Bij mijn Exmoor ruin Nozem viel me ineens op dat zijn voeten en kogels niet meer vol haar zitten. Zijn vetlokken zijn gehalveerd en hangen wat zielig als een plukje over zijn kogels. Ter hoogte van het spoortje is het haar ineens heel kort. Het betreft alle 4 voeten.
Ik dacht eerst: 'oliebol, mok', maar ik kan geen enkel kloofje, korstje of wondje ontdekken. Het is alleen maar heel kort haar waar eerder weelderige lokken hingen. Zie ook geen grote hoeveelheden schilfers o.i.d (schurftmijt) dus verdenk ook niet direct parasietjes
Ze staan bij mij 24/7 buiten, wel met keuze voor schuilstallen met daarin rubbermatten met vlas op de grond. Ze kunnen in de wei, die bij de nattigheid van de laatste tijd wel wat sompig bij de ingang maar mijn land is op zandgrond dus het is zeker niet overal een zwarte drekzooi. Ook kunnen ze in een grote bak die ook als paddock dienst doet en meestal binnen een dag na regen weer goed droog is . Er is een bestraat gedeelte waar hun hooibakken staan, en nog een stuk met paddockplaten met daarop zand. Dus hij staat regelmatig droog en niet 24/7 in de blubs.
Mijn andere pony's hebben dit niet.
Ik heb hem niet zien schuren, ik zie hem niet stampen of jeuken met zijn voeten.
Wat kan dit zijn? Wel (een voorstadium van) mok, mijt, of toch iets anders? Herkent iemand dit?
Foto's voor en achterbenen, willekeurig