Beoordeling röntgenfoto’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

anoukwendy

Beoordeling röntgenfoto’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-24 17:45

Hey daar!

Ik heb een paard lopen die nog nooit een stap kreupel heeft gedaan in de 10,5 jaar dat ik hem heb.

Nu gingen we te keuren, paard was kats kreupel in de bak, asfalt hebben we niet eens getest, echt slecht gewoon. Ik was er verbaasd over, maargoed diezelfde ochtend nieuwe schoenen dus grote kans dat het daarvan was ookal heeft ie daar nooit eerder op gerageerd.
Twee weken later weer wezen te keuren, ik ben naar een groter stuk asfalt gegaan om te longeren en daar liep ie goed. Filmpjes zijn doorgestuurd naar twee klinieken en beide vonden hem goed, dus vol goede moed die kant op. Maar, sure hij was veel beter maar nogsteeds niet goed. Ene voet uitverdoofd waar ie mee markeerde, toen was ie kreupel op zn andere voet. Foto’s laten maken en dat zijn dus deze. De dierenarts ziet er wel iets op, maar vind t niet noemenswaardig dat t daarvan zou komen, ze blijft volhouden dat het uit zn ijzers komt, dat ie te krap beslagen is. Heb dan ook een afspraak staan bij hun hoefsmid maar die kan pas de 30e.

In deze tijd heeft ie nogsteeds thuis in de bak geen stap kreupel gelopen, op t asfalt markeerde hij wel maargoed mijn volte was 8 meter omdat ik niet meer ruimte heb.

We hebben trouwens wel de buigproeven gedaan toen we er toch waren, en daar was ie gewoon goed op. Het is puur de volte waar hij niet goed op is.

Zouden jullie eens willen meekijken en vertellen wat jullie zien?
Thanks!

Rechts voor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links voor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Instagram: huysmans.shire

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Beoordeling röntgenfoto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:06

Waarom zijn er foto's gemaakt met het ijzer eronder?

*Burp*

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:11

Klopt het dat 'ie alleen op de volte niet goed loopt? Dan lijkt het me gek dat het door te krappe ijzers komt. De foto's vind ik lastig beoordelen; ik ben ook gewend dat de ijzers er altijd af moeten voor röntgen, omdat je zo niet alles kunt zien. Wel valt me op dat 'ie op foto 3 aardig scheef staat en denk ik - maar ik ben geen da - dat hier sprake is van verbeend hoefkraakbeen. In hoeverre dat de kreupelheid beïnvloedt vind ik lastig beoordelen.

Tot hoe ver heb je uitverdoofd en is de andere voet ook verdoofd geweest? Ik ben wel benieuwd of, als beide hoeven volledig verdoofd zijn, hij wel goed loopt.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-24 18:12

_San87_ schreef:
Waarom zijn er foto's gemaakt met het ijzer eronder?

Dat is hier heel normaal

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-24 18:14

Kousen schreef:
Klopt het dat 'ie alleen op de volte niet goed loopt? Dan lijkt het me gek dat het door te krappe ijzers komt. De foto's vind ik lastig beoordelen; ik ben ook gewend dat de ijzers er altijd af moeten voor röntgen, omdat je zo niet alles kunt zien. Wel valt me op dat 'ie op foto 3 aardig scheef staat en denk ik - maar ik ben geen da - dat hier sprake is van verbeend hoefkraakbeen. In hoeverre dat de kreupelheid beïnvloedt vind ik lastig beoordelen.

Tot hoe ver heb je uitverdoofd en is de andere voet ook verdoofd geweest? Ik ben wel benieuwd of, als beide hoeven volledig verdoofd zijn, hij wel goed loopt.

Nee een voet is maar verdoofd, links voor. Zn hoef alleen, de naald is in zn kootholte gezet.
En hij is idd alleen op de volte kreupel, op het rechte en de buigproeven waren goed. En thuis in de bak was ie dus gewoon goed

Edit: hij stond op een zacht blokje om van de grond af te komen en hij leunde wat opzij. Weet niet of het daardoor komt of dat ie echt scheef staat, zal er morgen eens extra op letten

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:17

Ik zou beide hoeven laten uitverdoven. Als hij dan goed loopt, dan weet je dat het in de hoef moet zitten. Als hij dan weer op links kreupel is, dan moet je hoger dan de hoef zoeken voor een (deel)oorzaak. Neemt niet weg dat als echt het vermoeden is dat het door de ijzers is, ik die er natuurlijk als eerste af zou laten halen en kijken hoe hij zonder loopt.

Ook edit: Het hoefbeen lijkt t.o.v. het ijzer scheef te staan. Bij linksvoor denk ik dat niet te zien.

Ik heb nog eens goed zitten inzoomen, en het lijkt alsof hij aan de voorkant (de teen kant) van het hoefbeen ook wat lichte artrose heeft. Wat voor effect dit heeft op hoe hij loopt durf ik niet te zeggen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-24 18:47

Kousen schreef:
Ik zou beide hoeven laten uitverdoven. Als hij dan goed loopt, dan weet je dat het in de hoef moet zitten. Als hij dan weer op links kreupel is, dan moet je hoger dan de hoef zoeken voor een (deel)oorzaak. Neemt niet weg dat als echt het vermoeden is dat het door de ijzers is, ik die er natuurlijk als eerste af zou laten halen en kijken hoe hij zonder loopt.

Ook edit: Het hoefbeen lijkt t.o.v. het ijzer scheef te staan. Bij linksvoor denk ik dat niet te zien.

Ik heb nog eens goed zitten inzoomen, en het lijkt alsof hij aan de voorkant (de teen kant) van het hoefbeen ook wat lichte artrose heeft. Wat voor effect dit heeft op hoe hij loopt durf ik niet te zeggen.

Zonder ijzers loopt ie niet, dan is ie echt mega kreupel maar dat is altijd al zo geweest. Ook voor dit keuren en ook na een goedgekeurde röntgen en klinische keuring van toen ik m kocht. Ik heb hem meerdere keren in de 10 jaar dat ik hem heb geprobeerd zonder ijzers te hebben maar dat gaat gewoon niet, mn hoefsmid zegt ook dat het gewoon geen paard is die op blote voeten kan lopen.

Ik probeer sws eerst met de hoefsmid van de kliniek of dat verschil maakt, voordat ik eventueel verder ga bedoel ik.

Maar eerlijk is eerlijk, omdat ie thuis dus geen stap kreupel loopt, ook niet met rijden, moet ik toegeven dat ik niet weet hoever ik wil gaan, ook qua kosten, dierenartsen kosten in nederland niks vergeleken met hier. Want waar begin je of waar stop je? Ik heb hem thuis laten keuren en toen was ie gewoon met vlag en wimpel goed maar de koper wilde een keuring op de kliniek, prima, ik had verwacht dat ie gewoon goed zou zijn. Hoever ga je met een paard dat thuis niet kreupel is, als we niet naar de kliniek gingen was ik er nooit achter gekomen. Wie weet had ie jaren geleden al dit laten zien als ik eerder op de kliniek gekeurd zou hebben, dat weet ik niet, er was nooit een reden om naar een kliniek te gaan

Edit: even voor de duidelijkheid, begrijp me niet verkeerd, als ie thuis kreupel word, ga ik absoluut direkt weer naar de kliniek. Maar ik denk dat niet kreupel, ook geen pijn is. Als een paard altijd pijn heeft, zou die thuis ook kreupel moeten zijn lijkt me. Denk ik, maar misschien heb ik het verkeerd.

Kousen

Re: Beoordeling röntgenfoto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:05

Heb je een mogelijke verklaring voor waarom hij op de kliniek wel kreupel toont en thuis niet? Is er een groot verschil in ondergrond bijvoorbeeld? Anders lijkt me inderdaad heel onwaarschijnlijk dat er thuis niks aan de hand is... Ook een paard dat echt heel kreupel loopt zonder ijzers klinkt niet goed. Weet je daar de oorzaak van? En wil je (eventueel via pb) het filmpje delen dat je naar de klinieken hebt gestuurd?

En wat betreft de kosten, heel logisch dat je daar afwegingen in maakt.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-24 19:14

Kousen schreef:
Heb je een mogelijke verklaring voor waarom hij op de kliniek wel kreupel toont en thuis niet? Is er een groot verschil in ondergrond bijvoorbeeld? Anders lijkt me inderdaad heel onwaarschijnlijk dat er thuis niks aan de hand is... Ook een paard dat echt heel kreupel loopt zonder ijzers klinkt niet goed. Weet je daar de oorzaak van? En wil je (eventueel via pb) het filmpje delen dat je naar de klinieken hebt gestuurd?

En wat betreft de kosten, heel logisch dat je daar afwegingen in maakt.

Thuis is de bak iets zachter dus het zou daardoor kunnen komen. Maar dan nog is het natuurlijk gek dat ik in het bos over harde grindpaden met best scherp grind gewoon kan draven en galoperen zonder probleem. Ook op asfalt hebben we stukjes gedraafd zonder probleem.
Ik zal eens kijken of ik het geupload krijg op de een of andere manier

Heel kreupel was misschien wat overdreven, in het land gaat het gewoon goed maar de bospaden zijn hier met scherp grind gemaakt en dat vind ie niet zo fijn zegmaar :=

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:47

Waarom heb je laten keuren? Zoals het lijkt in je berichten niet voor de verkoop, maar ik kan het mis hebben uiteraard.
Verder zie ik heel minimale verbening van het hoefkraakbeen, dat mag geen kreupelheid opleveren.
De scheefheid wat Kousen ziet, zie ik ook idd.
Hij lijkt linksvoor ook een iets gebroken as te hebben, er is net geen compleet rechte lijn door hoefbeen-kroonbeen-kootbeen te trekken, is die voet ook wat platter?
Rechtsvoor is dat lastiger te zien omdat die foto dichterbij is genomen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-24 21:36

different1 schreef:
Waarom heb je laten keuren? Zoals het lijkt in je berichten niet voor de verkoop, maar ik kan het mis hebben uiteraard.
Verder zie ik heel minimale verbening van het hoefkraakbeen, dat mag geen kreupelheid opleveren.
De scheefheid wat Kousen ziet, zie ik ook idd.
Hij lijkt linksvoor ook een iets gebroken as te hebben, er is net geen compleet rechte lijn door hoefbeen-kroonbeen-kootbeen te trekken, is die voet ook wat platter?
Rechtsvoor is dat lastiger te zien omdat die foto dichterbij is genomen.

Keuring was voor de verkoop, anders was ik nooit naar de da gegaan en er dus ook nooit achter gekomen

Het scheve ga ik eens aan de da vragen, daar heeft ze namelijk niks over gezegd. Net als de verbening, daar heeft ze ook niks over gezegd.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:19

Begrijp ik het nou goed dat hij zonder ijzers katskreupel is? Weet je daar ook de reden van?

Ik vind het apart dat hij op een kliniek niet goed loopt, maar dat er thuis niets aan de hand is?

De verbening vind ik wel mee vallen, voor zover te beoordelen met de ijzers op de rx.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-24 23:33

Koekie73 schreef:
Begrijp ik het nou goed dat hij zonder ijzers katskreupel is? Weet je daar ook de reden van?

Ik vind het apart dat hij op een kliniek niet goed loopt, maar dat er thuis niets aan de hand is?

De verbening vind ik wel mee vallen, voor zover te beoordelen met de ijzers op de rx.

Nouja zoals ik ook schreef was dat wat overdreven, op de wei is er niks aan de hand, maar inderdaad in het bos op best scherp grind loopt ie zonder ijzers niet goed. Grind zijn hier geen mooie ronde steentjes maar gewoon gekroste stenen. Dat vind ie niet fijn om met blote voeten op te lopen.

Jaa dat is ook apart, maar zoals ik ook schreef is de ondergrond thuis iets zachter als op de kliniek dus kan daarvan komen, maargoed de buigproeven zijn op de kliniek dus gewoon goed

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie