment het advies gegeven om te blijven trainen met longeer en bijzet. Dressuur mag gereden worden, niet hoger te springen dan 80 cm en merrie brok te geven als ondersteuning.. is dit te risicovol? Ps. Het gaat om een paar die ik wil aanschaffen (misschien). Alleen voor recreatief gebruik. Geen sport of wedstrijden. Misschien soms een sprongetje.
Laatst bijgewerkt door horseygirlyx op 23-05-24 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:06

Problemen krijg je vanzelf en hoef je niet te kopen. Het ligt aan de gradatie van de weekheid van de koten. Weke koten zijn wel blessuregevoeliger inderdaad en zeker als er door een kliniek is aangeraden om er niet hoog mee te springen. Dat geeft al aan dat het niet om een lichte afwijking gaat.
Je kan met beslag nog wel proberen wat bij te sturen maar het blijft wel een mogelijk risico.
In hoeverre je dit wilt nemen moet je zelf weten. Is het paard verder helemaal goed op de foto? Loopt het al in de sport? Hoe oud is het paard?

horseygirlyx
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 16:07

Suzanne F. schreef:
Problemen krijg je vanzelf en hoef je niet te kopen. Het ligt aan de gradatie van de weekheid van de koten. Weke koten zijn wel blessuregevoeliger inderdaad en zeker als er door een kliniek is aangeraden om er niet hoog mee te springen. Dat geeft al aan dat het niet om een lichte afwijking gaat.
Je kan met beslag nog wel proberen wat bij te sturen maar het blijft wel een mogelijk risico.
In hoeverre je dit wilt nemen moet je zelf weten. Is het paard verder helemaal goed op de foto? Loopt het al in de sport? Hoe oud is het paard?


Het paard is sinds mei 8 jaar en word nu niet in sport gebruikt. Eigenaar heeft een ernstige blessure waardoor zij niet meer kan rijden etc.

Keizerinnnn

Berichten: 1225
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:10

Dit is nu in een korte tijd je derde topic over een paard wat je misschien wilt kopen, maar wat problemen heeft? Eigenlijk geldt dat elk antwoordt uit ieder topic weer te herhalen valt. Wat Suzanne F. zegt problemen krijg je vanzelf en hoef en moet je vooral niet nu aan de voorkant al willen kopen. Zeker niet als het je eerste paard is.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:10

Wordt hij wel gereden nu? Of ook niet? En is hij helemaal gekeurd verder?

Anomien

Berichten: 7440
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:12

Keizerinnnn schreef:
Dit is nu in een korte tijd je derde topic over een paard wat je misschien wilt kopen, maar wat problemen heeft? Eigenlijk geldt dat elk antwoordt uit ieder topic weer te herhalen valt. Wat Suzanne F. zegt problemen krijg je vanzelf en hoef en moet je vooral niet nu aan de voorkant al willen kopen. Zeker niet als het je eerste paard is.


Ik denk dat het te besteden budget mogelijk invloed heeft op de categorie paarden waar ze in zoekt. Maar dat is een gok.

Ts, als dat zo is. Stel het even uit. Spaar door. Een gezond paard kopen geeft zoveel meer hobby geluk.

Keizerinnnn

Berichten: 1225
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:21

Dat denk ik inderdaad ook, alleen om nou vanaf 9 mei tot nu daar 3 topics over de openen...

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:31

Goedkoop is duurkoop. In een lage prijsklasse krijg je paarden die iets mankeren. En dan ben je binnen de kortste keren het aankoopbedrag nog een keer kwijt maar dan aan dierenartskosten.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:02

horseygirlyx schreef:
Hoi iedereen,

Zijn weke koten bij een paard een probleem en geeft het meer kans op blessures etc? Er is eens naar gekeken door de DA en die heeft op dat moment het advies gegeven om te blijven trainen met longeer en bijzet. Dressuur mag gereden worden, niet hoger te springen dan 80 cm en merrie brok te geven als ondersteuning.. is dit te risicovol? Ps. Het gaat om een paar die ik wil aanschaffen (misschien). Alleen voor recreatief gebruik. Geen sport of wedstrijden. Misschien soms een sprongetje.


Weke koten geven veel veer maar zijn blessuregevoelig.

Er kan ook sprake zijn van weke koten door een afwijkende beenstand/ hoefvorm. Of de ziekte DSLD.

Het beste wat je kunt doen is het paard laten keuren voor aankoop. En iemand meenemen met wat paarden verstand bij het bezichtigen.

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:26

Ik ga mee met bovenstaande, maar ik vind het advies van de DA nogal apart.

Longeren met een verkeerd afgestelde bijzet kan meer kwaad doen dan goed. Waarom specifiek de bijzet?

Hoezo ondersteunen met brok? Elk paard moet zijn de nodige vitaminen en mineralen etc binnen krijgen. Maar je wilt een paard niet te dik hebben, zeker niet met een dergelijke blessurerisico. Wat wordt er bedoeld met ondersteunen met brok?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:49

Elisa2 schreef:
Weke koten geven veel veer maar zijn blessuregevoelig.

Er kan ook sprake zijn van weke koten door een afwijkende beenstand/ hoefvorm. Of de ziekte DSLD.

Het beste wat je kunt doen is het paard laten keuren voor aankoop. En iemand meenemen met wat paarden verstand bij het bezichtigen.


Dit ja!

Als je serieus bent over dit dier is stap1 een keuring. Weten waar je precies mee te maken hebt
Kost je wel wat, reken zo op 250 euro voor een eenvoudige keuring.

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 17:17

Bowo schreef:
Ik ga mee met bovenstaande, maar ik vind het advies van de DA nogal apart.

Longeren met een verkeerd afgestelde bijzet kan meer kwaad doen dan goed. Waarom specifiek de bijzet?

Hoezo ondersteunen met brok? Elk paard moet zijn de nodige vitaminen en mineralen etc binnen krijgen. Maar je wilt een paard niet te dik hebben, zeker niet met een dergelijke blessurerisico. Wat wordt er bedoeld met ondersteunen met brok?


Hier ook mee eens ja. Zeker longeren met steeds een hoge belasting op het binnenbeen lijkt me niet wenselijk.

Weke koten geeft inderdaad een hogere kans op blessures. Mits er verder nu geen blessures zijn en de (vermoedelijke) oorzaak tijdens een keuring kan worden vastgesteld, hoeft dit voor recreatief gebruik niet direct een probleem te zijn. (Regelmatig) springen zou ik dan wel ontraden.