Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elfie schreef:Had jouw paard al zeer ernstige symptomen of veel pijn Ibbel? Of heb je de beslissing genomen vanwege de prognose? Hoe oud was jouw paard toen?
Elfie schreef:Mijn paard heeft ook niet de typische doorgezakte koten, ik denk ook niet dat ik het zover wil laten komen. Het is momenteel ook enkel in het linker achterbeen vastgesteld, en dat been zou met PRP behandeld worden. Maar nu ik verder lees, lees ik dat meestal twee of alle vier de benen aangetast zijn, dus ik ben bang dat na behandeling hij misschien onregelmatig gaat lopen rechtsachter.
Op de kliniek is wel gezegd dat genezing niet mogelijk is en behandeling vooral gericht op het paard comfortabel krijgen/houden. Maar over euthanasie is niet gesproken. Vandaar dat ik ervan uit ging dat zijn echo nog redelijk ok was. Maar dat moet ik dan ook maar eens navragen als ik telefoneer.
Nu ik terugdenk denk ik wel dat hij al (veel) langer last heeft, hij vindt steile hellingen afdalen al jaren heel lastig (echt steile hellingen, de heuvels in de Ardennen met zachte glooiingen waren geen probleem), dus dat zal waarschijnlijk gewoon erg pijnlijk geweest zijn voor hem. Maar in ons landje hoef je niet zo vaak steil naar beneden dus ik heb er nooit echt aandacht aan geschonken
Earth schreef:Meestal kun je het wel zien aan de beenstand. Heb je een foto?
Elisa2 schreef:Deze lijkt vooral ook voor erg door te slaan in de kogel. Voorbeen lijkt een ondergeschoven stand te hebben en paard heeft weke koten. Ik weet niet hoe oud het dier is? Maar DSLD zou inderdaad weleens een rol kunnen spelen. Zou het laten controleren.
Elisa2 schreef:Ik heb zelf nooit een paard gehad die het heeft gehad maar heb Paso gehad die een ex ggk dekhengst was en meegedaan aan een genetisch onderzoek voor DSLD vandaar dat ik er iets van weet. Het klopt dat het bij Arabieren ook vaker voorkomt helaas. En hypermobiliteit in combinatie met DSLD komt ook vaak voor..zeker als de weke koten later tot uiting zijn gekomen wijst dat echt meer richting DSLD. Dat komt meestal later pas tot uiting.
In Nederland heeft de dierenarts Stefan Cockelaere hier ervaring mee, zat bij het SMDC Heesch. Ik weet alleen niet of hij daar nog steeds zit.
In principe zouden de betere DA praktijken het wel moeten (her)kennen.
Arabian2017 schreef:Dan kan ik wat specifieker zoeken naar de juiste dierenarts
Ibbel schreef:Arabian2017 schreef:Dan kan ik wat specifieker zoeken naar de juiste dierenarts
Toen Stefan nog in Utrecht zat heeft hij bij mijn paard de diagnose gesteld. Hij had er in de VS veel ervaring mee, en was toen één van de weinigen in NL die er verstand van had.
Hij werkt nu al weer een tijd bij SMDC.
https://www.sporthorsemdc.com/stefan-cokelaere-dvm/
De diagnose kan bevestigd worden door een biopt van het nuchal ligament - de peesplaat in de nek. Daar kan je ongestraft een biopt uit nemen, die is groot zat. In het biopt kun je de 'versuikering' die de oorzaak is van DSLD aantonen.
Simpel gezegd is wat er bij DSLD (tegenwoordig ESPA genoemd) gebeurt, een beetje het omgekeerde van artrose. In gewrichtskraakbeen horen suikerverbindingen (glycosaminoglycanen, GAGs) tussen het netwerk van collageenweefsel te zitten. Die GAGs werken als een spons, en maken het kraakbeen veerkrachtig. Bij artrose verdwijnen de GAGs uit het collageen, waardoor het kraakbeen niet meer veerkrachtig is. Daardoor gaat ook het collageen zelf degenereren. En in het eindstadium heb je helemaal geen kraakbeen of collageen meer.
In pezen (die ook uit collageen bestaan) horen geen GAGs te zitten, want pezen moeten stug zijn. Bij ESPA krijg je juist wel suikers in het collageen, waardoor ze veerkrachtig worden. En dat geeft die hypermobiliteit en het doorveren in de koten.
DSLD/ESPA begint overigens vaak in de wervelkolom - een eerste symptoom kan staken onder het zadel zijn. En vandaar ook dat die peesplaat in de nek ook een goede 'verklikker' is om DSLD/ESPA aan te tonen.
Ibbel schreef:Via een echo kun je zien dat er afwijkingen aan de pezen zijn. Maar dat is geen bewijs voor DSLD, alleen een aanwijzing. DSLD kon je - tot dit biopt werd ontwikkeld - alleen na autopsie aantonen.
Ibbel schreef:Arabian2017 schreef:Dan kan ik wat specifieker zoeken naar de juiste dierenarts
Toen Stefan nog in Utrecht zat heeft hij bij mijn paard de diagnose gesteld. Hij had er in de VS veel ervaring mee, en was toen één van de weinigen in NL die er verstand van had.
Hij werkt nu al weer een tijd bij SMDC.
https://www.sporthorsemdc.com/stefan-cokelaere-dvm/
De diagnose kan bevestigd worden door een biopt van het nuchal ligament - de peesplaat in de nek. Daar kan je ongestraft een biopt uit nemen, die is groot zat. In het biopt kun je de 'versuikering' die de oorzaak is van DSLD aantonen.
Simpel gezegd is wat er bij DSLD (tegenwoordig ESPA genoemd) gebeurt, een beetje het omgekeerde van artrose. In gewrichtskraakbeen horen suikerverbindingen (glycosaminoglycanen, GAGs) tussen het netwerk van collageenweefsel te zitten. Die GAGs werken als een spons, en maken het kraakbeen veerkrachtig. Bij artrose verdwijnen de GAGs uit het collageen, waardoor het kraakbeen niet meer veerkrachtig is. Daardoor gaat ook het collageen zelf degenereren. En in het eindstadium heb je helemaal geen kraakbeen of collageen meer.
In pezen (die ook uit collageen bestaan) horen geen GAGs te zitten, want pezen moeten stug zijn. Bij ESPA krijg je juist wel suikers in het collageen, waardoor ze veerkrachtig worden. En dat geeft die hypermobiliteit en het doorveren in de koten.
DSLD/ESPA begint overigens vaak in de wervelkolom - een eerste symptoom kan staken onder het zadel zijn. En vandaar ook dat die peesplaat in de nek ook een goede 'verklikker' is om DSLD/ESPA aan te tonen.
Arabian2017 schreef:Mag ik vragen wat voor symptomen je wel ziet? Ik heb ook een arabisch volbloed en een sterk vermoeden van DSLD.
Gebruikers op dit forum: Ginny135, Jet, Little_Gift, Somebitch, X2305 en 14 bezoekers