Veulen eet zand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Veulen eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 18:51

Vraagje voor de creatieve mensen onder ons. Ik sta er te dichtbij dus kan even niks verzinnen. Wij hebben een veulen van 3 weken wat happen zand naar binnen werkt en daar dus van aan de diarree is, vorig jaar ellende gehad met het vinden van de oorzaak bij merrie haar vorige veulen en nu had ik het dus gelijk door. Natte flats in de handschoen en van wat er in de handschoen zat al teveel zand in maar mn zin. Merrie staat nu nog op de rijbak ivm nattigheid, maar ook mn weiland is veel zand dus daar kan ik niet zoveel mee (zijn wel oplossing aan het zoeken om dr op een andere weide te doen, maar nat, nat nat). Vorig jaar zelfde verhaal gehad bij dezelfde merrie met het veulen en daar weken mee aan het tobben geweest.

Veulen is verder super fit, drinkt goed en begint ook al wat te knabbelen aan hooi en slobber. Vorige week ontwormd.

Ik mis dus punt 1 wat in de voeding van mn merrie. Die krijgt metazoa vitaminebrok, Agrobs myo protein flakes en coolstance copra. Die eet geen zand

Punt 2: hoe ga je een veulen van 3 weken zandkuur geven? Ze eet wat hapjes mee met mama maar niet genoeg, daar doe ik uiteraard al zandkuur doorheen ook voor de merrie zelf omdat ze op de bak staat. Iets in pasta vorm zou het makkelijkst zijn maar kan zoiets niet direct vinden. En heeft psylium weken en dan geven hetzelfde effect?

Babootje

Re: Veulen eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:01

Heb je de veearts al gevraagd? Ik zou het niet weten bij een zo jong veulen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:03

Hoe kan de weide nu nog nat zijn? Ik zou ze zo snel mogelijk gewoon op het land zetten, daar waar een veulen hoort. Dan maar wat nat. En de zandplekken op het land afzetten met lint. Veulens zijn net baby's en gaan alles in hun mond stoppen

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 19:06

Babootje schreef:
Heb je de veearts al gevraagd? Ik zou het niet weten bij een zo jong veulen.

Yess, ik wacht nog op reactie. Maar soms zitten er mensen op bokt met geniale ideeen. Vandaar dat ik het plaats :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 19:09

Kabayo schreef:
Hoe kan de weide nu nog nat zijn? Ik zou ze zo snel mogelijk gewoon op het land zetten, daar waar een veulen hoort. Dan maar wat nat. En de zandplekken op het land afzetten met lint. Veulens zijn net baby's en gaan alles in hun mond stoppen

Doen we ook, geloof me. Meestal vanaf dag 1 al op het land maar gaat echt nog niet. Je zakt nog tot je enkels weg. Hele zachte grond en vorige week nog ff een bui van 30mm gehad, laag liggende grond dus het is niet direct weg.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:11

Dan woon je vast onder in Nederland haha. Kan je niet iets afzetten? Of is echt alles zo nat?

Ik denk zolang het veulen op zand staat het dweilen met de kraan open is. Wellicht kan een bal of andere attributen afleiding bieden en eten ze wat minder zand

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:20

Ik woon niet onder in Nederland en heb het ook nog nat hoor :+

Maar idd. Veulen op zand is gewoon erg k. Vaak kleinere periodes buiten doen, wisselende plekken, speelgoed/afleiding op t zand.
Of een hele grote binnenstal maken.. veulen tijdelijk verhuizen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 19:27

Kabayo schreef:
Dan woon je vast onder in Nederland haha. Kan je niet iets afzetten? Of is echt alles zo nat?

Ik denk zolang het veulen op zand staat het dweilen met de kraan open is. Wellicht kan een bal of andere attributen afleiding bieden en eten ze wat minder zand

Heeft ze ook al, doe ook al spelen met de op de bak. Is ook echt dweilen met de kraan open en daarom tips om het een beetje te helpen ook welkom.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:18

Kabayo schreef:

Hier zijn veel stukken land ook nog nat hoor. Gewoon Zuid-Holland.

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:36

Helaas ervaring mee....
Ik heb 2 veulens gehad die het deden en ik gaf ze elke dag psylliumzaadjes door yoghurt en dan met een spuit in de mond.
Maar haal hem/haar wel alsjeblieft van het zand af, anders heeft het geen enkele meerwaarde.
Het is een gedoe, ik weet er helaas alles van. Ik heb toen alles wat steen was afgezet en dat was samen met de stal hun "paddock". Alles behalve ideaal, maar alles beter dan zand eten. De eerste van mij moest zelf gespoeld worden met paraffine....

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:34

Misschien een idee wat natuurlijk niet zalig makend is maar een oplossing voor een korte periode buiten ivm de melk: zou een klein zacht graasmasker van paardeerlijk.nl het zand eten kunnen tegen houden?

Toen mijn veulen dit deed, zei de veearts dat ik haar dan maar niet buiten moest zetten….. goed advies
Gelukkig is ons veulen snel gestopt toen we de zandplekken bedekten met mest. Maar dat is geen optie in een paddock natuurlijk…

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:44

Liever je veulen in een nat weiland dan een graasmasker op..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:56

Het is mij vorig jaar ook overkomen en naast een mineralen likemmer in de paddock zetten, kreeg ik de tip om probiotica te geven. Dus heel simpel Yakult met een spuitje geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:01

yakult?

ik zou dat niet doen en zeker niet aan een veulen.
hou het bij middelen die er speciaal voor paarden zijn.

heb je geen kans om merrie met veulen tijdelijk ergens anders op een wei te zetten waar het wel droger is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:16

Kabayo schreef:
Liever je veulen in een nat weiland dan een graasmasker op..

Ook niet in een natte wei..
Dat is funest voor heel veel andere dingen. Zowel paard als land.

Het is gewoon momenteel ruk. Maar veulens op zand houden kan niet..

Her advies van de da om op stal te houden zegt wss wel hoe zwaar dat zand eten weegt.... dus zeker iets om heel serieus aan te pakken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:30

Hoe nat is dat land? Zakt een paard er echt in weg? Meestal als er flink groei in het gras zit geeft het gras vrij veel stevigheid aan de bodem.
Op het zand zou ik ook echt alleen even doen als je er letterlijk bij staat om ze even de benen te laten strekken, want dat zand is voor een jong veulen echt levensgevaarlijk.
Geen gangpad ofzo die je tijdelijk met stro kunt opstrooien om de stalruimte flink te vergroten?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 13:24

Ik heb iets vergelijkbaars.
Zolang de ponies/veulens bij mij aan huis staan, is er niets aan de hand. Zodra ze op het land van de achterbuurman staan, begint het grond eten. Dag 1 nog niet, maar dag 2 begint het. Geen idee waarom, daar ben ik na al die jaren nog niet achter. Schijnbaar komen ze daar toch iets tekort? Hele happen grond gaan er naar binnen, het is niet eens een beetje likken maar echt met happen tegelijk
Het hele jaar door krijgen ze ook mineralenbrok, maar dat helpt toch niet genoeg schijnbaar.
Zodra ze het land opgaan krijgen ze van mij een mineralensteen erbij. Misschien niet zo goed voor de veulens, maar het grond eten is nagenoeg voorbij.

Voorheen ook wel eens een veulen gehad welke verstopt zat door grond/zand, al was deze wel wat ouder dan de jouwe. Ze at nog weinig brok, dus krijg die psylliumvezels er dan inderdaad maar eens in. Ik deed dan wat appelmoes via de achterkant in een grote spuit, deel van de vezels erbij in, plunjer erin drukken, schudden zodat het vlozaad zich verdeeld en direct geven, voordat het kan uitzetten en het de spuit niet meer uit wil. En dan in 2 of 3 porties ging alles erin. Dag 1 en 2 gaat het lastig, daarna vreten ze de spuit er nog net niet bij op.

Gekookte lijnzaad werkt ook als een tierelier is mijn ervaring maar dat voer je ook niet even zo aan een veulen. Bij mij krijgt elke pony 1x per week een portie gekookte lijnzaad met wat slobber, de veulens beginnen dan ook vanzelf met de merrie mee te eten.
Sinds ik de mineralensteen altijd beschikbaar heb en wekelijks lijnzaad voer, heb ik gelukkig nog geen problemen weer gehad.

Hopelijk kun je wat met mijn ervaringen. Niets zo vervelend als een veulen wat iets toegediend moet krijgen, wat bij een volwassen dier gewoon over/door het voer gaat.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 13:47

Denk dat we oplossing hebben, gaan vanmiddag proberen. Hadden 1 land nog niet goed paard dicht, dat vanochtend voor elkaar gemaakt. Dat land is nat maar zit een hoog stuk in dus gokken we maar. Vanochtend half uur op de bak gehad en toen weer vol gas zand eten dus daarna weer binnen gedaan. Eind van de middag als het iets afkoelt uurtje op dat land proberen want de mams staat ook al 4 weken van het gras af, dus ook daar weer iets om rekening mee te houden. Contact gehad met da en die zegt kuurtje lijnzaadolie van 5 dagen en dan opvolgen met probiotica. Maar het is dus gelukkig opgelost in de turbo, hebben haar er net op gedaan. Altijd ook weer spannend met de eerste keer stroom

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 13:57

Horseloverl schreef:
Denk dat we oplossing hebben, gaan vanmiddag proberen. Hadden 1 land nog niet goed paard dicht, dat vanochtend voor elkaar gemaakt. Dat land is nat maar zit een hoog stuk in dus gokken we maar. Vanochtend half uur op de bak gehad en toen weer vol gas zand eten dus daarna weer binnen gedaan. Eind van de middag als het iets afkoelt uurtje op dat land proberen want de mams staat ook al 4 weken van het gras af, dus ook daar weer iets om rekening mee te houden. Contact gehad met da en die zegt kuurtje lijnzaadolie van 5 dagen en dan opvolgen met probiotica. Maar het is dus gelukkig opgelost in de turbo, hebben haar er net op gedaan. Altijd ook weer spannend met de eerste keer stroom

Zie net dat er geen zak klopt van mn bericht haha. Was hm al aan het typen toen we besloten haar nu er ff op te doen. Dus ze lopen nu lekker ff uurtje buiten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:56

ja fijn,gelukkig maar!