rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12008
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:55

Ik weet niet of je weet waar de Lingehoeve ligt, maar ik denk dat bij jou vandaan er weinig verschil is tussen Lienden en Heesch qua afstand.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 22:38

Jet schreef:
Ik weet niet of je weet waar de Lingehoeve ligt, maar ik denk dat bij jou vandaan er weinig verschil is tussen Lienden en Heesch qua afstand.


Dat zag ik inderdaad net, had in mijn hoofd zitten dan Heesch ergens helemaal onderin Limburg ligt :')

Jet

Berichten: 12008
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 22:56

Dat snap ik hoor, het is een kleinere plaats die lang niet iedereen kent, maar daarom schreef ik dat ook nog even. Ik heb vroeger een vriendin gehad die er woonde, dus vandaar dat ik weet waar het ligt.

MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 06:17

Voor ons is heesch net wat verder weg, maar ik dacht precies hetzelfde hoor. Wij kwamen eerst bij Bodegraven, wat 20 minuten weg is, maar overgestapt naar Lingehoeve en daar vond ik het veel fijner. En later met dierenarts meegegaan naar Heesch waar we nog steeds altijd naartoe rijden nu, ook al is het 5 kwartier rijden. Voor alle blessures, maar vooral hals en rugproblemen zijn we er terecht gekomen. En omdat ze het hele paard bekijken en niet maar 1 ding tegelijk.

Sky_As

Berichten: 4729
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 06:57

Ik zou dan eerst rug en hals op de foto willen hebben. Als daar niks zit heb je dat in ieder geval uitgesloten en zou ik beginnen met een paar weken rust, dan osteo /fysio /chiro whatever Jij je goed bij voelt en dan rustig weer in het werk op gaan pakken. Mocht hij dan weer niet goed blijken zou ik hem rust geven tot je terug bent en dan naar een goede kliniek rijden en daar laten tot ze gevonden hebben wat het is....

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 18:39

Sky_As schreef:
Ik zou dan eerst rug en hals op de foto willen hebben. Als daar niks zit heb je dat in ieder geval uitgesloten en zou ik beginnen met een paar weken rust, dan osteo /fysio /chiro whatever Jij je goed bij voelt en dan rustig weer in het werk op gaan pakken. Mocht hij dan weer niet goed blijken zou ik hem rust geven tot je terug bent en dan naar een goede kliniek rijden en daar laten tot ze gevonden hebben wat het is....


Ik ga hem aankomende 2 weken totdat de hoefsmid is geweest op rust zetten, uiteraard wel op paddock. Dan ook horen wat de hoefsmid ervan vind, en of de bult bij de kroonrand inderdaad geen zweer is. Dan wil ik eerst kijken of hij goed gaat lopen als de zweer weg is mocht t een zweer zijn voordat ik er ijzers onder laat zetten.
Chiropractor (welke trouwens ook een paardenarts is) wil ik ook laten komen nadat hij bij de hoefsmid is geweest.
Vind het erg lastig wat nou de beste keuzes zijn omtrent ijzers. Iedereen roept wat anders, en ook de 2 dierenartsen die afgelopen half jaar erbij zijn geweest spreken elkaar tegen omtrent ijzers.
Wat ik nog steeds niet snap is dat ze vrijdag geen rugfotos hebben gemaakt terwijl ze wel aan een rugprobleem denkt, en wel foto’s van het rechtervoorbeen hebben gemaakt terwijl ze denken dat t probleem niet perse uit het been zelf komt?
Nou heb ik het verslagje nog steeds niet ontvangen, dus hoop dat dat meer duidelijkheid schetst

Jet

Berichten: 12008
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:26

De meeste mobiele röntgenapparatuur is niet geschikt om rugfoto's te maken. Maar als de dierenarts rugproblemen vermoedde had ze dat wel moeten opnoemen en dan had je eventueel naar een kliniek kunnen gaan voor die foto's.
Dit zou voor mij het vertrouwen in die dierenarts wel wat minder maken.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 21:49

Jet schreef:
De meeste mobiele röntgenapparatuur is niet geschikt om rugfoto's te maken. Maar als de dierenarts rugproblemen vermoedde had ze dat wel moeten opnoemen en dan had je eventueel naar een kliniek kunnen gaan voor die foto's.
Dit zou voor mij het vertrouwen in die dierenarts wel wat minder maken.


O ja precies, dan is het inderdaad logisch dat er dan geen foto’s zijn gemaakt, ze heeft wel benoemd dat die problemen er zijn, maar voor zover ik begreep niet doorverwezen naar een kliniek voor verder onderzoek

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:56

Ik val even in met een tip: paardenarts Frank van Leeuwen uit Woerden heeft uitstekende mobiele rontgenapparatuur.

Jet

Berichten: 12008
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:57

Misschien is het maar goed dat ze niet heeft doorverwezen naar een kliniek, anders zou je je misschien blindstaren op die kliniek. Maar ik vind het niet goed van haar dat ze wel rugproblemen benoemt, maar daar verder niets mee doet/laat doen door een andere paardenarts.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 22:29

Jet schreef:
Misschien is het maar goed dat ze niet heeft doorverwezen naar een kliniek, anders zou je je misschien blindstaren op die kliniek. Maar ik vind het niet goed van haar dat ze wel rugproblemen benoemt, maar daar verder niets mee doet/laat doen door een andere paardenarts.

Ze heeft voor zover ik weet alleen gezegd dat t rugprobleem opgelost is/klachten weg zullen gaan als ik er orthopedisch beslag onder laat zetten. Dat klinkt in mijn oren in eerste instantie meer als symptoom bestrijding. Mischien zullen die ijzers echt wel werken, maar lijkt mij toch ook dat het probleem zelf, de rug behandeld moet worden met bijvoorbeeld meso therapie of een andere behandeling

MarjanB

Berichten: 16463
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:41

Heb alleen jouw berichten gelezen TS maar bult boven kroonrand en wazig kreupel.. is de hoef zelf op de foto gezet? Dit kan ook een diepe hoef zweer zijn. Verder op ijzers voor platvoeten, dat zal nooit verbeteren als de voeten niet goed bekapt worden. Zere voeten door dunne zool kan ook voor vastzetten in de rug zorgen.

Heb je foto’s van recht opzij van de voeten? Echt vanaf de grond genomen?

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 22:50

MarjanB schreef:
Heb alleen jouw berichten gelezen TS maar bult boven kroonrand en wazig kreupel.. is de hoef zelf op de foto gezet? Dit kan ook een diepe hoef zweer zijn. Verder op ijzers voor platvoeten, dat zal nooit verbeteren als de voeten niet goed bekapt worden. Zere voeten door dunne zool kan ook voor vastzetten in de rug zorgen.

Heb je foto’s van recht opzij van de voeten? Echt vanaf de grond genomen?


Ja hoef is op de foto gezet, gehele rechter been, deze waren keurig. Ik heb helaas geen recente foto’s van de hoeven, paard heeft geen gevoelige zolen, daar heb ik mijn hoefsmid ook nog nooit over gehoord. Volgens hoefsmid zijn ze juist keurig en de laatste keer dat ik hem sprak hoefde er echt geen ijzer onder

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 12:42

Verslag bezoek dierenarts binnen, daar word die hele rug niet meer benoemd :? Afbeelding
Afbeelding

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 20:12

En de bijhorende röntgenfoto’s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:41

Conclusie is dus eigenlijk: goed bekappen en die stand behouden.
Persoonlijk zou ik dat beslag laten voor wat het is en vaker bekappen om een steilere stand te behouden dan je nu hebt.
En daarnaast osteo vragen voor behandeling.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 15:02

Hutcherson schreef:
Conclusie is dus eigenlijk: goed bekappen en die stand behouden.
Persoonlijk zou ik dat beslag laten voor wat het is en vaker bekappen om een steilere stand te behouden dan je nu hebt.
En daarnaast osteo vragen voor behandeling.


Ja, eigenlijk wel inderdaad. Beslag zit ik zelf heel erg over te twijfelen, omdat je dit inderdaad ook met anders/meer bekappen zoals je zegt ook gewoon kan behalen. Ikzelf ben geen groot fan van ijzers
Ik heb het verslag wel doorgestuurd naar mijn hoefsmid om te horen wat hij zegt

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:11

Ah duidelijk, dus toch kreupel RV..rug is dan eerder een symptoom denk ik en niet zo zeer een oorzaak.

Zoals ik het lees geven de platvoeten nu dus teveel druk op de kogel. Met het medische beslag ter correctie en rustig het stap/ opbouwschema volgen zou dit dan opgelost moeten worden. Klinkt niet heel raar, eventueel kun je het beslag er daarna weer af laten. Maar het lijkt mij ook wijs om te bespreken met de smid inderdaad.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:49

Ik zal zeker even starten met de ijzers zodat je goed kunt bekijken of dit de gewenste verbetering geeft.
Daarna kan je kijken of je zonder ijzers het zelfde resultaat kunt krijgen.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:26

Ik lees/begrijp dus ook een blessure vanwege de slechte/ongelijke (?) Stand van de voeten. Dat kan heel goed een oorzaak van een blessure zijn.
Stand corrigeren/goed houden had gekund met vaak/goed bekappen maar je bent nu al zo ver dat het dus al een blessure heeft veroorzaakt.
Ik zou naar een smid gaan die verbonden is met een kliniek. Goed plan opstellen en zeker geen ijzers afkaatsen als je paard een stand heeft die dus niet oké is..

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 22:04

Cioccolato schreef:
Ik lees/begrijp dus ook een blessure vanwege de slechte/ongelijke (?) Stand van de voeten. Dat kan heel goed een oorzaak van een blessure zijn.
Stand corrigeren/goed houden had gekund met vaak/goed bekappen maar je bent nu al zo ver dat het dus al een blessure heeft veroorzaakt.
Ik zou naar een smid gaan die verbonden is met een kliniek. Goed plan opstellen en zeker geen ijzers afkaatsen als je paard een stand heeft die dus niet oké is..


Niet zo zeer ongelijk, maar inderdaad slechte/te platte voeten, LV is ook plat maar daar loopt hij (nu nog) zuiver op, nu is alleen het probleem RV. Hoefsmid gebonden aan kliniek betekent zeker dat je ook naar de kliniek moet om te beslaan? Dat is (nu) niet mogelijk, ikzelf heb geen E en mijn vader zit er niet op te wachten om elke 6 tot 8 weken naar de hoefsmid toe te rijden

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:06

Dt durf ik niet te zeggen. Misschien zijn ze er ook wel die aan huis komen :j
Of 1x naar kliniek en dat je eigen smid kijkt of hij t zelfde kan?

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 22:26

Cioccolato schreef:
Dt durf ik niet te zeggen. Misschien zijn ze er ook wel die aan huis komen :j
Of 1x naar kliniek en dat je eigen smid kijkt of hij t zelfde kan?


Dat is voor nu ook lastig omdat ik nu natuurlijk in Mexico zit, dan zou hij pas over 2,5 maand op ijzers kunnen, dat is natuurlijk tijd zat om de overbelasting over te laten gaan in een ernstige blessure. Mijn eigen smid komt volgende week heb hem gevraagd of hij kan wat de dierenarts zegt, er is hier op stal een andere smid waarvan ik 100% zeker ervan ben dan hij dat kan ben zelf alleen geen fan van deze smid

Jet

Berichten: 12008
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:33

En regelmatig weten klinieken ook wel geschikte hoefsmeden, die dan niet direct verbonden zijn aan hun kliniek, maar die ze wel kunnen aanbevelen. Dan kan jouw smid zien of hij het ook zo zou kunnen en anders kan je overstappen.
Eerlijk gezegd heb ik wel wat twijfels bij de smid die je nu hebt ( tenzij je die nog maar kort hebt), anders had die wel gezien dat deze hoefstand niet ok was. Hij had er dan in elk geval wel een opmerking over gemaakt lijkt mij.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 06:50

Jet schreef:
En regelmatig weten klinieken ook wel geschikte hoefsmeden, die dan niet direct verbonden zijn aan hun kliniek, maar die ze wel kunnen aanbevelen. Dan kan jouw smid zien of hij het ook zo zou kunnen en anders kan je overstappen.
Eerlijk gezegd heb ik wel wat twijfels bij de smid die je nu hebt ( tenzij je die nog maar kort hebt), anders had die wel gezien dat deze hoefstand niet ok was. Hij had er dan in elk geval wel een opmerking over gemaakt lijkt mij.


Huidige smid heb ik al 4 jaar heeft wel gezegd dat hij platvoeten heeft, maar geen ijzer nodig, dierenarts welke gekomen was bij afgelopen blessure heeft toen ook gezegd dat voor deze platvoeten geen ijzer nodig is