Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
OleJon schreef:Gitje1973 schreef:Mijn paard krijgt als het hoesten en vooral de benauwdheid erger wordt, prednisolon. Bij hele heftige klachten een stevige dosis en dan wel afbouwen. Dit jaar ben ik op een gegeven moment een lage dosering gaan geven en dit ook vrij snel kunnen afbouwen naar 0. Volgens de DA kan ik daar zelf na gelang de klachten 'wat mee varieren': van 2 naar 1 naar 0 en evt. weer naar 1.
Ik geef de pillen. Omdat mijn merrie die zo niet eet, haal ik het omhulsel eraf en strooi het poeder door de mash. Dan eet ze het.
Ik ben nu 1,5 week gestopt en ze heeft 2 mindere dagen gehad. Per dag kijk ik hoe ze erbij staat. Indien nodig bouw ik weer op.
Verder geef ik niks extra's. Ze staat op hooi (stomen en natmaken is op onze plek niet te doen) en geen vernevelaar o.i.d.
Wel geprobeerd met kruiden te ondersteunen, maar mijn kritische merrie eet niet alles zomaar.
Het enige wat ze goed at (maar wel erg raar vond), was zoethoutextract. Dit mag echter maar 3 weken en dan weer even stoppen. Ik wil dit binnenkort wel opnieuw gaan geven.
Ter info: mijn paard staat 24/7 buiten en is een koudbloed.
Veel succes met je pony, het is altijd naar als je paard klachten heeft.[/quote
Is voordroog geen optie
Spenk schreef:Je bent er van op de hoogte dat veel dierenartsen geen eens weten van vernevelen en dus nog prednison adviseren?
De goeie klinieken raden inmiddels toch echt aan te vernevelen of puffen. Het is ook veel effectiever.
Bij prednison is er een grote kans het zo weer terug komt ook
Popstra schreef:Spenk schreef:Je bent er van op de hoogte dat veel dierenartsen geen eens weten van vernevelen en dus nog prednison adviseren?
De goeie klinieken raden inmiddels toch echt aan te vernevelen of puffen. Het is ook veel effectiever.
Bij prednison is er een grote kans het zo weer terug komt ook
Onzin, ook de goede artsen schrijven nog prednison voor. Wellicht niet bij Astma want daar komt je paard nooit meer van af maar als stootkuur kan het heel goed helpen een ziek paard net dat zetje te geven naar het beter worden om daarna goed te blijven managen met mildere middelen.
Spenk schreef:Maar bij jou paard kwam uit de balspoeling dat het geen astma is? Dan hoef je immers ook je management niet aan te passen als die dat niet heeft natuurlijk.
Natuurlijk kan prednison wel helpen! Maar het is wel echt een paardenmiddel en vernevelen of puffen geeft gewoon bewezen minder bijwerking
Overigens is 1 hoestje bij het aandraven nog steeds een no-go een paard hoort nooit te hoesten. Dus ik zou dat wel in de gaten houden.
Spenk schreef:Maar bij jou paard kwam uit de balspoeling dat het geen astma is? Dan hoef je immers ook je management niet aan te passen als die dat niet heeft natuurlijk.
Natuurlijk kan prednison wel helpen! Maar het is wel echt een paardenmiddel en vernevelen of puffen geeft gewoon bewezen minder bijwerking
Overigens is 1 hoestje bij het aandraven nog steeds een no-go een paard hoort nooit te hoesten. Dus ik zou dat wel in de gaten houden.
Wintu schreef:Spenk schreef:Maar bij jou paard kwam uit de balspoeling dat het geen astma is? Dan hoef je immers ook je management niet aan te passen als die dat niet heeft natuurlijk.
Helpt echter niet altijd voldoende, ook bij mensen niet