'bum high' paard, negatief?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:14

Als je barok en iets zwaarder wilt dan zou je ook eens bij de Frederiksborger kunnen kijken :)

Maar heel eerlijk, ik zou gewoon eens kijken of je eens kan proefrijden op een Murgese, eentje is natuurlijk niet het gehele ras, maar dan weet je een beetje of het al in de richting is van wat je zou willen of dat het toch tegen valt.

Qua overbouwd is het vooral kijken naar het geheel denk ik, als ze ook vrij zwaar op de voorhand zijn en een korte rug maak je het lichamelijk lastiger voor ze dan wanneer de rest van het lijf het beter compenseert natuurlijk.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 09:26

RianneH schreef:
Als je barok en iets zwaarder wilt dan zou je ook eens bij de Frederiksborger kunnen kijken :)

Maar heel eerlijk, ik zou gewoon eens kijken of je eens kan proefrijden op een Murgese, eentje is natuurlijk niet het gehele ras, maar dan weet je een beetje of het al in de richting is van wat je zou willen of dat het toch tegen valt.

Qua overbouwd is het vooral kijken naar het geheel denk ik, als ze ook vrij zwaar op de voorhand zijn en een korte rug maak je het lichamelijk lastiger voor ze dan wanneer de rest van het lijf het beter compenseert natuurlijk.

Dankje voor de tips, de frederiksborger staat zeker ook op mijn lijstje, maar die vind ik typisch wel net wat groot. Maar goed, wie weet is er wel een kleinere ergens *\o/*

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:18

Die zijn er zeker, ik ken er meerdere in verschillende maten :) Maar zou altijd eerst eens kijken bij het ras waar je in eerste instantie voor gevallen bent :D

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:25

De Freiberger staat dan vast ook al op je lijstje?

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 11:50

Tink89 schreef:
De Freiberger staat dan vast ook al op je lijstje?

Die ken ik al ja, maar iets lager wel moet ik zeggen. Ik vind het fijne paarden maar weet niet echt of ze dan weer snel en wendbaar genoeg kunnen zijn voor WE. Langs de andere kant hebben ze iets meer een ponylook waar ik minder fan van ben, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Maar ze staan zeker wel tussen de mogelijkheden!

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 11:52

RianneH schreef:
Die zijn er zeker, ik ken er meerdere in verschillende maten :) Maar zou altijd eerst eens kijken bij het ras waar je in eerste instantie voor gevallen bent :D

Tussen welke stokmaten vallen e dan? ik zie er vooral van tegen de meter 70 aan, ik zoek meer tussen 1m50 en 1m60 ergens. in de grootte is er natuurlijk nog marge, in de kleinte niet echt want dan wordt he hier een pony en dat brengt weer gedoe met zich mee voor wedstrijden hier.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:19

Hangt heel erg van de lijnen af, maar in Nederland zijn er wel een paar kleinere die onder de 1.60 blijven volgens mij. Boven de 1.70 ken ik er in elk geval veel minder als ik eerlijk ben. Als je al interesse hebt zit er in Andijk nog een fokker maar er is ook een Nederlandse FB pagina waar liefhebbers zich verzamelen :)

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 12:23

RianneH schreef:
Hangt heel erg van de lijnen af, maar in Nederland zijn er wel een paar kleinere die onder de 1.60 blijven volgens mij. Boven de 1.70 ken ik er in elk geval veel minder als ik eerlijk ben. Als je al interesse hebt zit er in Andijk nog een fokker maar er is ook een Nederlandse FB pagina waar liefhebbers zich verzamelen :)

Dankje! Het is nog niet voor direct als ik zie hoe mijn bijna 21 jarige merrie zich toont de laatste tijd. Die is nog lang niet aan haar pensioen toe en het lijkt of ze net nu haar gloriedagen beleeft!

Roodvos

Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:31


Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 21:00


XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:40

Ik zou toch Lusitano goed in gedachten houden. Ook qua maat en doel voor de toekomst is dat een goede match.
Ik heb op een Portugese stal gewerkt met Lusitano's en de hengsten getraint (merries worden over het algemeen niet gereden daar) maar dat waren hele stabiele, vrij koele paarden. Wel die duidelijkheid vragen trouwens, maar verder volledig niet te vergelijken met Spanjaarden/PRE die veel sensibeler en "vliegerig" zijn. Lusitano is koel in karakter, kan je eenvoudig heet maken in het werk, maar gaan niet zo gauw over de flos. En over het algemeen ook vrij dapper in onverwachte situaties.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 16:37

XladyX schreef:
Ik zou toch Lusitano goed in gedachten houden. Ook qua maat en doel voor de toekomst is dat een goede match.
Ik heb op een Portugese stal gewerkt met Lusitano's en de hengsten getraint (merries worden over het algemeen niet gereden daar) maar dat waren hele stabiele, vrij koele paarden. Wel die duidelijkheid vragen trouwens, maar verder volledig niet te vergelijken met Spanjaarden/PRE die veel sensibeler en "vliegerig" zijn. Lusitano is koel in karakter, kan je eenvoudig heet maken in het werk, maar gaan niet zo gauw over de flos. En over het algemeen ook vrij dapper in onverwachte situaties.

Ik schrijf ze zeker niet helemaal af!