Mijn pony moet lijden aan de ziekte COPD (chronische bronchitis) hij staat iedere dag te pompen en piepend te ademen, we hebben zowat alles al geprobeerd en staat 24/7 buiten. Heeft iemand nog tips?
Een behandeling in zoute ruimte hebben we trouwens ook al gedaan! Toen ging het een week goed… daarna weer hetzelfde. We zijn bij verschillende dieren artsen geweest. Maar die sturen ons naar huis met medicijnen die niet werken.. kunnen hun natuurlijk ook niks aan doen hoor!
Dan kan het maar zo zijn dat jullie binnenkort een moeilijk besluit moeten nemen, wanneer het dier echt copd heeft of dampig zoals we dat noemen en dit zonder prikkels gewoon door blijft gaan is het goed fout en daar kan een da ook weinig meer aan veranderen.
We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.
Als het paard ook op de weide benauwd blijft, kan pollen allergie deze mogelijk ook veroorzaken. Een behandeling in zoute ruimte kan verlichting hebben gegeven omdat het slijm wat de benauwd veroorzaakt dan makkelijk los komt. Bij een allergie kunnen antihistamine mogelijk verlichting bieden, dit zou ik zeker nog even met de veearts als mogelijkheid verleggen.
Je schrijft ook al een inhalator te hebben geprobeerd. Weet je welke soort medicijn dit geweest is en had deze überhaupt enig (kortdurend) effect? Er zijn namelijk 2 soorten inhalatie medicijnen. De ene soort is een luchtweg verwijder, deze werkt normaal direct, maar geeft slechts kortdurend verlichting en is minder geschikt bij chronische ontsteking in de longen.
De ander is een ontstekingsremmer, (corticosteroiden) deze moet echt langer gebruikt worden (weken/maanden) voor effect zichtbaar wordt. Het remt de ontsteking en beschermd de longen bij dagelijks gebruik tegen nieuwe ontstekingen die benauwdheid veroorzaken.
Ook zijn er medicijnen die beide soorten combineren, maar voor optimaal effect moet deze ook langer worden gebruikt.
Er bestaat overigens ook stalstooisel met eucalyptus, dit wil soms ook nog een positief effect hebben op de ademhaling. Ik hoop dat er gauw een oplossing wordt gevonden voor je paardje want benauwdheid is echt heel vervelend....
Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!
Hier ook een pony met copd gehad . Alles geprobeerd van hooi stomers , medicatie , vernevelen met zo’n masker etc. Uiteindelijk gekozen voor kwaliteit van leven in plaats van de lengte van het leven. Wij hebben hem rustig laten inslapen. 24/7 benauwd is vreselijk voor zo’n dier .. sterkte en hoop dat je nog wat anders kunt vinden wat hem helpt