Wond aan hoef, hoe verband droog houden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shay2002

Wond aan hoef, hoe verband droog houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 23:46

Hoii,

Mijn paard heeft vandaag een flinke wond aan de achterkant van haar achterhoef gekregen... Dierenarts is geweest en die heeft er verband om aangelegd wat over 4 dagen verwisseld moet worden (hopelijk hoeft het dan niet meer gehecht te worden, ik ga er in ieder geval niet van uit).

Maar nu is het een vrij pittige zeer actieve dravermerrie die nu ze iets meer op stal moest staan ivm de kleigrond en de natte periode de stal echt afbreekt als ze maar kort naar buiten kan en nu mag het verband natuurlijk zeker niet nat worden....

Nu zat ik dus te denken over (als ze echt niet handelbaar meer is op stal en ze beslist niet gekke sprongen mag maken) een stukje te wandelen om haar gedeisd te kunnen houden... Maar dan moet ik eerst met haar door het land naar de straat toe en het verband MOET droog blijven, iemand tips hoe ik haar hoef/been waterdicht kan afsluiten als het ware?

Foto van het verband zal ik bijvoegen! En hopelijk alvast bedankt!!

Afbeelding

Afbeelding

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 00:02

Niet aan beginnen, ik snap je zorgen. Maar het verband gaat ook zakken, verschuiven en de wond kan tijdens het bewegen open gaan. Ik zou dan eerder kiezen voor iets sederends te geven bijv. Daarbij gaat 10 minuten wandelen dit niet beter maken en heb je kans dat je het je paard en jezelf alleen maar gevaarlijker maakt.

Het helpt als ze niet alleen achter blijft, dus misschien kun je regelen dat er een of meerdere paarden bij haar op stal blijven en bijv in een 2e groep buiten komen. En sterkte, wij moesten 3 maanden. Dat kwam ook goed!

Renske_W

Re: Wond aan hoef, hoe verband droog houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 00:12

Eens met bovenstaande.
Ik zou eerder kiezen voor iets van tranquigel.
Mijn paard heeft onlangs ook een lange periode boxrust gehad.
Die heeft dagelijks een beetje tranquigel gekregen. En de 1e paar dagen toen ze weer op een paddock mocht heeft ze dat ook gekregen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 00:22

Wond aan hoef suggereerd dat dit een drukverband is ivm mogelijk ook beschadiging kroonrand en dus hoe de hoef groeit vanuit dat punt tijdens genezen wond? Dan is op stal en dus boxrust nodig. De mijne destijds stond ervoor in gipsverband ivm nodige tegendruk.

Shay2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 17:43

Bedankt voor de reacties, morgen komt de dierenarts weer en ga ik het natuurlijk eerst met haar bespreken. Tranquigel is geen mogelijkheid ivm dat ze daar op reageert (gevraagd aan de vorige eigenaar) dus laat haar nu in overleg even voor de stal lopen zodat ze het idee heeft dat ze nog wat vrijheid heeft en niet aan het verband gaat trekken. Dit werkt voor nu 2x daags. Morgen ga ik verder bespreken met de arts hoe ik haar rustiger krijg, we hebben de stal nu zo leuk mogelijk gemaakt dmv lekkers, speelgoed en natuurlijk continu hooi. Grappige is dat mijn andere paard het op stal staan dus helemaal geweldig vind, die mag gewoon rondlopen maar gaat zelf gewoon rustig op stal staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:25

Hoe reageert ze op tranquigel ? Is dat door een stof die erin zit?

Je zou misschien ook naar Confidence EQ kunnen kijken, dat smeer je in de neus en geeft feromonen af wat een paard rustig maakt. Heb ik zelf heel goede ervaring mee.

Als je wil stappen, dan liefst aan dierenarts vragen of dit mag. Hier stond laatst eentje met boxrust op stal met diepe draadwond in achterbeen mocht echt niet stappen omdat de wond dan open zou blijven gaan.

Ze krijgen niet zomaar boxrust helaas.

Shay2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 18:38

Art_Ificious schreef:
Hoe reageert ze op tranquigel ? Is dat door een stof die erin zit?

Je zou misschien ook naar Confidence EQ kunnen kijken, dat smeer je in de neus en geeft feromonen af wat een paard rustig maakt. Heb ik zelf heel goede ervaring mee.

Als je wil stappen, dan liefst aan dierenarts vragen of dit mag. Hier stond laatst eentje met boxrust op stal met diepe draadwond in achterbeen mocht echt niet stappen omdat de wond dan open zou blijven gaan.

Ze krijgen niet zomaar boxrust helaas.

Ik laat haar rondwandelen in overleg met de dierenarts, omdat ze anders gaat trappen met dat been tegen de stalwanden aan. Wat ik heb gehoord krijgt ze overal bulten door tranquigel (allergische reactie) en schuurt ze zichzelf helemaal kapot vandaar dat ik dat niet verstandig vind. Dierenarts was het daar mee eens dus vandaar het rond stappen.

Ik zal me in de confidende eq inlezen, bedankt!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:42

Ik had het type paard waarbij ik rustig een vuilniszak over haar been kon trekken. Ik weet niet hoe snel die slijt, maar in theorie (denk ik) dat je er droog mee door het land zou kunnen geraken.

Pampers worden ook wel gebruikt.

Bespreek het eerst met je DA. Veel succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:51

Mijn paard had ooit iets soortgelijks, en ook voor hem was boxrust een ellende. Ik heb toen wat speeltjes opgehangen, maar vooral veel 'ziekenbezoek' gedaan bij hem. Wortels door de stal strooien... hij blijft zoeken en ja, het wordt wel een puinhoop.
meestal geven ze het na een paar dagen op en worden rustiger

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:47

Je kan een soort schoen maken van duct tape en dat vanaf de zool van het verband over de hoef heen plakken en dan de rest van het verband met verdere ductape stroken afplakken. Wel opletten dat je het ducttape niet strak eromheen wikkelt ivm druk verdeling.

https://www.youtube.com/watch?v=0FfUjQ8b8jg

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:50

Met ducttape ga je dit echt niet droog houden in een natte weide. Er hoeft maar ergens een vouwtje in te zitten en het lekt. Nat verband is echt niet goed. En te veel beweging ook niet.
Ik zou idd ook door de zure appel heen bijten. Eventueel een ruimere stal geven?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:32

https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... efschoen-2

Toen mijn paard met een zweer stond en er een iets dunner verband om ging, heb ik haar deze omgedaan. In de stal was het geen probleem, op de track erna heeft het ongeveer 2 weken geduurd tot het kapot was (op riviersteentjes). Voor de hoef had ik een gaasje met betadine, verband, vetwrap, klauwtape (topspul), ductape en dan de schoen.

Ik deed er een rubberen hoefschoen overheen tegen kleine regenbuitjes, maar ik heb haar wel binnen gezet als het harder regende.

Shay2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 23:51

Nu een periode verder en we hebben het overleefd,(zo ongeveer dan, ze heeft vaak genoeg laten merken dat het klaar is incl verbouwingen aan haar stal) nu gaat komende week het verband eraf en ben ik dus nu wel echt opzoek naar een alternatief voor nu eerst even om de dunnere huid droog te houden terwijl ze langzaam aan weer iets mag bewegen (wandelen, mini stukjes maar alsnog)

Voornamelijk om eerst de modder in de tuin door te komen, want de grond daar kan het water echt niet meer kwijt...

Dus ben ik opzoek naar een hoefschoen of idee dat hoog genoeg afsluit en vuil maar liefst ook waterafstotend!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 07:49

De hoefschoenen die ik ken (maar ik heb er niet veel geprobeerd), waren juist water doorlatend zodat er geen water in bleef staan. Houd er wel rekening mee dat hoefschoenen vrij strak moeten zitten, anders verlies je ze of gaan ze draaien. En dat dat dus mogelijk ook precies de gevoelige plek open kan schuren.
Ik zit te denken aan een constructie met ducktape. Gaasje op de wond, ducktape erover. Dan houdt het de nattigheid van die paar passen aardig tegen.
Buiten in de blub is de komende weken sowieso geen fijne optie eigenlijk.

Shay2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 07:52

Diddykong schreef:
De hoefschoenen die ik ken (maar ik heb er niet veel geprobeerd), waren juist water doorlatend zodat er geen water in bleef staan. Houd er wel rekening mee dat hoefschoenen vrij strak moeten zitten, anders verlies je ze of gaan ze draaien. En dat dat dus mogelijk ook precies de gevoelige plek open kan schuren.
Ik zit te denken aan een constructie met ducktape. Gaasje op de wond, ducktape erover. Dan houdt het de nattigheid van die paar passen aardig tegen.
Buiten in de blub is de komende weken sowieso geen fijne optie eigenlijk.

Ze gaat ook niet standaard naar buiten hoor, maar ze moet het been vanaf komende week weer meer gaan gebruiken dus we moeten kleine stukjes op het harde gaan wandelen, vandaar de tuin door en dan gewoon een stukje gecontroleerd wandelen buiten. Standaard buiten lopen zal nog wel een paar maanden duren voor dat dat weer mag...

Klopt, ik zat een beetje in de richting van de medicatie hoofboots te denken maar of dat die hoog genoeg afsluiten weet ik niet...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:25

Ik deed de ducktape extreme in combi met een zooltje van vijver folie onder haar hoef maken. Dit zorgde er ook voor dat het verband minder snel door was. Bij haar mocht ook haar hoef niet nat worden.
Ze stond ook 24/7 op boxrust wat overigens prima verliep ( had ik niet verwacht) maar wel een veulen van toen 8 weken aan de voet.
Helaas toen veel regen dus bak/weide was geen optie.
Ik heb toen een hoefzak gekocht. Is eigenlijk bedoeld om water binnen te houden.
Die verschillende keren per dag om gedaan zodat ze toch even uit stal konden.
Afhankelijk hoe ze was stond ze nog bij ons op het straatje en haar zoon was door de bak aan het racen en soms ging ze mee.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:28

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:34

Ja zo'n zak ken ik ook, maar die zijn niet geschikt om stukjes te wandelen, zeker niet met een fris paard.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:50

Diddykong schreef:
Ja zo'n zak ken ik ook, maar die zijn niet geschikt om stukjes te wandelen, zeker niet met een fris paard.

Die bleef hier prima zitten. Enkel op asfalt sleten ze sneller.

En ja ze vloog er ook gewoon bokkend mee door de bak en weide.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:56

Ik gebruik altijd luiers om wonden aan kroonrand of door balbetrapping aan de hoef schoon te houden. Voor de onderzijde maakte ik dan een zool van flink wat lagen duckttape over elkaar en plakte die onder tegen de hoefzool. Zo bleef het buiten ook droog.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:01

Popstra schreef:
Ik gebruik altijd luiers om wonden aan kroonrand of door balbetrapping aan de hoef schoon te houden. Voor de onderzijde maakte ik dan een zool van flink wat lagen duckttape over elkaar en plakte die onder tegen de hoefzool. Zo bleef het buiten ook droog.

Yep ik ook. Luiers.
Al had ik voor onze pony ook 2 wat te grote hoefschoenen van easy boots die ik er omheen deed.

Dus : pampers, diepvrieszak en dan in z'n hoefschoen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:36

Je kan mijn vorige bericht terugkijken als je een rubberen schoen zoek (simpel). Zoek je echt hoefschoenen, dan gebruikte ik Equine Fusion Hufschuh Active Jogging Hoefschoen. Maar afhankelijk van waar aan de kroonrand het zit, kan het zijn dat deze te hoog komt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:45

Ik heb zelf een redelijk brave KWPN'er maar met zo'n rubbere hoefzak aan zijn voet flipte hij echt compleet de pan uit. Hij kon net om om zijn hoef te weken maar o wee als die probeerde een stap te verzetten en voelde dat dat ding aan zijn been hing...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:05

Die van Kraemer.de is ook fijn , ja , die blauwe schoen.

Shay2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 12:53

ElSea schreef:
Ik heb zelf een redelijk brave KWPN'er maar met zo'n rubbere hoefzak aan zijn voet flipte hij echt compleet de pan uit. Hij kon net om om zijn hoef te weken maar o wee als die probeerde een stap te verzetten en voelde dat dat ding aan zijn been hing...

Ik heb ondertussen geoefend met plastic eromheen (ivm mest e.d.) en dat laat ze gewoon toe ook met van stal naar stal stappen dus ik denk dat het goed moet gaan!