Kwaliteit van leven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HellHounds

Kwaliteit van leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 14:31

Hoi allemaal, ik kom hier even naar bokt met mijn vraag.. omdat ik gewoon eerlijk antwoord zoek, hoe hard dat antwoord misschien wel niet is.

Ik heb in October 2024 een 23 mini appaloosa overgenomen. Ze was zwaar verwaardloosd. Lange hoeven, lange tanden, vermagerd, ect.

Na verder onderzoek blijkt ze ook equine astma te hebben (stofallergie), Uveitis, en is ze bevangen geweest, 6 feb komt de dierenarts foto's maken van d'r hoeven, kijken of er dus geen rotatie is. (lees, ze is NU niet bevangen, maar voordat ze bij mij kwam.)

de dierenarts zegt alles wat na de behandeling van d'r astma overblijft, is permanente schade.
Wie weet hoelang ze al met astma klachten loopt.
Ook haar Uveitis heeft al permanente schade aangebracht..
Haar tanden staan mega scheef, dit is nu door de tandarts functionerend gemaakt, maar er zit nogsteeds golving in.

Ze heeft hier waarschijnlijk ook een uveitis aanval gehad, ze heeft hier een astma aanval gehad. En nog nooit heeft ze iets laten merken van dat ze pijn heeft gehad..

Haar astma klachten komen nu naar 2-3 weken weer enorm terug, ondanks haar UV werende masker heeft ze nog last van tranende ogen. Haar hoeven doen haar zeer.. haar tanden hebben haar heel lang zeer gedaan.

Ik doe er alles aan om alles op te lossen, maar gezien haar leeftijd en de nu al permanente schade.. wat is haar kwaliteit van leven?

Ze is heel vrolijk en gelukkig hier.. maar in hoeverre heeft ze geen pijn?

Ze staat hier nu te pompen om te ademen, als je bij haar neus staat hoor je ook een zacht gepiep, haar ogen blijven een probleem.. haar hoeven worden 6 feb een foto van gemaakt.

Maar ik weet gewoon niet in hoeverre ik de grens moet trekken met nu is het klaar. Ze is mega gelukkig, maar ze toont ook niets.. Sorry als het wat onsamenhangend is, ik maak me gewoon zorgen om haar & haar kwaliteit van leven.

Ik hoop hier wat antwoorden te krijgen, mensen die wellicht hetzelfde hebben mee gemaakt. Eventueel wat steun..

Ik doe alles om haar te ondersteunen, maar het moet wel eerlijk blijven. Houden van is ook los laten.. En op dit moment weet ik het eventjes niet.

prugelpiet

Re: Kwaliteit van leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:40

Waarom komt de dierenarts pas 6 februari? Als ze nu niet hoefbevangen is, maar ze heeft wel pijn, zou ik eens rond gaan bellen of er niet een dierenarts is die eerder kan komen. Bijzonder dat ze je zolang laten wachten.

Hoe is het management? Waar houd je rekening mee ivm de astma?

Maar heel eerlijk, als het dier zoveel ongemak toont, is het niet zo verkeerd om te overwegen om haar te laten gaan.

HellHounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 14:48

prugelpiet schreef:
Waarom komt de dierenarts pas 6 februari? Als ze nu niet hoefbevangen is, maar ze heeft wel pijn, zou ik eens rond gaan bellen of er niet een dierenarts is die eerder kan komen. Bijzonder dat ze je zolang laten wachten.

Hoe is het management? Waar houd je rekening mee ivm de astma?

Maar heel eerlijk, als het dier zoveel ongemak toont, is het niet zo verkeerd om te overwegen om haar te laten gaan.

De dierenarts komt dan voor meerdere dingen. Dit is niet iets wat gepland stond eerst, maar er later bij is gekomen. Kwa astma staat ze volledig stofvrij, maar ze blijft gewoon klachten houden.

Het is lastig om een grens te trekken met hoe vrolijk ze nog is.

Kwa d'r hoeven heeft ze alleen echt ongemak als ze buiten is, hier staat ze 24/7 buiten maar op zand, dat doet haar wel goed & buiten met hoefschoenen gaat ook redelijk. Nog maar 1x gedaan dus echt oordelen is daar nog lastig in.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:07

Je weet het niet hoever de schade is totdat je bewijs hebt.

Wat voor medicatie heeft ze nu tegen het benauwde? Vernevel je iedere dag?

HellHounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 15:11

Hannanas schreef:
Je weet het niet hoever de schade is totdat je bewijs hebt.

Wat voor medicatie heeft ze nu tegen het benauwde? Vernevel je iedere dag?

Nu niks meer omdat de behandeling gestopt is vanuit de kliniek. is ook niet iets wat je langdurig mag geven.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:19

Lastig is dat .
Kun je nog iets verbeteren in het management voor de allergie
Hoe staat je paard 24 7 buiten, veel op stal , wat voor strooisel in de stal en wat ligt er in de rest vd stallen , wat voer je qua ruwvoer etc

HellHounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 15:22

ziezoziezo22 schreef:
Lastig is dat .
Kun je nog iets verbeteren in het management voor de allergie
Hoe staat je paard 24 7 buiten, veel op stal , wat voor strooisel in de stal en wat ligt er in de rest vd stallen , wat voer je qua ruwvoer etc

Er is niks meer wat ik voor haar kan aanpassen, alles is stofvrij en met het hooi mag ik niks doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:29

Dan is ze gewoon dampig, is misschien iets te verluchten maar niet op te lossen. Ze heeft waarschijnlijk zoveel gehoest in het verleden dat nu een groot gedeelte van de longen stuk zijn. Dit en de verdere aandoeningen was voor mij genoeg om haar voor een vochtige warme zomer te laten gaan.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:37

Staat ze 24/7 buiten, want dat is vaak wel het advies
Maar je voert hooi?
Wel geweekt of gestoomd?
En de paarden die in de buurt staan wat krijgen die.
Als je wat meer info geeft, dan kunnen we mee denken, soms denken mensen dat ze het patroon stofvrij hebben staan maar dan blijkt het niet zo te zijn

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:41

Hou voor jezelf eens een lijstje bij met kwaaltjes die je aan haar merkt, wanneer je het merkt en hoe je het merkt. Bespreek dat dan eens met je dierenarts. Geef eerlijk aan dat je twijfelt aan haar kwaliteit van leven, en vraag advies.

Dierenartsen zien zo veel dieren gedurende hun werk, dat ze een veel beter idee hebben van wat nou echt acceptabel is en wat niet.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:48

De vraag mag ook zijn hoelang jíj het nog volhoudt. Daar is niets mis mee, het is wel wat op deze manier.

Als ze gelukkig oogt zou ik persoonlijk nog geen stappen ondernemen... tenzij de DA zegt dat dat beter zou zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:58

BigOne schreef:
Dan is ze gewoon dampig, is misschien iets te verluchten maar niet op te lossen. Ze heeft waarschijnlijk zoveel gehoest in het verleden dat nu een groot gedeelte van de longen stuk zijn. Dit en de verdere aandoeningen was voor mij genoeg om haar voor een vochtige warme zomer te laten gaan.

Dit is ook mijn gedachte. Je pony is natuurlijk altijd blij als je er bent en daar fleuren ze vaak van op, maar ze heeft wel een onmogelijke lijst van gebreken die lastig samen gaan.
Bel je dierenarts en spreek een datum af om afscheid te nemen, in de tussentijd kan je haar misschien pijnvrij laten zijn op medicijnen. Knuffel d'r helemaal plat en neem dan afscheid. Veel sterkte alvast.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:07

Bel morgen DA voor overleg over geschikte pijnstillers, dan heb je 6 feb een beter beeld van hoeveel last ze heeft van die voeten en mogelijk gebit.
Als ik het goed begrijp is ze 23 jaar oud en dus al flink versleten als het gaat om de basis als gewoon rondlopen en eten/drinken? Voor mij zijn dat toch wel basiszaken qua minimum en ademhalingsproblemen hebben impact op alles, incl. goed kunnen eten en drinken ivm niet tegelijk gaan met ademhalen, dus minder zuurstof kunnen opnemen maakt genoeg eten en drinken lastiger.
Nu is 6 feb een donderdag en dat is lastiger mocht je inderdaad dan knoop doorhakken n.a.v. pijnstillers en euthanaseren, maar geef aan bij de DA dat dat zeker een reële mogelijkheid is.
Ze doet niks is geen gelukkig paard voor mij. Die willen bewegen, onderzoeken of op zijn minst rondscharrelen. Wat jij schetst is een sta stil met oortjes er op (maar logisch, want die werken wel goed kennelijk) te staan. Dat is meer compenseren dan lol in het leven voor mij.
Laatst bijgewerkt door tamary op 19-01-25 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:10

Veronica2 schreef:
BigOne schreef:

Dit is ook mijn gedachte. Je pony is natuurlijk altijd blij als je er bent en daar fleuren ze vaak van op, maar ze heeft wel een onmogelijke lijst van gebreken die lastig samen gaan.
Bel je dierenarts en spreek een datum af om afscheid te nemen, in de tussentijd kan je haar misschien pijnvrij laten zijn op medicijnen. Knuffel d'r helemaal plat en neem dan afscheid. Veel sterkte alvast.

Ik vind het nogal wat om te adviseren een pony in te laten slapen die je nog nooit gezien hebt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:13

Ik zeg wat ik zelf zou doen! Daar hoeft ts niets mee te doen want haar keuze en wanneer ik dit niet mag zeggen want pony niet gezien , tja. Na bijna 50 jr tussen de paarden zeg je echt niet zomaar , laat gaan zeg ik juist door ervaring.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:22

Waarom heb je zo'n pony überhaupt gekocht eigenlijk?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:22

BigOne schreef:
Ik zeg wat ik zelf zou doen! Daar hoeft ts niets mee te doen want haar keuze en wanneer ik dit niet mag zeggen want pony niet gezien , tja. Na bijna 50 jr tussen de paarden zeg je echt niet zomaar , laat gaan zeg ik juist door ervaring.

Dan mag ik toch nog wel zeggen dat ik dat een heftig advies vind? Ook daar hoeft de TS niets mee te doen.

Juist ook door ervaring; sommige dingen zijn veel eenvoudiger op te lossen dat ze lijken, sommige dingen zijn veel heftiger dan ze lijken. Daar kan alleen een dierenarts echt iets over zeggen, of tenminste een professional die het dier in leven de lijve aanschouwt.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:38

Niet goed gelezen , je paard komt niet op stal.
De mijne reageert ook erg op hooi , zodra ik dat nat voer gaat het goed.
Paar keer het paard moeten verhuizen door zijn allergie, maar nu het management klopt zijn alle andere klachten ook verbeterd tot weg omdat ze dan toch een betere weerstand hebben.
Maar het blijft altijd goed opletten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:01

Lastig, en voor ons helemaal niet in te schatten natuurlijk. Ik zou dit echt overleggen met de dierenarts. Kijken of je al eerder wat kunt doen, maar ook bespreekbaar maken dat je niet eindeloos wil doorgaan. Waar kunnen jullie de grens trekken.

Sterkte, het is altijd zwaar om te zorgen voor een ziek dier. :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:10

Het lastige is dat je d'r niet zo lang kent nog. Je hebt 'r pas een paar maanden.

Paar jaar geleden kreeg ik een shet van 24 die ook eea mankeerde. Zowel emotioneel als fysiek. Maar die inderdaad na een tijdje vrolijk in het rond draafde, altijd in was voor een stukje wandelen, dol was op mijn andere paard en hij op haar.

Toen het echt niet meer ging liet ze dat heel duidelijk merken. Maar toen kende ik haar al een paar jaar.

En weet je. Soms komen paarden ergens terecht waar het goed is zodat in elk geval hun laatste weken of maanden nog goed zijn.

Er zijn dierentolken die echt goed zijn en die niet "maar wat zeggen", voor het geval je die kant op wil. Maar die moet je wel weten te vinden.

In elk geval wens ik je veel sterkte toe, en plezier met het paardje.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:13

Heb je haar ook op PPID laten testen. Gezien de overige symptomen die je noemt, naast de benauwdheid.

Pompt ze de hele dag qua ademhaling? En trekt ze nog wel eens spontaan een sprintje/drafje?

Als ze echt zere voeten heeft en constant benauwd is, zou ik er mee stoppen. Dus chronisch kreupel en benauwd zou mijn grens zijn.

Vraag de mensen die er bij zijn geweest, dierenarts, tandarts, hoefsmid eens om hun eerlijke mening.

HellHounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 18:41

Matheno schreef:
Waarom heb je zo'n pony überhaupt gekocht eigenlijk?

Als jij het hart hebt om een verwaardloosde pony te laten staan, ben je wel heel hard...
Dat hart heb ik niet..

HellHounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 18:43

MarliesV schreef:
Heb je haar ook op PPID laten testen. Gezien de overige symptomen die je noemt, naast de benauwdheid.

Pompt ze de hele dag qua ademhaling? En trekt ze nog wel eens spontaan een sprintje/drafje?

Als ze echt zere voeten heeft en constant benauwd is, zou ik er mee stoppen. Dus chronisch kreupel en benauwd zou mijn grens zijn.

Vraag de mensen die er bij zijn geweest, dierenarts, tandarts, hoefsmid eens om hun eerlijke mening.

Dierenarts & tandarts zijn zelfde persoon, bekappen doe ik zelf.
Morgen ga ik de kliniek sowiezo bellen.

Op ppid heb ik haar NOG niet laten testen omdat andere dingen prioriteit hadden, en heb geen geldboom staan helaas..

Morgen ga ik de kliniek bellen, kijken wat hun van dit beeld vinden.. zijn hun het met mij eens is het klaar.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:12

Het is jammer dat je verder totaal geen informatie wil geven

Want hoe kunnen mensen dan mee denken of het genoeg is,want voor het zelfde kunje nog genoeg dingen verbeteren maar misschien is alles al perfect en dan denk ik ook het is genoeg

Stel jij voert inderdaad nog hooi dan en hij is allergisch vd schimmels in het hooi dan is het heel logisch dat hij benauwd wordt.
En dan is je omgeving dus niet stofvrij en zul je een andere plek voor je paard moeten zoeken als ze geen ander voer willen aanbieden en jij hem beter qua benauwdheid wil krijgen.
Maar kan ook ook prima restschade zijn(als je hem nu geen droog hooi voert) maar het nu gissen voor iedereen omdat je niks verder verteld over je management

HellHounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 19:16

ziezoziezo22 schreef:
Het is jammer dat je verder totaal geen informatie wil geven

Want hoe kunnen mensen dan mee denken of het genoeg is,want voor het zelfde kunje nog genoeg dingen verbeteren maar misschien is alles al perfect en dan denk ik ook het is genoeg

Stel jij voert inderdaad nog hooi dan en hij is allergisch vd schimmels in het hooi dan is het heel logisch dat hij benauwd wordt.
En dan is je omgeving dus niet stofvrij en zul je een andere plek voor je paard moeten zoeken als ze geen ander voer willen aanbieden en jij hem beter qua benauwdheid wil krijgen.
Maar kan ook ook prima restschade zijn(als je hem nu geen droog hooi voert) maar het nu gissen voor iedereen omdat je niks verder verteld over je management

Er is niks te veranderen aan het management, het is stofvrij, ze staat 24/7 buiten. Het hooi kan ik niks mee doen. Andere plek word hem ook niet & het is niet alleen haar astma wat hier het probleem is. Als je d'r astma weg denkt heeft ze ook d'r hoeven en d'r uveitis.

Haar longen is permanente schade, ik kan niet meer voor haar astma doen dan wat ik nu al doe.
Zo moeilijk is dat toch niet?