Zenuwpijn in nek

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadcha
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-03-24

Zenuwpijn in nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 23:51

Hallo

Na lange reeds klinische onderzoeken deed ik 3 weken geleden een CT scan van de nek van mijn paard.
We kwamen hierop uit dat c5-c7 hij vernauwde zenuwkanalen heeft. Wat voor druk zorgt op de zenuw en dus een terugkerende ontsteking in de nek.

Heeft iemand ervaring met zenuwpijn bij paarden?

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zenuwpijn in nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:31

Is dat geen ECVM?

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:04

nadcha, dat is eigenlijk meer in de hals, het zijn de laatste drie halswervels waar je het over hebt. En dat is inderdaad het gebied waar ECVM heel veel voorkomt.
Het is een heel lastig iets, als er ontstekingen bijzitten die zwelling veroorzaken kunnen ze wel inspuiten en hopen dat de ontstekingen/zwellingen verminderen waar door de zenuwen meer ruimte krijgen en dus minder pijnklachten geven. Maar als er botvervorming te zien is is de prognose al een stuk minder goed.
[MD] ECVM, voorheen c6/c7 malformatie , dit is een topic dat erover gaat, misschien heb je daar nog iets aan.
Opereren in dat gebied is niet mogelijk voor zover ik weet.

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:08

Ja, ik heb daar ervaringen mee. Geen goede helaas, maar wel een jaar of 8 mee gedeald en achteraf was dat te lang voor het paard. Ontsteking moet telkens behandeld worden want die zorgt dus ook voor botwoekering en nog meer vernauwing van de zenuwen. En de kans op chronische zenuwschade en dus ataxie. Daardoor compensatie van het paard wat tot andere blessures kan zorgen. Zenuwpijn is ook heel slecht te behandelen, de meeste pijnstillers werken niet goed genoeg.

Mijn vorige paard had het.

nadcha
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 11:41

Jet schreef:
nadcha, dat is eigenlijk meer in de hals, het zijn de laatste drie halswervels waar je het over hebt. En dat is inderdaad het gebied waar ECVM heel veel voorkomt.
Het is een heel lastig iets, als er ontstekingen bijzitten die zwelling veroorzaken kunnen ze wel inspuiten en hopen dat de ontstekingen/zwellingen verminderen waar door de zenuwen meer ruimte krijgen en dus minder pijnklachten geven. Maar als er botvervorming te zien is is de prognose al een stuk minder goed.
[MD] ECVM, voorheen c6/c7 malformatie , dit is een topic dat erover gaat, misschien heb je daar nog iets aan.
Opereren in dat gebied is niet mogelijk voor zover ik weet.


Bedankt voor je antwoord.

In SMDC hebben we een nieuw xrays vanuit andere invalshoek gedaan, scintigraphie en tot slot een CT scan van de nek gedaan.

Ze hebben gesteld dat er geen facet malformation was (dus geen ECVM).
De xrays waren goed.
Het gaat puur over een ontstoken zenuw (gezwollen) waardoor het kanaal druk geeft op zenuwen van c5-c7.

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:42

Je bent daar wel aan het juiste adres. Wij zijn met dat paard bij Erik terecht gekomen toen hij nog bij de lingehoeve werkte en meegegaan toen hij smdc opende.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:06

Daar zit je inderdaad wel bij de juiste kliniek! Goed om te horen dat er geen botvervorming te zien is, hopelijk is de ontsteking dan onder controle te krijgen met inspuiting(en).

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zenuwpijn in nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:26

Wat ik mij af vraag is hoe zo'n zenuw ontstoken raakt? Wat is de bron?

Behandelen is natuurlijk belangrijk, maar ik zou zelf graag willen weten hoe zoiets kan ontstaan.

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zenuwpijn in nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:28

Kan al iets stoms zijn als vastliggen of een val oid. Bij ons was het vastliggen en daarna een kliniek die niet door wilde pakken. Pas toen de naar Erik gingen werd er doorgepakt, maar toen was er al blijvende schade.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zenuwpijn in nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:30

Dat is zuur zeg..:-(

Het lastige is dat het denk ik ook lang duurt voordat de klachten ernstig genoeg worden voordat er serieus naar gekeken gaat worden.

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:36

Hier was het vrij snel hoor. Paar weken en het ging vrij snel achteruit ook. Of binnen paar weken wist ik dat er iets mis was. Maar die kliniek heeft nooit naar de hals willen kijken en nam mij okk niet serieus, dus zijn hele tijd bezig geweest en ze wilden van alles behandelen waar geen afwijkingen gevonden werden. Zelfs nog half jaar rust gegeven.
Toen ze weer niet verder wilde kijken zijn we voor 2nd opinion gegaan en daar was binnen een paar seconden duidelijk dat we de hals gingen bekijken. Was zelfs op de filmpjes van maanden eerder die ik had erg duidelijk volgens de DA, helemaal icm mijn verhaal waar hij wel naar luisterde. Alleen wel een scintigrafie laten doen om te kijken waar precies en of er nog meer speelde.

nadcha
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 18:06

Jet schreef:
Daar zit je inderdaad wel bij de juiste kliniek! Goed om te horen dat er geen botvervorming te zien is, hopelijk is de ontsteking dan onder controle te krijgen met inspuiting(en).



DA heeft vandaag nogmaals gezegd geen arthrose in facet, geen facet misvorming. Enkel kanaal baan vernauwing die druk geeft op de zenuw..

Blijf het nog altijd onduidelijk vinden.
Wat op LTM? Wordt het erger is dat iets die weg kan gaan of altijd zal blijven?
Wat is de oorzaak?
Op lange termijn zou ik het liever op andere manieren vinden om de zenuwontsteking weg te houden.. electro accupuntuur? Kruiden om voor zenuw pijn.. iets holistisch.

nadcha
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 18:08

MyWishMax schreef:
Hier was het vrij snel hoor. Paar weken en het ging vrij snel achteruit ook. Of binnen paar weken wist ik dat er iets mis was. Maar die kliniek heeft nooit naar de hals willen kijken en nam mij okk niet serieus, dus zijn hele tijd bezig geweest en ze wilden van alles behandelen waar geen afwijkingen gevonden werden. Zelfs nog half jaar rust gegeven.
Toen ze weer niet verder wilde kijken zijn we voor 2nd opinion gegaan en daar was binnen een paar seconden duidelijk dat we de hals gingen bekijken. Was zelfs op de filmpjes van maanden eerder die ik had erg duidelijk volgens de DA, helemaal icm mijn verhaal waar hij wel naar luisterde. Alleen wel een scintigrafie laten doen om te kijken waar precies en of er nog meer speelde.


Idem hier.
Ze keken altijd maar terug opnieuw naar zijn sprong gewrichten omdat hij er tegen elkaar houdt.
Hij vertrekt ook wijdbeens in draf de eerste 10min..
Als de scintigraphie nooit gehad gedaan was geen 1 Belgische arts op de nek uitgekomen. In België is dit echt nog heel onbekend terrein jammer genoeg.
Toen ik vroeg aan mijn DA of hij ECVM had, zei E-wat?
Zegt ook al genoeg …