Wie o wie heeft de gouden tip om mijn paard dikker te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xkikidegroot

Wie o wie heeft de gouden tip om mijn paard dikker te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:48

Hoi allemaal!

Ik loop een beetje vast met mijn lieve ruin en hoop dat jullie misschien mee willen denken!

Ik heb hem nu zo’n 1,5 jaar, en wat ik ook probeer: hij wil maar niet écht aankomen. Hij krijgt écht mega veel te eten, maar blijft wat aan de schrale kant. Niet mager gelukkig, maar ook zeker niet lekker rond of ‘body’ zoals ik zou willen zien

Hij is een echte binnenvetter, heel gevoelig voor stress… Daarom heb ik hem 4 maanden geleden verhuisd naar een rustige stal waar hij op stal veel meer tot rust komt Helaas blijft hij buiten wel gespannen, net als op de poetsplaats. Tijdens het rijden is het dan weer een wereld van verschil: super kalm, fijn te rijden en echt een lieverd

Qua voer krijgt hij nu per dag:

• 16+ kilo goed hooi
• 2+ kilo tussenbrok
• 2 kilo mais
• 3 kilo MPB
• 2 kilo merriebrok
• 2 kilo lucerne pellets (Hartog)
• 1,5+ kilo lucerne mix
• Lijnzaad + een schep kokosolie
• Scheut appelazijn
• Handje winterpenen
• Magnesium

Best een lijst toch? Haha

Hij heeft eerder ook onbeperkt hooi gehad via een slowfeeder (op z’n vorige stal), en soms at hij wel 25 kilo op een dag. Maar zelfs toen kwam hij niet echt aan ‍♀️

Wat ik verder al geprobeerd heb:

• Fibrebeet
• Pavo WeightLift
• Weight & Condition (VitalStyle)
• Wormonderzoek (niets gevonden, maar geef wel standaard elke 3-4 maanden een kuur)
• Tanden worden netjes elke 6 maanden gedaan
• Maagzweren en bloedonderzoek besproken met DA, maar geen klachten of aanleiding

Hij eet goed, vreetlust is top, poept prima en toont verder gezond… Alleen dat lijfje wil niet echt voller worden.

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of misschien nog gouden tips heeft?

Dankjewel alvast voor het meedenken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal zo op stal even wat duidelijkere standfoto’s maken
Laatst bijgewerkt door xkikidegroot op 07-04-25 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:53

Die van mij bleef ook ielig toen hij vol zat met zand. Na paar dagen flink verhoogde zandkuur was het al een heel ander paard. Misschien dat nog bekijken?
Overigens is mager blijven ook een teken van maagzweren, dus een scopie laten doen voor maagzweren is ook nog een optie.

Is het hooi getest?

Afbeelding

Na 4 dagen 2x per dag een zandkuur:
Afbeelding

TamaraFloor

Re: Wie o wie heeft de gouden tip om mijn paard dikker te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:05

Heb je al eens laten testen op cushing?
Bij mijn merrie gingen er ook kilo's aan eten in maar bleef ook te slank.
Ze had verder geen symptomen maar de DA kwam er mee en die uitslag was dus positief.
Ze staan dus nu op de medicatie en ziet er nu geweldig uit met nog maar fractie van de hoeveelheid voer!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:07

Zand kan inderdaad, maar soms kan het ook dat hij gewoon niet lekker in zijn lijf zit. Wanneer bijvoorbeeld de ruggenwervels niet lekker zitten, kunnen de zenuwen naar het spijsverteringsstelsel niet goed werken. En daardoor kan het zijn dat de darmen het voedsel niet goed opnemen.
Verzin ik dit? Nee. Ik heb gewerkt met een paard die graatmager was. Was zeker 150 kilo te licht. Had ook een veulen aan de voet maar was ook niet echt actief, beetje sloom. Dus uit laatste redmiddel osteopaat erbij. Tijdens de behandeling aan de rug veranderde het paard echt enorm. Begon het hele lijf te schudden, werd weer alert voor haar omgeving.
De dagen erna ging ze als een wilde hengst naar de weide, rennen, blij, vrolijk. En ze kwam in een mum van tijd weer aan. Het was echt een totaal ander paard.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:18

Hoe oud en hoe groot is hij?

Ik vind hem er verder niet slecht uit zien, maar die van mij zou je kunnen rollen met wat jij voert inderdaad.

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 15:24

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken!

Ik was vergeten erbij te zetten dat hij nog maar net 5 jaar oud is. Zijn afstamming is Totilas x Lord Loxley.

Het hooi dat hij krijgt, wordt getest en er zitten ook extra mineralen in verwerkt. Daarnaast krijgt hij elke twee maanden een zandkuur. Ik zit eraan te denken om deze maand eens een hogere dosering te proberen, misschien dat dat verschil maakt.

Cushing lijkt het niet te zijn, daar vertoont hij geen symptomen van. Hij is ook totaal niet sloom, zit goed in z’n vel en heeft een super korte vacht. Ook drinkt hij niet overdreven veel.

De osteopaat en zadelmaker komen elk half jaar langs. De osteopaat moet binnenkort weer komen, dus hopelijk helpt dat ook weer een beetje.

Nogmaals dank voor het meedenken, alle tips blijven welkom!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:37

Ik zou toch eens beginnen met een bloedonderzoek. Je schrijft er is geen aanleiding. Maar als je paard met die hoeveelheid voer niet aankomt dan zou dat voor mij voldoende aanleiding zijn om het bloed te laten controleren. Op eventuele afwijkingen, tekorten of op wormbesmetting. Ik neem aan dat een wormtest op de poep is getest?

Verder heb ik goede ervaringen met body builder van Mijten. Mijn pony met cushing is daar goed van aangekomen (uiteraard in combinatie met medicatie). En lekker opbouwen met gras zet ook wel aan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:43

Zou juist het wat simpeler voeren geen winst kunnen geven?
Al die koolydraten verwerken is misschien juist belastend, vooral de mais en als mpb is wat ik denk: MPB-Mix (Snijmais - Perspulp - Bierbostel)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:45

Nog een jonkie dus. Dan is er qua gewicht niets over te zeggen, ze zijn volop in de groei. En ze kunnen of de hoogte in, of de breedte.

Ik zou ook wat gaan minderen, alles verwerken kost ook energie. Als hij dan afvalt ben je er vlug zat bij om weer op te starten, maar ik denk dat het wel meevalt. Als hij de 8 gepasseerd is een hij blijft iel, dan weer verder kijken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:48

Ik vind het paard er niet verkeerd uitzien, zeker niet te dun. Ik zou eerder minder gaan voeren, want dit zijn best absurde hoeveelheden. Een beetje de ribben zien is niet verkeerd hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:54

Mag ik vragen hoe je aan al die verschillende voeders komt?
Is dit aangeraden, heb je dit zelf uitgezocht?

Ik zou ook bloedonderzoek doen, kan soms toch net iets zijn waar je totaal niet aan denkt waarom ze dus in gewicht achter blijven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:59

Op je nieuw toegevoegde foto's zie ik geen mager paard, wel wat onbespierd. Maar als je zoveel voer nodig hebt zou ik toch wat bloed laten checken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:04

Als een paard zoveel te eten krijgt dan moet er iets mis zijn met de opname van het voer lijkt me. Vraag Daihyo eens op bokt, zij kan onafhankelijk voedingsadvies geven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:10

• 2+ kilo tussenbrok
• 2 kilo mais
• 3 kilo MPB
• 2 kilo merriebrok
• 1,5+ kilo lucerne mix

Dit voer is echt niet heel gezond om aan je paard te geven. Al de koolhydraten/zetmeel is een ongelofelijke klus om allemaal te verteren.
Dit zou ik echt niet aan mijn paard durven geven.

Als het mogelijk is zou ik kijken of je toch niet onbeperkt hooi kunt geven.

Dan zou ik zelf een combinatie van onderstaande geven.

Fibrebeet
Subli 369
pavo performance

Bloed onderzoek zou ik ook aanbevelen.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:14

Ik zou ook een bloedonderzoek laten uitvoeren, is niet meteen de grootste kost en misschien komt er wel wat uit.

Verder heb ik zelf ook en slank gebouwde merrie, die praktisch niet dik te krijgen was. Ze kreeg basismix met een veel te hoge zetmeel graad dat ze amper verteerd kreeg, ze kreeg merriebrok bij, lucerne, 3-4x per dag een halve emmer All-in-soup van Aveve. Ik ben nu sinds 1 maand overgeschakeld op anderseten van Cavalor (FibreForce Gastro), hiervan krijgt ze 1,5 schep in ochtend en in de avond. Verder krijgt ze 1x per dag een halve emmer Fiberbeet van Pavo met daarin ook de Pavo Vital 1 potje, in het weekend soms een emmertje meer. Mijn merrie is een wereld van verschil een maandje later.

Ze begint buik te krijgen, haar ribben zijn vrijwel niet meer zichtbaar. Haar vacht glanst énorm en ze heeft appeltjes. Haar spijsvertering werk nu zoals het moet. Dus soms is zoveel er in proppen van eten niet altijd de oplossing, maar is het gewoon even zoeken naar eten waarmee hij/zij voldoende heeft en alle nodige mineralen en vitaminen binnen heeft.

Verwar het mager zijn ook niet met een te kort aan bespiering, ik heb me daar ook heel erg lang op blind gestaard. :') Ik vind overigens dat je paardje er echt wel ok uit ziet hoor, maar ik begrijp de 'frustratie'. :D

EDIT (beetje off topic misschien): Mijn merrie staat ook wel 24/7 buiten. Door de dag op de wei, maar avond/nacht op een zandpaddock. Wat doet zand dan waardoor het paard zou vermageren? Misschien kan ik dan ook en kuur geven...
Laatst bijgewerkt door Evesz op 07-04-25 16:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:15

Ik zou echt maagzweren laten uitsluiten, Totilas bloed staat er om bekend dat ze hier gevoelig voor zijn.

Overigens vind ik hem er niet slecht uitzien vanaf de foto's.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:53

Hoe is de mest?
Zoveel voer erin betekent nou net niet dat t ook allemaal wordt opgenomen; kennelijk niet, want anders zou hij echt bijna dik moeten zijn.
Imo zal er een reden zijn dat de voeding niet helemaal “ doet wat het moet doen”..
En dat kan van maag, darmen, zenuwstelsel, pijn, tanden, blokkades komen tot zand, wormen, niet passende huisvesting….. en zo voorts…

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:37

Ik zou ook maagzweren laten uitsluiten dmv scopen.
Verder niet zo veel verschillende dingen voeren.

Als hier een paard schraal is gaat er een schep extra krachtvoer in plus een emmer luzerne Wafer en onbeperkt hooi.
Binnen 2 weken komen ze dan bij

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:20

Idd maagzweren uitsluiten en eventueel bloedonderzoek, maar vooral die maagzweren zou mijn grootste vermoeden zijn.

Daarnaast snoeien in je voer.
Hoe ben je op dit schema gekomen?
Komt hij ook op een goeie weide?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:23

Vind hem overigens niet TE schraal.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:12

Hij ziet er op zich niet slecht uit.

Wat ik zou doen is echt àlles schrappen, ook al die zandkuren.

Gewoon dagelijks 4 à 5 kg brok, onbeperkt hooi en na het trainen eventueel slobber zouden voldoende moeten zijn voor een sportpaard van dit formaat dat moeilijk op gewicht blijft.

Persoonlijk zou ik ook verder graven naar wormen, want de ribben zo vind ik altijd toch typisch bij een wormbeeld horen. Maar dat is hoogstens een gevoel.

En een goede wei.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:16

Zou eerst meer hooi en eiwitten gaan voeren ipv mais en brok met veel zetmeel.

Hij is vooral arm in de spieren ook.

Zand laten uitsluiten met een foto van de darmen. En wat is je zandkuur? Want die brokjes zijn vaak veel te laag gedoseerd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:19

Het verbaasd mij eigenlijk dat niemand vraagt naar wat voor arbeid je doet :o . Er valt niets zinnigs te zeggen over hoeveel je een paard moet voeren zonder dat je weet wat voor werk hij doet :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:25

Niks mis mee toch?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:39

Dekentje op zodat hij zichzelf niet warm hoeft te stoken en er energie overblijft om vetjes te kweken?

Tanden even laten checken?