Ovarium tumor merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fika
Berichten: 210
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:11

Zeker mooi dat het zo snel kan. :) Heel veel succes alvast!

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 21:32

Pareltjes schreef:
Ook een merrie gehad met tumor. Tijdens de dracht veranderde ze in een onstuimige hengst. Als het veulen eruit was ebde dat weer weg. Ik heb er niets aan laten doen anders dan monitoren. Had toch al een stal vol hengsten dus kon er tijdelijk nog wel een bij. Ze was wel altijd goed onder apèl maar een breemde moest niet proberen ook maar iets met haar te doen. Dan werden ze fijntjes tegen de muur geplakt. Maar voor mij was ze een toppaard.

Ik duim dat alles goed zal verlopen!!!


Had ze een tumor of een cyste?
Ik zou ook al zou ik haar zo kunnen houden , niet willen aandoen met een bal aan haar eierstok rond te lopen .
Heb ook liever een normale merrie dan een die van 0 naar 100 omslaat .
Voor het paard zelf ook niet fijn , zie de onrust op haar gezicht als ze in hengst modus gaat .

En ben zelf best wat gewend als voormalig groom .

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:37

Nou dat wilde ik ook al zeggen, je laat een paard daar toch niet mee rond lopen? Daar wordt ze zelf vast ook niet blij van. Anderzijds snap ik dat het een dure grap is, maar je zou toch altijd de gezondheid van het paard voor laten gaan?

Dat is even gericht op Pareltjes hoor, ik vind het knap dat je kiest voor de operatie Zinzi, ook al is het duur.

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 21:43

Ze heeft toch ook recht op een gezellig leven .
En het is prima te opereren. Kans op terug komen is nihil .
Enkel de operatie is spannend..
Dus vindt dat we het moeten doen.
Voor iets waar de prognose zo goed van is.

Furst
Berichten: 669
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:46

Zo, spannend voor jouw merrie. Hopelijk gaat alles prima!

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:40

Zinzi_jewel schreef:
Pareltjes schreef:
Ook een merrie gehad met tumor. Tijdens de dracht veranderde ze in een onstuimige hengst. Als het veulen eruit was ebde dat weer weg. Ik heb er niets aan laten doen anders dan monitoren. Had toch al een stal vol hengsten dus kon er tijdelijk nog wel een bij. Ze was wel altijd goed onder apèl maar een breemde moest niet proberen ook maar iets met haar te doen. Dan werden ze fijntjes tegen de muur geplakt. Maar voor mij was ze een toppaard.

Ik duim dat alles goed zal verlopen!!!


Had ze een tumor of een cyste?
Ik zou ook al zou ik haar zo kunnen houden , niet willen aandoen met een bal aan haar eierstok rond te lopen .
Heb ook liever een normale merrie dan een die van 0 naar 100 omslaat .
Voor het paard zelf ook niet fijn , zie de onrust op haar gezicht als ze in hengst modus gaat .

En ben zelf best wat gewend als voormalig groom .


Wat mensen er zelf toch bij verzinnen…
Merrie stond onder strakke controle van DA.Die heeft er vast verstand van…toch?

Opensnijden vanwege gedragsverandering?Vind het nogal invasief…
Een bal van een tumor op dr eierstok?

KootMiraDrum

Berichten: 8332
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 00:23

Mijn merrie had er ook 1, bijna 2 1/2 jaar geleden in december ging ze bij ieder snoepje als een hengst brommen. Ze werd in de weken erna fel, en op een gegeven moment ook gevaarlijk, andere paarden proberen aan te vallen. Dure bloedtest laten doen (rond de 500 euro), die 95% zekerheid gaf of er een eierstoktumor zat.
Ze testen dan op het anti-Müller hormoon, en de waarde van Binti lag boven de 20 waar hij onder de 2-4 moest zijn. Operatie is nu 2 jaar geleden, eierstoktumor van zo'n 20cm, deel was ook al aan de onderkant van de baarmoeder verkleefd, mede daarom kon de operatie niet staand. Ze hebben staand wel e.e.a. losgemaakt, daarna door naar de ok, binnen 6 weken was ze weer zo'n 95% mijn lieve Bintekind. We zijn nu 2 jaar verder en de andere eierstok (die met tumor is verwijderd) heeft de cyclus overgenomen.
Operatie Bodegraven was zo'n 3200-3500 euro.

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 00:46

Pareltjes

Zo groot als een kleine voetbal is de
tumor in het geval van mijn merrie , daarom vraag ik je was het bij jou paard een cyste dus een klein gezwel of ook een echte tumor al .
Dat maakt imo veel verschil.
Mijn paard heeft er duidelijk last van , vandaar de keuze voor de operatie .

Zou fijn zijn als we ieder in elkaars waarde laten.
Dat jij je paard toen gewoon kon houden ondanks haar kwaal is erg fijn . Maar in ons geval gaat dat niet . Ze is een gevaar voor zichzelf en de omgeving .
Investeer m'n geld ook liever anders eerlijk gezegt, maar het is nodig om te opereren.

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 00:47

Dank je KMD voor je ervaring .
Dat grommen begon mijn merrie ook te doen ergens in januari en heel boos op andere paarden in haar buurt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 00:37

Morgen breng ik ze naar de kliniek.
Ze is zo enorm verliefd op onze andere merrie dat ze een gevaar voor zichzelf vormt.
Denk dat het op de kliniek veiliger is voor haar .
Ze zal dinsdag geopereerd worden , laparoscopische
Ze zullen van te voren nog onderzoeken doen .
Vindt het heel heel spannend

KootMiraDrum

Berichten: 8332
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:40

Succes, komt goed! Mijn merrie moest ook een paar dagen vasten, i.v.m. het laporascopische deel.

Cheytjuh

Berichten: 4036
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 01:10

Jeetje zeg, wel fijn dat ze erachter zijn gekomen want inderdaad dergelijke tumoren zorgen zeker voor hevige gedragsstoornissen :j

Succes en sterkte met het hele verloop, hoop dat alles goed mag gaan!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 02:48

Hier ook ervaring ermee. Mijn lieve merrie werd ineens onhandelbaar en vertoonde flink hengstengedrag.
Bij het scannen bleek er een flinke tumor te zitten.
Enige optie was liggend opereren, en omdat de tumor vlak daarvoor gesprongen was werd het allemaal kantje boord. Heel veel bloed verloren en ze bleef lang in de narcose hangen. Maar gelukkig werd ze weer wakker om vervolgens wel snel in de benen te komen.
Ben daarna meteen heen gegaan omdat ik de tumor wilde zien, zou nog niet bij Cas mogen maar dat mocht uiteindelijk toch.
Foto van de tumor even in spoiler, 14kg %)
Spoiler:
Afbeelding


Herstel is niet zonder slag of stoot verlopen, ze heeft het nog een paar keer heel spannend gemaakt.
Maar uiteindelijk precies 4 maanden later zat ik weer voor het eerst op der rug <3 Wat ik niet had verwacht was dat we ook weer fanatiek zouden gaan springen en crossen, maar jawel :D

Helaas is ons sprookje na bijna 2 jaar na de operatie abrupt ten einde gekomen. Door de grote buikoperatie was ze gevoeliger geworden voor koliek, mogelijk toch iets van verklevingen, al blijft dat gissen. De laatste keer werd ze steeds slechter ipv beter en moest er een keus gemaakt worden. In goed overleg met de kliniek besloten om niet voor een koliek operatie te gaan, al was m'n eerste reactie om alles uit de kast te trekken maar ik weet hoe het herstel is geweest en dat kon ik haar niet nog een keer aan doen. Dus toen de moeilijkste keuze ooit moeten maken om haar te laten gaan ;(

Echt alle hulde aan paardenkliniek Hollands Kroon en hoe ze ten tijde van de operatie en het herstel daarna alles uit de kast hebben getrokken :+:

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 04:57

Onze merrie afgelopen december hieraan door kliniek in Den Ham laten opereren. Op hun FB staat ook een filmpje hiervan. Zeer tevreden, goede vakkundige kliniek met normale prijzen.

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:52

Tjonge Zinzi, wat een verhaal. Waar laat je haar uiteindelijk opereren?

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 09:08

Jeetje Goldie dat is een hell of a Tumor. Wat groot.

Dier_en_arts , ze gaat naar België, kasterlee

Fika
Berichten: 210
Geregistreerd: 05-09-20

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:17

Jeetje, die foto!!

Heel veel succes de komende periode, ts.
Ik vertrek maandag naar de kliniek.

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 22:53

@Fika
Veel succes
Houdt ons op de hoogte als je wilt

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:28

Misschien een wat late reactie aangezien je merrie ondertussen waarschijnlijk al geopereerd is..

Mijn merrie (nu bijna 26 jaar) had ook een tumor op haar eierstok toen ze 21 jaar was. Van een lieve merrie veranderde ze naar een halve hengst. Vooral tijdens buitenritten was ze heel hevig en viel de andere merries aan. Ze zag er wel super uit, heel gespierd en een glanzende vacht. Ik heb toen de dierenarts laten komen om haar te laten scannen. Via de echo zagen we de oorzaak van haar gedrag.
We zijn toen doorverwezen naar de Bosdreef in Moerbeke (België). Een operatie was noodzakelijk aangezien haar gedrag en vooral de grote kans op koliek met die tumor die in de weg zit/hangt...

Haar leeftijd was geen bezwaar, we waren actief in de sport en na zes weken revalideren konden we weer rustig beginnen stappen onder het zadel. Het was geen einde van haar carrière. De operatie gebeurde rechtstaand. Er was slechts een kleine snede en de tumor was ongeveer 8 op 20 cm. Het herstel ging heel vlot. Een vliegendeken op, zelf de pleister regelmatig vervangen, dierenarts kwam na x aantal dagen de draadjes verwijderen, enkele dagen boxrust en nadien liet ik haar al in de kleine paddock die aansloot op haar stal.

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 00:21

Nieke, dank je wel voor je verhaal.
Mijn merrie staat nu op de kliniek en zal geopereerd worden
Hopelijk morgen
Afspraak stond eigenlijk voor dinsdag maar omdat haar gedrag niet te doen was heb ik haar eerder weggebracht .

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 14:11

Ze wordt morgen ochtend geopereerd.
De tumor is groot ca 20 cm , en hangt laag in de buik .
De chirurg gaat dit toch met het staande paard proberen, dat geniet de voorkeur boven neerleggen .

Hoeveel ruimte hadden jullie paarden voor de revalidatie periode ?
Ik heb begrepen dat ze zeker 4 tot 6 weken boxrust moet
Met gecontroleerd bewegen dus handstappen.
Haar huidige box is ca 3x3 met Luik op de gang . Best klein maar normaal lopen ze aantal uren buiten per dag en probeer ik altijd s avonds te gaan. Om ze extra te laten bewegen.

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:30

Mijne heeft aantal weken echt in 3,5 bij 3,5 gestaan. Wel afgezet in het land want ze kon niet op stal blijven als de rest naaf buiten ging. Pas na een aantal weken hebben we dat heel voorzichtig groter gemaakt en pas later dus weer de volledige ruimte. Zou eens na moeten kijken hoelang precies.

Wij mochten ook niet stappen, het stuk van de box naar weiland was echt het enige en alleen omdat ze in de box niet normaal kon doen.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:14

Ik heb ervaring met een paard, maar dit is wel echt jaren geleden. Qua revalideren hadden we op die stal een ziekenweitje in het midden van het erf. Dus echt stalrust hoefde nooit of nooit zo lang. Succes, ik ga voor je duimen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:14

Cas stond in een stal van 4,5x4,5 en die hebben we toen moeten verplaatsen naar een kleinere box want ze bewoog te veel en de wond ging weer open. Na 12 weken mochten we weer aan de hand stappen. Maar Cas is dus liggend geopereerd, omdat het echt te groot was voor staand en daarbij een hoop complicaties gehad dus lang herstel.

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ovarium tumor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 19:51

Morgen de operatie.
Het is groot ca 20 cm , maar ze willen haar staande opereren!
Zo spannend
Wordt gek hier ...

Dus een kleine box is beter.
Dat scheelt alweer een kopzorg