Koorts na castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellekebr
Berichten: 120
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 20:36

Mijn jaarling is maandagochtend gecastreerd en staat sinds die avond met verhoging (38.5) en inmiddels koorts (39.6). Tussendoor is het nog nog wel 38 geweest maar sinds gisteravond loopt het weer op. Gisteravond gebeld (38.9) en novacam opgehaald.

De dierenarts is vanmiddag ook geweest want het was 39.5. Wond was wat te vroeg dicht gegaan dus heeft ze weer open gemaakt en hij heeft nog extra penicilline gehad. Ik vind het toch een beetje spannend, de temperatuur was net nog 39.7 en ik weet niet zo goed hoe snel dit weer moet afzakken na behandeling van vanmiddag. Iemand ervaringen/tips? Paard is nog wel vrolijk, loopt wat traag maar dat lijkt me logisch. Eet en drinkt goed. Koker is opgezwollen maar niet gigantisch.

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:53

Zolang hij goed eet en drinkt zou ik rustig afwachten. Als de anti-bioticz zijn werd doet en de wond terug open is, gok ik dat de koorts morgen al een stuk gezakt is.

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:57

1x een paard gehad met koorts na de castratie. Ik meen mij te herinneren dat het toen wat heeft nagebloed zonder dat het aan de buitenkant zichtbaar was of er uit kon. De dierenarts heeft de stolsels verwijderd en we moesten de dagen daarna met water de wond spoelen. Het ging daarna heel snel beter.

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:36

Als hij verder niet ziek toont, wel eet en drinkt en redelijk helder uit zijn ogen kijkt zou ik het even afwachten tot morgenochtend. Vaak is de avondtemperatuur van paarden wat hoger dan de ochtendtemperatuur. Mocht je echt twijfelen, zou ik de dierenarts nog een keer bellen, dan maar duur tarief, dat zal je vanmiddag waarschijnlijk ook wel gehad hebben.
Succes met hem hoor!

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:05

Nou goed nieuws, zn immuunsysteem doet zn werk. Nu heel even tijd en ruimte geven en niet teveel kunstmatig onderdrukken.

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:51

Zolang de wond maar open blijft... dat ontstekingvocht moet eruit.

Mijn 3 jarige kreeg ook koorts na zijn castratie. Met veel AB leek het bezworen. 3 maanden later stak het weer de kop op en moest ie alsnog naar de kliniek voor operatie. Funiculitis. Niet leuk. Hoop dat het je bespaard blijft.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:08

Ik zou de koker afspuiten met koud water, dat helpt en verder goed laten bewegen en de wond openhouden. Alle rotzooi moet er uit.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:17

Elisa2 schreef:
Ik zou de koker afspuiten met koud water, dat helpt en verder goed laten bewegen en de wond openhouden. Alle rotzooi moet er uit.


Dit was ook het advies van mijn da destijds, wond was ook te snel dicht gegaan. Na een paar dagen was de koorts weg meen ik me te herinneren. Nog wel even volgehouden totdat de wond echt rustig was.

Ellekebr
Berichten: 120
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 12:51

Bedankt allemaal! Vandaag weer 37.4, dus had me inderdaad geen zorgen hoeven maken :+
Misschien hebben andere bezorgde baasjes in de toekomst nog wat aan dit topic!!

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:56

Wel dagelijks blijven spoelen, en evt. nogmaals penicilline laten spuiten. Die van mij heeft jaren last gehad (bij tijd en wijle zodra de weerstand aangesproken werd met verharing) van een fistel omdat er binnen toch nog een ontstekingshaard zat. Na heel lang behandelen (AB kuren afwisselend met Duivelsklauw) is hij er gelukkig zonder operatie vanaf gekomen.
De DA vertelde dat in Utrecht altijd meerdere paarden stonden die op de OK terechtkwamen met fistels na castratie. En dat is een kostbaar grapje, plus dat de schade binnenin ten gevolge van verklevingen groot kan zijn.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:36

Pas toch eens op met antibioticakuren mensen! Het wordt toegediend als extraatje, 'voor de zekerheid'. Ja als je paard dood ligt te gaan is een AB kuur erg fijn. Maar het is wel een redmiddel, geen preventiemiddel.

Ellekebr
Berichten: 120
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 14:19

Spoelen blijf ik doen tot er geen troep meer uit komt. De zwelling is inmiddels bijna weg gelukkig. Tenzij hij weer koorts krijgt denk ik niet dat penicilline nodig is!

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:36

Hutcherson schreef:
Pas toch eens op met antibioticakuren mensen! Het wordt toegediend als extraatje, 'voor de zekerheid'. Ja als je paard dood ligt te gaan is een AB kuur erg fijn. Maar het is wel een redmiddel, geen preventiemiddel.


Meestal herstelt de boel prima, en als de zwelling na een paar dagen afgenomen is (en de wonden nog open zijn) is het ook niet nodig.
Een castratie is niet zomaar een ingreep, ondanks dat het bij ongeveer de helft van de paarden gedaan wordt, is het niet risicoloos. Koorts is altijd een duidelijke reden om AB te geven na castratie. Een funiculitis wordt vaak niet tijdig opgemerkt, is voor het paard pijnlijk, en dan kan een hersteloperatie duur uitpakken.

Voor veel onduidelijke zaken waar min of meer preventief (of omdat 'er dan wat gedaan wordt') AB voorgeschreven wordt is het inderdaad onzinnig. Straks werkt geen enkele meer.

Ellekebr
Berichten: 120
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:34

We zijn er helaas nog steeds niet vanaf. Er komt nog steeds vocht uit de wond en de temperatuur blijft ook schommelen. De dierenarts is donderdag nog geweest om de wond weer open te maken en we hebben penicilline tot en met woensdag, maar zo 2 weken later had ik toch verwacht er wel vanaf te zijn :(

roekes

Berichten: 758
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:14

Misschien offtopic... Ik vind het heel apart dat een dierenarts met deze temperaturen en daarbij behorende vliegen een pony castreert.
Ik liet mijn hengstjes altijd in het voor of najaar castreren op de wei. Gelukkig nooit problemen gehad.

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:01

Begin deze maand waren de weersomstandigheden prima voor castratie.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:37

Normaal castreer je voor april of na september.

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Hutcherson, voor april is te vroeg om te castreren. Bewegen is goed na de castratie, maar in maart is dat vanwege de grote kans op slechter weer lang niet altijd mogelijk. Hier wordt er meestal tussen half april en half mei gecastreerd. Zo warm als het de afgelopen periode was, is het normaal gesproken ook niet begin mei. En de kans bestaat ook nog prima dat het ( ontstaan van het probleem) niets met het weer te maken heeft in het geval van TS.

Ellekebr
Berichten: 120
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Koorts na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:12

De week dat hij gecastreerd is was het 16-18 graden, af en toe wat regen. Niet ideaal maar geen extreme temperaturen. Ik heb goed op de vliegen gelet en ook vliegenspray rondom gesprayd. Kan nou niet zeggen dat er veel vliegen op zaten.

Ik dacht ook dat april/mei normaal was. Hij staat overigens 24/7 buiten (met schuilstal).