Koker problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 09:47

Geen idee of ik dit topic +18 moet maken :+ Maar ik zit een beetje met de handen in het haar in verband met mijn ruin op pensioen.

Hij heeft ooit eens het compliment gekregen van de dierenarts dat hij best wel groot geschapen was voor zijn formaat paard, en sinds hij dus op pensioen staat heeft hij de uitdrukking "het allemaal laten hangen" nogal letterlijk genomen. Hij paradeert graag op en neer in zijn weide met zoveel mogelijk er uit, waardoor ik mij ook al afvraag of ik een +18 bord aan mijn weide moet hangen :+

Maar laat dat nu net het probleem zijn. Vorig jaar heeft hij heel veel wondjes gekregen aan zijn koker en aan de ingang, dat ik in overleg met de dierenarts heel vaak dat heb moeten ontsmetten, want het hele zaakje was enorm gezwollen en ontstoken. Alleen, door dat vele ontsmet werk heb ik nu een overvloed aan smegma, en nu heb ik gezien met het mooie weer en de knutten die er zijn begint het hele drama nu opnieuw want ik heb weer vele wondjes gezien en het begint weer te zwellen. Ik heb nu al geprobeerd ook vaseline aan de ingang te smeren in de hoop dat ze daar dan niet kunnen bijten. Maar ik heb ook geen idee wat ik er nu ook mee moet aanvangen. Weer een hele zomer dat boeltje ontsmetten zorgt ervoor dat ik in de winter ook een smegma drama wordt, en niets doen dan gaan die wondjes ontsmetten en is het hele ding weer ontstoken en is het nog pijnlijker -O-

Iemand die de gouden tip weet?

Celebi
Berichten: 3780
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:55

Als het door de beestjes komt misschien een vliegendeken waar daar ook gaas zit? Heb je al eens gekeken naar bonen trouwens?

Roodvos

Berichten: 6702
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:08

Ik sla aan op de combinatie pensioen (kennelijk dus al wat ouder) in combinatie met gedrag afwijkend van voorheen.

Toen mijn vorige ruin ouder werd had hij regelmatig een wat opgezette, zuchtige, koker. Nadat hij gediagnosticeerd was met PPID en medicatie kreeg was die zuchtige koker ook weg.

Veel oudere ruinen krijgen last van een penistumor. Dat kan zich ook uiten in verdikking, zwelling en wondjes:
https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/penistumor/

Mijn advies: niet aanklooien, even goed naar laten kijken door je dierenarts en laten testen op PPID.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 10:22

Het vliegendeken komt niet ver genoeg.

Hij heeft idd PPID, maar ik heb niet het idee dat door de medicatie die koker eigenlijk enige verbetering heeft. Die link van die penistumor is nu wel wat verontrustender, ik ga dan toch idd maar eens mijn Dierenarts terug laten komen voor de koker na te kijken

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 15:23

Roodvos schreef:
Ik sla aan op de combinatie pensioen (kennelijk dus al wat ouder) in combinatie met gedrag afwijkend van voorheen.

Toen mijn vorige ruin ouder werd had hij regelmatig een wat opgezette, zuchtige, koker. Nadat hij gediagnosticeerd was met PPID en medicatie kreeg was die zuchtige koker ook weg.

Veel oudere ruinen krijgen last van een penistumor. Dat kan zich ook uiten in verdikking, zwelling en wondjes:
https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/penistumor/

Mijn advies: niet aanklooien, even goed naar laten kijken door je dierenarts en laten testen op PPID.


Een update: dierenarts is geweest, paard is verdoofd geweest. Niets vreemd te zien van vreemde oppervlakten of zaken die lijken op tumors. Dus oef

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:33

Mijn jonge ruin heeft een keer een wat gezwollen koker gehad. Bij hem moest ik op advies van de osteopaat een ontgiftingskuur voor zijn nieren geven (kidneycomp Phytonics) dit heeft het probleem blijvend verholpen.

Wellicht ook iets om voor te leggen aan de DA?

Ik zou ook eens een grondig onderzoek (laten) doen naar bonen. Plast hij wel goed?

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:36

Wij hebben een ruin die het doet, bij hem komt het door problemen in het SI. Is dat iets wat kan spelen bij jouw paard?

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:37


SjonnieZ

Berichten: 2381
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:45


Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:50

geen ontsmettingsmiddel gebruiken, maar gewoon water en eventueel baby-shampoo of baby-olie.
op eventuele wondjes zou je honingzalf kunnen smeren.

Ontsmettingsmiddel droogt uit en kan heel agressief zijn voor de tedere huid.

ik heb een ruin die graag zandkastelen in zijn koker bouwt.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:57

Ik heb ook zo’n ruin gehad die vaak heel ‘ontspannen’ :+ door de wei huppelde. Zijn koker was altijd helemaal opgezet en aan 1 kant keihard, maar dat was het gevolg van ooit in gevecht met een ander paard een paar flinke klappen recht op zijn koker en binnenkant liezen waardoor chronisch oedeem ontstond. Hij kon alles prima intrekken trouwens, maar op de wei liet hij de boel graag luchten.
Hij had ook vaak wondjes, door het steeds alles laten hangen wordt de boel ook droger had ik het idee, en dat de huid altijd zo straks stond door het oedeem hielp ook niet natuurlijk. En met knutten en droogte (jeuk) schuurde hij de boel ook nog eens open. Zo’n paardenspeedo :') accepteerde hij niet. Wat ik deed en wat heel goed hielp was de hele boel grondig in de babyolie zetten, buiten en binnenkant. Daarna zelden nog wondjes en (extra) zwelling gehad.

Nyaleti

Berichten: 6295
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:01

Handschoenen aan, babyolie en baby doekjes and have fun :))
Zeker als medisch tot dusver uitgesloten is.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 19:59

Oke, misschien is de babyolie een trukje dat ik dan eens moet toepassen. Je doet dat eraan en dan naspoelen met water of?

Ja hij is daarstraks verdoofd en zijn hele boeltje is nagekeken en geen afwijkende plekken of vormen. Alleen een hevig ontstoken koker & weer bijtwondes erop. 7 dagen weer op ontstekingremmers. Alleen zei de dierenarts om het nu wel de komende dagen toch te ontsmetten met isobetadine zodat die wondjes proper bleven.

Van zijn Si gewricht ik weet het niet. Hij doet het eigenlijk al zolang hij op de weide op pensioen staat. Soms "speelt" hij er ook mee dus werken doet het wel allemaal nog.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:28

Is er geen olie die naast verzorgend ook ontsmettend is? Zoals ze voor oorbelgaatjes en piercings tea tree olie aanraden. (Maar durf niet te zeggen of dat direct een goed idee is voor een geslachtsdeel.)

Kaatje_S

Berichten: 1007
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:26

Ik zou geloof ik niet met baby olie aan de gang gaan, maar met iets dat zowel de huid herstelt als tegen insecten werkt. Zoals derfen,skincalmin, green valley of bv producten uit de huid-lijn van eqinful

Celebi
Berichten: 3780
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:31

Ik zou denk ik zo min mogelijk zalfjes en smeersels gaan gebruiken. Alleen wat de dierenarts nu aangeeft.

Bij gezwollen kokers heb ik trouwens altijd geleerd om te bewegen en de waterslang er een paar dagen achtereen even in te zetten. Niet met een hele harde straal, maar om zooi weg te spoelen tot de zwelling afneemt.

Overigens zal het wel, maar heeft de DA ook gekeken aan de binnenzijde van de koker en rondom de plasbuis?

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Koker problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:11

Is hij een keer in uitgeschachte toestand helemaal afgevoeld en bekeken door een dierenarts, ook in de koker? Het doet mij denken aan plaveiselcelcarcinoom. Zeker bij oudere ruinen komt het veel voor en soms is de enige klacht dat er veel smegma zit.
Als dit geen probleem geeft zou ik hem laten prikken op ACTH om te kijken of zijn weerstand verminderd is door PPID.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:25

The_Cat schreef:
Oke, misschien is de babyolie een trukje dat ik dan eens moet toepassen. Je doet dat eraan en dan naspoelen met water of?

Ja hij is daarstraks verdoofd en zijn hele boeltje is nagekeken en geen afwijkende plekken of vormen. Alleen een hevig ontstoken koker & weer bijtwondes erop. 7 dagen weer op ontstekingremmers. Alleen zei de dierenarts om het nu wel de komende dagen toch te ontsmetten met isobetadine zodat die wondjes proper bleven.

Van zijn Si gewricht ik weet het niet. Hij doet het eigenlijk al zolang hij op de weide op pensioen staat. Soms "speelt" hij er ook mee dus werken doet het wel allemaal nog.


Ik heb het nooit nagespoeld met water, wel af en toe met een milde shampoo de oude laag eraf en dan gelijk weer nieuwe olie erop. De olie werkt verzachtend waardoor de huid niet zo droog wordt, maar wat het vooral doet is dat de knutten niet steken waar een goede laag olie zit.