Ervaringen luchtwegen prednison

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannie2001

Ervaringen luchtwegen prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 12:34

Hoi allemaal, ik heb een vraagje over prednison.

Bij mijn pony is een bronchoscopie gemaakt omdat ze beetje hoesste en snotneus heeft. lichte onstekingen in luchtwegen en beetje slijm te zien. Nu krijgt ze prednison en nog meer medicijnen.
sinds ze dat prednison krijgt heeft ze op stal niet meer gehoest en met rijden alleen nog in het begin een kuchje, het is dus al verbeterd.

management is natuurlijk verandert, staat op vlas zoveel mogelijk buiten, krijgt nat hooi maar overwegen een hooistomer.

Wat zijn jullie ervaringen met prednison voor de luchtwegen?

Gitje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:59

Mijn paard krijgt als het hoesten en vooral de benauwdheid erger wordt, prednisolon. Bij hele heftige klachten een stevige dosis en dan wel afbouwen. Dit jaar ben ik op een gegeven moment een lage dosering gaan geven en dit ook vrij snel kunnen afbouwen naar 0. Volgens de DA kan ik daar zelf na gelang de klachten 'wat mee varieren': van 2 naar 1 naar 0 en evt. weer naar 1.
Ik geef de pillen. Omdat mijn merrie die zo niet eet, haal ik het omhulsel eraf en strooi het poeder door de mash. Dan eet ze het.

Ik ben nu 1,5 week gestopt en ze heeft 2 mindere dagen gehad. Per dag kijk ik hoe ze erbij staat. Indien nodig bouw ik weer op.

Verder geef ik niks extra's. Ze staat op hooi (stomen en natmaken is op onze plek niet te doen) en geen vernevelaar o.i.d.

Wel geprobeerd met kruiden te ondersteunen, maar mijn kritische merrie eet niet alles zomaar.
Het enige wat ze goed at (maar wel erg raar vond), was zoethoutextract. Dit mag echter maar 3 weken en dan weer even stoppen. Ik wil dit binnenkort wel opnieuw gaan geven.

Ter info: mijn paard staat 24/7 buiten en is een koudbloed.

Veel succes met je pony, het is altijd naar als je paard klachten heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:48

Mijn paard mocht niet gereden worden tijdens zijn 30 dagen kuur prednison ( pillen) voor zijn luchtwegen. Enkel licht bewegen aan de longe.
Ik was toen in Utrecht geweest waar zijn longen gespoeld zijn en er stof allergie uit de kweek kwam.
Het heeft hem goed gedaan. Het ergste was voorbij en we moesten hem stofvrij gaan houden de rest van zn leven. Dat gaat nu al jaren goed.

Celebi

Re: Ervaringen luchtwegen prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:02

Hier een keer een astmatische aanval gehad bij pony na een weekendje weg. Vermoedelijk stoffig hooi in combinatie met een binnenstal. Heeft 6 weken aangehouden en ik ging van medicatie naar medicatie. Uiteindelijk de laatste week prednisolon capsules gekregen en het hoesten verdween als sneeuw voor de zon. Was er heel blij mee in ieder geval. Het was een kuur van een paar dagen uiteindelijk. Had nog een hele pot over, erg zonde maar goed..

Pony werd er wel enorm druk van. Stond te stuiteren op de poeteplaats, was aan het stuiteren tijdens het longeren, tijdens het wandelen en tijdens de eerste rustige buitenrit die ik weer met hem deed. Bewegen was goed volgens de dierenarts en als hij niet benauwd was moest ik gewoon weer alles gedoseerd oppakken. Was wel erg blij dat hij een paar dagen na de laatste capsule weer zijn rustige zelf was, want er was echt geen houden meer aan. :+

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 13:42

Gitje1973: mijn pony kreegt alleen een stootkuur prednison, vandaag de laatste dag. Gelukkig heb ik geen bijwerkingen gemerkt. Mijn pony staat overdag buiten in de nacht binnen. Heb jij bijwerkingen gemerkt de prednison? ik heb een warmbloed die zijn minder gevoelig voor hoefbevangen wat eenn nare bijwerking is van prednison.
Popstra: 30 dagen dat is lang zeg, mijn pony moet het 11 dagen (vandaag laatste dag) ik mag wel rustig rijden (stap en draf), ik longeer hem vaker, dat is naar mijn idee beter. wat fijn dat het over is gegaan! ik hoop dat het bij mijn pony ook zo is na de prednison en de verandering van het manegement (hooi stomen, vlas, zoveel mogelijk buiten, etc)
celebi: zo een astma aanval heeft mijn pony gelukkig nog nooit gehad, puur echt alleen hoesten en wit snot.lijkt me vervelend zo een asma aanval voor je paardje. wat fijn dat je paardje door de prednison zo is opgeknapt! ik hoop dat dit ook bij mij het geval is, manegement is ook aangepast natuurlijk. ik herken idd mijn pony is ook heel druk geworden sinds ze de prednison kreeg, echt stuiteren op de poetsplaats.

bedankt voor jullie antwoorden!

Gitje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:59

Sanni, nee, geen bijwerkingen gelukkig. Het is het derde jaar dat het zo gaat. Maar ik blijf het spannend vinden wat deze medicatie met zo'n lijf doet...

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 23:09

Gitje1973, wat fijn zeg! Mijn pony is er sinds vrijdag vanaf. Ze had voor 11 dagen prednison, 4 dagen antibiotica kuur (is dus al 1.5 week geleden) en 1 pot Sputosylin voor 11 dagen. Ook kreeg ze Ventipulmin, wat vandaag de laatste dag is dat ik geef. Morgen contact met de dierenarts hoe het is gegaan en dan komt die deze week langs om nog naar de longen te luisteren of toch weer naar zijn kliniek en nog een keer een scopie.

Ik denk dat bij mijn pony de prednison echt geholpen heeft! Ze hoest op stal en buiten helemaal niet meer, vandaag met rijden 1 kuchje met aandraven en dat was het. Het gaat met de dag beter! Op de scopie was te zien dat ze slijm vast had zitten daarom die Sputosylin en Ventipulmin, dit heeft denk ook goed geholpen want ze heeft geen snotneus meer.

Ik hooo dat het zo blijft! Hooi blijven we nat maken, staat zoveel mogelijk buiten en op vlas, pollen netje en op dagen dat het heel erg stoffig /droog is en er veel pillen zijn doen we rustig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:18

Ik ben geen fan van prednison bij astma.

Vooral vanwege de bijwerkingen. Ik gebruik altijd een Flexineb met Budesonide. Dat is ook een corticosteroïde maar dan zonder de nare bijwerkingen van prednison en je vernevelt het gelijk in de longen. Hier kan ik mijn astma paard met pollenallergie goed mee managen en loopt die er gewoon Z2 mee.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:22

[quote="Gitje1973"]Mijn paard krijgt als het hoesten en vooral de benauwdheid erger wordt, prednisolon. Bij hele heftige klachten een stevige dosis en dan wel afbouwen. Dit jaar ben ik op een gegeven moment een lage dosering gaan geven en dit ook vrij snel kunnen afbouwen naar 0. Volgens de DA kan ik daar zelf na gelang de klachten 'wat mee varieren': van 2 naar 1 naar 0 en evt. weer naar 1.
Ik geef de pillen. Omdat mijn merrie die zo niet eet, haal ik het omhulsel eraf en strooi het poeder door de mash. Dan eet ze het.

Ik ben nu 1,5 week gestopt en ze heeft 2 mindere dagen gehad. Per dag kijk ik hoe ze erbij staat. Indien nodig bouw ik weer op.

Verder geef ik niks extra's. Ze staat op hooi (stomen en natmaken is op onze plek niet te doen) en geen vernevelaar o.i.d.

Wel geprobeerd met kruiden te ondersteunen, maar mijn kritische merrie eet niet alles zomaar.
Het enige wat ze goed at (maar wel erg raar vond), was zoethoutextract. Dit mag echter maar 3 weken en dan weer even stoppen. Ik wil dit binnenkort wel opnieuw gaan geven.

Veel succes met je pony, het is altijd naar als je paard klachten heeft.[/quote
Is voordroog geen optie

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 23:37

Spenk
Mijn pony heeft geen astma. Ze is geopereerd aan haar gebroken kootbeen (is helemaal goed gekomen gelukkig) dus dat is onder narcose. Paarden krijgen dan zo een ding in z’n keel tijdens de operatie en dat is bij mijn pony gaan irriteren. Wat ook niet mee heeft geholpen is dat ze ruim 3 maanden binnen heeft gestaan voor de revalidatie en amper buiten kwam, dit hielp ook niet mee helaas.
Ze had dus irritatie en lichte ontsteking en onze veearts zei 11 dagen prednison dan is het allemaal goed weg en dan onderhouden met goed stal manegement, hij zei doe voor de zekerheid maar een pollen netje op, het kan zijn dat ze daar ook gevoelig op is. Pony staat nu op vlas, krijgt nat hooi (zijn kijken voor stomer) en staat veel buiten.

Ik heb ook gekeken naar de flexineb maar toch niet voor gekozen, ik begrijp dat sommige bang zijn voor bijwerkingen, was ik zelf ook. Mijn dierenarts zei dat ik mijn pony goed in de gaten moest houden en gelijk moest stoppen als ze anders is dan normaal ( dus sloom zijn, niet willen eten enz, ook elke dag de hoeven voelen op warmte voor hoefbevangen) gelukkig heeft mijn pony 0 bijwerkingen gekregen. Ze kreeg een stootkuur van 11 dagen en ik denk dat het goed geholpen heeft.

Ik laat haar op vlas staan en blijf nat hooi geven uit voorzorg, in de winter schepje fenegriek over het voer, veel buiten staan en een pollen netje voor de zekerheid. Het kan geen kwaad en het zit mijn pony niet in de weg.

Fijn dat bij jou de flexineb goed helpt! Ik heb er ook over nagedacht, maar de dierenarts raadde dit aan en ben het er ook mee eens met deze medicijnen.

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 23:38

OleJon schreef:
Gitje1973 schreef:
Mijn paard krijgt als het hoesten en vooral de benauwdheid erger wordt, prednisolon. Bij hele heftige klachten een stevige dosis en dan wel afbouwen. Dit jaar ben ik op een gegeven moment een lage dosering gaan geven en dit ook vrij snel kunnen afbouwen naar 0. Volgens de DA kan ik daar zelf na gelang de klachten 'wat mee varieren': van 2 naar 1 naar 0 en evt. weer naar 1.

Veel succes met je pony, het is altijd naar als je paard klachten heeft.[/quote
Is voordroog geen optie

Het kuil is bij ons dit jaar heel slecht helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:40

Je bent er van op de hoogte dat veel dierenartsen geen eens weten van vernevelen en dus nog prednison adviseren?

De goeie klinieken raden inmiddels toch echt aan te vernevelen of puffen. Het is ook veel effectiever.

Bij prednison is er een grote kans het zo weer terug komt ook

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 18:31

Spenk
Er zijn negatieve en positieve ervaringen over prednison. Een paardje bij mij op stal had ook geïrriteerde en ontstoken luchtwegen. 10 dagen prednison en verandering van manegement erna nooit ergens meer last van gehad en nooit meer gehoest.
Mijn dierenarts wist wel van vernevelen en heeft dit ook is bij een ander paard gedaan van mijn stal, maar voor ons koos die dit. Ik denk dat hete en goede keus is omdat mijn pony nu niet meer hoest. Ik vind vernevelen prima, maar ik wil niet voor altijd aan de corticosteroïden zitten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:49

Spenk schreef:
Je bent er van op de hoogte dat veel dierenartsen geen eens weten van vernevelen en dus nog prednison adviseren?

De goeie klinieken raden inmiddels toch echt aan te vernevelen of puffen. Het is ook veel effectiever.

Onzin, ook de goede artsen schrijven nog prednison voor. Wellicht niet bij Astma want daar komt je paard nooit meer van af maar als stootkuur kan het heel goed helpen een ziek paard net dat zetje te geven naar het beter worden om daarna goed te blijven managen met mildere middelen.

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 20:18

Popstra schreef:
Spenk schreef:

Onzin, ook de goede artsen schrijven nog prednison voor. Wellicht niet bij Astma want daar komt je paard nooit meer van af maar als stootkuur kan het heel goed helpen een ziek paard net dat zetje te geven naar het beter worden om daarna goed te blijven managen met mildere middelen.

Mee eens, de veearts waar ik geweest ben heeft bij mij 2 paarden op stal ook van het hoesten afgeholpen, 1 paard daarvan door middel van prednison. Ken goede dierenartsen die voor deze gevallen ook prednison voor schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:28

Maar bij jou paard kwam uit de balspoeling dat het geen astma is? Dan hoef je immers ook je management niet aan te passen als die dat niet heeft natuurlijk.

Natuurlijk kan prednison wel helpen! Maar het is wel echt een paardenmiddel en vernevelen of puffen geeft gewoon bewezen minder bijwerking :)

Overigens is 1 hoestje bij het aandraven nog steeds een no-go een paard hoort nooit te hoesten. Dus ik zou dat wel in de gaten houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:36

Geen ervaring bij paard, maar wel zelf. Hier krijgen we bij ernstige benauwdheid af en toe een stootkuur prednisolon en hier is dat een verlichting.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:37

Spenk schreef:
Maar bij jou paard kwam uit de balspoeling dat het geen astma is? Dan hoef je immers ook je management niet aan te passen als die dat niet heeft natuurlijk.

Natuurlijk kan prednison wel helpen! Maar het is wel echt een paardenmiddel en vernevelen of puffen geeft gewoon bewezen minder bijwerking :)

Overigens is 1 hoestje bij het aandraven nog steeds een no-go een paard hoort nooit te hoesten. Dus ik zou dat wel in de gaten houden.

Helpt echter niet altijd voldoende, ook bij mensen niet ;)

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 23:14

Spenk schreef:

Ja klopt eerst bronchoscopie toen een spoeling. Geen astma. Wel lichte gevoeligheid van stof dus heb het manegement wel aangepast, vindt het een kleine moeite om me pony op vlas te zetten.
Gelukki had mijn pony geen bijwerkingen van prednison

Klopt hoesten bij aandraven hoort niet. Ik ben nu nog rustig aan het rijden om net het laatste slijm af te voeren, en zelfs met het aandraven hoeste ze vandaag en gister niet meer, dus echt super blij mee. De komende week nog rustig aan rijden en als het zo blijft steeds rustiger weer uitbouwen.

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 23:16

Wintu schreef:
Spenk schreef:

Helpt echter niet altijd voldoende, ook bij mensen niet ;)

Bij iedereen is het natuurlijk anders, daarom vraag ik ook om ervaringen ☺️ omdat ik daar benieuwd naar ben