Ice vibes bij dubbele peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cent

Berichten: 263
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Ice vibes bij dubbele peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 15:52

Hoi allemaal,

Bij mijn paard is helaas een dubbele peesblessure ontdekt. Nu heb ik de ice vibes therapy aangeschaft, alleen zijn de benen niet koud als ik ze na een sessie af haal, de ice pack is dan nog wel goed koud, maar het been is kwa temperatuur gewoon normaal nadat ik ze af doe, is dit normaal? Ik gebruik wel stand 1 of 2 kwa trillen bij het koelen.

Ik hoor graag van jullie!

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ice vibes bij dubbele peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:10

Het beste werkt het om de ice packs eventjes uit de vriezer te halen voor je ze om doet. Als ze nog helemaal hard zijn, krijg je ze bijna niet goed om het been heen gevouwen en dan kunnen ze ook niet koelen.

cent

Berichten: 263
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 17:20

0000 schreef:
Het beste werkt het om de ice packs eventjes uit de vriezer te halen voor je ze om doet. Als ze nog helemaal hard zijn, krijg je ze bijna niet goed om het been heen gevouwen en dan kunnen ze ook niet koelen.


Dat doe ik indd ook al, maar mijn vraag is juist of het normaal is dat de benen daarna niet koud aanvoelen. Omdat je ook de bloedtoevoer bevorderd door het trillen.

Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ice vibes bij dubbele peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:47

Bij het gebruik van de trilfunctie worden de koelelementen bij iig sneller ‘warm’ dan als ik ze omdoe zonder de trilfunctie. Zonder trilfunctie zijn de benen dan ook kouder is mijn ervaring. Gebruik je de trilfunctie in overleg met je dierenarts? Stalgenootje mocht bij de peesblessure van haar paard niet de tril functie gebruiken iig in de eerste 6 weken ofzo

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:57

cent schreef:
0000 schreef:
Het beste werkt het om de ice packs eventjes uit de vriezer te halen voor je ze om doet. Als ze nog helemaal hard zijn, krijg je ze bijna niet goed om het been heen gevouwen en dan kunnen ze ook niet koelen.


Dat doe ik indd ook al, maar mijn vraag is juist of het normaal is dat de benen daarna niet koud aanvoelen. Omdat je ook de bloedtoevoer bevorderd door het trillen.


De benen voelen inderdaad niet super koud aan, maar je zou wel een duidelijk verschil moeten voelen voor en na gebruik. Overigens heeft koelen in de meeste gevallen na de eerste week ongeveer ook vaak heel weinig meerwaarde dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken als het niet ijskoud aanvoelt.

cent

Berichten: 263
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 22:13

0000 schreef:
De benen voelen inderdaad niet super koud aan, maar je zou wel een duidelijk verschil moeten voelen voor en na gebruik. Overigens heeft koelen in de meeste gevallen na de eerste week ongeveer ook vaak heel weinig meerwaarde dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken als het niet ijskoud aanvoelt.
[/quote]

Ik moet 12 weken elke keer na het stappen of later in de revalidatie na het rijden koelen, koelen stimuleert de doorbloeding van de pezen icm met het trillen helemaal optimaal.
Dit is op advies van de DA dus die zal dat niet voor niets zeggen lijkt mij.

Vandaag na het koelen voelde ik wel verschil heb ze iets strakker omgedaan.

cent

Berichten: 263
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 22:15

Pallatin schreef:
Bij het gebruik van de trilfunctie worden de koelelementen bij iig sneller ‘warm’ dan als ik ze omdoe zonder de trilfunctie. Zonder trilfunctie zijn de benen dan ook kouder is mijn ervaring. Gebruik je de trilfunctie in overleg met je dierenarts? Stalgenootje mocht bij de peesblessure van haar paard niet de tril functie gebruiken iig in de eerste 6 weken ofzo


Ja,het is vooral bij een ontsteking dat je niet mag trillen of bij een breuk. Bij die van mij mag het wel icm trillen.