Hoesten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2456
Geregistreerd: 07-02-11

Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 10:08

Mijn kleine kudde van 3 paarden staan heerlijk 24/7 buiten. In de schuilstal ligt een laag gehakseld stro en ze krijgen sinds kort overpakt hooi.
Nu is 1 van de Shetlanders altijd al aan het hoesten zolang ik haar heb, voornamelijk na wat inspanning na een spurtje in op de track.
Nu eigenlijk sinds het nu droog is deze week hoor ik haar ook ontzettend hoesten zonder dat ze inspanning levert. Op de omliggende weilanden zijn ze wel van alles aan het doen van ploegen tot mesten en hooien en is er ontzettend veel stof in de lucht. Van de week mijn auto gewassen en binnen 1 uur zat er al weer een laag stof op.
Hoe kan ik haar het beste ondersteunen zonder direct medicatie te moeten gebruiken?

mika11

Berichten: 11138
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:28

Is ze niet dampig?
Is ze wel eens onderzocht door een dierenarts?

Kousen

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:06

Wat is de reden dat je geen medicatie wil gebruiken als dit je paard wel zou kunnen ondersteunen?

Ik zou haar laten onderzoeken door een dierenarts om te proberen de oorzaak te achterhalen. Als je dat weet kun je kijken naar mogelijke oplossingen in bijvoorbeeld de manier van houden of eventueel - als de oorzaak niet door de omgeving lijkt te komen - medicatie. Geregeld hoesten lijkt me in elk geval geen goed teken en ook niet prettig voor de pony.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2456
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 11:11

Ik ben juist net wel bang dat de oorzaak door de omgeving komt helaas. Nu het regent hoor je haar helemaal niet, het hooi ligt nog steeds onder het zelfde afdak dus die stof zou niet volledig de oorzaak moeten zijn.
Wel de omgevingsstof in de buitenlucht

Het stukje medicatie ben ik wat terug houdender in omdat het vaak doping positief is en er dan mogelijk een kruisbesmetting kan ontstaan met mijn wedstrijdspaard. Wat moet dat moet uiteindelijk.
Ik vraag op bokt geen diagnose of medicatie voorbeelden, daar bel ik mijn DA voor. Meer hoe ik haar aan de andere kant kan helpen

Kousen

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:30

Ah, helder! Wat betreft risico voor je wedstrijdpaard neem ik aan dat degene die de medicijnen eventueel verstrekt daar ook in mee kan denken :)

Zonder bekende oorzaak/diagnose is het lastig om mee te denken. Ik begrijp uit je reactie dat je een stofallergie vermoed. Is het een mogelijkheid om dat op de plek waar ze staat te verminderen door de ondergrond vochtig te houden? En heb je een schuilstal die uit de wind staat, bijvoorbeeld?

Ondanks dat het niet je vraag is wil ik wel nogmaals benadrukken dat een paard dat, zoals je schrijft, ontzettend veel hoest, niet blij is, en dat ik zelf een dierenartsbezoek noodzakelijk zou vinden.

Marcella

Berichten: 36969
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:32

Homeopathie al geprobeerd. Maar denk eerst diagnose van dierenarts ook wel handig is.

Dorine92
Berichten: 5381
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:40

In verreweg de meeste gevallen gaat het acuut over zodra je voordroog gaat voeren en het paard geen beschikking meer heeft tot stro. Misschien niet wat je wilt horen, maar het valt te proberen want meestal is dat de oplossing

Mischa

Berichten: 3505
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:19

Brede weegbree schijnt een gunstig effect te hebben op de luchtwegen. Je zou kunnen kijken of jouw pony dit wil eten.

Nyaleti

Berichten: 6353
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:32

Als dit je wedstrijd paard was ipv een Shetlander als gezelschap, hoe snel had je dan de dierenarts al gebeld?
Waarom met een shetje maar aankijken?
Dierenarts bellen, voorleggen wb medicatie en misschien kan hij meedenken. Wel handig om te weten wat er is voor je er wat induwt.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2456
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 17:48

@ iedereen die bang is dat er geen DA bijkomt, rustig aan, de shetters krijgen dezelfde zorg als mijn wedstijdpaard. Ik vraag hier op bokt geen DA diagnose noch welke medicatie ze moet hebben, maar meer de kant hoe ik haar kan ondersteunen buiten medicatie om :o

(en stiekem hebben de shetters vakker de dierenarts gezien dan mijn wedstrijdpaard :+ ) De da heeft al een aantal keer naar haar longen geluisterd, en werd afgewimpeld met 'het is zo' omdat ze toen der tijd enkel hoestte na een inspanning. 1 kuchje en klaar. Over 2 weken is de DA weer op het terrein en zal haar nog maals laten luisteren

Spenk
Berichten: 21872
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:59

Als je gewoon investeert in het geven van medicatie via puffen of vernevelen dan help je je pony tenminste en is er geen kans op kruisbesmetting met je paard.

Hier ruime ervaring met astma en hoesten en ondersteuning buiten medicatie om bestaat niet. Je zal eerst met medicatie de boel onder controle moeten krijgen. En hoe langer je daarmee wacht hoe meer schade aan de longblaasjes er al is. Elke hoest zorg al voor schade daar aan.

Dorine92
Berichten: 5381
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:48

Waarom meteen medicijnen? Waarom niet gewoon eerst simpel van het hooi/stro/stof af?

Spenk
Berichten: 21872
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:05

Dorine92 schreef:
Waarom meteen medicijnen? Waarom niet gewoon eerst simpel van het hooi/stro/stof af?

Een paard dat al zo hoest heeft de longen al vol met (ontstekings) slijm zitten. Dat moet je eruit zien te krijgen. En dat gaat niet worden met even van stro en hooi af halen. Hoesten bij paarden is heel iets anders dan bij mensen. Bij paarden is het degelijk heel snel dat het schade aan de longblaasjes aanricht.

Hutcherson

Berichten: 7489
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:39


Dorine92
Berichten: 5381
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:43

Spenk schreef:
Dorine92 schreef:
Waarom meteen medicijnen? Waarom niet gewoon eerst simpel van het hooi/stro/stof af?

Een paard dat al zo hoest heeft de longen al vol met (ontstekings) slijm zitten. Dat moet je eruit zien te krijgen. En dat gaat niet worden met even van stro en hooi af halen. Hoesten bij paarden is heel iets anders dan bij mensen. Bij paarden is het degelijk heel snel dat het schade aan de longblaasjes aanricht.

Ik zei niet even.. als het stopt na het van het hooi en stro halen, kan je stoppen met dokteren en gewoon dat niet meer geven. In plaats van symptoombestrijding met medicijnen.
Een paard wat "al zo hoest" kan dat gewoon doen doordat hij dagelijks nieuwe blootstelling heeft de hele dag door. Stop je met blootstellen, dan stopt het hoesten ook vrijwel gelijk. Lijkt me wel de moeite waard om te proberen want de kliniek smeert je heus die medicijnen wel aan ondanks dat het met een simpel testje van oorzaken uitsluiten kinderlijk eenvoudig opgelost is in redelijk wat gevallen