Zaadstrengontsteking ervaringen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Zaadstrengontsteking ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 19:00

Ik open dit topic vooral om ervaringen van andere mensen te horen.

23-03-2024 gecastreerd, open castratie in de kliniek. Naar wat ik begreep extra antibiotica gehad vanwege toch wat langer reactie.
Er is mij verteld dat hij over de lies zou worden/zijn gecastreerd.

05-04-2024 naar mij gebracht. Wonden vond ik er nog niet prettig uitzien, maar zou normaal zijn.
Bleek dus een open castratie te zijn geweest.

Foto wond 06-04-2024

Afbeelding

Afbeelding

Foto wond 07-04-2024

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8 april is de dierenarts geweest. Mijn eigen dierenarts had vakantie.
Ik heb voor 4 dagen antibiotica gehad.

Wond 13 april, contact met de dierenarts. Zolang het open was en hij geen koorts had was het prima. (Weer niet mijn eigen DA).

Afbeelding

Afbeelding

13 mei avond, bij het buitenzetten was er nog niks te zien. Wonden waren al zeker twee weken dicht. Geen ‘vuiltje’ aan de lucht.
Afbeelding

Dierenarts is uiteraard geweest. Penicilline, bloed getrokken, ontstekingsremmers en pijnstilling.
Vermoedde een zaadstrengontsteking.

14 mei, dierenarts is weer gekomen. Uitslagen van het bloed nog niet binnen. Nogmaals twee soorten ontstekingsremmer en antibiotica. Ik vertrouw het niet en vraag om een doorverwijzing naar de kliniek.

Duidelijk aangegeven dat hij een gevoelige maag heeft, vermoedelijk rond alle stress van verhuizing Spanje naar Nederland, kliniek, castratie, verhuizen naar mij etc. hij krijgt preventief Ulcergold op de kliniek.

Afbeelding

14 en 15 mei

Er is een swab genomen. Dat gaat morgen naar het lab.
Om te zien welke bacterie het veroorzaakt heeft.

Morgen doen ze de echo. Om te zien hoe groot en tot hoe ver de infectie reikt. Daarop wordt een plan gemaakt. Direct chirurgie of als het te groot is eerst kleiner maken met antibiotica en dan pas operereren.

Hij moet hier een paar weken tot een maand blijven verwachten ze.

Duidelijk zaadstrengontsteking
Echo gemaakt: niet mooi afgelijnd, veel pus, geen goede grens tussen gezond en ongezond weefsel.
Moet eerst 2/3 weken antibiotica. Daarna operatie.

Veelvoorkomende complicatie. Veroorzaakt door bacteriën tijdens de operatie op kort na de operatie geïnstalleerd in de operatiewonde.

16 mei, koker is gelukkig flink in zwelling afgenomen. Helaas leek hij wel flink last te hebben van zijn buik. Ze houden hem extra in de gaten.

Afbeelding

Lang en wellicht onsamenhangend. Maar wie heeft ervaringen met zaadstrengonstekingen?

Utixo

Re: Zaadstrengontsteking ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:20

Jup, bij een paard van een handelaar. Pas na een maand of 2 opgemerkt, paard was bij een castreur gecastreerd, daarna buiten gegooid en toen ik hem na een paar weken binnen haalde merkte ik op dat hij toch wel moeilijk liep. Na wat voelen zaten er 2 ballen vol met pus.

3 Weken antibiotica gespoten, paard had ook nog droes, dus weerstand was nihil. Maar de ontsteking was na die 3 weken compleet weg, is geen operatie aan te pas gekomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:45

Ik heb er 1 die 4 jaar na zijn castratie problemen ontwikkelde in het gebied.
Aanvankelijk werd gedacht een een allergische reactie op een insecten steek, maar toen de behandeling daar niet op aansloeg, en de zwelling openbrak en er pus uitliep, heb ik het laten scannen en zat er een groot abces met vaatingroei.
Hij is op de kliniek blijven staan en enkel dagen erna geopereerd, heeft 2 uur op tafel gelegen en is helemaal schoon gemaakt van binnen.

Na de operatie nog wel 4 weken antibiotica nodig gehad, toen was alles weg, behalve een litteken.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:55

Hier ook ervaring mee, ging niet dicht. Was ook niet helemaal goed gegaan met de castratie.

Eindstaat was operatie, daarna is het super goed en snel genezen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:13

Wij hebben dit onlangs ook gehad bij een paard.
Ze dachten ook dat ze hem moesten gaan opereren maar de zwelling moest er af voor dat dat kon.

We hebben toen twee weken Antibiotica gehad waarbij er na 2 weken wel een duidelijke verbetering plaats vond. Op de plek van de castratie ging het mooi dicht maar daar tussen klapte het open en kwam er weer pus uit.

Toen operatie ingepland en de antibiotica verlengd. Dag voor de operatie zag het er zo goed uit dat de dierenarts toch wilde afwachten en niet opereren en uiteindelijk heeft het zichzelf genezen met behulp van de antibiotica.

En hebben ze niet meer geopereerd.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:35

Ik denk 10 dagen antibiotica gespoten, hier begon het ineens maanden na de castratie. Gelukkig daarna klaar.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 07:35

Die van mij moest een maand op de cubarmix ruim 15 jaar geleden. Ook ontstoken en de ontsteking ging toen richting buikwand, we waren er net op tijd bij omdat hij een andere wond had opgelopen wat gehecht moest worden. Puur toevallig vroeg ik kan je er naar kijken want ik vind het er niet heel goed uitzien. Na die maand antibiotica was de ontsteking volledig weg en gelukkig nooit meer iets aan de hand gehad.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 19:40

Wellicht voor andere mensen interessant.

Bij de SWAB bleek het om de MRSA bacterie te gaan. Helaas, want deze is resistent tegen de meeste vormen van antibiotica.
Er is een antibiotica die wel enigszins effect heeft, maar deze is niet wenselijk om langdurig te geven, omdat deze erg schadelijk is voor de nieren.
Hij heeft tot en met vandaag deze antibiotica gehad, om de aantal dagen hebben ze dan ook zijn nierwaarden getest om deze in de gaten te houden.

Vandaag hebben ze weer een echo gemaakt, hierop was te zien dat de ontsteking meer geclusterd was en nu operabel was. Omdat het niet wenselijk/gezond is de antibiotica die hij kreeg voor langere termijn te geven was een langdurige behandeling hiermee niet mogelijk.

De operatie is geslaagd.
De linkerzijde had zichzelf doormiddel van de antibiotica opgelost. Rechts hebben ze flink moeten werken, ze hebben daarmee ook een groot bloedvat geraakt in het been waardoor een serieuze bloeding is ontstaan. Normaliter nemen de andere bloedvaten de functie van het betreffende bloedvat over. (Welke ader heb ik nog niet specifiek gevraagd).

Het mannetje is goed wakker geworden en goed gaan staan.

Ik ben zonet langs geweest en het lieve dier heeft echt wel pijn. Pff.. De watten die er nu in zitten blijven nog twee dagen zitten, daarna gaan ze nog een paar dagen intensief spoelen. Het zal nog wel een dag of 5 tot 10 duren voor hij naar huis mag. Hoe de verdere behandeling er dan uit ziet weet ik nog niet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:41

Zo dan wat heftig! Hopelijk knap hij snel en goed op!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:00

1.5 week na castratie en dan zo'n wonden... Oef daar had meteen iets mee gedaan moeten worden, dierenarts had in deze adequater mogen reageren.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:50

wow wat een verhaal!! Komen nu alle kosten voor jouw rekening? Je hebt tijdig aan de bel getrokken en werd na mijn idee niet serieus genomen. En nu zit jij en het paard met de gebakken peren en de rekening..

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat alles goed komt.

(ik zal je mijn castratiehorror besparen)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:57

[MD] Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

In dit topic lees je meer. Ook over hoe de verzorging van mijn Fuchs verliep nadat hij middels operatie van zijn ontstoken zaadstreng werd verlost.

Was niet leuk, was duur en zielig. Maar hij is er helemaal bovenop gekomen en dan vergeet het leed best snel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 06:41

Wat heftig! Beterschap!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 07:26

Dees schreef:
[MD] Fistel/zaadstrengontsteking na castratie

In dit topic lees je meer. Ook over hoe de verzorging van mijn Fuchs verliep nadat hij middels operatie van zijn ontstoken zaadstreng werd verlost.

Was niet leuk, was duur en zielig. Maar hij is er helemaal bovenop gekomen en dan vergeet het leed best snel.

Dankjewel. Ik ga je topic bekijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:34

Ohhh toch mrsa, was er al bang voor :(:) sterkte en hoop dat hij snel herstelt! Was hij verzekerd tijdens eerste operatie?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 08:39

MarjanB schreef:
Ohhh toch mrsa, was er al bang voor :(:) sterkte en hoop dat hij snel herstelt! Was hij verzekerd tijdens eerste operatie?

Nee en daar kan ik mezelf wel voor tegen de kop slaan..
Dit wordt een pittige rekening, beetje jammer. :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:52

Oh joh! Ik zou toch proberen wat terug te halen omdat ze niet aan je wens hebben gehouden dat je via de lies wilde. Want dit is niet zomaar wat ook! Het raken van het bloedvat heeft geen gevolgen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 12:53

MarjanB schreef:
Oh joh! Ik zou toch proberen wat terug te halen omdat ze niet aan je wens hebben gehouden dat je via de lies wilde. Want dit is niet zomaar wat ook! Het raken van het bloedvat heeft geen gevolgen?

Normaal niet, normaliter nemen de andere bloedvaten het over. Ik bel vandaag nog eens om wat meer info.

Ik wil ook even bespreken met de huidige kliniek of dit niet gebeurt was als het via de lies was gebeurt. Ik vind het allemaal gewoon rot.

Eerlijk is eerlijk, je koopt een paard voor €14,5 K, betaald nog eens €1045,- voor een castratie en nu heb ik straks weer een rekening van minimaal €4000,- pff.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:41

Helaas ook meegemaakt.
Wond was dicht maar het stonk en enorm veel vliegen rond hem heen.
Steeds gekoeld, tot ik zelf voelde en mijn hand rook echt naar pus. Nou direct de kliniek gebeld waar hij gecastreerd was, moest meteen met hem komen.
Toen bleek een stuk vd zaadstreng niet weggesneden te zijn en dat is gaan ontsteken.
Hij is toen opnieuw geopereerd op kosten vd kliniek.
En een weekje daar moeten blijven.

Moet zeggen dat de kliniek echt goed het probleem hebben opgelost.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 14:02

Vandaag de watten verwijderd uit de wonden.
Ziet er allemaal goed uit.

Een van de grote bloedvaten van het achterbeen die in de regio loopt. Was veel zwelling door de infectie. Is mee beschadigd met verwijderen van het slechte weefsel.
Bloedvat afgebonden en verwijderd.
Geen consequenties.
Geen zwelling aan het been.

Inwendig gespoeld vandaag.
Spoeling met jodium/des infectant.

Naar huis -> nog geen termijn te zeggen, ligt er aan hoe snel het heelt.

Tussen 7 en 14 dagen ongeveer.

Hij krijgt nog steeds antibiotica -> nieuwe staal tijdens de operatie. -> nu verder met de AB die hij al kreeg -> als de staal binnen is eventueel veranderen van AB.