Ik loop een beetje vast met mijn lieve ruin en hoop dat jullie misschien mee willen denken!
Ik heb hem nu zo’n 1,5 jaar, en wat ik ook probeer: hij wil maar niet écht aankomen. Hij krijgt écht mega veel te eten, maar blijft wat aan de schrale kant. Niet mager gelukkig, maar ook zeker niet lekker rond of ‘body’ zoals ik zou willen zien
Hij is een echte binnenvetter, heel gevoelig voor stress… Daarom heb ik hem 4 maanden geleden verhuisd naar een rustige stal waar hij op stal veel meer tot rust komt Helaas blijft hij buiten wel gespannen, net als op de poetsplaats. Tijdens het rijden is het dan weer een wereld van verschil: super kalm, fijn te rijden en echt een lieverd
Qua voer krijgt hij nu per dag:
• 16+ kilo goed hooi
• 2+ kilo tussenbrok
• 2 kilo mais
• 3 kilo MPB
• 2 kilo merriebrok
• 2 kilo lucerne pellets (Hartog)
• 1,5+ kilo lucerne mix
• Lijnzaad + een schep kokosolie
• Scheut appelazijn
• Handje winterpenen
• Magnesium
Best een lijst toch? Haha
Hij heeft eerder ook onbeperkt hooi gehad via een slowfeeder (op z’n vorige stal), en soms at hij wel 25 kilo op een dag. Maar zelfs toen kwam hij niet echt aan ♀️
Wat ik verder al geprobeerd heb:
• Fibrebeet
• Pavo WeightLift
• Weight & Condition (VitalStyle)
• Wormonderzoek (niets gevonden, maar geef wel standaard elke 3-4 maanden een kuur)
• Tanden worden netjes elke 6 maanden gedaan
• Maagzweren en bloedonderzoek besproken met DA, maar geen klachten of aanleiding
Hij eet goed, vreetlust is top, poept prima en toont verder gezond… Alleen dat lijfje wil niet echt voller worden.
Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of misschien nog gouden tips heeft?
Dankjewel alvast voor het meedenken!

Ik zal zo op stal even wat duidelijkere standfoto’s maken