Shivering been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Shivering been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 00:09

Mijn 25-jarige ruin heeft al lange tijd last van een shivering-been.
Hij is daardoor jaren geleden al met vervroegd pensioen gegaan.
Hij heeft jaarrond 24/7 mogelijkheid tot beweging, de geduldige (orthopedisch) smid komt elke 7 weken, en met enkele regelmaat komt de osteopathe.
Als supplement krijgt hij vitamine B en magnesium.

Shivering is helaas een progressieve aandoening. Ik zie dan ook dat hij meer last krijgt.
Hij galoppeert en bokt nog, kan nog goed opstaan als hij gelegen heeft en voet geven lukt ook nog, zij het met enige moeite en voldoende geduld om hem te laten ontspannen.
Maar toch trekt hij steeds vaker met zijn aangedane been.

Heeft Bokt misschien voorstellen waarmee ik hem nog meer kan helpen?
Op internet heb ik Paskacheval Harpagoflex gevonden. Heeft iemand daar ervaring mee?

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:44

Shivering bij paarden vertoont veel overeenkomsten met het restless legs syndroom bij mensen. Ik heb dit helaas zelf in ernstige mate. Ik neem nu al zo'n 2 jaar PEA, dit is een lichaamseigen pijnstiller welke bij mij heel goed zijn werk doet. Het dempt het constante bewegen en k.t gevoel in mijn benen. Voorts, vitamine b6 en b12 hielpen bij mij ook heel goed, in het begin en daarna gingen ze klachten verergeren (dit is een bekend gegeven). Ik ben ermee gestopt en voelde me beter. Ik hoop dat ik je hiermee iets heb kunnen helpen. Succes en sterkte met je paard, ik heb enigszins het idee het dier zich bij tijd en wijle moet voelen.

Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 19:23

Dankjewel voor je reactie, je hebt me zeker geholpen!
Ik ga stoppen met de vit B, en ga hem PEA geven, eens kijken hoe hij daar op reageert.
Paskacheval Harpagoflex bevat duivelsklauw, dat blijft dan even het alternatief.

Dank ook voor je uitleg over het gevoel.
Volgens de osteopate voelt het alsof zijn been ‘slaapt’, dat gevoel ken ik natuurlijk wel.
Restless legs had ik tijdens de overgang, dus ook dat is bekend.
Allebei bepaald niet fijn :(

Maar goed, hij heeft vanmiddag vrolijk bokkend een nieuwe strook vers gras verwelkomd, en heeft gisteren in volle galop een klierende loslopende hond de wei uit gejaagd.
Hij gaat dus nog vrij goed zeg maar ;)

Hoogendroog: ik wens jou natuurlijk ook veel sterkte en ik hoop dat je je klachten zo minimaal mogelijk kunt houden.
Het is inderdaad een rotgevoel.
Wisselen jouw klachten bij verschillende weersomstandigheden?
Warm/koud, droog/nat, hoge/lage luchtdruk?